• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Positieve en negatieve emoties

Positieve en negatieve emoties

4 januari 2021 door Rob van Boven en Luuk Mur

Veel mensen maken onderscheid tussen negatieve en positieve gevoelens. Negatieve emoties zouden dan bijvoorbeeld zijn: verdriet, schuldgevoel, woede, angst. Door emoties zo te beoordelen, veroorzaken we een strijd binnen ons zelf, waarbij we een deel van onszelf afkeuren. Op deze wijze ontdoen we ons echter van een waardevol aspect van onze eigen natuur. Deze interne strijd kost ons energie en we raken ons kompas, noodzakelijk om te handelen, kwijt. Onze gevoelens en die energie hebben we hard nodig om ons adequaat te kunnen verhouden met onze omgeving.

In onze jeugd moeten we in meer of mindere mate overleven. Als een kind overwegend geen veilige haven heeft voor angst en onzekerheid, dan gaat hij angst ontwikkelen voor de gevoelens van angst en onzekerheid. De interne overlever in ons houdt zich bezig met veiligheid en kan gaan geloven dat hij veiligheid verkrijgt als hij angst en onzekerheid weet te vermijden. De overlever wordt daardoor bang voor de angstbeleving die bij het natuurlijke kind hoort. De persoon kenmerkt zijn gevoelens gaandeweg als onwelkom en ontkent wellicht later als volwassene zijn gevoelens. Als kind was het voor hem onveilig om bepaalde gevoelens te ervaren of uiten en nu als volwassene is zijn innerlijk kind de overlever er nog steeds van overtuigd dat het onveilig is om zogenaamd oncomfortabele of pijnlijke gevoelens te ervaren of uiten. Maar de situatie is veranderd, hij is nu autonoom en hij zou zijn gevoelens, ook de minder comfortabele of misschien beter geformuleerd de minder sociaal geaccepteerde, als angst of woede, nu wel veilig kunnen ervaren.

Het gevolg van blokkeren van gevoelens is dat je op halve kracht de uitdagingen van onze samenleving moet aangaan en die opgaven zijn op zich al vaak vervreemdend van onze natuur. We worden overstelpt met opdrachten en berichten waarin we opgezweept worden te presteren en succesvol te zijn. Door het politiek economische systeem, gericht op het verkrijgen van geld en macht, raken we steeds meer de verbinding kwijt met onze eigen natuur, waardoor het extra belangrijk is om onze interne strijd van ons verdeelde zelf goed te begrijpen en op te lossen. Het is niet voor niets dat in veel spirituele programma’s er een verlangen geuit wordt naar authentiek leven. We verlangen naar verbinding met onze eigen natuur, een verbinding die helaas allesbehalve vanzelfsprekend meer is.

Als je de gewoonte hebt gevoelens te ontkennen zal het moeilijk zijn vast te stellen wat goed en niet goed voor je is, laat staan dat je weet wat authentiek zijn inhoudt. Een veel voorkomende manier om gevoelens te ontkennen is te vluchten in het denken. Dat kan zorgen voor een overactieve ‘mind’, welke je kan opmerken doordat je obsessief denkt en gevoelens gaat onderwaarderen of zelfs negeren. Dit obsessief denken over bijvoorbeeld onze tekortkomingen of misschien over een toekomst vol rijkdom en geluk, waar we waarheid aan toedichten, zal ons wel het een en ander doen voelen, maar dat zal weer als een sluier functioneren over wat we vanuit authenticiteit zouden voelen. Zo kunnen we bijvoorbeeld oorlogen hebben en ons daar zeer gerechtvaardigd in ervaren. Daarnaast kan je wat je allemaal bent gaan geloven, gaan hanteren alsof het gevoelens zijn. Dat is zeer verwarrend aangezien gevoelens waarneembaar zijn en dus waar, maar wat we geloven is niet meer als een mogelijkheid en zeker niet per definitie waar.

Bij het opgroeien ontwikkelen we een beeld van ons zelf. Daardoor ontstaat er een verdeeld zelf, enerzijds degene die we van nature zijn en anderzijds het deel dat een verhaal over zichzelf en de wereld gaat vertellen. Vervolgens gaat de persoon geloven dat het verhaal feitelijk is. Dit verhaal laat zich voortdurend gelden in ons leven en het zorgt ervoor dat bepaalde gedachten in ons gewicht krijgen en andere gedachten te negeren zijn. Gedachten kunnen zo dominant worden en je aandacht opeisen, dat je je eigen natuur niet eens meer kunt voelen. Je hebt geen weet meer van je natuur of instinct of authentieke kern en houd je voornamelijk bezig met alles dat je geleerd hebt, je opvattingen, je zelfbeeld. Het beeld dat we van onszelf hebben is per definitie een beperkte omschrijving van onszelf en in feite in meer of mindere mate ook een gevangenis waarin we onszelf gevangenhouden.

Hoe kom je uit de gevangenis die je als kind om je heen bouwde, met als doel veiligheid en controle te creëren. Het belang van het ervaren emoties is daarbij essentieel, ieder gevoel is positief, oftewel van waarde. Dat geloven we lang niet altijd zo. Hoe vervelend kan angst zijn, hoe kan ik dat positief ervaren, vragen mensen zich af. We willen de angst verslaan, we proberen angst kwijt te raken, we hebben een negatief oordeel over angst. Niet zelden wordt angst gezien als een slechte raadgever. Wat wel een slechte raadgever is, is de angst voor onze angsten. Het is een misvatting gevoelens als negatief te betittelen. De situaties die gevoelens triggeren kunnen negatief zijn voor ons. Het gevoel zet ons aan om iets te doen aan de situatie. Dat kan een externe situatie zijn of een interne, zoals het negeren van je eigen natuur.

Hoe oncomfortabel sommige gevoelens ook kunnen zijn, het is belangrijk wel te voelen, het is ons kompas. Hoe meer je voelt hoe beter je je authentieke zelf kent en je eigen leven richting kunt geven die klopt voor wie je bent. Het niet-voelen een poging te ontsnappen, een aangeleerde overlevingstactiek, die nu niet meer nodig is. Als we overleven i.p.v. leven, verliezen we onze energie. De oplossing moeten we zoeken in het ervaren van alle gevoelens, comfortabel of niet. Gevoelens wijzen ons naar onze natuur. Authenticiteit is de uiting van je eigen natuur. Een duidelijk voorbeeld hiervan is het voelen van fysieke pijn. Dat verwijst naar iets dat misgaat in ons lichaam en dat er dus ingegrepen moet worden, om voor genezing te zorgen.

Als je wordt gedicteerd door je gedachten is het verstandig te proberen meer rust te brengen in je denken. Een belangrijk besluit kan zijn om veel minder nieuws tot je te nemen. Kies nauwkeurig welk nieuws je belangrijk vindt en beperk de tijd die je doorbrengt op de sociale media. Een stap kan ook zijn om te gaan mediteren en je ‘mind’ te observeren, zonder een oordeel te hebben over wat er zoal in je opkomt. Een derde punt is dat je je kan proberen bewuster te worden van je “geloofssysteem”. Hoe interpreteer je situaties, hoe creëer je jouw wereld. Dit geloofssysteem ligt veel dieper in je mind dan je intelligentie. Het is je “operating system”, je kan het niet uitzetten. Je kan wel streven naar begrijpen en mindfull zijn.

Rob van Boven (1951) is psycholoog en geregistreerd psychotherapeut. Hij was consultant voor verschillende organisaties (drugs en verslaving counseling, vaardigheden workshops) en werkte vijftien jaar als een behandelingscoördinator in een psychiatrische instelling. Bij Rob van Boven wordt het geloof van de overlever bewust gemaakt en een juiste plaats gegeven. Het doel is om los te komen van de dwang van het geloof en bewustzijn te ontwikkelen naast deze denk- en voelpatronen. Hoe meer je van het geloof van de overlever bevrijd bent, zonder het te bestrijden, maar door het de juiste plek te geven, hoe vrijer je kan leven.
Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en heeft een drietal boeken geschreven over de door hemzelf ontwikkelde hulpverleningsmethode communitysupport. Hij is lid van de Dzogchen Community Nederland. Dzogchen is een vorm van Tibetaans boeddhisme waarbij veel belang wordt gehecht aan de ontwikkeling van individueel bewustzijn. Bij deze traditie streeft men naar non-dualiteit van het bewustzijn. Mensen zijn zich niet alleen bewust ( je weet dat je dit leest), maar je kunt je ook bewust zijn van dit eerste bewustzijn. Dit meta-bewustzijn wordt ‘gewaarzijn’ genoemd.

Categorie: Achtergronden, Dzogchen, Geluk, Gezondheid, Mindfulness, Tweespraak Rob van Boven en Luuk Mur Tags: angst, geloofssysteem, leven, Luuk Mur, mindfull, negative en positieve gevoelens, overleven, Rob van Boven, sociale media

Lees ook:

  1. Hersenen heb je om te overleven
  2. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…’de hoer spelen’
  3. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over…afgenomen weerbaarheid
  4. Tweespraak – Psychotherapeut Rob van Boven en psycholoog Luuk Mur praten over …wantrouwen

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Dick van der Vlugt zegt

    6 januari 2021 om 10:00

    Een mooie en glasheldere analyse van een cultuur fenomeen, die tot ziekmakend gedrag kan leiden als depressies en angststoornissen. De oorsprong van dit werk ligt ergens in de jaren 70, waar de vermaarde sensetivity trainingen een aanvang namen. Na een aantal jaren waar in bepaalde subculturen, maar ook wel in trainingssessies in het bedrijfsleven geleerd werd om alles er maar uit te gooien, kwam een periode waarin men daarop terug kwam. het bleek vaak tot zeer grote ontwrichtingen in relaties te leiden. Ook in partnerrelaties is alles eruit gooien niet direct een ticket naar een succesvolle duurzaamheid. De strekking van het artikel is zeer waar en doet recht aan honoreren van de heilzame werking van de signalen die het innerlijke kind geeft. De vraagt die blijft staan is hoe je deze signalen van de negatieve gevoelens zo kan inzetten dat ze niet schadelijk worden voor jezelf, het belang waar je voor staat en de relatie met de ander. Vraagt dat niet iets van het omzetten van het signaal van de negatieve emotie naar een beter te communiceren boodschap, waarbij de boodschap van de negatieve emotie recht wordt aangedaan, het geen kind reactie wordt maar de volwassen persoon voor dit kind opkomt op een adequate wijze? Terry Real, partnerrelatie therapeut wijst op deze stap in de ontwikkeling voor paren.

Primaire Sidebar

Door:

Rob van Boven en Luuk Mur

Rob van Boven (1951) is psycholoog en psychotherapeut met belangstelling voor het boeddhisme. Luuk Mur ( 1952) is psycholoog en lid van de Dzogchen Community Nederland. Beide mannen gaan over boeddhistisch gerelateerde zaken in gesprek in Tweespraak. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • 14 mei 2025
    Zen Spirit zenmeditatie Arnhem, 1e helft 2025 8 januari-25 juni
  • 14 mei 2025
    Zenmeditatie in Leiden
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Ontkennen en ont-kennen in het christendom – de via negativa
    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.