• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Strikte monastieke discipline of toegankelijkheid op wereldvlak?

Strikte monastieke discipline of toegankelijkheid op wereldvlak?

21 juni 2013 door de redactie

Marlou DerksenDe theravada forest-traditie is boeddhisme in zijn puurste vorm. Strenge kloosterregels, opgesteld door Boeddha, ook wel bekend als de Vinaya, dienen volgens de beroemdste verspreiders zoals Ajahn Chah en Ajahn Buddhadasa door monniken nageleefd te worden. Een beschouwing van Marlou Derksen.

Hier tegenover staat een groep boeddhistische leraren met grote invloed, die het belang van de rol die het boeddhisme kan spelen op het wereldtoneel, van hogere waarde achten wanneer het inbindt aan zijn puurheid. Zij hebben een meer flexibele houding ten opzichte van de Vinaya.

Deze discussie leidt tot vragen. Welke strategie leidt uiteindelijk tot het meest gelukkige resultaat? Moeten we stug vasthouden aan deze Vinaya? Of moeten we een tolerante houding aannemen die het boeddhisme toegankelijker maakt, met het risico op afkalving van de leer op langere termijn? Vragen die in boeddhistische landen de gemoederen bezig houden. Gezien hun visie over het huidige falen van de Amerikaanse droomgedachte, zeker niet onterecht.

ajahn chah 'veel betekend voor westerlingen'
ajahn chah foto Wikimedia CC.

Om dieper op deze kwestie in te gaan is een toelichting over het belang en het ontstaan van de Vinaya nodig. De Vinaya werd pas later (na zijn verlichting) door de Boeddha ingesteld. Zijn eerste volgelingen waren erg ver in hun realisatie. Toen later meer monniken toetraden tot zijn sangha (gemeenschap van monniken) bleek het een zeer bruikbaar,  zo niet een onmisbaar gereedschap om de bosmonniken in harmonie te laten samenleven. Soms ontstonden er namelijk  ongeregeldheden doordat monniken van ‘mindere kwaliteit’ fouten begingen. Dit bracht de standaard binnen de sangha omlaag waardoor de Boeddha de Vinaya noodzakelijk achtte.

Een ander belang dat de Boeddha zag voor de Vinaya, dat vanuit boeddhistisch oogpunt tegenwoordig meer kracht geeft aan het traditionelere standpunt van de bosmonniken, raakt dichter aan de leer. Hij zag de Vinaya ook als middel om de weg naar verlichting te bespoedigen. De geschriften uit het Pali-Canon leren het volgende: door te grote gehechtheid aan een verkeerde intentie ontstaat een actie, men klampt zich namelijk mentaal vast aan de intentie en voert de verkeerde actie uit. Hierdoor is de fout bewerkstelligd. De Vinaya draagt door zulke redenaties bij aan de opmerkzaamheid die monniken nodig hebben om verlichting te bereiken. Het kan vanuit boeddhistisch oogpunt dus niet gezegd worden dat de Vinaya niet meer dan een gedateerd wetsysteem is, wanneer men de waarheid enige eer wil aandoen.

De moeilijkheid van deze discussie met het oog op de toekomst van het boeddhisme zou volgens deze redenering kunnen liggen in de complexe samenkomst tussen de in het Westen heersende losbandige genotzucht en de oosterse gedisciplineerde leer van gematigdheid. Want over een ding zijn haast alle boeddhisten het eens: de boeddhistische leer kan in vergaande mate positief bijdragen aan de omstandigheden in de wereld van nu. Dit schept grote eenheid die men niet uit het oog zou moeten verliezen. Juist nu er kansen voor boeddhisten in het Westen komen te liggen.

Marlou Derksen is verbonden aan La Retraite

 

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme Tags: Ajahn Chah, bosmonniken, La Retraite, Marlou Derksen, Vinaya

Lees ook:

  1. Het leven van de Boeddha speelde zich af in het woud
  2. Sociale aspecten van het vroege boeddhisme – deel 4
  3. Joop Romeijn – Doodgaan voor beginners
  4. Boeddha’s adviezen voor harmonie

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Ujukarin zegt

    21 juni 2013 om 08:28

    Goede bijdrage, Marlou! Maar ik ben bang dat ook hier letter en geest der wet uiteen moeten worden gehouden, alleen een orthodox bang-om-ook-maar-iets-te-veranderen volgeling zal vasthouden dat de hele Vinaya nu relevant is zelfs voor wie een celibataire leefstijl kiest. En de Boeddha zelf voorzag dit, zie o.a. samenvatting in Wikipedia
    “In the Mahaparinibbana Sutta the Buddha, as part of his last teaching, tells the bhikkhus that they can abandon some minor rules, but that they should stick to the major ones, but there appears to have been some confusion over which was which. It was therefore decided that they would keep all of the rules.”…

    Ik zou dus zeggen: voor hier en nu in het Westen is de Geest relevant, en die kan met beduidend minder regels toe en gooit ook totaal achterhaalde elememten in de Letter weg zoals achterstelling van vrouwen op mannen. Welke regels precies de Geest weergeven daar kunnen meerdere scholen in ontstaan, de mijne bijvoorbeeld kent er 10 danwel 11 alnaargelang men wel/niet celibaat kiest – maar ik proef vrij grote overeenstemming in de praktijk met andere Westers boeddhistische scholen…
    With folded palms,

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
30 mei
Vipassana meditatie Rotterdam
30 mei 23
Rotterdam
31 mei
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
31 mei 23
01 jun
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
1 jun 23
03 jun
Zen in Twente ochtend met Doin Sensei op 3 juni
3 jun 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

    Joop Ha Hoek - 29 mei 2023

    ‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

    Waarover praten we als we het over identiteit hebben?

    Kees Moerbeek - 28 mei 2023

    Zolang de identiteitsstrijd werd gevoerd uit naam van gemarginaliseerde of als minderwaardig beschouwde minderheidsgroepen, stond deze op het programma van links. Zodra de referentiegroep echter een meerderheid werd, of een groep die zichzelf superieur opstelde naar andere groepen, werd het bestempeld als een rechts of extreemrechts geluid.

    Daoïsme, de mystieke traditie, een bloemlezing

    Erik Hoogcarspel - 27 mei 2023

    Jan de Meyer (1961) is sinoloog en vertaler. Hij doet al 40 jaar onderzoek naar het daoïsme en hij heeft een nieuwe bloemlezing geschreven van de belangrijkste teksten van het daoïsme. De meeste lezers zijn al bekend met twee beroemde teksten uit deze Chinese traditie: de Laozi en de Zuangzi. Beide teksten zijn al verschillende malen in het Nederlands vertaald, onder andere door de bekende sinoloog Kristoffer Schipperṣ.

    ‘Meebewegen met wat er is’

    gastauteur - 15 mei 2023

    Als het gaat om dak- en thuisloze mensen wordt er door de maatschappij merendeels nog vanuit 'schuld en eigen verantwoordelijkheid' gedacht. Men heeft vaak het verkeerde idee dat iedere persoon in Nederland eigen verantwoorde keuzes maakt en dus verantwoordelijk is voor diens eigen lijden. Of men denkt dat het heel makkelijk is om een uitkering aan te vragen. De gewone burger weet niet hoe het is voor iemand die in een totaal andere realiteit zit.’

    Ras – nutteloze, kwaadaardige onzin

    Kees Moerbeek - 14 mei 2023

    Angela Saini heeft voor haar boek Superieur: de terugkeer van de rassentheorie zo’n beetje alle literatuur over rassenwetenschap doorgespit, schrijft ze. Veel genetici menen dat als genetica bewijst dat er nauwelijks reden is om rassenonderscheid te maken, het dus snel afgelopen zal zijn met racisme. Was het maar waar. Racisme is juist een sociale constructie met een enorme invloed, constateert ze.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het paradijs is de kosmische grap
    • Over de Lotus-soetra (23): De parabel van de man die naar water graaft
    • Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’
    • haiku
    • Tussen veranderlijk en onveranderlijk vind je de deur naar non-dualiteit

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens