• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Het leven van de Boeddha speelde zich af in het woud

Het leven van de Boeddha speelde zich af in het woud

7 maart 2018 door gastauteur

De Thaise Forest-traditie is een tak van de theravada boeddhistische traditie. Theravada boeddhisme, ook wel bekend als de zuidelijke school van het boeddhisme, is aanwezig in heel Thailand, Birma en Sri Lanka. De theravadatraditie is gebaseerd op de teksten uit de Pali Canon. Deze bevat de oudste boeddhistische geschriften. Theravada betekent letterlijk “de traditie van de ouderen”, en is zo genoemd vanwege de strikte naleving van de oorspronkelijke lessen en regels van de monastieke discipline, uiteengezet door Boeddha.

Boeddha werd geboren in het woud, bereikte verlichting in het woud, onderwees in het woud, en overleed in het woud. Veel van zijn grootste discipelen, zoals de eerbiedwaardige Añña Kondañña en Maha Kassapa, waren strikte bosbewoners die een zeer eenvoudige levensstijl hadden. Boeddha stond deze monniken toe om een leven van afzien te ontwikkelen tijdens hun leven in de natuur. Dit leidde tot de basis van de Forest-traditie binnen het theravada boeddhisme.

Jeanne Schut.
Jeanne Schut.

Door de eeuwen heen, heeft de leer van Boeddha cycli gekend van groei en verval en van verval en herleving. Gedurende deze cycli, is de oorspronkelijke filosofie van het boeddhisme bewaard gebleven en heeft deze nieuw leven ingeblazen gekregen naar het voorbeeld van de eerste discipelen en door de inspanningen van latere monniken en nonnen die volgden en in hun voetsporen traden. Zij leefden een teruggetrokken leven gefocust op meditatie en eenvoud.

De weg van beoefening, de lessen, en de codes van het morele gedrag die Boeddha ruim 2500 jaar geleden uiteen heeft gezet, staan haaks op de huidige wereldse bekommernissen van velen, zoals materieel succes, bezit, rijkdom, macht, roem, plezier, en status. De beoefening van de oorspronkelijke boeddhistische leer kan een grote zegen zijn voor de maatschappij, omdat het voorziet in een bron van wijsheid, vrede en helderheid die deze wereldse bekommernissen overstijgt.

*Dit is een Nederlandse vertaling van de oorspronkelijk door trainster Jeanne Schut in het Engels geschreven tekst over de Thaise boeddhistische bosmonnikencultuur. Schut- zelf al dertig jaar het theravadaboeddhisme praktiserend, werd door Ajahn Chah en Ajahn Buddhadasa aangemoedigd om les te gaan geven in de boeddhistische Thaise theravada Forest-traditie. Retraites in deze traditie zijn zeldzaam in het Westen. Deze retraites, aangeboden door La Retraite, een centrum in de Franse Auvergne, worden gecombineerd met inzichten van de schrijver Anthony de Mello. Deze zijn slechts op twee andere locaties wereldwijd te volgen.

Bron La Retraite.

Zie ook Jeanne Schut bij de Franse omroep.

 

Categorie: Boeddhisme, Nieuws, Theravada Tags: bosmonniken, La Retraite, Pali-canon, theravada

Lees ook:

  1. Strikte monastieke discipline of toegankelijkheid op wereldvlak?
  2. Wie mag er mee op het Grote Voertuig? deel 3
  3. Boeddhistische monnik begeleidt atleten OS London 2012
  4. De monnik in het bamboebos

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. kees moerbeek zegt

    9 maart 2018 om 16:09

    Tja, de Boeddha en zijn gemeenschap zouden in het woud leven. Klopt, maar in India was bijna alles woud in die tijd. Op enkele opkomende steden (formaat huidige dorpen) na! Er zijn boeddhisten die toen afstand hielden van de samenleving. Niks mis mee en dat wil niet zeggen dat ze zich van de wereld afsloten.

    Het ander en overheersend aspect destijds is dat de Boeddha en zijn aanhangers beslist geen asceten waren, maar juist middenin de samenleving stonden. Dat IS de Middenweg. Zij hadden en hebben een duidelijk idee over hoe mensen met elkaar samenleven, inclusief de daarbij behorende ethiek.

    De Boeddha was maatschappelijk actief, maar moest (politiek) op eieren lopen. En dit sprak aan in een samenleving die in overgang was en zich vernieuwde. Destijds wereldwijd overigens. Het boeddhisme van het eerste uur was nauw verbonden met opkomende steden, centra van vooruitgang, ontwikkeling en modernisering van de Indiase samenleving. Toen en nu is en was boeddhisme politiek. Dat is even wennen: als een iemand verlicht raakt, is de hele wereld verlicht. Dat is zen, maar ook boeddhisme en pure politiek!

    • G.J. Smeets zegt

      9 maart 2018 om 18:00

      Kees,
      helemaal eens met je kritiek op romantisering van het ‘woud’leven. En helemaal met je eens dat boeddhisme politieke implicaties heeft.

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door
  • Locaties
  • Overzicht op kaart

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

14 sep
Tao en geluk; vijf bijeenkomsten
14 sep 23
30 sep
retraite Bhikkhu Analayo
30 sep 23
03 okt
cursusreeks Dhammakaya meditatie
3 okt 23
04 okt
Online lezingenserie ‘Vertrouwd raken met de cyclus van leven en dood’ (1)
4 okt 23
05 okt
Unity in Duality: Opleiding in de Boeddhistische psychologie en filosofie.
5 okt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De taal van het lijden  (deel 1 van 3)

    gastauteur - 20 september 2023

    De taal welke zich op verschillende momenten in ons leven aan ons openbaart, meestal in de vorm van verlies, pijn en verdriet, het diep begrijpen ervan, te leren het lijden te omarmen, er ruimte voor te creëren, zodat het uiteindelijk los kan komen.  Leren één te worden met de ontvouwing van het leven en het ontdekken, blootleggen en hervinden van deze nobele waarheid. Hoewel dit vaak een erg zware taak lijkt, en voor velen van ons te moeilijk om zelfs maar over na te denken, ligt er binnen dit proces van herkennen en het omarmen van lijden, een ontvouwen van kalmte, vreugde, vrede en harmonie met onszelf en de wereld om ons heen. Elke keer dat we dichter bij deze ontvouwing komen, tillen we een klein stukje van de sluier op die ons ware wezen omhult.

    Taigu – Tibetaans bijgeloof op gespannen voet met anatman

    Taigu - 19 september 2023

    Het geloof dat Tibetaanse boeddhisten vertegenwoordigen in de zielsverhuizing van de dertiende naar de veertiende Dalai Lama, en bij diens overlijden naar de vijftiende, onderstreept nog eens de ondoorzichtige magie waarvan het Tibetaanse boeddhisme is doortrokken. Je zou het een scepticus niet kwalijk kunnen nemen, wanneer deze de conclusie trekt dat bij de overgang van de ene op de andere Dalai Lama een loopje wordt genomen met het leerstuk van anatman, een van de klassieke hoekstenen van het boeddhisme.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 11 september 2023

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Pseudo-Cicero, pseudo-troost?

    Erik Hoogcarspel - 11 september 2023

    Cicero voert in zijn epistel aan dat we niet overmatig moeten rouwen om de dood van een geliefde, omdat er bij de dood voor de geliefde zelf weinig verloren gaat. Het leven is nu eenmaal niets dan ellende. Als je de pech hebt geboren te zijn geworden, kun je maar beter gauw dood zijn. Je hoeft ook niet oud te worden om te slagen in het leven.

    Wat loert daar in de duisternis?

    Kees Moerbeek - 10 september 2023

    Eeuwenlang zwierven ze in de bergen, de bossen, de velden, in de rivieren en langs de kust en joegen de Japanners de stuipen op het lijf of belaagden ze. Ze zijn ook nu niet weg te denken, de yokai.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Waarom het Ware Zelf altijd te vroeg juicht
    • Het jaar 2023 – dag 255 – rouw
    • Hisamatsu’s Gelofte aan de mensheid
    • Over de Lotus-soetra (40B): Intermezzo
    • Beeldgedicht – Schervenlicht

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.