• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Columns » Leugen en bedrog op het Binnenhof

Leugen en bedrog op het Binnenhof

6 april 2021 door Rob van Boven en Luuk Mur

“Ik lieg niet, nooit. Heb ik u ooit belazerd?”, sprak een bijna wanhopige PM (Prime Minister) tot de Tweede Kamer”.

“Nee, ik heb niet gesproken over een kamerlid, de klokkenluider in de tweede kamer, zei onze PM tegen een journalist en stortte ons land daarmee in de volgende crisis. We hadden al te maken met de PFAS-crisis, de stikstofcrisis, de toeslagen-crisis, een klimaatcrisis, allemaal onopgelost. Onze regering was al demissionair en de PM grapte nog dat hij nu zelfs meer macht had, omdat hij niet meer weggestuurd kon worden.

Als het alleen maar om een slecht geheugen ging, was er nog mee te leven. Maar onze MP heeft ook een eigen doctrine die er samengevat op neer komt op ‘wie niet weet, wie niet deert’. In dit geval is de ‘wie’ onze gekozen volksvertegenwoordiging, zitting hebbend in de tweede kamer. We hebben op deze manier geen tegenmacht meer, legde de klokkenluider tot vervelens toe uit. Hij werd zo een luis in de pels van de machtigste man van Nederland. Herstel van het vertrouwen tussen burgers en overheid is het hoofdthema van zijn recent uitgegeven boek, “een nieuw sociaal contract’. Hij wees op het gebrek aan integriteitsbesef en het focussen op het behoud van macht van de zittende elite.

“Functie elders, met de naam van de luis” stond er te lezen op een stapeltje papieren van de verkenner en demissionair viceminister-president. De PM, onder wiens leiding de jagende overheid in de toeslagenaffaire tienduizenden gezinnen kapot maakte, aan wie niets bleef kleven, was van het ene op het andere moment een pathologisch leugenaar, een psychopaat en wat politici maar aan diepe beledigingen konden bedenken. Dat één op de vijf gezinnen in de schulden zit, de dakloosheid groot is, jonge mensen zonder steun van hun rijke ouders geen huis meer kunnen kopen of huren, een vaste aanstelling voor jonge mensen steeds moeilijker wordt, de N.A.M al schadeloosgesteld is, maar de burgers in Groningen niet, waar de winsten van de grootbedrijven stijgen, maar de lonen al lang niet meer, dat was niet het struikelblok. Ook de functies elders die alle in de problemen gekomen politieke ‘vrienden’ van de PM in het verleden al kregen, werd door de vingers gezien. De machtsdronken PM kon zelfs de “Onderzoekscommissie toeslagen affaire” zonder problemen melden dat hij de wet zou overtreden als dat politiek nodig was. Ja, hij waande zich onaantastbaar.

De PM wilde de notulen van de gesprekken van de verkenners niet prijsgeven, met als moreel ‘hoogstaand’ argument dat vrijgave de onderlinge verhoudingen zou kunnen verstoren. Het zou tot ongewilde emoties kunnen leiden. Wat wel openbaar mocht, waren zijn eigen aantekeningen en verder enkel die fragmenten van andere aantekeningen waar de naam van de weg te werken politicus in voor kwam. Deze weg te werken politicus heeft verdacht veel weg van een integer persoon en kon kennelijk niet gebruikt worden bij de plannen van de VVD-leider.

De PM maakte zich grote zorgen over de gevolgen van volledige transparantie, het waren immers vertrouwelijke gesprekken, waar mogelijk ook over collega’s gesproken werd, ‘je weet het niet’. De vertrouwelijkheid waarin de gesprekken gevoerd waren, gebood ook dat het nooit naar buiten zou mogen komen. Of dat soort vertrouwelijkheid vertrouwen genereert bij diegenen die afwezig zijn bij dergelijke gesprekken is niet per se geloofwaardig. Hoezo transparantie?

Het openbaar maken zou het risico geven de komende weken eindeloos bezig te moeten met het herstellen van persoonlijke verhoudingen. Daarom was het beter om de geëiste transparantie te begrenzen, herhaalde de PM.

Om te beginnen komt het ons voor dat deze aangeboden ‘begrensde transparantie’ innerlijke tegenstrijdig is. Maar er is meer. Dat vrijwel ieder kamerlid nu transparantie eist, is zeer te waarderen. Echt prachtig, als het nu maar niet enkel gebruikt wordt om onze PM te doen verdwijnen, want dan is het opnieuw weer machtspolitiek. In dat geval zou na zijn vertrek het gerechtvaardigd zijn om de transparantie weer net zo snel in de vergetelheid te laten verdwijnen en zijn we niets opgeschoten.

Heel begrijpelijk dat onze PM huivert voor het idee om openbaar te maken wat gezegd wordt door politici over collega’s. Hij stelt dat het zou kunnen (je weet maar nooit), vast zeker wetende dat het zelfs de gewoonte is om het ook over andere collega’s te hebben in de gesprekken. En dat hierdoor aan het licht zou komen hoe de persoonlijke verhoudingen in de politiek verziekt zijn. En dat houdt hij liever geheim. Hij is dus niet bang voor het verstoren van onderlinge verhoudingen, maar voor het aan het licht komen van de aanwezige verstoringen die doorlopend optreden. Dat is juist het probleem bij de moraal- loze politiek, waar de klokkenluider ook al op wees.

Als wel geheel bloot komt te liggen in welke mate de verhoudingen verstoord zijn, dan zou er pas een mooi vertrekpunt zijn om deze verhoudingen op te schonen en te repareren. Hou je het onder het vloerkleed dan kan het rottingsproces zich verder ontwikkelen.

Door de ogen van onze MP is liegen en relevante informatie achterhouden (passief liegen) een onmisbare sociale vaardigheid, omdat je daarmee controle kan uitoefenen op de uitkomsten van besluiten bij ogenschijnlijke samenwerking met andere politici. Leg je alles bloot, dan weet je niet wat de andere politicus daarmee doen en welke kant de besluitvorming gaat.

Wij hebben de opvatting dat samenwerking pas transparant samenwerken is als ieder zijn of haar informatie deelt met de ander om samen ergens te komen, maar dat is iets voor idealisten, zoals de ‘labiele’ klokkenluider. Want je kwetsbaarheid tonen is voor de machtspoliticus de ultieme zwakte.

Deze weg te werken politicus is dus in het geheel niet labiel of overspannen, maar functioneert uiterst gezond. Het is zeer adequaat aangeslagen te zijn als je in herhaling onheus bejegend wordt door diegenen met wie je hebt samen te werken.

Een laatste opmerking ten aanzien van praten over collega’s in afwezigheid van diegene. Het zou iets moois hebben om over collega’s te praten op zo’n manier dat het ook precies zo tegen de afwezige collega gezegd kan worden en alsnog aan diegene meegedeeld wordt. Dat is transparantie!

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Columns, Geluk, Luuk Mur, Media, Politiek, Rob van Boven Tags: CDA, emoties, formatie, geheugen, klokkenluider, leugens, Luuk Mur, Mark Rutte, Pieter Omtzigt, Rob van Boven, transparantie, verkenners, VVD, VVD-leider

Lees ook:

  1. Jasper Schaaf – Twee fatale C’s op een presenteerblaadje
  2. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over… ik of wij
  3. Onbewuste programmering
  4. Het jaar 2020 – dag 96 – spontaan

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Rob van Boven en Luuk Mur

Rob van Boven (1951) is psycholoog en psychotherapeut met belangstelling voor het boeddhisme. Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en lid van de Dzogchen Community Nederland. Beide mannen gaan over boeddhistisch gerelateerde zaken in gesprek in Tweespraak. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
24 mrt
Zen Weekend
24 mrt 23
26 mrt
Kum Nye Yoga op Zondag Serie | Online | Start 26 maart
26 mrt 23
26 mrt
Filmmiddag
26 mrt 23
26 mrt
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
26 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Tussen punt en lichaam vind je de deur naar non-dualiteit
    • Het jaar 2023 – dag 82 – eekhoornsindestad
    • Boeken – Goed leven als aardbewoners
    • Het einde van de wereld
    • De Salla sutta – een vergelijking van twee vertalingen en overpeinzingen over vertalen in het algemeen.

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens