• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » Het leven van de Boeddha speelde zich af in het woud

Het leven van de Boeddha speelde zich af in het woud

7 maart 2018 door gastauteur

De Thaise Forest-traditie is een tak van de theravada boeddhistische traditie. Theravada boeddhisme, ook wel bekend als de zuidelijke school van het boeddhisme, is aanwezig in heel Thailand, Birma en Sri Lanka. De theravadatraditie is gebaseerd op de teksten uit de Pali Canon. Deze bevat de oudste boeddhistische geschriften. Theravada betekent letterlijk “de traditie van de ouderen”, en is zo genoemd vanwege de strikte naleving van de oorspronkelijke lessen en regels van de monastieke discipline, uiteengezet door Boeddha.

Boeddha werd geboren in het woud, bereikte verlichting in het woud, onderwees in het woud, en overleed in het woud. Veel van zijn grootste discipelen, zoals de eerbiedwaardige Añña Kondañña en Maha Kassapa, waren strikte bosbewoners die een zeer eenvoudige levensstijl hadden. Boeddha stond deze monniken toe om een leven van afzien te ontwikkelen tijdens hun leven in de natuur. Dit leidde tot de basis van de Forest-traditie binnen het theravada boeddhisme.

Jeanne Schut.
Jeanne Schut.

Door de eeuwen heen, heeft de leer van Boeddha cycli gekend van groei en verval en van verval en herleving. Gedurende deze cycli, is de oorspronkelijke filosofie van het boeddhisme bewaard gebleven en heeft deze nieuw leven ingeblazen gekregen naar het voorbeeld van de eerste discipelen en door de inspanningen van latere monniken en nonnen die volgden en in hun voetsporen traden. Zij leefden een teruggetrokken leven gefocust op meditatie en eenvoud.

De weg van beoefening, de lessen, en de codes van het morele gedrag die Boeddha ruim 2500 jaar geleden uiteen heeft gezet, staan haaks op de huidige wereldse bekommernissen van velen, zoals materieel succes, bezit, rijkdom, macht, roem, plezier, en status. De beoefening van de oorspronkelijke boeddhistische leer kan een grote zegen zijn voor de maatschappij, omdat het voorziet in een bron van wijsheid, vrede en helderheid die deze wereldse bekommernissen overstijgt.

*Dit is een Nederlandse vertaling van de oorspronkelijk door trainster Jeanne Schut in het Engels geschreven tekst over de Thaise boeddhistische bosmonnikencultuur. Schut- zelf al dertig jaar het theravadaboeddhisme praktiserend, werd door Ajahn Chah en Ajahn Buddhadasa aangemoedigd om les te gaan geven in de boeddhistische Thaise theravada Forest-traditie. Retraites in deze traditie zijn zeldzaam in het Westen. Deze retraites, aangeboden door La Retraite, een centrum in de Franse Auvergne, worden gecombineerd met inzichten van de schrijver Anthony de Mello. Deze zijn slechts op twee andere locaties wereldwijd te volgen.

Bron La Retraite.

Zie ook Jeanne Schut bij de Franse omroep.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Nieuws, Theravada Tags: bosmonniken, La Retraite, Pali-canon, theravada

Lees ook:

  1. Strikte monastieke discipline of toegankelijkheid op wereldvlak?
  2. Wie mag er mee op het Grote Voertuig? deel 3
  3. Boeddhistische monnik begeleidt atleten OS London 2012
  4. De monnik in het bamboebos

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. kees moerbeek zegt

    9 maart 2018 om 16:09

    Tja, de Boeddha en zijn gemeenschap zouden in het woud leven. Klopt, maar in India was bijna alles woud in die tijd. Op enkele opkomende steden (formaat huidige dorpen) na! Er zijn boeddhisten die toen afstand hielden van de samenleving. Niks mis mee en dat wil niet zeggen dat ze zich van de wereld afsloten.

    Het ander en overheersend aspect destijds is dat de Boeddha en zijn aanhangers beslist geen asceten waren, maar juist middenin de samenleving stonden. Dat IS de Middenweg. Zij hadden en hebben een duidelijk idee over hoe mensen met elkaar samenleven, inclusief de daarbij behorende ethiek.

    De Boeddha was maatschappelijk actief, maar moest (politiek) op eieren lopen. En dit sprak aan in een samenleving die in overgang was en zich vernieuwde. Destijds wereldwijd overigens. Het boeddhisme van het eerste uur was nauw verbonden met opkomende steden, centra van vooruitgang, ontwikkeling en modernisering van de Indiase samenleving. Toen en nu is en was boeddhisme politiek. Dat is even wennen: als een iemand verlicht raakt, is de hele wereld verlicht. Dat is zen, maar ook boeddhisme en pure politiek!

    • G.J. Smeets zegt

      9 maart 2018 om 18:00

      Kees,
      helemaal eens met je kritiek op romantisering van het ‘woud’leven. En helemaal met je eens dat boeddhisme politieke implicaties heeft.

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
02 apr
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
2 apr 23
02 apr
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
2 apr 23
02 apr
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
2 apr 23
03 apr
Dagstart met meditatie en Kum Nye yoga | Gratis proefles 3 april | Online
3 apr 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Taigu – Noem mij Jimmy

    Taigu - 30 maart 2023

    Na slechts één termijn in het Witte Huis werd de wat verlegen Democraat Jimmy Carter aan de stembus verslagen door zijn Republikeinse tegenstrever Ronald Reagan. Hij trok zich vanuit het centrum van de macht in Washington, DC terug naar Plains, in Georgia, een dorp met 700 bewoners. Daar zette hij zijn oude gebruik voort om wekelijks les te geven op de plaatselijke zondagsschool van zijn baptistische gemeente.

    Boekbespreking- De beste filosofische ideeën om je moraal te verbeteren

    Erik Hoogcarspel - 29 maart 2023

    Het begrip ‘moraal’ is niet voor iedereen even duidelijk, dus laat ik hier eerst een definitie ervan geven. In het algemeen is ethiek het nadenken over wat je hoort te doen en waarom. Moraal is het stelsel van normen (gedragsregels) en waarden (dingen waar je om geeft) dat daarmee samenhangt. Waarom zou iemand nu zijn moraal willen verbeteren? Klaas Rozemond, filosoof, jurist en universitair hoofddocent strafrecht aan de VU, is ervan overtuigd dat hier een grote behoefte aan is.

    De dingen zijn zoals ze zijn en daar dien je bij te blijven

    gastauteur - 29 maart 2023

    Femke is moeder van een zoon van 11 jaar oud, een gevoelige jongen die al vanaf zijn zesde niet meer naar school gaat. Na zes weken in groep 3 viel hij uit. Hij is hoogbegaafd en kan vanwege zijn eigen manier van leren en onderzoeken niet aarden in een schoolse omgeving. Hij zat toen hij uitviel al in een Leonardo-klas, een onderwijsvorm voor hoogbegaafde kinderen van 4 tot 12 jaar, aldus moeder Femke, maar ook dat paste helaas niet.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ardan
    • Waarom Thomas Hobbes bezwaar zou maken tegen de advaita vedanta
    • De virtuele denkster 415
    • Dick – Godsbeeld
    • Chinees tempeltoerisme: honderden jongeren trekken naar boeddhistische heiligdommen

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens