• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » ‘Het Communistisch Manifest’ als sturende norm in linkse samenwerking

‘Het Communistisch Manifest’ als sturende norm in linkse samenwerking

7 maart 2022 door gastauteur

1 – Waarom meer progressieve machtsvorming nodig is en de praktijk van nu

Politieke macht kan alleen bestaan wanneer deze door een zekere macht van het getal wordt geschraagd. Daarom is linkse samenwerking noodzakelijk. Om meer voor te stellen dan wat we nu zijn. Waarom komt hier in de praktijk zo weinig van terecht? Zwart-wit gezegd: omdat er vaak aan de verkeerde kant mee wordt begonnen. Samenwerking aan de top is geen vanzelfsprekende optimale route naar meer sociale en democratische macht.

Tekst Jasper Schaaf

Want hoe gaat dat in z’n werk? Bijvoorbeeld zó: ca. 100 dagen voor verkiezingen maken de media de balans op en voorspellen meer zetels bij meer samenwerking. Dat lijkt mooi, maar die blijft in de regel vervolgens hangen bij besprekingen en samenwerking in het hogere partijkader, en wordt na tegenslag weer gauw vergeten. Tot de volgende ronde.

Zulke fusies of pogingen daartoe hebben weinig of geen praktische waarde. Fusies die een goede continuïteit handhaven zijn moeilijk te bereiken en slechts alleen als de lokale politieke fundamenten in orde zijn en zich democratisch mee ontwikkelen. Bovendien geldt nog steeds: fusies zijn nooit doel op zich.

De kansen en valkuilen van het samenwerkings- en fusiegebeuren raken alle linkse organisaties. Zowel de politiek van partijen, vakbonden, milieubewegingen, buurtinitiatieven, en natuurlijk ook de antifascistische en vredesacties. Het gaat om vragen van nu waarvan de antwoorden mede de toekomst bepalen. Natuurlijk zijn deze niet elke dag hetzelfde, maar het gaat om terugkerende vragen en om de macht van het getal. En hoe staat het met de internationale actie en solidariteit?

De kernvraag die zich opdringt is of onder linkse mensen en organisaties geen sterkere samenwerking, opbouwend debat en bundeling van inzichten en krachten mogelijk is, dan nu bestaat. Wat kan daar de basis voor vormen?

2 – Wat zijn vroeger en nu belangrijke thema’s wanneer wel wordt samengewerkt?

Het is goed bij zo’n vraag wat afstand te nemen. Is er in de praktijk geen vakbondswerk, klimaatactie, politiek samenwerken in de wijk, belangenbehartiging, enzovoorts mogelijk? Zijn er geen kortdurende acties én daarnaast lichtende voorbeelden van noeste jarenlange inzet?

Dan blijkt het inspirerend nog eens het ‘oude’ Communistisch Manifest’ ‘erbij te pakken en dat nog eens goed te lezen. Als je dit doet valt een sterke historische continuïteit op in doelen en drijfveren. In het ‘Het Communistisch Manifest’ staan naast vérgaande doelen van structurele verandering concrete eisen ten aanzien van vrijheden, verbod op kinderarbeid, recht op kosteloze opvoeding van alle kinderen, gezamenlijke grondeigendom, progressieve belastingen, centralisatie van het kredietwezen, gemeenschappelijke fabrieken en andere herkenbare antikapitalistische punten met betrekking tot het levensonderhoud. (2) Ook vragen over goede huisvesting voor alle gezinnen duiken bij Marx en Engels herhaaldelijk op. En niet te vergeten de kwestie van oorlog en vrede. Immers, de opgetrommelde soldaten waren vooral jongens en mannen uit het gewone volk.

Het zijn de levensterreinen die noodzakelijk bestaan, maar waar ook schaarste en ongelijkheid heersen. Ook de gebieden waar geproduceerd wordt en arbeiders wel moeten werken om van het loon te kunnen leven. Het is het terrein waar de klassenstrijd wordt uitgevochten, niet alleen het einddoel van een sociale klassenvrije samenleving, ook van de strijd voor meedoen aan de concrete behoeften van dié specifieke fase van de geschiedenis.

Je kunt stellen dat de programma’s van tal van bewegingen in binnen- en buitenland tot en met vandaag vergelijkbare strijdpunten laten zien. Al honderden jaren lang. Dat is niet zozeer omdat er weinig veranderd is op de wereld, maar omdat het de zaken zijn waar iedereen mee te maken heeft en de als onrecht en uitbuiting ervaren verschillen pijnlijk gevoeld en besproken worden. De ongelijkheid in kansen, rechten en toe-eigening doemt steeds weer op.

Betekent deze historische erkenning dat de grote maatschappelijke veranderingen niet gezien worden, de klimaatcrisis, de energietransitie, de digitalisering, of de uitwerking van de coronapandemie? Neen, juist wel, maar bij alle veranderingen moet tegelijk worden erkend dat louter individuele visies en inzet – hoe waar en doordacht ook – niet sterk genoeg zijn om de nodige sociale democratisering door te zetten. In oude, maar actuele woorden: om de klassenstrijd te voeren zoals die nu noodzakelijk is.

3 – Structuur van deze thema’s en het perspectief, voor personen, partijen en vakbonden

Veel thema’s van de strijd in de tijd van Marx en Engels en die van nu raken dezelfde kwesties als waar vandaag de dag gezinnen van arbeiders en werklozen mee te maken hebben. Natuurlijk zijn er verschillen in concrete uitwerking. Het klimaat- en biodiversiteitsvraagstuk was toen geen strijdpunt zoals nu. Maar anderzijds vind je bij Engels en Marx diverse aangrijpingspunten voor reflectie daarover. Een universeel gezond ecologisch systeem is een voorwaarde voor alles.

In essentie komt het erop neer dat de strijdpunten van de arbeidersklasse steeds weer draaien om gezond leven, huisvesting, onderwijs, en om erkenning en waardigheid. En permanent om voldoende invloed en macht te vergaren, om deze strijdpunten sociaal en democratisch te beslechten. Dat er aldus grote overeenkomsten zijn tussen het heden en een tekst van meer dan 150 jaar oud is beslist geen toeval, want de basisbehoeften van de mens zijn hier in het geding.

Geen toeval? Dat is een belangrijk gezichtspunt. Want dan bestaat hier een maatstaf voor acteren en standpunt-ontwikkeling. Dan zijn er voor de samenwerking tussen socialistische organisaties en groepen inhoudelijke criteria en doelen te noemen waar linkse samenwerking aan kan en moet voldoen. Voor partijen, bonden, comités, milieuorganisaties, enzovoort. Lokaal en overal. De doelen van diverse partijen zijn in hoge mate dezelfde. Erken dat. Over de wijze waarop die doelen behaald kunnen worden zal keer op keer discussie ontstaan, maar dat mag geen reden zijn de strijd ten gunste van de basisbehoeften van iedereen los te laten. Dus ook niet de broodnodige samenwerking voor die doelen.

4 – De waarde van zo’n sterke, stabiele leidraad die zowel stuurt als veel ruimte geeft

Kun je hier in de praktijk wat mee? Het gaat er niet om dat iedereen nu ‘Het communistisch Manifest’ op zijn of haar nachtkastje moet hebben liggen. Al kan het lezen van het begin van die tekst al inspirerend en scholend werken. Maar wél is het noodzakelijk te realiseren dat veel punten van comités en partijen (etc.) draaien om dezelfde waarden van het maatschappelijk leven, en dat die erkende gemeenschappelijkheid voor de concrete strijd waardevol is. Je kunt er organisatievormen bij bedenken van landelijke, lokale en regionale samenwerking. Uitgaan van scholing en actie, aansluiten bij bestaande én nieuwe groepen, organisaties en personen. De gemeenschappelijkheid niet alleen erkennen, maar ook uitspreken en op passende momenten solidair zijn. Soms ook: politieke ijdelheden overwinnen.

Hierbij moet je de rol van partij- en vakbondskader, en kaders van milieubewegingen en belangenorganisaties niet vergeten. Zij hebben verantwoordelijke taken maar die zouden dieper democratisch verankerd moeten zijn in (basale) maatschappelijke groepen en samenwerkingsverbanden. Weten wat je positie is en waar je mee bezig moet. Erkennen dat daarin een verbond kan en moet worden gevormd. En dat de macht van het getal dan ook werkt, als voordeel.

Dit is geen pleidooi voor totaal nieuwe vormen van democratische experimenten, die – voorbarig, onbesuisd – het oude of bestaande negeren. Maar er kan beter omgegaan worden met dat wat al bestaat, lokaal én op basis daarvan ‘centraal’. Verschillende standpunten en richtingen erkennen. Basisbewegingen opzetten, ruimhartigheid en ruimdenkendheid tonen, discussie, lef. Samen optrekken voor wat essentieel is in het leven van de mens en in de natuur. De continuïteit bewaren. Dat alles kan goed besproken en getoetst worden aan de hand van de korte veelzijdige tekst van Marx en Engels, ‘Het Communistisch Manifest’. Het samen lezen kan heel verrijkend zijn.

‘Werkende en solidaire mensen van alle landen, verenig je.’

Jasper Schaaf (1950) studeerde filosofie aan de RUG en studeerde in 1978 af op De invloed van Joseph Dietzgen op de Nederlandse arbeidersbeweging. Schaaf was actief in Vietnamacties, vredesbeweging, studentenbeweging, buurtwerk, linkse politieke  partijen en vakbeweging. Bestuurlijke functies in de vakbeweging, onderwijs en welzijnswerk. En is een groot liefhebber van de natuur.

(1) Link: https://www.solidariteit.nl/
(2) Zie in Het Communistisch Manifest vooral hoofdstuk II, Proletariërs en Communisten, in MEW, deel 4, pp. 474-482.
Karl Marx, Friedrich Engels, Het Communistisch Manifest, diverse Nederlandstalige uitgaven.
Voor de Nederlandse versie van Marxists.org, zie
https://www.marxists.org/nederlands/marx-engels/1848/manifest/index.htm

 

Categorie: Columns, Economie, Geluk, Gezondheid, Jasper Schaaf, Politiek, Voedsel, Zorg Tags: ‘Het Communistisch Manifest’, Engels, grondeigendom, huisvesting, macht, Marx, oorlog en vrede, solidariteit, verkiezingen

Lees ook:

  1. Het jaar 2021 – dag 67 – Maarten
  2. Jasper Schaaf – Twee fatale C’s op een presenteerblaadje
  3. Gaat basisinkomen een prominente rol spelen in de verkiezingstijd?
  4. Ontbossing gezien door Marx – onverbiddelijkheid, actie en gascrisis

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Bert Dorrestijn zegt

    8 maart 2022 om 08:09

    Jaren terug zag ik op tv twee documentaires bij de VPRO. Één ging over een socialistische burgermeester in een klein verlaten dorpje in Italië die immigranten en asielzoekers onderdak bood in zijn dorp en ze op socialistische basis liet samenwerken. Ieder had zijn eigen taak. Het was succesvol maar de tegenwerking die hij kreeg van de regering was enorm. Het project mislukte om die reden. De andere documentaira ging over een dorpje in spanje, waar ook op socialistische wijze werd samengewerkt. Ieder had een taak in dat dorp en eens per week kwam men in het dorpshuis samen om te bespreken wat er moest gebeuren. Het zag er hoopvol uit. Of ook dit dorpje nog op die manier functioneerd weet ik niet. Hoewel Marx in theorie prachtig is om te lezen weet ik niet of het in de praktijk ook zo werkt. Het schijnt zelfs dat Marx aanvullingen heeft geschreven op zijn leer omdat hij zag dat het in de praktijk niet werkte zoals hij bedoeld had. Er zijn er altijd die macht willen uitoefenen over anderen….. De aanvullingen schijnen dan ook verdwenen te zijn……. leer en praktijk zijn twee verschillende werelden.

    • Willy van de Schoot zegt

      8 maart 2022 om 11:32

      Leer en praktijk zijn inderdaad twee verschillende dingen. Om die reden heeft Marx zijn beeld van de toekomstige samenleving niet gedetailleerd beschreven: die kun je niet beschrijven, die moet worden gemaakt. Dat wist hij heel goed. De samenleving is nooit “af”. Het goede moet altijd weer opnieuw worden uitgevonden en in praktijk gebracht. Waar het hier om gaat is dat je dat doet vanuit een gemeenschappelijk inzicht en een gedeeld ideaal.
      Er zijn vele “navolgers” van Marx die zichzelf Marxist noemden en die wél een gedetailleerd voorschrift hebben proberen op te stellen van hoe het communisme of socialisme er dan uit zou moeten zien. Het commentaar van Marx daarop was: “Ik ben geen Marxist”. De bijdrage van Marx zit vooral in zijn analyse van het kapitalisme. En die analyse staat nog steeds als een huis.

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 2 mei 2025
    Phowa Studieweek
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Je kunt niet gezond zijn op een zieke planeet
    • Het pad uit het woord
    • Het jaar 2025 – dag 128 – eigen vrijheid eerst
    • Boeken – De Vallei van Troost
    • ‘Gebruik de rechter niet als zondebok voor falend beleid’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.