• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Hoe leg ik extreem boeddhisme uit aan mijn kinderen?

Hoe leg ik extreem boeddhisme uit aan mijn kinderen?

31 januari 2018 door gastauteur

Khin Mai Aung was ooit bezorgd dat haar kinderen dogmatische standpunten uit het katholieke geloof van haar echtgenoot zouden halen. Nu worstelt ze met het gegeven om uitleg te geven over het verschrikkelijke geweld in haar geboorteland Birma, door beoefenaars van haar eigen religie. Dit is een vertaling en een samenvatting van haar tekst zoals die gepubliceerd werd in Lion’s Roar.

Khin Mai Aung is boeddhist, haar man is katholiek. De religieuze verschillen veroorzaakten enige spanning in het begin van ons huwelijk — vooral omdat ik bezorgd was over de religieuze opvoeding van onze toekomstige kinderen. Het echtpaar is niet vreselijk religieus maar we wil zijn kinderen wel de moraal en cultuur van hun religies meegeven. Tweederde van de Amerikanen heeft een christelijke achtergrond. Minder dan 1 procent is boeddhistisch en nog veel minder zijn theravadaboeddhisten.

Khin Mai Aung: ‘Toen we trouwden veronderstelde ik dat het katholicisme rigide en star was. Ik vreesde dat het minder tolerant was ten opzichte van andere godsdiensten, in vergelijking met mijn religie. Immers, ik moest een katholieke God als de schepper en verlosser aanvaarden en afstand doen van alle andere religies. Daarentegen vond ik het boeddhisme open en acceptatievol. Ik geloofde dat het boeddhisme van nature tolerant is.

De recente gebeurtenissen in Birma (Myanmar) bewijzen het tegendeel. Een radicale tak van het boeddhisme heeft een ziek dier gefokt, predikt intolerantie en haat en rechtvaardigt zelfs het doden van niet-boeddhisten. Hoewel de extremistische boeddhistische opvattingen niet representatief voor alle boeddhistische leraren in Birma, ondersteunen radicale monniken nog steeds het onderdrukkende militaire gezag.

Ik voel schaamte en afkeer bij het gedrag van radicale boeddhistische stromingen in Birma. Het Birmees boeddhisme als fundament van mijn religieuze en morele opvoeding. Maar nu begrijp ik dat het Birmees boeddhisme – net als andere georganiseerde religies- meer is dan een spirituele instelling; het is ook een politieke. De theravada is een krachtige speler in de Birmese staat. Monniken zijn menselijke wezens met de mogelijkheid om ofwel de heersende sociale orde (zoals ze deden in de saffraanrevolutie in 2007) te veranderen of (nu de militaire acties) te ondersteunen, zoals hardline monniken in nationalistische boeddhistische organisatie Ma Ba Tha nu doen.

Ondanks dat blijf ik waarde hechten aan het theravadaboeddhisme. Het praktiseren van mindfulness geeft me rust in deze uitdagende tijd. Ik geloof ook in karma, als soldaten en monniken de Rohingya zo behandelen, verliezen ze hun menselijkheid. Op termijn zullen ze hun haat en woede terugbetaald krijgen, moeten ondergaan.

Wat kan ik mijn drie kinderen leren over deze verontrustende ontwikkelingen? Soms mediteer ik met ze. Als ze ouder worden zijn we van plan om hen te onderwijzen over de kritische rol van godsdienst als een sociale en politieke kracht, die kan worden gebruikt voor zowel bevrijding als onderdrukking. Ik hoop dat door onze pluralistische opvoeding ze vertrouwd zullen worden met tolerantie en een werkelijk zuiver gevoel van religie.’

Khin Mai Aung is advocaat en schreef over burgerrechten in diverse media. Zij vertolkt in dit stuk haar eigen mening. Bron Lion’s Roar.

 

 

Categorie: Achtergronden, Mindfulness, Theravada Tags: Birma, geweld, invloed, moord, Myanmar, opvoeden kinderen, platbranden, politiek, Rohingya

Lees ook:

  1. Demonen van de nieuwe vrijheid
  2. ‘Birmees leger vindt massagraven met omgebrachte Hindoes’
  3. Suu Kyi – terrorisme en niet discriminatie oorzaak van legeracties in Rakhinestaat’
  4. Amnesty International trekt onderscheiding aan Aung San Suu Kyi in

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Ujukarin zegt

    31 januari 2018 om 16:39

    Goede reflecties. Ze kan deze Myanmar-‘buddhanazis’ vergelijken met de Noordierse IRA die hun eigen daden ook meende te kunnen verenigen met Katholicisme :-(

    With folded palms,

    • Joop Ha Hoek zegt

      31 januari 2018 om 18:33

      Hans de Booij zei het zo: Dit zijn geen boeddhisten.

  2. Piet Nusteleijn zegt

    1 februari 2018 om 09:40

    “Dit zijn geen boeddhisten”.
    Wanneer je dit inderdaad vaststelt en zegt,
    ben je eruit. Dan is de vraag opgelost.
    ISSers zijn geen moslims.
    Nazi’s zijn geen christenen.
    Religie is liefde; thuiskomen. Meer niet.
    Met groet.

  3. G.J. Smeets zegt

    1 februari 2018 om 12:02

    Het betreft hier een genocide, volkerenmoord, als resultaat van langdurige ethnische conflicten in Myanmar. Een land dat lange tijd fascistisch geregeerd is met het boeddhisme als officiële staatsgodsdienst. Beweren dat het met boeddhisme niks te maken heeft is naïef want dat heeft het wel degelijk. Elke georganiseerde religie, en zeker een staatsgodsdienst, is een politieke machtsfactor – ten goede en ten kwade. Doen alsof godsdienst enkel ten goede is is onnozel.

    Iets anders: een kenmerk van volkerenmoorden is dat andere volken toekijken totdat het voorbij is. Het gebeurt nu ook. De Verenigde Naties praat al vijftien jaar over de schending van mensenrechten door de Mayanmar regering terwijl die schending gewoon doorging en culmineerde in regelrechte genocide.

  4. Khouw, Gwan Sin zegt

    1 februari 2018 om 13:14

    Geachte mv.Khin Mai Aung(mede Buddhist),ik zal het proberen kort en bondig aan u uit te leggen hoe ik erover denk: ik ben hierover ook geschrokken door deze houding van de “verdwaalde Buddhisten in de wereld”.Houdt u maar aan de “leer van Boeddha”met de nodige gezond verstand zoals Boeddha het adviseerde,dan raakt u zelf ook niet dogmatisch.Ik ben zelf van huis uit: Chinese Boeddhisme (incl.Taoist-Boeddha-Confusius),van waaruit ik mijn denkwijze veelal put en als zodanig aan mijn kinderen doorgegeven heb ik mijn opvoeding(mijn vrouw is een Katholiek).Hopelijk draag ik u wat bij en succes!

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het christendom – de via negativa
    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.