• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Jasper Schaaf – Twee fatale C’s op een presenteerblaadje

Jasper Schaaf – Twee fatale C’s op een presenteerblaadje

5 april 2021 door gastauteur

‘Waarschijnlijk kun je hier wel spreken van een wetmatigheid: een macht die bouwt op cynisme en corruptie is geen duurzame macht.’

Niet duurzaam, door het ijs zakken. In mijn weblog van 16 maart jl. schreef ik over de twee fatale C’s, cynisme en corruptie, verwijzend naar mijn boek ‘Actief socialisme en vrijheid, Pleidooi voor hechtere linkse samenwerking’.

De verdere reflectie over dit thema wordt vandaag de dag op een presenteerblaadje aangeboden door minister-president Rutte, alsmede door de VVD en D66 ‘verkenners’ die de Tweede Kamer op weg moesten helpen naar een nieuwe regering. Zoals ieder die het nieuws volgt weet, staat vooral de voorbarige en onheuse uitspraak over CDA-kamerlid Omtzigt centraal. Onheus naar verschillende kanten, ook naar de kiezers, het volk. Een kwestie met ongetwijfeld een lange en diepe nawerking komende jaren.

Het gaat om de waarheid, en de reflectie moet óók gaan over wat corruptie met waarheid te maken heeft.

Corruptie is niet alleen een gebrek aan sociale moraal, ze is grondig ondermijnend. Corruptie is het einde van het vertrouwen. Corruptie gaat niet alleen over geld, dat hoeft zelfs helemaal niet. Corruptie gaat wel altijd over waarheid. De waarheid is in het geding. En ook al geloof je hardop in uitspraken als ‘Dé waarheid bestaat niet’ in de praktijk gelooft ieder dat zij wel degelijk bestaat.

Heeft de heer Rutte wel of niet iets over Omtzigt gezegd? ‘Iets’ of ‘helemaal niets’, het is één van de twee. Uiteindelijk gaat het wel om waarheden en onwaarheden en ten aanzien van gedane vrij expliciete uitspraken is slechts één van de twee opties waar, in de zin van ‘gezegd’ en wel door deze ‘aangewezen’ persoon.

Verstandig is dan maar voor de waarheid uit te komen, dus corruptie, de breuk met de waarheid vermijden. Dat verwacht je ook van verstandige politici. Maar niet alleen de waarheid, ook de leugen tracht te regeren, steeds weer. Wijzend naar anderen of naar onwetendheid, en maar hopen er ‘weer’ makkelijk vanaf te komen. Het gebeurt steeds weer, en is steeds ondermijnend. Maar als er doorgevraagd wordt verdwijnt op den duur de leugen.

Een macht die bouwt op cynisme en corruptie is geen duurzame macht. Rutte moet ‘meer dan wie ook’ de waarheid spreken. Hij deed het niet helemaal en velen zullen denken ‘dat wist ik al’. Zo gaat het echter nooit met de waarheid, zij moet bevochten worden en dan worden de consequenties beter zichtbaar.

Ieder is voor waarheid. Neen dus!

Je ondermijnt je eigen machtspositie niet. Neen dus!

Het is geen corruptie want ‘je’ wint er niets mee. Neen dus, het ging echt wel ergens over en dát is met een beetje hulp van ‘onze corona’ verijdeld. De waarheid is altijd in het geding, en regeringen en individuele politici weten het, maar gaan er slecht mee om. De waarheid bestaat echt, er is er uiteindelijk maar één van. Een werkelijk positieve macht weet ook niet zonder te kunnen.

Dit is maar snelle krabbel en iedereen heeft het nu over hetzelfde. Maar de vraag over kennis, waarheid in relatie tot corrupte macht versus daadwerkelijk democratische vormen van macht is altijd het overdenken waard. Er is veel meer over te zeggen. De waarheid blijft in het geding, in talloze verschijningsvormen, kijk maar naar de actualiteit.

Denkers als Aristoteles, Kant, Marx en Joseph Dietzgen wisten dit ook, en besteedden een groot deel van hun filosofie aan dit thema. De waarheid is niet niets.

Jasper Schaaf (1950) studeerde filosofie aan de RUG en studeerde in 1978 af op De invloed van Joseph Dietzgen op de Nederlandse arbeidersbeweging. Schaaf was actief in Vietnamacties, vredesbeweging, studentenbeweging, buurtwerk, linkse politieke  partijen en vakbeweging. Bestuurlijke functies in de vakbeweging, onderwijs en welzijnswerk.
In 2001 verscheen het in eigen beheer uitgegeven boek Boeddhisme en betrokkenheid, waarin Schaaf de vraag stelde: Kan de boeddhadharma bijdragen aan een marxistisch georiënteerde inzet van maatschappelijke betrokkenheid?
Het boek kijkt vanuit marxistische ideeën naar het boeddhisme. Het gaat dan om de dagelijkse actieve inzet. Soms kan wat afstand hiervan nemen zinvol zijn, juist om sociaal betrokken te kunnen blijven. Immers, acties kunnen ook tot teleurstelling leiden. Afstand leren nemen kan dan bijdragen cynisme en vrijblijvendheid te vermijden. Sociale betrokkenheid wordt dan meer duurzaam.
Tussen marxisme en boeddhisme blijken nog meer verbanden te bestaan. Bijvoorbeeld dat in beide richtingen dialectisch denken bestaat.
Zijn nieuwste boek ‘Actief socialisme en vrijheid’ ziet filosoof, auteur en links politicus Jasper Schaaf als een voorlopige samenvatting van zijn werk en ideeën. Het is niet toevallig dat  hierin wel een kort hoofdstuk over boeddhisme is  opgenomen, nl. over Sivaraksa. Ook nu zullen sommige lezers verbaasd zijn dat in een boek vol met Marx het boeddhisme een volwaardige inhoudelijke plek krijgt toebedeeld, met zowel praktische als theoretische consequenties.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Politiek Tags: CDA, corruptie, CU, D'66, debat, herinneringen, Jasper Schaaf, Kant, Liegen, macht, Mark Rutte, Marx, moraal, Pieter Omtzigt, reflectie, Renske Leijten, SP, tweede kamer, VVD, waarheid

Lees ook:

  1. Op zoek naar een politiek leider die fatsoen aan wijsheid koppelt (5)
  2. Leugen en bedrog op het Binnenhof
  3. Ardan
  4. Het jaar 2021 – dag 60 – debat

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

02 feb
Meditatie in het dagelijks leven
2 feb 23
05 feb
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
5 feb 23
05 feb
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
5 feb 23
05 feb
Volle maan mantra chant | Live en online
5 feb 23
06 feb
Introductiecursus boeddhistische filosofie en meditatie
6 feb 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Ashoka – India’s bijna vergeten keizer

    Kees Moerbeek - 5 februari 2023

    De verdiensten van Ashoka (circa 268 – 232 v.o.j.), de derde keizer van het Mauryaanse rijk zijn groot, maar hij was bijna vergeten. De vertaling van zijn inscripties in de 19de eeuw ontrukte hem aan 2.000 jaar vergetelheid. Dit artikel gaat over het boek Mauryan India van de ook internationaal eminente Indiase historicus Irfan Habib en vooral over Ashoka’s inscripties.

    Erik – Een kleine geschiedenis van de leegte

    Erik Hoogcarspel - 1 februari 2023

    Logica is als de Formule 1: het geeft een hoop lawaai, maar het leidt ergens naar. Leegte gaat ook nergens naartoe, het heeft geen geschiedenis, dat hebben alleen de mensen die erover praten.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ashoka – India’s bijna vergeten keizer
    • Guy – Het Pad
    • Ludo – Boeddha-natuur
    • Ardan
    • Tussen gerijmd en ongerijmd vind je de deur naar non-dualiteit

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens