Khin Mai Aung was ooit bezorgd dat haar kinderen dogmatische standpunten uit het katholieke geloof van haar echtgenoot zouden halen. Nu worstelt ze met het gegeven om uitleg te geven over het verschrikkelijke geweld in haar geboorteland Birma, door beoefenaars van haar eigen religie. Dit is een vertaling en een samenvatting van haar tekst zoals die gepubliceerd werd in Lion’s Roar.
Khin Mai Aung is boeddhist, haar man is katholiek. De religieuze verschillen veroorzaakten enige spanning in het begin van ons huwelijk — vooral omdat ik bezorgd was over de religieuze opvoeding van onze toekomstige kinderen. Het echtpaar is niet vreselijk religieus maar we wil zijn kinderen wel de moraal en cultuur van hun religies meegeven. Tweederde van de Amerikanen heeft een christelijke achtergrond. Minder dan 1 procent is boeddhistisch en nog veel minder zijn theravadaboeddhisten.
Khin Mai Aung: ‘Toen we trouwden veronderstelde ik dat het katholicisme rigide en star was. Ik vreesde dat het minder tolerant was ten opzichte van andere godsdiensten, in vergelijking met mijn religie. Immers, ik moest een katholieke God als de schepper en verlosser aanvaarden en afstand doen van alle andere religies. Daarentegen vond ik het boeddhisme open en acceptatievol. Ik geloofde dat het boeddhisme van nature tolerant is.
De recente gebeurtenissen in Birma (Myanmar) bewijzen het tegendeel. Een radicale tak van het boeddhisme heeft een ziek dier gefokt, predikt intolerantie en haat en rechtvaardigt zelfs het doden van niet-boeddhisten. Hoewel de extremistische boeddhistische opvattingen niet representatief voor alle boeddhistische leraren in Birma, ondersteunen radicale monniken nog steeds het onderdrukkende militaire gezag.
Ik voel schaamte en afkeer bij het gedrag van radicale boeddhistische stromingen in Birma. Het Birmees boeddhisme als fundament van mijn religieuze en morele opvoeding. Maar nu begrijp ik dat het Birmees boeddhisme – net als andere georganiseerde religies- meer is dan een spirituele instelling; het is ook een politieke. De theravada is een krachtige speler in de Birmese staat. Monniken zijn menselijke wezens met de mogelijkheid om ofwel de heersende sociale orde (zoals ze deden in de saffraanrevolutie in 2007) te veranderen of (nu de militaire acties) te ondersteunen, zoals hardline monniken in nationalistische boeddhistische organisatie Ma Ba Tha nu doen.
Ondanks dat blijf ik waarde hechten aan het theravadaboeddhisme. Het praktiseren van mindfulness geeft me rust in deze uitdagende tijd. Ik geloof ook in karma, als soldaten en monniken de Rohingya zo behandelen, verliezen ze hun menselijkheid. Op termijn zullen ze hun haat en woede terugbetaald krijgen, moeten ondergaan.
Wat kan ik mijn drie kinderen leren over deze verontrustende ontwikkelingen? Soms mediteer ik met ze. Als ze ouder worden zijn we van plan om hen te onderwijzen over de kritische rol van godsdienst als een sociale en politieke kracht, die kan worden gebruikt voor zowel bevrijding als onderdrukking. Ik hoop dat door onze pluralistische opvoeding ze vertrouwd zullen worden met tolerantie en een werkelijk zuiver gevoel van religie.’
Ujukarin zegt
Goede reflecties. Ze kan deze Myanmar-‘buddhanazis’ vergelijken met de Noordierse IRA die hun eigen daden ook meende te kunnen verenigen met Katholicisme :-(
With folded palms,
Joop Ha Hoek zegt
Hans de Booij zei het zo: Dit zijn geen boeddhisten.
Piet Nusteleijn zegt
“Dit zijn geen boeddhisten”.
Wanneer je dit inderdaad vaststelt en zegt,
ben je eruit. Dan is de vraag opgelost.
ISSers zijn geen moslims.
Nazi’s zijn geen christenen.
Religie is liefde; thuiskomen. Meer niet.
Met groet.
G.J. Smeets zegt
Het betreft hier een genocide, volkerenmoord, als resultaat van langdurige ethnische conflicten in Myanmar. Een land dat lange tijd fascistisch geregeerd is met het boeddhisme als officiële staatsgodsdienst. Beweren dat het met boeddhisme niks te maken heeft is naïef want dat heeft het wel degelijk. Elke georganiseerde religie, en zeker een staatsgodsdienst, is een politieke machtsfactor – ten goede en ten kwade. Doen alsof godsdienst enkel ten goede is is onnozel.
Iets anders: een kenmerk van volkerenmoorden is dat andere volken toekijken totdat het voorbij is. Het gebeurt nu ook. De Verenigde Naties praat al vijftien jaar over de schending van mensenrechten door de Mayanmar regering terwijl die schending gewoon doorging en culmineerde in regelrechte genocide.
Khouw, Gwan Sin zegt
Geachte mv.Khin Mai Aung(mede Buddhist),ik zal het proberen kort en bondig aan u uit te leggen hoe ik erover denk: ik ben hierover ook geschrokken door deze houding van de “verdwaalde Buddhisten in de wereld”.Houdt u maar aan de “leer van Boeddha”met de nodige gezond verstand zoals Boeddha het adviseerde,dan raakt u zelf ook niet dogmatisch.Ik ben zelf van huis uit: Chinese Boeddhisme (incl.Taoist-Boeddha-Confusius),van waaruit ik mijn denkwijze veelal put en als zodanig aan mijn kinderen doorgegeven heb ik mijn opvoeding(mijn vrouw is een Katholiek).Hopelijk draag ik u wat bij en succes!