• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Birma – Nieuwe banden smeden

Birma – Nieuwe banden smeden

1 december 2022 door de redactie

Het volgende verhaal is mogelijk gemaakt door het team achter Breaking Brainwashed, een organisatie die soldaten in het Birmese leger helpt als ze niet meer mee willen doen aan de wandaden van het leger en uit het leger willen stappen.

Door Htet Myat

Ik wil jullie een verhaal vertellen dat zich afspeelde in de frontlinies van Karen tijdens mijn tijd daar.

Ik was een nieuwe persoonlijke assistent van de commandant van twee colonnes op de Thit Tapin Kone basis toen er een ernstig voedseltekort was. Er was geen plaats voor ons om voorraden te kopen, zelfs geen dorp. We moesten wachten tot een kleine kalebas groter werd voordat we hem konden eten.

De rijst- en kikkererwtenvoorraad die we hadden was zo aangevreten dat er nog maar de helft van over was nadat we het wasten. Het eten ervan was helemaal niet voedzaam! We verhongerden, simpel gezegd. Na de inspectie kregen we ’s morgens taken voor de basisverdediging voor te bereiden. Dan trok ik mijn sportbroek aan, droeg een mand en pakte mijn mes om voedsel te zoeken. Ik sneed bamboescheuten en plukte paddenstoelen, noten en viooltjes. Ik nam alles mee wat we konden eten. Ik moest zelf genoeg verzamelen voor de hele basis. Omdat er veel mijnen waren in Karen State, was dat heel gevaarlijk. Mijn ondergeschikten hebben gezinnen. Ze hebben mensen die willen dat ze veilig terugkomen. “Bogyi, breng je ondergeschikten alsjeblieft veilig thuis,” zeiden hun vrouwen zo vaak tegen me, en ik waardeerde hun woorden. Dus ik wilde niet dat ze gewond raakten. Ik had zelf mijn ouders toen al verloren, en had geen vrouw. Dus ik had niemand die om mijn dood zou rouwen. Ik besloot om alleen mijn leven te riskeren om ons eten te bezorgen, want onze hogere officieren leverden niets.

Ik was een weemoedige kerel. Op een dag liet ik een brief vallen op de route die ook de EAO (ethnic armed organisation) gebruikte. Ik wilde dat ze contact met me opnamen. Radiofrequenties en codes stonden in de brief. Ze namen contact met me op. We werden hechte vrienden en communiceerden via de radio. Ze waren vriendelijk. Ze speelden zelfs liedjes op de radio!

Ik zei op een dag dat ik ze wilde ontmoeten. Ze stemden gewillig toe. Ik had alleen deze slechte rijst en wormstekige kikkererwten voorraad. Ze gaven me betere kwaliteit bergrijst, varkensvlees, betelnoot, sigaretten enz. We waren als broers.

Vrienden zijn met hen komt ook mijn volk ten goede. Als ik voorraden nodig had, bestelde ik bij mijn nieuwe vrienden in plaats van bij mijn achterban. Bestellen bij het leger kostte meer, duurde langer en we kregen minder. Aan de andere kant kreeg ik mijn spullen niet alleen sneller van mijn nieuwe etnische vrienden, ze gaven me zelfs extra! En ik gaf ze wat ik had elke keer als ik ze tegenkwam. Uiteindelijk zeiden ze tegen me: “Broeder, je kunt stoppen met ons je voorraden te geven. We hebben genoeg. Neem de onze maar aan.” Zo gul was het.

Nadat we bevriend waren geraakt, verwijderden ze hun mijnen op onze normale route. Het was nu veel veiliger voor mijn soldaten. ‘s-Nachts zeiden ze: “Laat je alarmbel niet rinkelen. Het is lawaaierig. We zullen het je vertellen als we het bevel krijgen je aan te vallen.”

En ze hielden woord en namen contact met me op als ze hun orders kregen. “Broeder, we zullen links schieten. Jij schiet rechts,” zeiden ze. En na het gevecht rapporteerden ze aan hun senioren dat ze ons hadden aangevallen en geen slachtoffers hadden. Ik deed hetzelfde, “Ze kwamen en vielen ons aan, maar we hadden geen slachtoffers.” We konden ons werk laten zien! Hoe handig is dat?

Hun overtuiging was om hun mensen te beschermen en de mijne was om mijn ondergeschikten te beschermen en veilig terug te brengen naar hun families. Dus moest ik alles wat in mijn macht lag gebruiken om dat te doen.

We koesteren geen wrok tegen elkaar. Waarom vijanden zijn als we vrienden kunnen zijn?

Het punt is, dat de vaardigheden van een leider zijn volgelingen op vele manieren beïnvloeden. Bevelhebbers ter plaatse moeten beslissen. De levens van zijn mensen en hun families liggen in zijn hand. Niet alleen voor hen, maar ze moeten ook beslissen voor hun ondergeschikten. Het is tijd om te doen wat juist is.

En tot slot verwelkomen we van harte de ware soldaten die zich achter het volk en de waarheid scharen.

Bron Breaking Brainwashed.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Columns, Geluk, Gezondheid, Krijgsmacht, Mensenrechten Tags: Birma, oorlog, verbroedering

Lees ook:

  1. Liefdevolle vriendelijkheid – een metta gebed
  2. Boeddhistisch Birma – Verwoestingen in Sagaing: een boeddhistische non spreekt
  3. Einde van de voedselactie in Bagan, Myanmar (Birma)
  4. Dalai Lama – Hoop op een dialoog om de vrede in Oekraïne te herstellen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

05 jan
Cursus Leven met Sterven
5 jan 23
30 jan
Wekelijkse Zen in Twente meditatie avond op maandag
30 jan 23
30 jan
Ecodhamma-reeks Onverschrokken
30 jan 23
31 jan
Boeddhisme en meditatie
31 jan 23
31 jan
Vipassana meditatie Rotterdam
31 jan 23
Rotterdam
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Paul Boersma – Meditatie en pijn

    Paul Boersma - 10 januari 2023

    We vermijden in het dagelijks leven het lijden door er instinctief omheen te gaan, of anders door het te negeren, er geen aandacht aan te schenken, het te onderdrukken. In het eerste geval gaat het om mogelijke toekomstige pijn, in het tweede om aanwezige pijn, waarbij het makkelijker is psychische dan lichamelijke pijn te negeren, en makkelijker om de pijn van anderen dan de eigen pijn te negeren. Vermijden en negeren: dit is de dierlijke kant van ons mens-zijn.

    Kan je jezelf dom leren?

    Rob van Boven en Luuk Mur - 5 januari 2023

    We hebben twee hersenhelften en deze hebben ieder een eigen manier om de wereld te begrijpen. De rechterhersenhelft (R.H.) beleeft de werkelijkheid rechtstreeks en de linkerhersenhelft (L.H.) maakt zich een voorstelling van de wereld en probeert vanuit die voorstelling de wereld te begrijpen. De wereldbekende psychiater en filosoof Iain McGilchrist* heeft er zijn levenswerk van gemaakt om de (samen)werking van deze twee asymmetrische hersenhemisferen te onderzoeken.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Zeshin – Dukkha
    • Guy – De spirituele vriend (P. kalyanamitta)
    • Ludo – Onthouding
    • Ardan
    • De ingang van het non-dualisme is de uitgang van het non-dualisme

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens