• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Zelfverbranding klimaatactivist Wynn Alan Bruce – boeddhistische visie op zelfdoding

Zelfverbranding klimaatactivist Wynn Alan Bruce – boeddhistische visie op zelfdoding

1 mei 2022 door de redactie

In 1965 schreef de bekende Vietnamese boeddhistische monnik Thich Nhat Hanh een brief aan ds. Martin Luther King Jr., waarin de anti-oorlogsactivist aan het burgerrechtenicoon probeerde uit te leggen waarom monniken zichzelf opofferden uit protest tegen de oorlog in Vietnam en de discriminatie van boeddhisten door de Rooms-Katholieke regering onder leiding van Saigon.

Zijn doel was King ervan te overtuigen zich publiekelijk te verzetten tegen de militaire inspanningen van de VS in Vietnam, wat King uiteindelijk ook deed. Thich Nhat Hanh, die in januari op 95-jarige leeftijd overleed, probeerde in zijn brief aan King uit te leggen waarom de zelfverbrandingen verschilden van gewone zelfmoord. ‘De zelfverbranding van Vietnamese boeddhistische monniken … is op de een of andere manier moeilijk te begrijpen voor (het) westerse christelijke geweten,’ schreef hij aan King.

‘De pers sprak toen van zelfmoord, maar in de kern is het dat niet. Het is niet eens een protest,’ schreef Nhat Hanh, wijzend op de brieven die de monniken achterlieten, die aandacht vroegen voor de benarde toestand van de Vietnamezen en die, zo benadrukte hij, ‘alleen bedoeld waren om te alarmeren, om de harten van de onderdrukkers te beroeren. Zichzelf verbranden is bewijzen dat wat men zegt van het grootste belang is. Er is niets pijnlijker dan zichzelf te verbranden. Iets zeggen terwijl je dit soort pijn ervaart, is het zeggen met de grootste moed, openhartigheid, vastberadenheid en oprechtheid.’

Dit in tegenstelling tot een verklaring van het Rocky Mountain Ecodharma Retreat Center nadat Wynn Alan Bruce, een 50-jarige boeddhist uit Boulder die vaak meditatieretraites bijwoonde en vrijwilligerswerk deed in de faciliteit in Colorado, op 22 april – de Dag van de Aarde – om het leven kwam doordat hij zichzelf in brand stak voor het Amerikaanse Hooggerechtshof in Washington, D.C.

Bruce heeft blijkbaar geen verklaring achtergelaten. Maar algemeen wordt aangenomen dat hij zijn daad bedoelde als protest tegen het feit dat de regeringen wereldwijd niet meer doen om de klimaatverandering tegen te gaan.

In zijn verklaring zei het Rocky Mountain centrum: ‘We willen benadrukken dat geen van de boeddhistische leraren in het gebied rond Boulder op de hoogte was van zijn plannen om zichzelf op deze Dag van de Aarde zichzelf in brand te steken. Als we van zijn plannen hadden geweten, zouden we hem op elke mogelijke manier hebben tegengehouden. Dat zou onze spirituele, morele en wettelijke verantwoordelijkheid zijn.’

De verklaring wees op de gelofte van boeddhisten om alle leven te beschermen en alle lijden te verminderen en benadrukte het werk van het centrum in ‘creatieve en strategische bewegingsopbouw’ rond rassengenezing, gerechtigheid en klimaatactie. Het centrum is geen voorstander van zelfverbranding, aldus de verklaring, en heeft er nooit over gesproken als een klimaatactie.

‘Niettemin begrijpen we, gezien de erbarmelijke toestand van de planeet en de verergerende klimaatcrisis, waarom iemand dat zou kunnen doen,’ aldus de verklaring, waarbij de boeddhistische geschiedenis van zelfverbranding om wreedheden aan de kaak te stellen wordt aangehaald. ‘Maar dat is niet iets wat we ooit zouden aanmoedigen. We hopen dat we de boodschap van Wynn kunnen aanhoren zonder zijn methode goed te keuren,’ voegde de verklaring eraan toe.

Het boeddhisme wijst zelfmoord niet categorisch af, hoewel de goedkeuring ervan zeer beperkt is. ‘Het Boeddhisme in zijn verschillende vormen bevestigt dat, hoewel zelfmoord als zelfopoffering gepast kan zijn voor de persoon die een arhat is, iemand die verlichting heeft bereikt, het nog steeds de uitzondering op de regel is,’ aldus de Encyclopedia of World Religions.

Elders schreef Andrew Holecek, een boeddhistisch auteur en seminarleider, ook uit de omgeving van Boulder: ‘De meeste boeddhistische tradities herinneren ons er ook aan dat lijden de aard van (het leven) is, en dat we, totdat we leren hoe we ons er op de juiste manier toe kunnen verhouden en het daardoor kunnen transformeren, nooit uit samsara zullen komen – zelfs niet als we onszelf van het leven beroven. Het boeddhisme stelt dat pijn een onvermijdelijke metgezel in het leven is, maar dat lijden dat niet hoeft te zijn. Lijden is een ongepaste verhouding tot pijn, en het pad bestaat er grotendeels uit te leren hoe we ons op de juiste manier tot pijn kunnen verhouden – en daardoor ons lijden te beëindigen.’

Samsara is de boeddhistische term voor wat volgens de traditie de eindeloze cyclus van dood en wedergeboorte van de mensheid is. Het boeddhisme leert dat nirvana, of bevrijding van samsara, het einddoel is van spirituele beoefening.

Matthieu Ricard, een in Frankrijk geboren Tibetaans-boeddhistische monnik en naaste medewerker van de Dalai Lama, voegde daaraan toe: ‘Door tegen jezelf te zeggen: ‘Wat heeft het voor zin om te leven?’ ontneem je jezelf de innerlijke transformatie die mogelijk zou zijn geweest. Een obstakel overwinnen is het omvormen tot een hulpmiddel voor je vooruitgang … Zelfmoord lost helemaal niets op, het verschuift het probleem alleen maar naar een andere staat van bewustzijn.’

Als het Bruce’s bedoeling was om op de een of andere manier een massale reactie tegen de klimaatverandering op gang te brengen, werd hij misschien aangemoedigd door de monniken van Saigon waarover Thich Nhat Hanh schreef in zijn brief aan King. De monniken slaagden er tenslotte in om wereldwijd de aandacht te vestigen op de corruptie en inefficiëntie van hun regering.

Bron BNN

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Geluk, Gezondheid, Milieu, Natuur, Zen, Zorg Tags: Boeddhisme, zelfdoding

Lees ook:

  1. Boeddhisme en de ‘zelfgekozen’ dood
  2. De Dalai Lama – ‘alles is aan het veranderen, veranderen’
  3. Evenwicht in intenties – paaltjes rond een pandemie geïnspireerd door Boeddha
  4. ‘Boeddhisme kan lichaam en geest genezen’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

de redactie

 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 19 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 20 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 20 mei 2025
    Lezing over boeddhisme in dagelijks leven
  • 21 mei 2025
    Bibliotheek Stichting Bodhisattva
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Veelwoordig is het onweten, want er zijn geen woorden voor
    • Guy – dhammazaadjes – Wees jezelf tot lamp
    • Renske – haiku 11 – strandwandeling
    • Ardan – delen…
    • Ontkennen en ont-kennen in het niet-weten

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.