Verschillende politici waren er als de kippen bij onvoorwaardelijk partij te kiezen voor Israël. Nu, geconfronteerd met de volledige omvang van de staatsterreur van dit land tegenover de terreuroorlog van Hamas, doet men wat ‘water bij de wijn’ en roept verheven dat men zich wel aan ‘het oorlogsrecht’ moet houden.
Maar oorlog komt voort uit onrecht, uit het vermeend recht te mogen beschikken over het land, goederen en lot van anderen, zoals de geschiedenis overal ter wereld laat zien.
Oorlogsrecht
contradictio in terminis.
Oorlog en recht
schaamteloze tegenspraak
Wie heeft het recht
een ander te doden?
Oorlog en vrede
Dood en leven
Haat en liefde
Gaan en komen
Kom bij de vrede,
de eenheid in je hart.
Zie een ander in jezelf,
bedenk ‘ik ben een andere jij’.
Viriya zegt
Oorlog is niets anders dan georganiseerde moord. Just make love, no war.
Taigu zegt
Oorlogsrecht bestaat wel degelijk en is geen contradictio in terminis.
Enkele voorbeelden: Zelfverdediging is toegestaan, een aanvalsoorlog niet. Militairen moeten zich richten op militaire doelen en burgerslachtoffers zoveel als mogelijk is voorkomen (proportionaliteit). Martelen van tegenstanders is verboden. Krijgsgevangenen executeren idem dito. Een militair bevel van een meerdere hoeft alleen te worden uitgevoerd wanneer dit bevel rechtmatig is.
In democratische samenlevingen krijgen militairen van alle rangen onderricht in de beginselen van oorlogsrecht, opdat dit recht bij militair optreden in acht kan worden genomen. Ik heb dit onderricht zelf gehad tijdens mijn officiersopleiding en aanvullende scholing; toevallig behoorde het daarna tot mijn taken om onder andere oorlogsrecht te doceren aan andere officieren in opleiding.
Het chaotische karakter van oorlogssituaties kan verwarrend zijn, zeker wanneer een buitenstaander wordt blootgesteld aan de propaganda van strijdende partijen en belangengroepen. Er zijn veel, soms anecdotische, verhalen over situaties in het verleden waarin oorlogsrecht niet, niet juist of ongelijk is toegepast. Mensen verwarren de juridische praktijk van het oorlogsrecht ook vaak met hun eigen emoties of ethische opvattingen. Oorlog is van zichzelf verwarrend, omdat deze een omkering inhoudt van veel normen die in vredestijd gelden,
Uiteindelijk is het echter aan de bevoegde rechter (nationaal of internationaal) om zich uit te spreken over de mate van strafbaarheid van overtredingen van het oorlogsrecht.
Leden van de IDF (de krijgsmacht van Israël) die worden verdacht van overtreding van het oorlogsrecht, zijn en worden in dat land voor de rechter gebracht. Hetzelfde geldt voor verdachten in onder andere de Verenigde Staten, Groot-Brittanië en Nederland, die hebben deelgenomen aan buitenlandse missies (bijvoorbeeld in Irak en Afghanistan).
In een van de laatste nummers van Vorm & Leegte stond een artikel over boeddhisten ingehuurd door de Nederlandse krijgsmacht, die betrokken werden bij lessen over proportioneel militair optreden. Historisch gezien is er geen strijdigheid tussen boeddhisme en oorlog. Integendeel, boeddhisme kent een lange geschiedenis van oorlogen. Daar bestaan de nodige boeken over.