• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Einde van de voedselactie in Bagan, Myanmar (Birma)

Einde van de voedselactie in Bagan, Myanmar (Birma)

12 september 2022 door gastauteur

De afgelopen weken berichtten wij over de voedselactie van Insight Myanmar in Bagan, Myanmar (Birma). Inmiddels is de voedselactie ten einde gekomen. Een verslag.

Op de dag van de donatieceremonie sprak de lokale teamleider van Insight Myanmar met een aantal monniken en nonnen voordat ze met de donatieceremonie begonnen. Hij vertelde de monniken en nonnen de volgende verhalen en citaten:

‘Ik was getuige van de tragedie van twee monniken uit twee kleine kloosters in het gebied van Oude Bagan, die meestal onbekend zijn bij de bezoekers en toeristen. Uit de verhalen van hun medemonniken bleek dat deze oude monniken ziek waren en niet konden komen om de voedselactie bij te wonen. Deze arme monniken op leeftijd waren ziek geworden door ondervoeding, door gebrek aan voedsel. Ze hadden langere tijd alleen van rijstsoep geleefd. Hun medemonniken waren blij met onze donatie, en vertelden over deze twee in de wetenschap dat ze binnenkort weer voldoende te eten zullen hebben. Het verscheurde mijn hart en ik kon mijn tranen niet bedwingen bij het horen van deze verhalen en de vreugde te hebben geholpen deze donatiegebeurtenis tot stand te brengen met al de verdiensten van zovele donoren.’

De abt van het klooster waar de tweede donatieceremonie werd georganiseerd:

‘De voedsel-bijdragen zijn echt nuttig voor de monniken in Oud Bagan nu. De monniken die in de kloosters van Oud Bagan wonen, moesten de afgelopen jaren zelf koken wat ze konden krijgen voor hun ontbijt en lunch, omdat zij daarvoor vooral afhankelijk waren van aalmoes-eten van de plaatselijke bevolking die souvenirs en plaatselijke producten, zoals lakwerk, verkochten aan toeristen in de buurt van de tempels en aan de poorten van de beroemde tempels en pagodes. Nu voelen ze medelijden en willen deze souvenirverkopers geen last bezorgen omdat die het al zo moeilijk hebben daar hun inkomsten zijn weggevallen. De monniken krijgen nu soms aalmoes-eten aangeboden dat door hun begeleiders zelf is gekookt. Nu is hun rauwe rijst bijna op en onze aalmoezen kunnen hen nog een paar weken verder helpen.’

De monnik die het dichtstbevolkte Pariyatti-klooster beheert (Kyan Sit Thar U Min Pariyatti-klooster, het grootste klooster in Bagan en omstreken):

‘Natuurlijk hebben we aalmoezen nodig voor dit grote aantal monniken dat in dit klooster woont. Als we een aalmoezenronde gaan maken voor het middagmaal, moeten we zelf het ontbijt regelen voor alle monniken en novicen. We maken ons zorgen want eerlijk gezegd raken we door ons voedsel heen. In tegenstelling tot de leken kunnen we niet zomaar rondgaan en iedereen vragen om ons te helpen of een gift te geven, want we hebben kloosterregels waar we ons aan moeten houden. Ook willen we in deze moeilijke tijd niet om hulp vragen bij de plaatselijke leken die het ook financieel moeilijk hebben. Zoals u ziet, zijn de novicen nog jong en moeten we hen op zijn minst een ontbijt geven. Nu, met deze plotselinge vrijgevigheid uit het buitenland, hoeven we ons voorlopig geen zorgen te maken!’

Nonnen ondervinden nadelen

Boeddhistische nonnen in Myanmar ondervinden veel nadelen in vergelijking met hun mannelijke tegenhangers, de monniken. Eerst en vooral mogen zij zich niet wijden en moeten zij lekenvrouw blijven. Dit betekent dat zij vaak een tweederangs status hebben. Hierdoor genieten zij niet hetzelfde respect en dezelfde steun van de bredere gemeenschap als monniken en worden zij soms gezien als weinig meer dan bedienden. Sinds de staatsgreep is het leven hard voor iedereen die nog in Myanmar woont, maar de slinkende middelen hebben het voor nonnen nog moeilijker gemaakt. Daarom hebben we er een prioriteit van gemaakt om een groot aantal nonnen uit te nodigen op onze Bagan donatie ceremonie.

‘Tijdens de ceremonie had onze lokale vrijwilligersteamleider een gesprek met een non op leeftijd. Ze vertelde hem dat zij en haar mede-nonnen vanuit het landelijke gebied in het zuiden van New Bagan naar ons donatie evenement waren gekomen, zo blij waren ze om te horen van deze voedselactie. Ze hadden ongeveer 6 kilometer gelopen om naar het verzamelpunt te komen en kregen voor op de terugweg een lift aangeboden door een plaatselijke tuk-tuk taxi.

Maar deze wandeling, zeiden ze, was niets vergeleken met hun gebruikelijke strijd. Ze benadrukten hoe ver ze elke Uposatha dag (d.w.z. om de 15 dagen) moeten lopen om aalmoezen-rijst te verzamelen voor hun voedsel. Een andere non voegde eraan toe dat ze slechts ongeveer 4 Pyis (gelijk aan 8,5 kg) krijgen door op aalmoezen-tocht te gaan door de hele stad, van huis tot huis in verschillende stadswijken van Nyaung-U, wat al hun krachten vergt. Bovendien moeten ze een manier vinden om voor hun oude, zieke medezusters te zorgen die in het nonnenklooster zijn achtergebleven. Tegen mij zeiden ze allemaal dat deze bijdrage hen voor enkele weken zal voeden. Ze waren blij dat ze in hun nonnenklooster konden blijven en mediteren op de komende Uposatha-dag, in plaats van voedsel te zoeken zoals ze gewoonlijk moeten doen. Ze vertrokken blij terug naar hun nonnenklooster, de rijstzakken op hun rug dragend.’

Bron https://insightmyanmar.org/blog/2022/8/21/feeding-bagan

https://insightmyanmar.org/blog/2022/8/28/nuns-in-bagan

 

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Geluk, Gezondheid, Politiek, Voedsel Tags: actie, Birma, honger, kloosters, oorlog, rijst

Lees ook:

  1. Gemengde gevoelens in Bagan – tekort aan voedsel in boeddhistische gemeenschappen
  2. Nood is hoog onder kloosterlingen in Bagan, Birma
  3. Liefdevolle vriendelijkheid – een metta gebed
  4. Boeddhistisch leger Birma spaart kloosters en kerken niet bij gewapende acties

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het christendom – de via negativa
    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.