• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Zen op straat: de dakloze mentor

Zen op straat: de dakloze mentor

20 november 2015 door Eunice Frijde

De afgelopen tien jaar is het aantal boeddhistische gemeenschappen in Nederland toegenomen. Ik ben enorm benieuwd naar het verhaal hierachter: wat doen boeddhisten op hun meditatiekussen, hoe passen ze de wijsheden uit de dharma (teachings van de Boeddha) in het dagelijkse leven toe en hoe gebruiken zij boeddhistische wijsheden om een positieve impact te maken op onze moderne westerse samenleving?

In de tweeluik: ‘Zen op straat’ het verhaal van twee zenboeddhisten, Ellen Eggerdink (56) uit Nijmegen en Harriet Marseille (54) uit Leidschendam. Zij deden afgelopen oktober de vierdaagse straatretraite van de Zenpeacemakers in Keulen, onder begeleiding van Frank De Waele Sensei. Een groep van tien zenboeddhisten leefde vier dagen op straat met alleen een slaapzak en de kleren die ze aanhadden. Geld voor eten bedelden ze bij elkaar.

In het eerste deel: ‘Aandacht en een praatje’ het verhaal van Ellen, dat gisteren in het Boeddhistisch Dagblad is geplaatst. Vandaag vertelt Harriet het verhaal van ‘De dakloze mentor’.

Zenpeacemakers Keulen oktober 2015 Harriet Marseille
Harriet Marseille.

Vier dagen als een dakloze leven op straat; het lijkt primitief en tegelijkertijd is het een luxe. Harriet was er van tevoren niet helemaal gerust op: zou ze wel kunnen slapen en vegetarisch kunnen eten? Gelukkig was ze niet alleen maar maakte ze deel uit van een groep. Ze voelde al snel dat het een bijzondere ervaring zou worden en vertelt vol enthousiasme: ‘De eerste nacht, in de open lucht bij een oude  Romeinse poort, was het vreselijk koud: tussen de nul en acht graden. Het duurde lang voor ik in slaap viel. Ik voelde de frisse wind langs mijn gezicht. De rest van mijn lichaam was goed bedekt door twee broeken, een trui, vest, jas, sjaal en muts. Ik had mijn schoenen aangehouden en een vuilniszak om mijn slaapzak gedaan. Zo was de kou net te harden. Gelukkig kregen we op de tweede dag een mooi cadeau.’

De tweede dag bezocht de groep zenboeddhisten een project waar afgekickte drugsverslaafden werkten. ‘We hielpen hen bij het leeghalen van een huis van een dame die naar een verzorgingstehuis was verhuisd. De huisraad werd verkocht in hun winkel in tweedehands spullen. We hebben twee uur lang spullen van drie hoog naar de verhuiswagen gesjouwd, een welkome activiteit want van trappen lopen wordt je lichaam lekker warm. Na afloop bleek dat ze nog zes dekens in de verhuiswagen hadden liggen. Die konden wij vanwege de kou op straat goed gebruiken.’

Mooie ontmoetingen

Vegetarisch voedsel vberkocht door Japanse tempelHarriet en de groep kregen nog een mooi cadeau tijdens hun retraite op straat. Ze zochten naar de soepbus, een plek waar daklozen tegen een kleine vergoeding een maaltijd kunnen nuttigen, en vroegen de weg aan een dakloze man. Opmerkelijk was dat in de dagen erna hun wegen elkaar bleven kruisen. Het was bijvoorbeeld een aangename verassing toen hij langsliep met een tas vol met lekker eten; de restanten van een bedrijfsfeestje. Harriet kon niet op van geluk: ‘Er zaten zowaar twee heerlijke vegetarische gerechten in. Het eten van dieren gaat erg in tegen mijn gevoel van wie ik ben en wat ik denk dat goed voor mij is. Voor aanvang van de straatretraite maakte ik mij zorgen of het niet verwend gedrag is om per se vegetarisch te willen eten. Daklozen moeten toch ook gewoon eten wat de pot schaft? Uiteindelijk bleken haar zorgen ongegrond want ze heeft geen enkele dag vlees hoeven eten en ook geen moment honger gehad.

Dezelfde dakloze man kwam de groep waarschuwen dat ze hun slaapzakken nog niet moesten uitrollen omdat de metrogangen werden schoongemaakt. ‘De schoonmakers zouden over een half uurtje ons slaapplekje bereiken. Hoe was het mogelijk dat hij alweer ons pad kruiste? Hij betekende veel voor ons; hij was als het ware onze mentor, want het leven op straat was zijn terrein; hij was de deskundige op het gebied van het dakloze bestaan en wij konden zijn hulp goed gebruiken. Dat is een heel andere manier van contact maken dan wanneer je als goedwillende burger daklozen wilt helpen. Andersom betekenden we denk ik ook veel voor hem. Wij luisterden naar zijn verhaal en schonken hem onze aandacht. Zo vertelde hij dat hij niet meer welkom was bij het toilet in een winkelcomplex waar wij gratis gebruik van maakten. Wij zien er niet uit als daklozen en stinken niet, maar hij was op het toilet van het winkelcomplex betrapt tijdens het scheren en nu had hij een toegangsverbod gekregen.’

Hoezeer de groep zenpeacemakers ook probeerde om als daklozen te leven, in de praktijk is het toch anders. Dat is de luxe: zij leefden niet in een ellendige situatie want hun mobiel en bankpas lagen in een kluis op het station in Keulen.

Naarmate de week vorderde kreeg Harriet steeds mooiere gesprekken, niet alleen met daklozen maar ook met andere mensen op straat en de vrijwilligers bij de sociaal geëngageerde projecten die de groep bezocht. ‘Het heeft mooie en zinvolle ontmoetingen gebracht. Iemand die ik op straat ontmoette raadde me aan om naar de Franciscaanse zusters te gaan, en daar hoorde ik over een project voor dakloze vrouwen. Bijzonder! De meeste projecten in Keulen zijn namelijk gericht op mannen, maar juist vrouwen vormen een extra kwetsbare groep. We schonken daarom vijfhonderddertig euro van onze deelnemersbijdrage aan de straatretraite aan dit project.’

Een training in vertrouwen

In tegenstelling tot de daklozen gaat de groep zenboeddhisten na vier dagen leven op straat weer naar huis met een ervaring rijker. Voor Harriet bleek de straatretraite vooral een training in vertrouwen. Ze vertelt openhartig: ‘Ik kan nogal sterk de neiging hebben om situaties in de hand te willen houden. In de loop van de vier dagen op straat leek er iets te verschuiven; ik voelde hoe mijn vertrouwen zich verdiepte. Maar toen we na afloop onze tassen uit de kluis op het station haalden, greep ik direct naar mijn mobiel om de komst van de vriendin die mij kwam ophalen in Keulen goed te regelen. Ik zag hoe snel ik weer in de controle-modus schoot. Desondanks heb ik het gevoel dat deze retraite mij heeft geholpen eerder te doorzien wanneer ik in dit patroon schiet.’

Die bewuste verschuiving in het denken en gedrag van Harriet heeft onder andere te maken met loslaten, ook van stukken karton om op te slapen; een noodzakelijk gebruiksvoorwerp wanneer je leeft op straat. ‘Van tevoren was ik een beetje bezorgd of we karton zouden kunnen vinden om op te slapen. Het was inderdaad lastig en we hebben de eerste avond lang gezocht. Op een gegeven moment moesten we schuilen voor de regen en ons karton achterlaten. Op dat moment realiseerde ik mij wat een bevrijding het is om alles wat je nodig hebt gewoon weer los te laten: ik kon me overgeven aan de situatie, zonder te weten wat er zou gaan gebeuren.’

Zenpeacemakers Keulen oktober 2015 groepsfoto
De zenpeacemakers in Keulen.

De dagen op straat hebben Harriet echt geraakt en haar wens is om haar ervaringen te gebruiken in haar vrijwilligerswerk. ‘Ik doe veel sociaal geëngageerd werk, bijvoorbeeld als stervensbegeleider en in de vluchtelingenopvang, maar ik zie ook dat er soms nog te veel ‘ik’ aanwezig is in wat ik doe en hoe ik het doe. Belangeloos geven is niet gemakkelijk. Ik denk dat ik diep van binnen nog altijd graag gezien wil worden in wat ik doe voor anderen, maar dat maakt mij niet gelukkiger en het draagt ook niet bij aan een mooiere wereld. Mijn wens is om zuiverder te worden en meer afgestemd te zijn op wat echt nodig is en het ‘ik’ iets meer los te laten’, vindt Harriet.

Al de ervaringen en mooie ontmoetingen, met name die met de dakloze mentor hebben een enorme impact gehad op Harriet. Ik hoor de dankbaarheid in haar stem wanneer ze vertelt: ‘Op de laatste dag hebben we onze dakloze mentor uitvoerig bedankt en een cadeau en wat geld overhandigd. Ik ben blij dat we elkaar over en weer hebben kunnen helpen, het was gelijkwaardig; het was zen op straat.’

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhistisch leven, Reportages, Zen Tags: Eunice, Eunice Frijde, Frijde, Keulen, oktober 2015, straatretraite, zen op straat

Lees ook:

  1. Zen en wijn – Martin Kieninger: ‘Ik vier het leven’
  2. Zen en wijn – Martin Kieninger: ‘Ik vier het leven’
  3. De straatretraite van Ellen Eggerdink- aandacht en een praatje
  4. Linde Stelling – Van rebelse puber tot volwassen meditatiebeoefenaar

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. bart zegt

    20 november 2015 om 11:27

    Mooi

Primaire Sidebar

Door:

Eunice Frijde

Eunice Frijde leeft als een moderne nomade en werkt als spiritual-storyteller. Vanaf 2006 mediteert ze en volgt ze trainingen bij Phuntsok Chö Ling in Rotterdam. Eunice richt zich met name op het integreren van haar boeddhistische beoefening in het dagelijkse leven: het leven beschouwt zij als de ultieme kans om haar mind te trainen. spiritual-storytelling.com 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…
    • Het verschil tussen apofatisch spreken en katafatisch spreken
    • Sodis – de virtuele denkster 527

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.