• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Dalai Lama – Hoop op een dialoog om de vrede in Oekraïne te herstellen

Dalai Lama – Hoop op een dialoog om de vrede in Oekraïne te herstellen

8 maart 2022 door de redactie

Ik ben diep bedroefd over het conflict in Oekraïne.

Onze wereld is zo onderling afhankelijk geworden dat een gewelddadig conflict tussen twee landen onvermijdelijk gevolgen heeft voor de rest van de wereld. Oorlog is niet meer van deze tijd – geweldloosheid is de enige weg. We moeten een besef van de eenheid van de mensheid ontwikkelen door andere mensen als broeders en zusters te beschouwen. Zo kunnen we een vreedzamere wereld opbouwen.

Problemen en meningsverschillen worden het best opgelost door dialoog. Echte vrede komt tot stand door wederzijds begrip en respect voor elkaars welzijn.

We mogen de hoop niet verliezen. De 20e eeuw was een eeuw van oorlog en bloedvergieten. De 21e eeuw moet een eeuw van dialoog worden.

Ik bid dat de vrede in Oekraïne snel wordt hersteld.

De Dalai Lama

De realiteit van oorlog

De Dalai Lama: ‘Natuurlijk zijn oorlog en de grote militaire instellingen de grootste bronnen van geweld in de wereld. Of hun doel nu defensief of offensief is, deze enorme machtige organisaties bestaan uitsluitend om mensen te doden. We moeten goed nadenken over de realiteit van oorlog. De meesten van ons zijn geconditioneerd om militaire gevechten als opwindend en glamoureus te beschouwen – een gelegenheid voor mannen om hun bekwaamheid en moed te bewijzen. Aangezien legers legaal zijn, vinden wij dat oorlog aanvaardbaar is; in het algemeen vindt niemand dat oorlog misdadig is of dat het aanvaarden ervan een misdadige houding is. In feite zijn we gehersenspoeld. Oorlog is noch glamoureus, noch aantrekkelijk. Het is monsterlijk. Het is er een van tragedie en lijden.

Oorlog is als een vuur in de menselijke gemeenschap, een vuur waarvan de brandstof levende wezens zijn. Ik vind deze analogie bijzonder toepasselijk en nuttig. Moderne oorlogvoering wordt voornamelijk gevoerd met verschillende vormen van vuur, maar we zijn zo geconditioneerd om het als opwindend te zien dat we over dit of dat wonderbaarlijke wapen praten als een opmerkelijk stukje technologie zonder te bedenken dat, als het daadwerkelijk wordt gebruikt, het levende mensen zal verbranden. Oorlog lijkt ook sterk op een brand in de manier waarop het zich verspreidt. Als één gebied zwak wordt, stuurt de bevelvoerende officier versterkingen. Dit is het gooien van levende mensen op een vuur. Maar omdat we gehersenspoeld zijn om zo te denken, houden we geen rekening met het lijden van individuele soldaten. Geen enkele soldaat wil gewond raken of sterven. Niemand van zijn dierbaren wil dat hem iets overkomt. Als een soldaat sneuvelt of voor het leven verminkt raakt, lijden ten minste vijf of tien anderen – zijn verwanten en vrienden – ook. We zouden allemaal ontzet moeten zijn over de omvang van deze tragedie, maar we zijn te verward.

Eerlijk gezegd voelde ik me als kind ook aangetrokken tot het leger. Hun uniform zag er zo knap en mooi uit. Maar dat is precies hoe de verleiding begint.  Kinderen beginnen spelletjes te spelen die hen op een dag in de problemen zullen brengen. Er zijn genoeg andere opwindende spelletjes te spelen en kostuums te dragen dan die gebaseerd zijn op het doden van mensen. Nogmaals, als wij als volwassenen niet zo gefascineerd waren door oorlog, zouden we duidelijk inzien dat het uiterst ongelukkig is om onze kinderen te laten wennen aan oorlogsspelletjes. Sommige ex-soldaten hebben me verteld dat ze zich ongemakkelijk voelden toen ze voor het eerst iemand neerschoten, maar naarmate ze verder gingen met doden begon het heel normaal te voelen. Na verloop van tijd kunnen we aan alles gewend raken.

Niet alleen in tijden van oorlog zijn militaire inrichtingen destructief. Door hun ontwerp zelf zijn zij de grootste schenders van de mensenrechten, en het zijn de soldaten zelf die het meest consequent te lijden hebben onder hun misbruik. Nadat de verantwoordelijke officier prachtige verklaringen heeft gegeven over het belang van het leger, zijn discipline en de noodzaak om de vijand te overwinnen, worden de rechten van de grote massa soldaten het meest volledig ontnomen. Zij worden dan gedwongen hun individuele wil op te geven en uiteindelijk hun leven op te offeren. Bovendien bestaat, wanneer een leger eenmaal een machtige macht is geworden, alle gevaar dat het het geluk van zijn eigen land vernietigt.

In elke samenleving zijn er mensen met destructieve bedoelingen, en de verleiding om het commando te krijgen over een organisatie die in staat is hun verlangens te vervullen, kan overweldigend worden. Maar hoe boosaardig of slecht de vele moorddadige dictators ook zijn die thans hun naties kunnen onderdrukken en internationale problemen veroorzaken, het is duidelijk dat zij anderen geen kwaad kunnen doen of ontelbare mensenlevens kunnen vernietigen als zij niet beschikken over een militaire organisatie die door de samenleving wordt aanvaard en gedoogd. Zolang er machtige legers zijn, zal er altijd gevaar voor dictatuur zijn. Als wij werkelijk van mening zijn dat dictatuur een verachtelijke en destructieve regeringsvorm is, dan moeten wij erkennen dat het bestaan van een machtig militair establishment een van de hoofdoorzaken ervan is.

Militarisme is ook erg duur. Het nastreven van vrede door middel van militaire macht legt een enorme verkwistende last op de samenleving. Regeringen geven enorme bedragen uit aan steeds ingewikkelder wapens, terwijl in feite niemand ze echt wil gebruiken. Niet alleen geld, maar ook kostbare energie en menselijke intelligentie worden verspild, terwijl het enige wat toeneemt angst is.

Ik wil echter duidelijk stellen dat ik weliswaar fel gekant ben tegen oorlog, maar geen voorstander ben van appeasement. Het is vaak nodig een krachtig standpunt in te nemen om onrechtvaardige agressie tegen te gaan. Zo is het voor ons allen duidelijk dat de Tweede Wereldoorlog volkomen gerechtvaardigd was. Het heeft de “beschaving gered” van de tirannie van nazi-Duitsland, zoals Winston Churchill het zo treffend uitdrukte. Naar mijn mening was ook de Koreaanse oorlog gerechtvaardigd, omdat Zuid-Korea daardoor de kans kreeg geleidelijk een democratie te ontwikkelen. Maar of een conflict al dan niet op morele gronden gerechtvaardigd was, kunnen we alleen achteraf beoordelen. We kunnen nu bijvoorbeeld zien dat tijdens de Koude Oorlog het beginsel van nucleaire afschrikking een zekere waarde had. Toch is het erg moeilijk om al dit soort zaken met enige mate van nauwkeurigheid te beoordelen. Oorlog is geweld en geweld is onvoorspelbaar. Daarom is het beter om het zo mogelijk te vermijden, en nooit te veronderstellen dat we van tevoren weten of de uitkomst van een bepaalde oorlog gunstig zal zijn of niet.

In het geval van de Koude Oorlog bijvoorbeeld heeft afschrikking misschien wel bijgedragen tot stabiliteit, maar niet tot echte vrede. De laatste veertig jaar is er in Europa alleen maar geen oorlog geweest, wat geen echte vrede is geweest, maar een facsimile die de vrede heeft gesticht. In het beste geval dient het bouwen van wapens om de vrede te handhaven slechts als een tijdelijke maatregel. Zolang de tegenstanders elkaar niet vertrouwen, kunnen allerlei factoren het machtsevenwicht verstoren. Blijvende vrede kan alleen worden verzekerd op basis van echt vertrouwen.’

Bron officiële site Dalai Lama. Foto BD/Marc Loogman.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Dalai Lama, Geluk, Gezondheid, Krijgsmacht, Mensenrechten, Politiek Tags: destructie, leger, Oekraïne, oorlog, Rusland

Lees ook:

  1. Zeshin – u kunt doen wat ik niet kan?
  2. Het jaar 2022 – dag 61 – misdrijf
  3. Oorlog en vrede (deel 2)
  4. Wanneer angst verschijnt, verschijnt boosheid en afkeer

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
04 feb
Innerlijke ruimte | Live en Online Workshop Kum Nye Yoga
4 feb 23
05 feb
Zen ochtend met Doin Sensei
5 feb 23
05 feb
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
5 feb 23
05 feb
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
5 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Erik – Een kleine geschiedenis van de leegte

    Erik Hoogcarspel - 1 februari 2023

    Logica is als de Formule 1: het geeft een hoop lawaai, maar het leidt ergens naar. Leegte gaat ook nergens naartoe, het heeft geen geschiedenis, dat hebben alleen de mensen die erover praten.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Paul Boersma – Meditatie en pijn

    Paul Boersma - 10 januari 2023

    We vermijden in het dagelijks leven het lijden door er instinctief omheen te gaan, of anders door het te negeren, er geen aandacht aan te schenken, het te onderdrukken. In het eerste geval gaat het om mogelijke toekomstige pijn, in het tweede om aanwezige pijn, waarbij het makkelijker is psychische dan lichamelijke pijn te negeren, en makkelijker om de pijn van anderen dan de eigen pijn te negeren. Vermijden en negeren: dit is de dierlijke kant van ons mens-zijn.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2023 – dag 34 – rotterdamseriet
    • Wie straft koning Yama?
    • Boeddha in de Linie – terugblik op een verstilde periode
    • Boeken – ‘Odi en het Grote Bedoelingenboek’
    • VrijdagZindag – Niet normaal!

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens