Te veel aandacht werkt verslavend of afstotend, een gebrek aan aandacht kweekt onbegrip.
Achtergronden
Tweespraak – ik ervaar dagen als een worsteling, ondanks alle opgedane inzichten.
Problemen ontstaan dan tot op zekere hoogte, omdat we leven alsof we moeten overleven. Ik denk dan met name aan liefdesrelaties die fijn beginnen. We kleuren op een gegeven moment de relatie zo in met ons geloof dat we denken iets te moeten bewijzen of onze vrijheid te moeten bevechten.
Kees van den Muijsenberg – No mind. No self. True self.
In zen hebben deze termen een betekenis die direct verband houdt met de ervaring van non-dualiteit: Er is géén twee. Er is geen ik, afgescheiden van ‘de wereld’. Alles is één.
Over hulp bij zelfdoding door dierbaren
De overheid heeft geen remedie tegen existentieel lijden. Als niet de overheid daarvoor een oplossing kan aandragen, dan moet toelaatbaar zijn om dat buiten overheidsverband te doen. Aan iemand die existentieel lijdt en zelf geen uitvoering meer kan geven aan zijn wens om dood te gaan, mag geen hulp worden onthouden.
Wat is nu eigenlijk de intentie van zen, vraag ik de leraar.
Na twee weken ‘personal practise’ is de sesshin gestart. Dat betekent verdubbeling van ochtend- en avondmeditatie, volledige stilte behalve de dagelijkse dharmatalk, en alle maaltijden in oriyoki-stijl.
Leven zonder mensen – de oude boom en de jonge tulp
Bomen, planten en bloemen, hoe prachtig is de natuur, de wereld.
Kasper Meulesteen – geduld (khanti): een schone deugd
De tien parami’s zijn kwaliteiten die we kunnen trainen. Volgens de Boeddha is geduld één van de belangrijkste deugden op het spirituele pad. Wat is het boeddhistisch perspectief op geduld? Wat hebben ongeduld en onrust ons te leren?
Ah!
…
Waardig geloof en ongeloof
Pasen zet aan het denken, ook en vooral in onze geseculariseerde samenleving. Dat een ongeloofwaardig verhaal kan bijdragen aan waardig geloof is bekend. Maar kan het ook leiden tot waardig ongeloof?
Laura Arends – boeddistische termen verklaard
Toen mij door de BD-redactie gevraagd werd een woordenlijst samen te stellen met termen die in het boeddhisme gebruikt worden dacht ik dat is een makkie. Totdat ik mijzelf verloor in de vele verschillende stromingen en vertakkingen, met ieder hun eigen woorden.
We weten vaak niet meer hoe we moeten sterven
Nog geen vijftig jaar geleden was sterven puur een zaak van de natuur. Hoe anders is dat tegenwoordig, met het immens grote aanbod aan medische behandelingen?
Piotr Koz – Klanken van stilte
De hartslag van het universum is hoorbaar in alle vormen.
Niet
…
Onwetendheid, hebzucht & haat
Vervolgden en vervolgers in het land van de Boeddha.
Patrick De Vleeschauwer – De geest als bron van geluk
Hoe creëer en behoud je een gezonde geest die het leven ervaart als de moeite waard? Dit is in onze samenleving de ultieme uitdaging, omdat onrust, dwangmatigheid en zinloosheid soms zo overheersen.
Arm om de schouder
…
Diana – Koans
Een zenweekend koans. Het is mijn eerste weekend hier in zenklooster Upaya, Santé Fé in New Mexico van een langer verblijf. Koans ben ik altijd uit de weg gegaan. Mij veel te orthodox.
Gadeslaan
Zen maakt gebruik van een themaloze of onderwerploze meditatietechniek. Er word uitgegaan van stille beschouwing of belichting.
Diana Vernooij – Dokusan
Dokusan is het onderhoud met de leraar tijdens je zenretraite. In de stilte komen alle ongemakken en spoken te voorschijn. Dat is je praktijk, en in het onderhoud stel je je vragen. Wat is je beoefening nu, wat is het belangrijkste op dit moment
Luuk Mur – De spiegel
Beoefening van Dzogchen is oefenen met de zelfloosheid van het bewustzijn. Een bewustzijn dat is als een spiegel. Een spiegel pakt niets vast, het identificeert zich met niets, het ontvangt slechts. Er is voor de spiegel geen onderscheid tussen de lucht, een vogel of een gedachte. Alle dingen komen en gaan moeiteloos. Voor de spiegel is het altijd NU.
Nico Goethals – voorbij de pijn
Nico Goethals werd in 2004 het slachtoffer van een verkeersongeval waarbij hij zijn linker onderbeen verloor. Terwijl dit zijn meest zichtbare handicap is, heeft hij te kampen met een veel moeilijkere, onzichtbare handicap. Sedert zijn ongeval heeft hij elke dag pijn: zenuwpijn en fantoompijn.
Ardan – beschaving
…
Tse thar, Tibetaans-boeddhistische dierenbevrijding
Onvermijdelijk dringt zich hierbij de vraag op of tse thar-rituelen voor velen een soort compensatie zijn voor een dagelijks slechts half geleefd boeddhisme. De vergelijking met de katholieke biecht of een verzoening zoekend ritueel tekent zich af.
Douwe Tiemersma – De rol van de Guru
‘Ik heb al een keertje gezegd. De situatie is des te beter, naarmate de Guru onzichtbaar is, wanneer de vorm van de Guru zo minimaal mogelijk is. Het is namelijk zo dat uiteindelijk de Guru helemaal zal moeten verdwijnen, qua vorm. Net trouwens als de vorm van de leerling. Dat is het waar het naar toe gaat. Dat leraar en leerling verdwijnen, één worden.’