• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » De werkplaats » De Werkplaats – De verstilde kunst van Paula Kuitenbrouwer

De Werkplaats – De verstilde kunst van Paula Kuitenbrouwer

5 september 2013 door de redactie

Paula KuitenbrouwerPaula Kuitenbrouwer (49) –boeddhist zonder leraar en sangha-  tekent en schildert uit de vrije hand voornamelijk de natuur. Haar ideeën en composities zijn daardoor digitaal-vrije kunststukjes en doen verslag van haar natuurbelevingen.

Elke tekening of schilderij is een klein verhaal of getuigt van een verstild moment in Paula’s leven.
Zij noemt haar tekeningen ‘Mindful Drawings’ omdat ze tijdens het tekenen vaak een meditatieve staat ervaart die tijd- en egoloos is. ‘In de Oudheid had ik gezegd dat de muzen, de godinnen van kunst in de Griekse mythologie, mij inspiratie influisterden, maar in deze tijd heet dat mindfulness’.

Paula heeft jaren met haar familie in het buitenland gewoond. In Korea woonde ze naast een boeddhistische tempel. In de vroege ochtend hoorde zij de monniken chanten. Tijdens haar bezoeken, met haar jonge dochter, aan de prachtige tempeltuinen, ervoer zij een bepaalde concentratie en schoonheid die ze in haar tekeningen probeert te tonen.

‘Ik  heb een dochter van twaalf jaar, ze is in Korea geboren. Met haar wandelde ik door de tempeltuinen. Ik moest altijd wel snel weg voordat om zes uur ’s middags de zware gong werd geluid, want daarvan ging mijn baby huilen. Die gong kon je in de gehele wijk horen.

Tempel Zuid-KoreaIn Korea viel het wonen nabij een boeddhistische tempel samen met het lezen van Sarah Napthali. Terwijl mijn baby in mijn armen sliep, las ik Napfthali’s ‘Buddhism for Mothers’. Bij de London Buddhist Society volgde ik de Correspondence Course. Mijn gezin was jaren lid van deze society. Korea was niet mijn eerste ontmoeting met het boeddhisme. Als tiener las ik boeken over oosterse wijsheid. Ik las ook over het boeddhisme, maar dat viel niet mee. Dankzij Jack Kornfield, Thich Nhat Hah, Robert Thruman, Matthieus Ricard en bijvoorbeeld de Australische Sarah Napthali, zijn boeddhistische teksten en interpretaties veel toegankelijker geworden.’

Ik geef full time thuisonderwijs aan mijn dochter.  Thuisonderwijs is onderwijs van ouders aan hun kinderen. Er is dus geen schoolgang, alhoewel de meeste thuisonderwijsleerlingen op een een of andere manier online een curriculum, leerplan of opleiding volgen. Ik denk dat ik de enige of een van de weinige thuisonderwijsouders ben die zich heeft beroepen op de boeddhistische richting. De meeste thuisonderwijsouders geven katholiek, christelijk of holistisch thuisonderwijs. Thuisonderwijs mag je in Nederland geven als je in een straal van (pakweg) vijfendertig kilometer geen school van je (religieuze) richting kunt vinden.

Staatssecretaris Dekker is van plan thuisonderwijs te verbieden. Het is dus waarschijnlijk ons laatste jaar thuisonderwijs. Geen ramp, maar ik had toch graag gezien dat het een vrije keuze was zoals in Belgie (huisonderwijs)  en Engeland (home education) waar thuisonderwijs toegestaan is zonder beroep te doen op religieuze richting.

Paula KuitenbrouwerIn 2004 las ik in ‘How to teach Buddhism to Children’ van Dr. Helmuth Klar. Het werd mij duidelijk dat onderwijs en opvoeding niet strikt van elkaar te scheiden zijn. In ons thuisonderwijs klinkt boeddhisme zeker door. Bij economie discussiëren we over ‘greed’ en bij Environmental Studies over ‘Right Livelihood’. Overigens is het niet de bedoeling om van mijn dochter een boeddhiste te maken. Ze is vrij haar eigen weg te gaan. We vieren Buddha’s geboortedag (Vesak) op een vrolijke wijze zoals wij dat in Zuid-Korea hebben gevierd en hebben een mooie rij educatieve boeddhistische kinder-en tiener-boeken.

Ik heb aan de universiteit van Utrecht en Amsterdam wijsbegeerte gestudeerd en jaren rondgelopen met het plan een wijsgerige praktijk te beginnen. Omdat mijn gezin vaak in het buitenland woonachtig was, schoof ik dat plan steeds voor mij uit. De deur staat inmiddels open voor ‘Een Gesprek en een Kop Thee’ (Van Vrouw tot Vrouw), waarin ik aandachtig luister naar wat iemand met mij wil bespreken. Ik reik dan een wijsgerig of boeddhistisch perspectief aan. Ik heb lang geaarzeld of er behoefte is aan zo’n praktijk. Sociale media en het drukke leefwijze maakt mensen eenzamer. Men deelt van alles met elkaar digitaal, maar heeft bijna geen tijd om naar elkaar te luisteren.

Paula KuitenbrouwerIk teken en schilder ik vooral in het weekeinde. Ik kan niet op vaste tijden tekenen of schilderen, want het vereist inspiratie en meditatie om geconcentreerd te werken. De geest moet leeg en open zijn. Het gaat om de ruimte die ontstaat voor iets fraaiers dan jezelf. Ik moet mijn werk signeren in verband met copyright, maar liever werk ik als een schilder in de Middeleeuwen. Deze ondertekende zijn schilderij niet omdat inspiratie afkomstig was van God. Ik noem daarom mijn tekeningen Mindful Drawing. Inspiratie ontstaan daar waar het ego even opzij gezet wordt, althans zo gaat dat bij mij.’

Het liefst laat Paula anderen aan het woord over haar werk. ‘Dat komt omdat ik ervaar dat mijn werken niet uitsluitend door mijzelf tot stand komen. Allereerst waren daar mijn docenten. Ik ervaar grote steun van mijn man, dochter, familie en vrienden. En laat ik vooral niet alle vogels, vlinders en planten vergeten die op mijn pad zijn gekomen en ‘model’ hebben gestaan.’

Werk van Paula Kuitenbrouwer.

Dit is aflevering drie in onze serie De Werkplaats. Klik voor andere afleveringen op de knop ‘de werkplaats’.

 

 

Categorie: De werkplaats Tags: Helmuth Klar, Kornfield, London Buddhist Society, Paula Kuitenbrouwer, thuisonderwijs

Lees ook:

  1. De Werkplaats – De verstilde kunst van Paula Kuitenbrouwer

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Cissy Suijkerbuijk zegt

    5 september 2013 om 21:28

    Hallo Paula,

    Wat inspirerend wat je hier schrijft, je ziet het gewoon voor je hoe je in Korea met je dochter door de tempeltuin wandelt, het ‘zingen’ van de monniken en de rust die dat geeft. Het moet een bijzondere tijd zijn geweest. Dank dat je anderen in die rust wilt laten delen! Lieve groeten uit Rosmalen!

  2. Jamie Dedes zegt

    10 september 2013 om 17:17

    Congratulations to Paula and to this magazine for its wisdom in featuring Paula. She’s a multitalented woman with a great heart. Bravo!

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door
  • Locaties
  • Overzicht op kaart

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

14 sep
Tao en geluk; vijf bijeenkomsten
14 sep 23
25 sep
Discovering Buddhism
25 sep 23
25 sep
Stiltemeditatie Stichting Bodhisattva
25 sep 23
26 sep
The Bodhisattva Vows: Making Bodhicitta work in daily life
26 sep 23
26 sep
cursusreeks Dhammakaya meditatie
26 sep 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De taal van het lijden  (deel 1 van 3)

    gastauteur - 20 september 2023

    De taal welke zich op verschillende momenten in ons leven aan ons openbaart, meestal in de vorm van verlies, pijn en verdriet, het diep begrijpen ervan, te leren het lijden te omarmen, er ruimte voor te creëren, zodat het uiteindelijk los kan komen.  Leren één te worden met de ontvouwing van het leven en het ontdekken, blootleggen en hervinden van deze nobele waarheid. Hoewel dit vaak een erg zware taak lijkt, en voor velen van ons te moeilijk om zelfs maar over na te denken, ligt er binnen dit proces van herkennen en het omarmen van lijden, een ontvouwen van kalmte, vreugde, vrede en harmonie met onszelf en de wereld om ons heen. Elke keer dat we dichter bij deze ontvouwing komen, tillen we een klein stukje van de sluier op die ons ware wezen omhult.

    Taigu – Tibetaans bijgeloof op gespannen voet met anatman

    Taigu - 19 september 2023

    Het geloof dat Tibetaanse boeddhisten vertegenwoordigen in de zielsverhuizing van de dertiende naar de veertiende Dalai Lama, en bij diens overlijden naar de vijftiende, onderstreept nog eens de ondoorzichtige magie waarvan het Tibetaanse boeddhisme is doortrokken. Je zou het een scepticus niet kwalijk kunnen nemen, wanneer deze de conclusie trekt dat bij de overgang van de ene op de andere Dalai Lama een loopje wordt genomen met het leerstuk van anatman, een van de klassieke hoekstenen van het boeddhisme.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 11 september 2023

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Pseudo-Cicero, pseudo-troost?

    Erik Hoogcarspel - 11 september 2023

    Cicero voert in zijn epistel aan dat we niet overmatig moeten rouwen om de dood van een geliefde, omdat er bij de dood voor de geliefde zelf weinig verloren gaat. Het leven is nu eenmaal niets dan ellende. Als je de pech hebt geboren te zijn geworden, kun je maar beter gauw dood zijn. Je hoeft ook niet oud te worden om te slagen in het leven.

    Wat loert daar in de duisternis?

    Kees Moerbeek - 10 september 2023

    Eeuwenlang zwierven ze in de bergen, de bossen, de velden, in de rivieren en langs de kust en joegen de Japanners de stuipen op het lijf of belaagden ze. Ze zijn ook nu niet weg te denken, de yokai.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Over de Lotus-soetra (40): Materialisme
    • XR spant kort geding aan: inzet waterkanon per direct verbieden  
    • Haiku
    • De oerknal van Bewustzijn en de inflatie van de geest
    • Het denken (2) – Een superieur brein in een kreupel lichaam? 

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.