• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Dalai Lama – Hoop op een dialoog om de vrede in Oekraïne te herstellen

Dalai Lama – Hoop op een dialoog om de vrede in Oekraïne te herstellen

8 maart 2022 door de redactie

Ik ben diep bedroefd over het conflict in Oekraïne.

Onze wereld is zo onderling afhankelijk geworden dat een gewelddadig conflict tussen twee landen onvermijdelijk gevolgen heeft voor de rest van de wereld. Oorlog is niet meer van deze tijd – geweldloosheid is de enige weg. We moeten een besef van de eenheid van de mensheid ontwikkelen door andere mensen als broeders en zusters te beschouwen. Zo kunnen we een vreedzamere wereld opbouwen.

Problemen en meningsverschillen worden het best opgelost door dialoog. Echte vrede komt tot stand door wederzijds begrip en respect voor elkaars welzijn.

We mogen de hoop niet verliezen. De 20e eeuw was een eeuw van oorlog en bloedvergieten. De 21e eeuw moet een eeuw van dialoog worden.

Ik bid dat de vrede in Oekraïne snel wordt hersteld.

De Dalai Lama

De realiteit van oorlog

De Dalai Lama: ‘Natuurlijk zijn oorlog en de grote militaire instellingen de grootste bronnen van geweld in de wereld. Of hun doel nu defensief of offensief is, deze enorme machtige organisaties bestaan uitsluitend om mensen te doden. We moeten goed nadenken over de realiteit van oorlog. De meesten van ons zijn geconditioneerd om militaire gevechten als opwindend en glamoureus te beschouwen – een gelegenheid voor mannen om hun bekwaamheid en moed te bewijzen. Aangezien legers legaal zijn, vinden wij dat oorlog aanvaardbaar is; in het algemeen vindt niemand dat oorlog misdadig is of dat het aanvaarden ervan een misdadige houding is. In feite zijn we gehersenspoeld. Oorlog is noch glamoureus, noch aantrekkelijk. Het is monsterlijk. Het is er een van tragedie en lijden.

Oorlog is als een vuur in de menselijke gemeenschap, een vuur waarvan de brandstof levende wezens zijn. Ik vind deze analogie bijzonder toepasselijk en nuttig. Moderne oorlogvoering wordt voornamelijk gevoerd met verschillende vormen van vuur, maar we zijn zo geconditioneerd om het als opwindend te zien dat we over dit of dat wonderbaarlijke wapen praten als een opmerkelijk stukje technologie zonder te bedenken dat, als het daadwerkelijk wordt gebruikt, het levende mensen zal verbranden. Oorlog lijkt ook sterk op een brand in de manier waarop het zich verspreidt. Als één gebied zwak wordt, stuurt de bevelvoerende officier versterkingen. Dit is het gooien van levende mensen op een vuur. Maar omdat we gehersenspoeld zijn om zo te denken, houden we geen rekening met het lijden van individuele soldaten. Geen enkele soldaat wil gewond raken of sterven. Niemand van zijn dierbaren wil dat hem iets overkomt. Als een soldaat sneuvelt of voor het leven verminkt raakt, lijden ten minste vijf of tien anderen – zijn verwanten en vrienden – ook. We zouden allemaal ontzet moeten zijn over de omvang van deze tragedie, maar we zijn te verward.

Eerlijk gezegd voelde ik me als kind ook aangetrokken tot het leger. Hun uniform zag er zo knap en mooi uit. Maar dat is precies hoe de verleiding begint.  Kinderen beginnen spelletjes te spelen die hen op een dag in de problemen zullen brengen. Er zijn genoeg andere opwindende spelletjes te spelen en kostuums te dragen dan die gebaseerd zijn op het doden van mensen. Nogmaals, als wij als volwassenen niet zo gefascineerd waren door oorlog, zouden we duidelijk inzien dat het uiterst ongelukkig is om onze kinderen te laten wennen aan oorlogsspelletjes. Sommige ex-soldaten hebben me verteld dat ze zich ongemakkelijk voelden toen ze voor het eerst iemand neerschoten, maar naarmate ze verder gingen met doden begon het heel normaal te voelen. Na verloop van tijd kunnen we aan alles gewend raken.

Niet alleen in tijden van oorlog zijn militaire inrichtingen destructief. Door hun ontwerp zelf zijn zij de grootste schenders van de mensenrechten, en het zijn de soldaten zelf die het meest consequent te lijden hebben onder hun misbruik. Nadat de verantwoordelijke officier prachtige verklaringen heeft gegeven over het belang van het leger, zijn discipline en de noodzaak om de vijand te overwinnen, worden de rechten van de grote massa soldaten het meest volledig ontnomen. Zij worden dan gedwongen hun individuele wil op te geven en uiteindelijk hun leven op te offeren. Bovendien bestaat, wanneer een leger eenmaal een machtige macht is geworden, alle gevaar dat het het geluk van zijn eigen land vernietigt.

In elke samenleving zijn er mensen met destructieve bedoelingen, en de verleiding om het commando te krijgen over een organisatie die in staat is hun verlangens te vervullen, kan overweldigend worden. Maar hoe boosaardig of slecht de vele moorddadige dictators ook zijn die thans hun naties kunnen onderdrukken en internationale problemen veroorzaken, het is duidelijk dat zij anderen geen kwaad kunnen doen of ontelbare mensenlevens kunnen vernietigen als zij niet beschikken over een militaire organisatie die door de samenleving wordt aanvaard en gedoogd. Zolang er machtige legers zijn, zal er altijd gevaar voor dictatuur zijn. Als wij werkelijk van mening zijn dat dictatuur een verachtelijke en destructieve regeringsvorm is, dan moeten wij erkennen dat het bestaan van een machtig militair establishment een van de hoofdoorzaken ervan is.

Militarisme is ook erg duur. Het nastreven van vrede door middel van militaire macht legt een enorme verkwistende last op de samenleving. Regeringen geven enorme bedragen uit aan steeds ingewikkelder wapens, terwijl in feite niemand ze echt wil gebruiken. Niet alleen geld, maar ook kostbare energie en menselijke intelligentie worden verspild, terwijl het enige wat toeneemt angst is.

Ik wil echter duidelijk stellen dat ik weliswaar fel gekant ben tegen oorlog, maar geen voorstander ben van appeasement. Het is vaak nodig een krachtig standpunt in te nemen om onrechtvaardige agressie tegen te gaan. Zo is het voor ons allen duidelijk dat de Tweede Wereldoorlog volkomen gerechtvaardigd was. Het heeft de “beschaving gered” van de tirannie van nazi-Duitsland, zoals Winston Churchill het zo treffend uitdrukte. Naar mijn mening was ook de Koreaanse oorlog gerechtvaardigd, omdat Zuid-Korea daardoor de kans kreeg geleidelijk een democratie te ontwikkelen. Maar of een conflict al dan niet op morele gronden gerechtvaardigd was, kunnen we alleen achteraf beoordelen. We kunnen nu bijvoorbeeld zien dat tijdens de Koude Oorlog het beginsel van nucleaire afschrikking een zekere waarde had. Toch is het erg moeilijk om al dit soort zaken met enige mate van nauwkeurigheid te beoordelen. Oorlog is geweld en geweld is onvoorspelbaar. Daarom is het beter om het zo mogelijk te vermijden, en nooit te veronderstellen dat we van tevoren weten of de uitkomst van een bepaalde oorlog gunstig zal zijn of niet.

In het geval van de Koude Oorlog bijvoorbeeld heeft afschrikking misschien wel bijgedragen tot stabiliteit, maar niet tot echte vrede. De laatste veertig jaar is er in Europa alleen maar geen oorlog geweest, wat geen echte vrede is geweest, maar een facsimile die de vrede heeft gesticht. In het beste geval dient het bouwen van wapens om de vrede te handhaven slechts als een tijdelijke maatregel. Zolang de tegenstanders elkaar niet vertrouwen, kunnen allerlei factoren het machtsevenwicht verstoren. Blijvende vrede kan alleen worden verzekerd op basis van echt vertrouwen.’

Bron officiële site Dalai Lama. Foto BD/Marc Loogman.

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Dalai Lama, Geluk, Gezondheid, Krijgsmacht, Mensenrechten, Politiek Tags: destructie, leger, Oekraïne, oorlog, Rusland

Lees ook:

  1. Zeshin – u kunt doen wat ik niet kan?
  2. Het jaar 2022 – dag 61 – misdrijf
  3. Oorlog en vrede (deel 2)
  4. Wanneer angst verschijnt, verschijnt boosheid en afkeer

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door
  • Locaties
  • Overzicht op kaart

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

14 sep
Tao en geluk; vijf bijeenkomsten
14 sep 23
25 sep
Discovering Buddhism
25 sep 23
25 sep
Stiltemeditatie Stichting Bodhisattva
25 sep 23
26 sep
The Bodhisattva Vows: Making Bodhicitta work in daily life
26 sep 23
26 sep
cursusreeks Dhammakaya meditatie
26 sep 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De taal van het lijden  (deel 1 van 3)

    gastauteur - 20 september 2023

    De taal welke zich op verschillende momenten in ons leven aan ons openbaart, meestal in de vorm van verlies, pijn en verdriet, het diep begrijpen ervan, te leren het lijden te omarmen, er ruimte voor te creëren, zodat het uiteindelijk los kan komen.  Leren één te worden met de ontvouwing van het leven en het ontdekken, blootleggen en hervinden van deze nobele waarheid. Hoewel dit vaak een erg zware taak lijkt, en voor velen van ons te moeilijk om zelfs maar over na te denken, ligt er binnen dit proces van herkennen en het omarmen van lijden, een ontvouwen van kalmte, vreugde, vrede en harmonie met onszelf en de wereld om ons heen. Elke keer dat we dichter bij deze ontvouwing komen, tillen we een klein stukje van de sluier op die ons ware wezen omhult.

    Taigu – Tibetaans bijgeloof op gespannen voet met anatman

    Taigu - 19 september 2023

    Het geloof dat Tibetaanse boeddhisten vertegenwoordigen in de zielsverhuizing van de dertiende naar de veertiende Dalai Lama, en bij diens overlijden naar de vijftiende, onderstreept nog eens de ondoorzichtige magie waarvan het Tibetaanse boeddhisme is doortrokken. Je zou het een scepticus niet kwalijk kunnen nemen, wanneer deze de conclusie trekt dat bij de overgang van de ene op de andere Dalai Lama een loopje wordt genomen met het leerstuk van anatman, een van de klassieke hoekstenen van het boeddhisme.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 11 september 2023

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Pseudo-Cicero, pseudo-troost?

    Erik Hoogcarspel - 11 september 2023

    Cicero voert in zijn epistel aan dat we niet overmatig moeten rouwen om de dood van een geliefde, omdat er bij de dood voor de geliefde zelf weinig verloren gaat. Het leven is nu eenmaal niets dan ellende. Als je de pech hebt geboren te zijn geworden, kun je maar beter gauw dood zijn. Je hoeft ook niet oud te worden om te slagen in het leven.

    Wat loert daar in de duisternis?

    Kees Moerbeek - 10 september 2023

    Eeuwenlang zwierven ze in de bergen, de bossen, de velden, in de rivieren en langs de kust en joegen de Japanners de stuipen op het lijf of belaagden ze. Ze zijn ook nu niet weg te denken, de yokai.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Over de Lotus-soetra (40): Materialisme
    • XR spant kort geding aan: inzet waterkanon per direct verbieden  
    • Haiku
    • De oerknal van Bewustzijn en de inflatie van de geest
    • Het denken (2) – Een superieur brein in een kreupel lichaam? 

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.