• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Communistische partij China: intensivering van inspanningen om het Tibetaanse boeddhisme onder controle te krijgen

Communistische partij China: intensivering van inspanningen om het Tibetaanse boeddhisme onder controle te krijgen

9 juli 2018 door de redactie

In oktober 2017 vond een van de belangrijkste gebeurtenissen in de recente Chinese geschiedenis plaats: het 19e Nationale Congres van de Chinese Communistische Partij. Terwijl Tibet gebukt ging en onder de verscherpte veiligheidsmaatregelen van China, stond in Peking president Xi Jinping centraal. Daar werd hij de machtigste Chinese leider sinds Mao Zedong, volgens sommige deskundigen, door zijn politieke ideologie aan de grondwet van China toe te voegen, evenals een amendement dat termijnbeperkingen afschaft, die hem effectief de mogelijkheid geeft om leider voor het leven te zijn.

Tijdens het congres gaf Xi zijn visie op de toekomst van China in een drie uur durende marathontoespraak. Een van de vele thema’s die aan bod kwamen, was hoe de Chinese Communistische Partij (CCP) alles zou sturen, van de Chinese economie tot haar cultuur en moraal. Hij zei dat de Chinese cultuur nieuw leven moet worden ingeblazen, dat ‘verkeerde’ ideologieën moeten worden verworpen en dat een religie moet worden bevorderd die ‘Chinees georiënteerd is.

Religie in Tibet was al strak gereguleerd voor het Nationale Congres, waarbij boeddhistische monniken en nonnen hun geloof moesten belijden binnen vastgestelde grenzen en religieuze instellingen en onderworpen waren aan regelmatige staatsinmenging om hun loyaliteit aan de CCP te waarborgen. Na het Nationaal Congres hebben Free Tibet en zijn onderzoekspartner Tibet Watch echter informatie ontvangen over nieuwe en toegenomen druk op de reeds beperkte godsdienstvrijheid van Tibet.

Kloosters vergrendeld

Na het Nationale Congres was er een massale mobilisatie van CCP-kaders, met meer dan 20.000 partijleden die naar lokale dorpen in de Tibetaanse Autonome Regio (TAR) werden gestuurd om de lokale bevolking voor te lichten over dit nieuwe regeringsbeleid.

Nog eens 7.000 partijleden en regeringsfunctionarissen waren permanent gestationeerd in kloosters in het hele TAR, met als taak het overbrengen van de boodschap aan de inwonende monniken en nonnen. Vorige maand inspecteerde TAR-partijsecretaris Wu Yinjie de Tsurphu- en Neynangkloosters in de stad Lhasa om ervoor te zorgen dat religieuze activiteiten in overeenstemming waren met religieuze wetten en met het ‘socialisme met Chinese kenmerken’.

De partijleden werden gekozen uit de lokale bevolking op basis van hun loyaliteit aan de CCP.

De Tibetaanse kloosters zijn een bron van verzet tegen de Chinese heerschappij in Tibet sinds de bezetting van het land in de jaren vijftig. Ondanks de verschillende vormen van onderdrukking in de loop der tijd en pogingen om de Tibetaanse religieuze en culturele identiteit uit te roeien tijdens de Culturele Revolutie in Mao, blijft de invloed van het Tibetaanse boeddhisme sterk.

Sinds het eind van de jaren tachtig voert de CCP een aantal beleidsmaatregelen uit om het verzet in Tibetaanse kloosterkloosters te beteugelen, zoals zogenaamde ‘patriottische heropvoedingscampagnes’. Deze oefeningen in het hersenspoelen hebben tot doel de Tibetaanse nationale identiteit om te vormen tot de Chinese identiteit en de Tibetaanse loyaliteit aan de Dalai Lama uit te roeien.

De volgende video werd gesmokkeld uit een dergelijke “patriottische heropvoedingsklas”, waarin nonnen werden gedwongen liedjes te zingen die Tibet als deel van China proclameerden.

Ideologie verspreiden

De toegenomen aanwezigheid van de CCP in de Tibetaanse kloosters is gepaard gegaan met een reeks nieuwe regels. De maatregelen die dit jaar zijn ingevoerd, vereisen dat alle monniken en nonnen de kernwaarden van het Chinese socialisme leren. Vorige maand hebben de Chinese autoriteiten in het gebied Lithang, in het zuidoosten van Tibet, nog een aantal andere hooggeplaatste monniken uit het plaatselijke klooster gezet en hen verboden les te geven in de omliggende gebieden. Families die eerder hun kinderen naar het klooster hadden gestuurd om te studeren, kregen ook te maken met druk van de lokale autoriteiten om de kinderen terug te halen, ondanks de beperkte middelen op lokale scholen. Dit geeft aanleiding tot bezorgdheid over het feit dat deze maatregelen zijn genomen om het Tibetaanse boeddhisme te beperken in plaats van het onderwijspeil te verbeteren.

Nieuwe onderzoeken lijken gemeengoed te worden in de Tibetaanse kloosters als onderdeel van pogingen om ervoor te zorgen dat Tibetaanse boeddhisten trouw zijn aan de Chinese regering. Op 26 april van dit jaar bijvoorbeeld heeft het Chinese departement voor United Front Work (het CCP-orgaan dat verantwoordelijk is voor het toezicht op de zaken van etnische en religieuze minderheden) 100 monniken in het Gadenklooster getest op de kennis van Chinese wetgeving. Het onderzoek omvatte vragen over marxisme, de onlangs herziene grondwet van de Volksrepubliek China en “Xi Jinping thought on socialism with Chinese characteristics for a new Era”.

Op 21 maart heeft de afdeling frontwerk van het klooster van Sera, waar 461 monniken en twee andere grote kloosters, Depung en Gaden, aanwezig waren, een soortgelijk onderzoek verricht.

Volgens Penpa Tsering, de directeur van het Missionary Management Committee van het Sera-klooster, zijn deze examens ingevoerd om de kennis van het rechtssysteem te vergroten en ervoor te zorgen dat monniken zich aan de regels en voorschriften houden.

Sommige van deze examens hebben de vorm van een concours aangenomen. In mei 2018 werden kloosters in het gebied Themchen, in het oosten van Tibet, geselecteerd voor ideologisch onderwijs door het plaatselijke United Front Work bureau, dat een wedstrijd organiseerde in boeddhistische centra waarbij 27 vertegenwoordigers van negen kloosters en meer dan 100 waarnemers betrokken waren.

De wedstrijd beoordeelde de loyaliteit aan de CCP op een aantal gebieden van religieuze zaken, beleid, recht en patriottisch onderwijs. Er werden prijzen uitgereikt aan de best presterende artiesten op deze gebieden. Kloosters van Drukqung, Dratsa en Bongtag kregen respectievelijk een eerste, tweede en derde prijs voor hun prestaties en het Sengmo-klooster werd beloond voor het vestigen van sterke wortels met de partij.

Bestrijding van separatisme

Het motief voor deze maatregelen – de volledige integratie van Tibet in de Volksrepubliek China – werd onlangs uiteengezet in een artikel in de Global Times, een officiële mediaketen van de Chinese regering.

In het artikel wordt gedetailleerd beschreven hoe de belangrijkste religieuze verenigingen van China sinds maart van dit jaar activiteiten organiseren om de bestudering van de grondwet van China en de laatste wijzigingen daarvan te bevorderen als onderdeel van een proces van ‘versterking van de nationale identiteit’.

Religieuze verenigingen in heel China hebben lezingen gegeven door religieuze en juridische deskundigen, professoren van partijscholen, politie en rechters om de onlangs gewijzigde grondwet uit te leggen. Deze lezingen werden gevolgd door examens om het idee te bevestigen dat ‘nationale wetten boven religieuze heerschappij staan’. De omvang van het programma werd door een bron ongekend sinds 1949 genoemd, het jaar van de revolutie die de CCP aan de macht bracht.

Citerend de pro-regering krant Tibet Daily merkte het artikel op dat tot dusver 25.000 godsdienstige personeelsleden in Tibet zijn getest, 95 percent slaagde. ‘De bestudering van de grondwet was nauw geïntegreerd met de lokale inspanningen om separatisten te bestrijden en stabiliteit en grensconstructie te waarborgen.’

Weerstand

De CCP heeft altijd duidelijk gemaakt dat zij het Tibetaanse boeddhisme ziet als onlosmakelijk verbonden met het Tibetaanse verzet tegen de bezetting. In de loop der jaren hebben de inspanningen om te controleren en te ondermijnen zich gediversifieerd van intimiderende militaire inzet buiten kloosters tot het arresteren van monniken en nonnen, van het verwijderen van Tibetanen uit hun kloosters tot het opleggen van regels voor de reïncarnatie van Tibetaanse lama’s, onder wie de Dalai Lama.

De maatregelen die sinds het Nationale Congres van oktober aan Tibet zijn opgelegd, tonen aan dat de CCP opnieuw vastbesloten is om controle over de Tibetaanse religie te krijgen. Free Tibet ontvangt echter nog steeds berichten dat monniken, nonnen en hun gemeenschappen in verzet gaan. Ondanks haar overweldigende militaire macht is de CCP er tot nu toe niet in geslaagd om de harten en geesten van de Tibetanen onder controle te krijgen.

Bron Free Tibet. Omslagfoto Ronald Bruining. Controle door Chinese militairen in Tibet.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Chinees boeddhisme, Dalai Lama, Geluk, Mensenrechten, Politiek, Tibetaans boeddhisme Tags: Boeddhisme, China, dalai lama, dwang, Free Tibet, greep, kloosters, opvoeding, politiewk, religie, socialisme, Tibet, uitsluiting

Lees ook:

  1. ‘Het Tibetaans boeddhisme verdunnen om een heel volk te laten verdampen’
  2. Monnik Thardhod Gyaltsen achttien jaar de cel in
  3. China – trouw aan communisme boven aanbidding goden
  4. ‘China ontkent brede Tibetaanse steun voor Dalai Lama’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
24 mrt
Zen Weekend
24 mrt 23
26 mrt
Filmmiddag
26 mrt 23
26 mrt
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
26 mrt 23
26 mrt
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
26 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Bhutan: ‘Bruto Nationaal Ongeluk voor 140.000 verzwegen vluchtelingen’
    • Het verkennen van Bhutans spirituele erfgoed, boeddhistische tradities
    • Ardan
    • Regressie is de kosmische grap
    • De virtuele denkster 414

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens