• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Liefdevolle vriendelijkheid – een metta gebed

Liefdevolle vriendelijkheid – een metta gebed

13 maart 2022 door gastauteur

Metta is een Pali woord dat vaak vertaald wordt als liefdevolle vriendelijkheid. Het heeft overeenkomsten in andere talen: chesed in het Hebreeuws, agape in het Grieks, caritas in het Latijn.

Metta is in het gewone spraakgebruik van de boeddhistische praktijk en liturgie terecht gekomen als de Karaṇīya Mettā Sutta (Sn1.8), de verhandeling over liefdevolle vriendelijkheid. De oorspronkelijke tekst, die vaak wordt gereciteerd of gezongen, identificeert morele deugden en kwaliteiten, en beschrijft vervolgens de praktijk van het liefdevol uitstralen van deze deugden – door ze eerst naar jezelf uit te stralen, en dan in wijde kring naar alle wezens. Tijdens de saffraanrevolutie van 2007 in Birma vulden duizenden monniken, nonnen en leken de straten met het geluid van deze kostbare woorden toen zij protesteerden tegen het militaire regime. Die praktijk gaat vandaag door onder het gewicht van de huidige junta.

Door Hozan Alan Senauke

Dit metta gebed dat ik met u deel werd gecomponeerd voor een interreligieuze bijeenkomst in 1994 door mijn overleden dharmazuster Maylie Scott, een zenpriester toegewijd aan het pad van actieve geweldloosheid. Geïnspireerd door de metta sutta, leidt zij deze praktijk naar het gebied van geëngageerd boeddhisme en sociale rechtvaardigheid, waar liefde het noodzakelijke tegengif is voor de woede die gemakkelijk de kop opsteekt in het aangezicht van onrechtvaardigheid en onderdrukking.

Metta gebed

Moge het mij goed gaan, liefdevol en vredig zijn. Mogen alle wezens gezond, liefdevol en vredig zijn.
Moge ik op mijn gemak zijn in mijn lichaam, de grond voelen onder mijn zitvlak en voeten, mijn rug lang en recht laten zijn, genieten van mijn ademhaling zoals die stijgt en daalt en stijgt.
Moge ik mijn lichaam en geest kennen en er intiem mee zijn, wat voor gevoel of stemming het ook heeft, kalm of opgewonden, moe of energiek, geïrriteerd of vriendelijk.
Adem in en uit, in en uit, bewust, moment voor moment, van de opkomsten en de overgangen.
Moge ik aandachtig en mild zijn voor mijn eigen ongemak en lijden.
Moge ik aandachtig en dankbaar zijn voor mijn eigen vreugde en welzijn.
Moge ik vrij en open naar anderen toe bewegen.
Moge ik anderen ontvangen met medeleven en begrip.
Moge ik het lijden van anderen tegemoet treden met vredig en aandachtig vertrouwen.
Moge ik mij de Bodhisattva van Mededogen herinneren; haar 1.000 handen, haar onmiddellijke bereidheid tot actie. Elke hand met een oog erin, het instinctieve weten wat te doen.
Moge ik voortdurend de grond van vrede voor mijzelf en anderen cultiveren en volharden, indachtig en toegewijd aan dit werk, onafhankelijk van resultaten.
Moge ik weten dat mijn vrede en de vrede van de wereld niet gescheiden zijn; dat onze vrede in de wereld een resultaat is van ons werk voor gerechtigheid.
Mogen alle wezens gezond, gelukkig en vreedzaam zijn.

Overdenken van het metta gebed:

Dit is een gebed van deugdzaamheid, opmerkzaamheid, en transformatie van zelf en samenleving. Laat me drie korte gedeelten uitlichten.

‘Moge ik mij de Bodhisattva van Mededogen herinneren; haar 1.000 handen, haar onmiddellijke bereidheid tot actie. Elke hand met een oog erin, het instinctieve weten wat te doen.’

De Bodhisattva van Mededogen-Avalokiteshvara, Guanyin, of Kannon, staat bekend als ‘degene die de kreten van de wereld waarneemt.’ Zij wordt vaak afgebeeld met ontelbare armen en handen, die elk een werktuig vasthouden waarmee zij voelende wezens kan helpen bevrijden. Het is alsof ze een prachtig spiritueel Zwitsers zakmes vasthoudt.

‘Moge ik voortdurend de grond van vrede cultiveren voor mijzelf en anderen en volhardend, indachtig en toegewijd aan dit werk, onafhankelijk van de resultaten.’

In de boeddhistische praktijk is juist handelen gebaseerd op heilzame intenties, in plaats van op de onmiddellijke aanwezigheid van een gewenst resultaat. Het werk voor vrede zal misschien pas ver in de toekomst vruchten afwerpen. In feite kunnen we zelfs van een eenvoudige handeling niet weten wat de vele gunstige of ongunstige resultaten zullen zijn. We kunnen alleen zeker zijn van onze intentie om te verbinden in plaats van te verdelen, om te doen wat heilzaam belooft te zijn. We zijn hierbij dus afhankelijk van ons geloof in de Drie Schatten – de Boeddha, de dharma en de sangha.

‘Mag ik weten dat mijn vrede en de vrede van de wereld niet gescheiden zijn; dat onze vrede in de wereld een resultaat is van ons werk voor gerechtigheid.’

We horen niet veel over rechtvaardigheid in de leer van de Boeddha, maar hij spreekt vaak over ‘rechtvaardig’. In Dhammapada nr.255 zegt Shakyamuni Boeddha: ‘Niet door willekeurig te oordelen wordt een mens rechtvaardig; een wijs mens is hij die zowel goed als kwaad onderzoekt.’

Het werk van rechtvaardigheid is essentieel voor het leven in de samenleving, voor het tot stand brengen van evenwicht en harmonie op basis van sociale gelijkheid. ‘Geen vrede, geen gerechtigheid’ is een uitdrukking die oprijst uit de Black Lives Matter-beweging in de VS. Dit heeft een tweezijdige betekenis. Ten eerste dat vrede en gerechtigheid onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, één sociale realiteit. Ten tweede, dat er zonder rechtvaardigheid – die juridische, politieke en mensenrechten omvat – geen vrede zal zijn. Dat is geen bedreiging, maar een onvermijdelijkheid.

Ik zou mensen willen aanmoedigen dit metta-gebed te reciteren en te onderzoeken, en het op te nemen in de liturgie van je centrum of praktijkplaats. Maar bovenal, om vastberaden te handelen vanuit de plaats waar vrede, gerechtigheid en liefdevolle vriendelijkheid elkaar ontmoeten. Onze praktijk voor de wereld verblijft op dit kruispunt.

Hozan Alan Senauke
Berkeley, Californië
Maart 2022

Hozan Sensei begon zijn praktijk bij BZC op Dwight Way, en vestigde zich later als leerling van Sojun Roshi in het begin van de jaren 1980. Hij werd tot zenpriester gewijd in BZC in 1989 en ontving dharma transmissie van Sojun in Tassajara in 1998. Na te hebben gediend als Tanto (praktijkhoofd) en vervolgens als vice-abbot bij BZC, werd Hozan in januari van 2021 geïnstalleerd als abt.
Hozan heeft ook ruime ervaring en een mondiaal perspectief op geëngageerd boeddhisme als een kracht voor sociale transformatie. Vanaf 1991 stond hij aan het hoofd van Buddhist Peace Fellowship en het International Network of Engaged Buddhism. Hij was voorzitter van de Soto Zen Boeddhist Association. Hozan is stichtend directeur van Clear View Project, dat op boeddhisme gebaseerde hulpbronnen en ondersteuning biedt met een focus op Indiase Dalit boeddhisten, Birma (Myanmar) en de Rohingya’s, en gevangenen in de VS.
Hozan werd in 1947 geboren in Brooklyn, New York. Hij brengt een rijk leven als schrijver en redacteur, activist voor sociale rechtvaardigheid en gerespecteerd volksmuzikant mee naar de BZC-sangha. Alan woont sinds 1985 in het Berkeley Zen Centrum. Hij en zijn vrouw Laurie hebben twee volwassen kinderen, Silvie en Alex, die in BZC zijn opgegroeid.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Geluk, Gezondheid, Krijgsmacht, Mensenrechten, Pakhuis van Verlangen, Pali-Canon Tags: Birma, liefdevolle vriendelijkheid, lijden, metta, oorlog, vrede

Lees ook:

  1. Het lijden van Myanmar
  2. Nāgārjuna’s adviezen aan de koning over straffen
  3. De drie kenmerken van ons bestaan
  4. Het jaar 2022 – dag 60 – destruction

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
27 mrt
Wekelijkse Zen in Twente meditatie avond op maandag
27 mrt 23
28 mrt
Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
28 mrt 23
28 mrt
Vipassana meditatie Rotterdam
28 mrt 23
Rotterdam
29 mrt
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
29 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Wereldwijd blinddoeken wetenschappers standbeelden en eisen klimaatactie
    • Guy – De aandacht van satipatthana (2)
    • Ludo – Eén
    • Bhutan: ‘Bruto Nationaal Ongeluk voor 140.000 verzwegen vluchtelingen’
    • Het verkennen van Bhutans spirituele erfgoed, boeddhistische tradities

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens