• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Achtergronden » Zelfverbranding klimaatactivist Wynn Alan Bruce – boeddhistische visie op zelfdoding

Zelfverbranding klimaatactivist Wynn Alan Bruce – boeddhistische visie op zelfdoding

1 mei 2022 door de redactie

In 1965 schreef de bekende Vietnamese boeddhistische monnik Thich Nhat Hanh een brief aan ds. Martin Luther King Jr., waarin de anti-oorlogsactivist aan het burgerrechtenicoon probeerde uit te leggen waarom monniken zichzelf opofferden uit protest tegen de oorlog in Vietnam en de discriminatie van boeddhisten door de Rooms-Katholieke regering onder leiding van Saigon.

Zijn doel was King ervan te overtuigen zich publiekelijk te verzetten tegen de militaire inspanningen van de VS in Vietnam, wat King uiteindelijk ook deed. Thich Nhat Hanh, die in januari op 95-jarige leeftijd overleed, probeerde in zijn brief aan King uit te leggen waarom de zelfverbrandingen verschilden van gewone zelfmoord. ‘De zelfverbranding van Vietnamese boeddhistische monniken … is op de een of andere manier moeilijk te begrijpen voor (het) westerse christelijke geweten,’ schreef hij aan King.

‘De pers sprak toen van zelfmoord, maar in de kern is het dat niet. Het is niet eens een protest,’ schreef Nhat Hanh, wijzend op de brieven die de monniken achterlieten, die aandacht vroegen voor de benarde toestand van de Vietnamezen en die, zo benadrukte hij, ‘alleen bedoeld waren om te alarmeren, om de harten van de onderdrukkers te beroeren. Zichzelf verbranden is bewijzen dat wat men zegt van het grootste belang is. Er is niets pijnlijker dan zichzelf te verbranden. Iets zeggen terwijl je dit soort pijn ervaart, is het zeggen met de grootste moed, openhartigheid, vastberadenheid en oprechtheid.’

Dit in tegenstelling tot een verklaring van het Rocky Mountain Ecodharma Retreat Center nadat Wynn Alan Bruce, een 50-jarige boeddhist uit Boulder die vaak meditatieretraites bijwoonde en vrijwilligerswerk deed in de faciliteit in Colorado, op 22 april – de Dag van de Aarde – om het leven kwam doordat hij zichzelf in brand stak voor het Amerikaanse Hooggerechtshof in Washington, D.C.

Bruce heeft blijkbaar geen verklaring achtergelaten. Maar algemeen wordt aangenomen dat hij zijn daad bedoelde als protest tegen het feit dat de regeringen wereldwijd niet meer doen om de klimaatverandering tegen te gaan.

In zijn verklaring zei het Rocky Mountain centrum: ‘We willen benadrukken dat geen van de boeddhistische leraren in het gebied rond Boulder op de hoogte was van zijn plannen om zichzelf op deze Dag van de Aarde zichzelf in brand te steken. Als we van zijn plannen hadden geweten, zouden we hem op elke mogelijke manier hebben tegengehouden. Dat zou onze spirituele, morele en wettelijke verantwoordelijkheid zijn.’

De verklaring wees op de gelofte van boeddhisten om alle leven te beschermen en alle lijden te verminderen en benadrukte het werk van het centrum in ‘creatieve en strategische bewegingsopbouw’ rond rassengenezing, gerechtigheid en klimaatactie. Het centrum is geen voorstander van zelfverbranding, aldus de verklaring, en heeft er nooit over gesproken als een klimaatactie.

‘Niettemin begrijpen we, gezien de erbarmelijke toestand van de planeet en de verergerende klimaatcrisis, waarom iemand dat zou kunnen doen,’ aldus de verklaring, waarbij de boeddhistische geschiedenis van zelfverbranding om wreedheden aan de kaak te stellen wordt aangehaald. ‘Maar dat is niet iets wat we ooit zouden aanmoedigen. We hopen dat we de boodschap van Wynn kunnen aanhoren zonder zijn methode goed te keuren,’ voegde de verklaring eraan toe.

Het boeddhisme wijst zelfmoord niet categorisch af, hoewel de goedkeuring ervan zeer beperkt is. ‘Het Boeddhisme in zijn verschillende vormen bevestigt dat, hoewel zelfmoord als zelfopoffering gepast kan zijn voor de persoon die een arhat is, iemand die verlichting heeft bereikt, het nog steeds de uitzondering op de regel is,’ aldus de Encyclopedia of World Religions.

Elders schreef Andrew Holecek, een boeddhistisch auteur en seminarleider, ook uit de omgeving van Boulder: ‘De meeste boeddhistische tradities herinneren ons er ook aan dat lijden de aard van (het leven) is, en dat we, totdat we leren hoe we ons er op de juiste manier toe kunnen verhouden en het daardoor kunnen transformeren, nooit uit samsara zullen komen – zelfs niet als we onszelf van het leven beroven. Het boeddhisme stelt dat pijn een onvermijdelijke metgezel in het leven is, maar dat lijden dat niet hoeft te zijn. Lijden is een ongepaste verhouding tot pijn, en het pad bestaat er grotendeels uit te leren hoe we ons op de juiste manier tot pijn kunnen verhouden – en daardoor ons lijden te beëindigen.’

Samsara is de boeddhistische term voor wat volgens de traditie de eindeloze cyclus van dood en wedergeboorte van de mensheid is. Het boeddhisme leert dat nirvana, of bevrijding van samsara, het einddoel is van spirituele beoefening.

Matthieu Ricard, een in Frankrijk geboren Tibetaans-boeddhistische monnik en naaste medewerker van de Dalai Lama, voegde daaraan toe: ‘Door tegen jezelf te zeggen: ‘Wat heeft het voor zin om te leven?’ ontneem je jezelf de innerlijke transformatie die mogelijk zou zijn geweest. Een obstakel overwinnen is het omvormen tot een hulpmiddel voor je vooruitgang … Zelfmoord lost helemaal niets op, het verschuift het probleem alleen maar naar een andere staat van bewustzijn.’

Als het Bruce’s bedoeling was om op de een of andere manier een massale reactie tegen de klimaatverandering op gang te brengen, werd hij misschien aangemoedigd door de monniken van Saigon waarover Thich Nhat Hanh schreef in zijn brief aan King. De monniken slaagden er tenslotte in om wereldwijd de aandacht te vestigen op de corruptie en inefficiëntie van hun regering.

Bron BNN

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Geluk, Gezondheid, Milieu, Natuur, Zen, Zorg Tags: Boeddhisme, zelfdoding

Lees ook:

  1. Taigu – absurd boeddhisme
  2. Boeddhisme en de ‘zelfgekozen’ dood
  3. De Dalai Lama – ‘alles is aan het veranderen, veranderen’
  4. Evenwicht in intenties – paaltjes rond een pandemie geïnspireerd door Boeddha

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 27 juni 2022 - 3 juli 2022
    Zomer Retraite met Losang Gendun
  • 29 juni 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • 2 juli 2022
    Zazenkai Zengroep Oshida met Helma Jifu Vulink
  • 3 juli 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • 4 juli 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking – Renée Girard, de romantische leugen en de romaneske waarheid

Erik Hoogcarspel - 14 juni 2022

Volgens de literatuurwetenschapper René Girard (1923 – 2015) worden we juist niet als een uniek zelf geboren. Dit is volgens hem een romantische leugen waarmee we onszelf voor de gek houden. We ontwikkelen ons niet eens tot een uniek zelf, want in de regel worden onze keuzes niet gemotiveerd door een eigen unieke behoefte. We willen meestal graag hebben wat anderen al hebben, juist omdat die anderen dit willen hebben.

Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

Hein Thijssen – ´Het leven is een schijtende merel´

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Alleen voor een ontwaakte is het achtvoudige pad een natuurlijke zaak’

Boekbespreking – Bernard Mandeville, een ondeugende denker?

Erik Hoogcarspel - 9 juni 2022

Bernard Mandeville (1670 – 1733) werd geboren in een gegoede remonstrantse familie te Rotterdam. Hij studeerde in Leiden en vertrok tegen het einde van de 17e eeuw naar Londen om er een medische praktijk op te zetten. Daar schreef hij eerst luchtige stukjes proza in tijdschriften, maar later publiceerde hij ook over geneeskunde en economie. Zijn bekendste boek is “De fabel van de bijen”.

De lege plek van de democratie

Kees Moerbeek - 29 mei 2022

Het hart van de democratie is volgens de Franse filosoof Claude Lefort (1924-2010) een ‘lege plek’, onbepaald en ongrijpbaar. Niemand kan in een democratie de politieke macht grijpen of zelfs maar verpersoonlijken. Terecht, anders ligt volgens de filosoof totalitarisme op de loer. Dit artikel geeft een indruk van Leforts boek Wat is politiek?  ‘Politiek is […]

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Het jaar 2022 – dag 178 -nedervliegquota
  • Simone Lips (Mindfulmoving): “Mindfulness draait om aandacht.”
  • Yogadagviering verstoord door demonstranten – politie gebruikt traangas en pepperspray
  • Emotioneel afscheid van relikwieën van Boeddha in Mongolië
  • Boeken – de Parelmaker

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens