• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Taigu – Zen voor zenuwenlijders

Taigu – Zen voor zenuwenlijders

27 december 2022 door Jules Prast

“Zen geneest alles,” hoorde Taigu een leraar ooit zeggen. Onder alles werden in dit verband mede verstaan de psychologische kwalen waaraan een beoefenaar kan lijden. Je hoort in boeddhistenland mensen zoveel onzin vertellen. In een Britse retraite trad ooit een gastleraar van een bepaald traditionalistische herkomst op, die in het voorbijgaan verklaarde dat het Achtvoudig Pad een verouderd cconcept was. Broeder Gautama telt onder zijn volgelingen vreemde en verwarde kostgangers.

Edel Maex, de Antwerpse zenleraar en tevens gepensioneerd psychiater, verdient een eervolle vermelding, omdat hij regelmatig publiekelijk heeft gewaarschuwd voor de risico’s verbonden met meditatiebeoefening door mensen met psychologische aandoeningen. Begeleid door onoordeelkundigen kan mediteren in sommige situaties psychisch trauma zelfs verergeren.

Dat zen psychologische kwalen geneest, berust op de overmoed te vertrouwen op een overlevering die teruggaat tot de tijd dat zenmeesters de rol van geestelijk voorganger en die van wonderdokter combineerden. Als om dit vertrouwen te logenstraffen is, naar verluidt, bij wijlen Thich Nhat Hanh iemand met een psychologisch trauma een keer uit wanhoop het dak opgeklommen van een van de gebouwen van Plum Village. Het misverstand is dat boeddhistische psychologie (of wat daarvoor doorgaat) alle geestelijke processen bestrijkt.

Over de geneeskracht van zen bij somatische aandoeningen lees je in de literatuur soms eveneens. Zo schijnt er in het negentiende-eeuwse Japan zentherapie te zijn voorgeschreven aan mensen die hedendaagse artsen naar een neuroloog zouden verwijzen.

Taigu leeft al vele jaren met een kwijnende gezondheid en heeft van de geneeskracht van zen tot dusver weinig mogen merken. Reststoffen van het immuunsysteem die ten gevolge van zijn enigmatische ontstekingsziekte door zijn lichaam rondwaren, richten schade aan in zijn zenuwstelsel. Bij gebrek aan vermogen elektrische signalen uit de hersenen naar behoren te geleiden, raakt de aansturing van organen, spieren en vaten danig in de war. Met enige zelfspot noemt hij zich wel een raszenuwenlijder. Tot overmaat van ramp reageert het lichaam op de aanwezigheid van overtollige afweercellen met autoimmuunreacties, die nieuwe ziekteprocessen inleiden.

Terwijl Taigu moeite heeft met een beetje bewegen, beperkt hij zich noodgedwongen tot huis en tuin. Hij moet veel rusten met gebruik van extra zuurstof. Soms wordt hij radeloos van zijn beperkingen en gaat hij door een depressieve golf, waar hij godzijdank uiteindelijk meestal op eigen kracht uitkomt. En anders staan begripvolle artsen altijd klaar om zijn kwaliteit van leven op peil te houden, want meer doen dan dat behoort niet tot de mogelijkheden. Schrijven helpt Taigu tegen depressies beter dan zen.

Weinig mensen staan er bij stil omdat gezondheid voor menigeen vanzelfsprekend is, maar zenbeoefening vereist een goede conditie en een lenig lijf. Slechts één onderdeel van de zenbeoefening kan Taigu in zijn persoonlijke praktijk integreren en dat is het reciteren van de Hartsutra, het alfa en omega van zen, de grote gehaktmolen die iedere voorstelling (inclusief die van het Achtvoudig Pad) verpulvert om in de leegte de ware geest te vinden.

Verder behelpt Taigu zich zoals bekend met de nembutsu, een meditatieve mantra die in niets onderdoet voor het zenzitten van lenige lijven. Ook de nembutsu kan de boeddhanatuur in de beoefenaar stimuleren, want dat is wat en waar het gebeuren moet, een noodzakelijke voorwaarde, willen wij andere levende wezens kunnen inspireren de weg van de bevrijding te gaan en de oorzaak van lijden geheel te verwijderen.

Het kan niet anders zijn dan dat er meer boeddhistische beoefenaars zijn die om welke reden dan ook in de praktijk van hun leven te kampen hebben met psychologisch trauma en depressies. Het zou leerzaam zijn van hun ervaringen te vernemen, al is het alleen maar om de rooskleurige impressie weg te nemen dat boeddhisme tegen alles helpt.

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Geluk, Gezondheid, Zen, Zorg

Lees ook:

  1. Zelfverbranding klimaatactivist Wynn Alan Bruce – boeddhistische visie op zelfdoding
  2. Misha in Oekraïne (3) – Zhuravka de bodhisattva
  3. Ehipassiko – sterven in liefde (Ernst Kleisterlee en Jancees Brinkers)
  4. Boekrecensie – Arjen Sevenster: De wind van morgen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. ge de jong zegt

    28 december 2022 om 16:58

    Een mooi artikel. Het zou echter van wat meer respect voor mensen met een depressie of een andere geestesaandoening getuigen om hen geen `zenuwleiders`te noemen.

Primaire Sidebar

Door:

Jules Prast

Jules (1961) schreef van 2012 tot 2025 regelmatig voor het Boeddhistisch Dagblad en sindsdien incidenteel. Bij het Kanzeon Zen Centrum Amsterdam ontving hij in 2013 de dharmanaam Taigu (‘grote dwaas’). Behalve van zen is hij een liefhebber van Shinran en de nembutsu. Parallellen tussen christendom en boeddhisme vormen een terugkerend thema in zijn werk. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.