Nu religieuze banden in de westerse wereld afnemen, is het boeddhisme een spiritueel toevluchtsoord voor velen die op zoek zijn naar antwoorden die verder gaan dan de traditionele religieuze doctrines. Temidden van de existentiële wervelwind vinden de leringen van het boeddhisme hernieuwde relevantie en bieden ze troost aan diegenen die ontgoocheld zijn over orthodoxe religieuze overtuigingen. De reden dat het boeddhisme floreert in zulke contrasterende omgevingen is zijn aanpassingsvermogen en diepgang.
Achtergronden
Ardan – veel te boeddhistisch
…
De virtuele denkster 435
…
Jasper – Dialectische negatie
Een voordeel van het dialectisch model is dat het helpt breed te kijken. Van de maatschappij of bijvoorbeeld de economie kunnen veel aspecten in hun ontwikkeling worden benoemd en kan hun werking worden ingecalculeerd. Bijvoorbeeld kan in de politiek breed leren kijken nieuwe inzichten opleveren, voor de korte en langere termijn, rekening houdend met de maatschappelijke gelaagdheid.
De Boeddha onderricht zijn zoon, Rahula (deel 2)
Door de dingen niet te zien zoals ze in werkelijkheid zijn en de vier edele waarheden in hun essentie niet te doorgronden, ontstaan er activerende factoren, conditioneringen en intenties die ons steeds weer tot karma producerend handelen en dus tot wedergeboorte drijven.
The Buddha Project
Het voornaamste doel van The Buddha Project (TBP) is om een modern westers publiek toegang te geven tot het volledige scala van traditionele boeddhistische contemplatieve en meditatieve methoden in een stijl die geschikt is voor westerse boeddhistische beoefenaars. Kort gezegd door de oprichter eerwaarde Losang Gendun: om Boeddha’s te creëren.
Banden tussen Indiase en Russische boeddhistische gemeenschappen verdiept
Ling rinpoche heeft in het verleden als spiritueel leider actief deelgenomen aan wereldwijde bijeenkomsten gericht op het behoud van boeddhistische tradities en het aanmoedigen van debat over relevante moderne kwesties. Daarnaast neemt hij sinds 2004 deel aan de gesprekken van het Mind and Life Institute.
De Boeddha of het vaderland, een dilemma in oorlogstijd
De auteur schreef in de Introduction dat er in boeddhistische geschriften maar weinig passages zijn die aangeven dat het boeddhisme puur pacifistisch is. De auteur bespreekt twee voorbeelden. In de Upaya-kaushalya Soetra verhaalt de Boeddha hoe hij in een van zijn vorige leven een hebzuchtige handelaar doodde, die van plan was 500 mensen te vermoorden. De Maha-paranirvana Soetra beschrijft hoe de Boeddha in een van zijn vorige levens een brahmaan doodde die een misdrijf wilde begaan tegen de Dharma.
Ardan – gewoon even loslaten
…
De virtuele denkster 434
…
Ibn Arabi zocht religieuze verbinding
Orthodoxe gelovigen staan elkaar naar het leven; mystici van alle gezindten kunnen elkaar goed vinden. In hun zoektocht naar God komen ze blijkbaar dikwijls op dezelfde paden terecht.
De Nieuwe Wereld – Jelle van Baardewijk in gesprek met Ton Lathouwers
Jelle van Baardewijk is begonnen met mediteren. Graag neemt hij je mee op deze reis. De eerste stop die hij maakt is in Zutphen. Om met niemand minder dan Ton Lathouwers in gesprek te gaan. Ton is een instituut in de zengemeenschap in Nederland.
Alles wat ontstaat zal ook weer vergaan (oorzaak en gevolg)
De mentale vergiften zijn: zinnelijke begeerte (kamasava), verlangen naar bestaan (bhavasava), onwetendheid (avijjasava, in de zin van de grondoorzaak van alle lijden, van alle begeerte, van alle haat) en soms wordt hier als vierde het koesteren van opinies (ditthasava) aan toegevoegd.
Impact en criminalisering door Justitie – Mijn vader de terrorist
September 1994. Een politiemacht valt het huis van journalist Hans Krikke binnen. Hij en collega Jan Müter worden opgepakt op verdenking van politiek terrorisme. Wat volgt is een bizarre rollercoaster die hun levens en dat van hun families op zijn kop zet. In Mijn vader de terrorist gaat zoon en regisseur Daniel Krikke er bijna 30 jaar later voor het eerst met zijn vader over in gesprek. Welke impact had de gebeurtenis, en de criminalisering door justitie, op hem en het gezin?
Beeldgedicht
…
Ardan – veranderen
…
De virtuele denkster 433
…
Dick – Het komt niet binnen
Ik herinner me dat, toen ik net met zitten begon, de woorden van leraren soms vertraagd binnenkwamen of helemaal niet. Het was alsof ze door een muur heen moesten. Achteraf zie ik vooral ook dat ik ze vervormde. Vaak schiep ik zelf in hun woorden een ‘overkant’ die bereikt moest worden. Of een onneembare kloof. Zeiden ze dat of hoorde ik het zo?
Kung Fu nonnen – boeddhistische vechtkunst en emancipatie
De nonnen zijn afkomstig uit de Drukpa stam, een oude boeddhistische sekte die haar wortels in het hart van de Himalaya heeft. Geleid door het dynamische leiderschap van de 12e Gyalwang Drukpa, brak deze groep in 2008 met de langdurige boeddhistische wet die nonnen fysieke training verbiedt. Met de naam Jigme, wat ‘onverschrokkene’ betekent, belichamen deze nonnen durf en lef en brengen ze spiritualiteit tot een nieuw leven.
Sinisering van het boeddhisme: Boeddhisten gekleed in Rode Legeruniformen zingen de ‘Nieuwe Internationale’
De video die door ‘Bitter Winter’ werd ontvangen toont artiesten van het Beijing Fahua team gekleed in uniformen van het Rode Leger, of de kostuums van ‘revolutionaire jongeren’ in populaire ‘rode TV drama’s,’ zwaaiend met vlaggen van de Communistische Partij en de nationale vlag van de VRC, en zingend een lied genaamd de ‘Nieuwe Internationale,’ geschreven door Eerwaarde Yin Guang (印广法师), de leider van de Fahua Dojo.
Boeddhistisch modernisme: Een reis naar een staat van verlichting en kalmte
Hoewel Sofia altijd respect had gehad voor het geloof van anderen, was ze nooit echt nieuwsgierig of geïnteresseerd geweest om het over te nemen. Dat veranderde.
Fred – beeldgedicht
…
‘Basispunten die Theravāda en Mahāyāna verenigen’
Naar het voorbeeld van de Boeddha, onze Leraar, die de belichaming is van Groot Mededogen (mahākaruṇa) en Grote Wijsheid (mahāprajñā), zijn we van mening dat het doel van het leven is mededogen te ontwikkelen voor alle levende wezens zonder onderscheid en te werken voor hun welzijn, geluk en vrede; en wijsheid te ontwikkelen die leidt tot de realisatie van de Uiteindelijke Waarheid.
Ardan – geen zelf
…