• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Achtergronden » Buddha at the Gas Pump – spirituele ervaringen bespreekbaar maken

Buddha at the Gas Pump – spirituele ervaringen bespreekbaar maken

1 juli 2019 door Paula Kuitenbrouwer

Hoe onderhoud, verbreed en verdiep je je kennis over spirituele ontwikkeling? Door te mediteren, te lezen, of te luisteren naar ervaringsverhalen. ‘Buddha at the Gas Pump‘ leerde ik kennen toen de initiatiefnemer Rick Archer ongeveer 120 ‘spiritually awakening’ mensen had geïnterviewd. De teller staat inmiddels op 500+.

Wanneer ik zelf teken of schilder hou ik van stilte. Maar wanneer ik lang alleen zit te tekenen luister ik graag naar muziek of…naar Buddha at the Gas Pump. Dit is een Engelstalige website van Rick Archer en zijn vrouw; samen hebben ze een omvangrijke database aangelegd van interviews met mensen die spirituele ervaringen hebben doorgemaakt. Ik gebruik deze website om interviews te vinden en werk dan, al luisterend, rustig aan mijn tekeningen. Zo’n interview duurt vaak een uur en kan zeer inspirerend zijn.

Archer interviewt mensen uit alle lagen van de samenleving, met of zonder opleiding, met of zonder een spirituele staat van dienst. Het is zo divers dat de website diverse categorieën kent. Zo zijn er o.a. academic scientists, zoals Rupert Sheldrake, academic spiritual scholars, zoals Robert Thurman, awakening (non-teacher), awakening integration, Christian based, ethics, Hundi en integral philosophy. Je kunt kieskeurig kijken en luisteren. En dat moet ook, want er zullen veel interviews zijn die je na vijf minuten beëindigt, sommige halen dat niet eens. Archer fileert op een plezierige wijze de ervaringen, filosofie en boodschap van de geïnterviewde. Diegenen die luisteren naar livestreams, kunnen email-vragen insturen aan de geïnterviewde. Ik heb dit nimmer gedaan maar ik heb wel meer dan eens na een interview een boek besteld van de geïnterviewde.

Archer hanteert een min of meer vaste formule waaraan je gewend raakt. Hij vraagt naar de biografie van de geïnterviewde, daarna naar diens ervaringen, gevolgd door chocola te maken van deze ervaringen. En dat is mijns inziens het meest interessant. Door de verscheidenheid van geïnterviewden raak je bekend met een rijk spiritueel jargon dat hoort bij verschillende geloofsrichtingen, wetenschappelijke sectoren of moderne niet-religieuze bewegingen zoals yoga. Het leren kennen van nieuwe duidingen, taal en uitdrukkingen is niet overbodig of onbelangrijk, vooral niet als je spirituele ervaringen hebt gehad waarvan je geschrokken bent en daar dan maar over zwijgt. Door het luisteren naar Buddha at the Gas Pump kun je concluderen dat veel meer mensen spirituele ervaringen hebben dan openlijk besproken wordt.

Buddha at the Gas Pump heeft zodoende vooral de functie van spirituele herkenning, wellicht zelfs een positieve spirituele #metoo. Je kunt je derhalve afvragen waarom we niet meer praten over spirituele ervaringen bijvoorbeeld met kinderen en dan niet direct zeggen: ‘Je hebt veel fantasie, he?’ Of met pubers en dan niet zeggen; ‘Weet je zeker dat niemand partydrugs in je glas heeft gedaan?’ Ook ouderen hebben, net zoals kinderen, pubers en volwassenen, spirituele en mystieke ervaringen. Maar wie wil daarover praten wanneer je vreselijk moet zoeken naar woorden en vreest voor beginnend dement te worden aangezien? Niemand, en zodoende praat men daar niet over. En dat is triest want zijn dat juist niet heel belangrijke ervaringen?

Als kind had ik een periode buiten-het-lichaam ervaringen. Mijn moeder was daar meerdere malen getuige van maar wist niet wat er aan de hand was. Op naar de dokter. Op naar een pijnlijk elektro-encefalogram (EEG). Ik heb nog steeds het handgeschreven briefje van de huisarts met daarop: ‘Er zijn geen afwijkingen aangetroffen’. Praten we voldoende over mystieke en spirituele ervaringen? Hebben we er voldoende verstand van om ze te herkennen?

In het oude Griekenland werd gekheid vereerd; want wie kon een gek onderscheiden van een mysticus of excentrieke ziener? Dat onderscheidend oordeel was aan de goden. Zowel een gek als ziener spraken van uitzonderlijke ervaringen. In het oude India was men op de hoogte van de mentale, emotionele en fysieke neveneffecten van een door yoga gestimuleerde spirituele ontwikkeling. In boeddhistische tempels worden monniken, die een spirituele ervaring meemaken die net een maatje te groot is voor hun incasseringsvermogen, geholpen door hen zwaar te laten eten, te laten tuinieren (handen in de aarde), extra te laten slapen en veel te wandelen om zodoende weer te aarden. Immers, er kan zoveel energie (vergelijkbaar met voltage) door iemand gaan tijdens een spirituele doorbraak dat je daar vleugels of een klap van kunt krijgen. Het is belangrijk dit te onderkennen en daar raad mee te weten.

Door talloze interviews van Buddha at the Gas Pump te luisteren, groeit je inzicht in spirituele ervaringen. Eén van de interessante interviews die ik heb beluisterd is met Joan Shivarpita Harrigan, Ph.D. Ik begreep niets van haar Raja yoga en Advaita Vedanta vocabulaire maar ik begreep precies waar ze naar verwees. Het bekend raken met nieuwe terminologie resulteert in meer inzicht. Door het luisteren naar Buddha at the Gas Pump ontwikkel je een interreligieus begrip dat waardevol is voor het leven in een multireligieuze samenleving.

Maar voordat gedacht wordt dat alle interviews van Buddha at the Gas Pump geweldig zijn, moet gezegd worden dat je het kaf van het koren moet scheiden. Voor mij is de ratio van interessante interviews en diegene die ik wegklik inmiddels 1:10, misschien 1:15. Maar dat deert niet. Hetzelfde gebeurt in een bibliotheek of boekwinkel; je kiest zorgvuldig je boeken uit en naarmate je meer hebt gelezen moet je steeds beter leren zoeken.

De kritiek die Archer, als interviewer, veelvuldig krijgt is dat hij in dialoog gaat met zijn gast. Ik heb daar geen moeite mee want ik waardeer de dialoog. Juist doordat Archer met zijn vragen enigszins stuurt, wordt er van de geïnterviewden spontaniteit verwacht. Buddha at the Gas Pump interviews zijn daardoor geen zorgvuldig voorbereide lezingen. Het zijn spontane gesprekken.

Ik zou het betreuren wanneer Buddha at the Gas Pump direct in de digitale prullenbak verdwijnt wanneer het eerst opgezochte interview de lezer van het Boeddhistisch Dagblad niet aanspreekt. Mijn advies is de categorieën te raadplegen en niet aansprekende interviews weg te klikken. Wellicht is het voor de lezers van het BD het beste te beginnen met Robert Thurman of anderen uit de categorie boeddhisme om zodoende gewend te raken aan BatGap.com.

P.S. Toen ik dit artikel voorafgaand aan publicatie door anderen liet lezen kreeg ik het advies het stukje over buiten-lichamelijke ervaringen weg te halen ‘want je stelt jezelf daar kwetsbaar mee op’. Maar daar gaat het precies over. Als ik Buddha at the Gas Pump een prijs mocht geven dan zou dat juist zijn omdat BatGap.com de onwennigheid, vreemdheid en onbekendheid met spirituele ervaringen bespreekbaar maakt.

Lees ook de deelname van Paula aan en in de Werkplaats/Het Atelier in het Boeddhistisch Dagblad. Een plek van, voor en door kunstenaars.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Pakhuis van Verlangen Tags: Buddha at the Gas Pump, Paula Kuitenbrouwer, Rick Archer, spirituele ervaringen

Lees ook:

  1. Korea, konijntjes en de verjaardag van de Boeddha
  2. Facebook en Apple hanteren anti-moederbeleid
  3. Natuurmeditatie
  4. Monniken en mystici als ‘ordinary people’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. robq zegt

    2 juli 2019 om 14:20

    Dank u om deze mooie ontdekking te delen.
    robq

  2. Arie zegt

    3 juli 2019 om 12:19

    In de documentaire: “ik ben er even niet” onderzoekt Maartje Nevejan het verschijnsel ‘abcense epilepsie’, een toestand van afwezigheid van bewustzijn, althans dat lijkt zo, in werkelijkheid is sprake van een veranderd bewustzijn, in het Boeddhisme wordt dit een absorptie genoemd. Interessant is dat deze meditatietoestand kan worden opgewekt met behulp van een zogenaamde kasina, een cirkel van aarde of water, of met een bepaalde kleur, zo kan meditatie op een witte kasina leiden tot de tweede ‘arupa jhana’ een toestand waarbij het bewustzijn niet meer is verbonden met het lichaam wat wordt omschreven als grenzeloos bewustzijn (ook wel ‘big mind’).
    In de film zijn objecten te zien van Anish Kapoor, die je zou kunnen omschrijven als zwarte kasina’s, zwarte kasina’s komen in het Boeddhisme niet voor, ik vermoed dat meditatie op een zwarte kasina zou kunnen leiden tot absorptie in de sfeer van het absolute niets (de derde arupa jhana)) en daar kom je, net als uit een zwart gat, nooit meer uit!
    Kasina meditatie mag alleen beoefend worden onder leiding van een ervaren meditatie leraar, de film van Maartje Nevajan is voor iedereen die van kunst houdt en gefascineerd is door de vraag wat bewustzijn is zeer de moeite waard.

  3. Paula Kuitenbrouwer zegt

    4 juli 2019 om 12:25

    Beste Robq en Beste Arie,
    Veel dank voor jullie reactie.
    Vriendelijke groet van Paula

Primaire Sidebar

Door:

Paula Kuitenbrouwer

Paula Kuitenbrouwer (1963) studeerde wijsbegeerte en woonde met haar man en dochter in Azië, Oost- en Midden-Europa en Ierland. Zij creëert onder de naam Kunstenaar Utrecht. Zie etsy.com/shop/PaulaKuitenbrouwer. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 27 juni 2022 - 3 juli 2022
    Zomer Retraite met Losang Gendun
  • 3 juli 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • 4 juli 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • 4 juli 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • 5 juli 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking – Michael Bakoenin, God, de Staat en andere vormen van dictatuur

Erik Hoogcarspel - 30 juni 2022

Nog steeds, ook op de klimaatdemonstratie van 19 juni jl., ziet men groepen in het zwart geklede jongeren mee demonstreren die zich presenteren als vertegenwoordigers van het anarchisme. Deze groepen kunnen in het buitenland erg agressief optreden en zelfs banden onderhouden met extreemrechts. Vele oppassende burgers zien het anarchisme aan voor een uiting van jeugdige overmoed, die vanzelf wel zal overgaan. Hoe kun je immers een staat besturen zonder regering? Was het anarchisme niet een soort extreem communisme en hebben we niet gezien dat het communisme gewoon een slecht systeem is?

Boekbespreking – Renée Girard, de romantische leugen en de romaneske waarheid

Erik Hoogcarspel - 14 juni 2022

Volgens de literatuurwetenschapper René Girard (1923 – 2015) worden we juist niet als een uniek zelf geboren. Dit is volgens hem een romantische leugen waarmee we onszelf voor de gek houden. We ontwikkelen ons niet eens tot een uniek zelf, want in de regel worden onze keuzes niet gemotiveerd door een eigen unieke behoefte. We willen meestal graag hebben wat anderen al hebben, juist omdat die anderen dit willen hebben.

Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

Hein Thijssen – ´Het leven is een schijtende merel´

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Alleen voor een ontwaakte is het achtvoudige pad een natuurlijke zaak’

Boekbespreking – Bernard Mandeville, een ondeugende denker?

Erik Hoogcarspel - 9 juni 2022

Bernard Mandeville (1670 – 1733) werd geboren in een gegoede remonstrantse familie te Rotterdam. Hij studeerde in Leiden en vertrok tegen het einde van de 17e eeuw naar Londen om er een medische praktijk op te zetten. Daar schreef hij eerst luchtige stukjes proza in tijdschriften, maar later publiceerde hij ook over geneeskunde en economie. Zijn bekendste boek is “De fabel van de bijen”.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Veertiende Dalai Lama organiseerde Tibetaanse diaspora succesvol na zijn vlucht
  • Ardan
  • Verlichting is geen show
  • De virtuele denkster 376
  • Dick – Workshop in de ruimte

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens