• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » De werkplaats » De Werkplaats – De verstilde kunst van Paula Kuitenbrouwer

De Werkplaats – De verstilde kunst van Paula Kuitenbrouwer

21 juni 2021 door Joop Ha Hoek

Paula KuitenbrouwerPaula Kuitenbrouwer (49) –boeddhist zonder leraar en sangha-  tekent en schildert uit de vrije hand voornamelijk de natuur. Haar ideeën en composities zijn daardoor digitaal-vrije kunststukjes en doen verslag van haar natuurbelevingen.

Elke tekening of schilderij is een klein verhaal of getuigt van een verstild moment in Paula’s leven.
Zij noemt haar tekeningen ‘Mindful Drawings’ omdat ze tijdens het tekenen vaak een meditatieve staat ervaart die tijd- en egoloos is. ‘In de Oudheid had ik gezegd dat de muzen, de godinnen van kunst in de Griekse mythologie, mij inspiratie influisterden, maar in deze tijd heet dat mindfulness’.

Paula heeft jaren met haar familie in het buitenland gewoond. In Korea woonde ze naast een boeddhistische tempel. In de vroege ochtend hoorde zij de monniken chanten. Tijdens haar bezoeken, met haar jonge dochter, aan de prachtige tempeltuinen, ervoer zij een bepaalde concentratie en schoonheid die ze in haar tekeningen probeert te tonen.

‘Ik  heb een dochter van twaalf jaar, ze is in Korea geboren. Met haar wandelde ik door de tempeltuinen. Ik moest altijd wel snel weg voordat om zes uur ’s middags de zware gong werd geluid, want daarvan ging mijn baby huilen. Die gong kon je in de gehele wijk horen.

Tempel Zuid-KoreaIn Korea viel het wonen nabij een boeddhistische tempel samen met het lezen van Sarah Napthali. Terwijl mijn baby in mijn armen sliep, las ik Napfthali’s ‘Buddhism for Mothers’. Bij de London Buddhist Society volgde ik de Correspondence Course. Mijn gezin was jaren lid van deze society. Korea was niet mijn eerste ontmoeting met het boeddhisme. Als tiener las ik boeken over oosterse wijsheid. Ik las ook over het boeddhisme, maar dat viel niet mee. Dankzij Jack Kornfield, Thich Nhat Hah, Robert Thruman, Matthieus Ricard en bijvoorbeeld de Australische Sarah Napthali, zijn boeddhistische teksten en interpretaties veel toegankelijker geworden.’

Ik geef full time thuisonderwijs aan mijn dochter.  Thuisonderwijs is onderwijs van ouders aan hun kinderen. Er is dus geen schoolgang, alhoewel de meeste thuisonderwijsleerlingen op een een of andere manier online een curriculum, leerplan of opleiding volgen. Ik denk dat ik de enige of een van de weinige thuisonderwijsouders ben die zich heeft beroepen op de boeddhistische richting. De meeste thuisonderwijsouders geven katholiek, christelijk of holistisch thuisonderwijs. Thuisonderwijs mag je in Nederland geven als je in een straal van (pakweg) vijfendertig kilometer geen school van je (religieuze) richting kunt vinden.

Staatssecretaris Dekker is van plan thuisonderwijs te verbieden. Het is dus waarschijnlijk ons laatste jaar thuisonderwijs. Geen ramp, maar ik had toch graag gezien dat het een vrije keuze was zoals in België (huisonderwijs)  en Engeland (home education) waar thuisonderwijs toegestaan is zonder beroep te doen op religieuze richting.

Paula KuitenbrouwerIn 2004 las ik in ‘How to teach Buddhism to Children’ van Dr. Helmuth Klar. Het werd mij duidelijk dat onderwijs en opvoeding niet strikt van elkaar te scheiden zijn. In ons thuisonderwijs klinkt boeddhisme zeker door. Bij economie discussiëren we over ‘greed’ en bij Environmental Studies over ‘Right Livelihood’. Overigens is het niet de bedoeling om van mijn dochter een boeddhiste te maken. Ze is vrij haar eigen weg te gaan. We vieren Buddha’s geboortedag (Vesak) op een vrolijke wijze zoals wij dat in Zuid-Korea hebben gevierd en hebben een mooie rij educatieve boeddhistische kinder-en tiener-boeken.

Ik heb aan de universiteit van Utrecht en Amsterdam wijsbegeerte gestudeerd en jaren rondgelopen met het plan een wijsgerige praktijk te beginnen. Omdat mijn gezin vaak in het buitenland woonachtig was, schoof ik dat plan steeds voor mij uit. De deur staat inmiddels open voor ‘Een Gesprek en een Kop Thee’ (Van Vrouw tot Vrouw), waarin ik aandachtig luister naar wat iemand met mij wil bespreken. Ik reik dan een wijsgerig of boeddhistisch perspectief aan. Ik heb lang geaarzeld of er behoefte is aan zo’n praktijk. Sociale media en het drukke leefwijze maakt mensen eenzamer. Men deelt van alles met elkaar digitaal, maar heeft bijna geen tijd om naar elkaar te luisteren.

Paula KuitenbrouwerIk teken en schilder ik vooral in het weekeinde. Ik kan niet op vaste tijden tekenen of schilderen, want het vereist inspiratie en meditatie om geconcentreerd te werken. De geest moet leeg en open zijn. Het gaat om de ruimte die ontstaat voor iets fraaiers dan jezelf. Ik moet mijn werk signeren in verband met copyright, maar liever werk ik als een schilder in de Middeleeuwen. Deze ondertekende zijn schilderij niet omdat inspiratie afkomstig was van God. Ik noem daarom mijn tekeningen Mindful Drawing. Inspiratie ontstaan daar waar het ego even opzij gezet wordt, althans zo gaat dat bij mij.’

Het liefst laat Paula anderen aan het woord over haar werk. ‘Dat komt omdat ik ervaar dat mijn werken niet uitsluitend door mijzelf tot stand komen. Allereerst waren daar mijn docenten. Ik ervaar grote steun van mijn man, dochter, familie en vrienden. En laat ik vooral niet alle vogels, vlinders en planten vergeten die op mijn pad zijn gekomen en ‘model’ hebben gestaan.’

Werk van Paula Kuitenbrouwer.

Deze aflevering werd eerder, in september 2013, in het BD geplaatst.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Beeldende kunst, De werkplaats, Geluk, Kunst Tags: Helmuth Klar, Kornfield, London Buddhist Society, Paula Kuitenbrouwer, thuisonderwijs

Lees ook:

  1. De Werkplaats – De verstilde kunst van Paula Kuitenbrouwer
  2. Flamboyante Airco Caravan in De Werkplaats
  3. Tien jaar Boeddhistisch Dagblad
  4. Jeanne Schouten in De Werkplaats

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
06 jun
Zen meditatie en sumi-e
6 jun 23
11 jun
Boeddhisme en Meditatie
11 jun 23
11 jun
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
11 jun 23
11 jun
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
11 jun 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    A-sociale media

    Erik Hoogcarspel - 31 mei 2023

    Als boeddhist kun je Internet misschien als oefening gebruiken. Het is in feite een karikatuur van saṃsāra. De begeerte, de afgunst, de woede, de illusie en de leegte zijn er nog gemakkelijker te begrijpen. Als je het scherm van je mobieltje kunt leren zien als een soort ingewikkelde lamp waar niets gebeurt, kun je misschien ook begrijpen dat de werkelijkheid waarin je leeft een soort openheid is waar echt niets gebeurt.

    De afsluiting van de A12 en het boeddhisme

    Joop Ha Hoek - 30 mei 2023

    Mag je de snelweg A12 een paar uur afsluiten om de mensheid te behoeden voor de ondergang? Is het erg om als automobilist even stilte staan of op die dag de weg te vermijden. Was de Boeddha ook een dwarsligger? Zanger/componist Hans de Booij  schuwde als boeddhist het eenvoudige handwerk niet.

    Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

    Joop Ha Hoek - 29 mei 2023

    ‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

    Waarover praten we als we het over identiteit hebben?

    Kees Moerbeek - 28 mei 2023

    Zolang de identiteitsstrijd werd gevoerd uit naam van gemarginaliseerde of als minderwaardig beschouwde minderheidsgroepen, stond deze op het programma van links. Zodra de referentiegroep echter een meerderheid werd, of een groep die zichzelf superieur opstelde naar andere groepen, werd het bestempeld als een rechts of extreemrechts geluid.

    Daoïsme, de mystieke traditie, een bloemlezing

    Erik Hoogcarspel - 27 mei 2023

    Jan de Meyer (1961) is sinoloog en vertaler. Hij doet al 40 jaar onderzoek naar het daoïsme en hij heeft een nieuwe bloemlezing geschreven van de belangrijkste teksten van het daoïsme. De meeste lezers zijn al bekend met twee beroemde teksten uit deze Chinese traditie: de Laozi en de Zuangzi. Beide teksten zijn al verschillende malen in het Nederlands vertaald, onder andere door de bekende sinoloog Kristoffer Schipperṣ.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • XR in actie tegen KLM
    • De virtuele denkster 425
    • Dick – Wat wij werkelijk zijn
    • De levenstocht, een visualisatie (3)
    • B’eter – Klimaatinstorting en raapsteeltjes

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens