‘Over de toestand in de wereld heb ik geen oordeel, maar met de huidige evenementitis ben ik niet zo ingenomen. Alles moet steeds opgeleukt worden.’
Toine – Neem die telefoon eens op!
Over emotionele reacties en gevoelens. Toine Leroi mediteert bij Mondo Zen.
Goff – Open brief aan de Dharma Advies Raad
Je zult de leraren de kost moeten geven die privé door leerlingen worden achtervolgd of leerlingen hebben die zich niet aan de logistieke en financiële afspraken houden. Met een leercontract is elke leraar daartegen beschermd en het is aan de dienstdoende leraar hoe gedetailleerd het leercontract er precies uit ziet.
Zenmeester Jiun roshi over de twee waarheden*
Als we beginnen met de zenoefening, en ook daarna, zitten we meestal helemaal in de relatieve waarheid. We leven in de wereld van geluk en ongeluk, verdriet, verlangen en lijden, en in het verlengde daarvan oefenen we om gelukkiger te zijn of minder ontevreden. Maar als we eenzijdig vastzitten aan deze relatieve wereld, dan zetten we die dingen tegenover elkaar.
Goff – leraren kunnen alle kanten op met DAR-advies
Ongevraagd advies aan de tien DAR-leden: Wat elke leraar en elke leerling moeten doen is afspraken maken. Werkafspraken.
François la Poutré – depressief van frangipani
Hier in Thailand zag je deze bomen lange tijd alleen bij tempels en crematoria. Dat is eigenlijk wel bijzonder voor zo’n mooie boom, die hier heel goed gedijt. Die zou je massaal in tuinen verwachten.
Goff – Illusie
In bepaalde boeddhistische kringen circuleert het idee dat de wereld zoals je die waarneemt een illusie is. De Griekse filosoof Plato was ook een liefhebber van dat idee. Evenals bepaalde neuro-wetenschappers anno 2017 die stellen dat onze waarneming een ‘interne’ vertaling is van het origineel ‘daarbuiten’. Ik geloof er allemaal niks van en daar heb ik heel goede redenen voor.
Mieke Kupers – Pong Veegt
Na verloop van enige tijd komt Pong in zicht. Het beeld bevestigt wat ik met mijn oren al waarnam. Wanneer ik wat langer en beter naar hem kijk begin ik het te snappen: Pong mediteert.
Goff – wit
Zoals wit geen kleur is, is bevrijding van dukkha geen mentale toestand. Het is een min of meer homogeen mengsel van alle factoren van de menselijke persoonlijkheid: mentale, fysieke en maatschappelijke.
‘Met helpende handen naar de markt’
De Boeddha over harmonie in de samenleving.
De oprichting van de Nonnenorde
Analayo doet zijn best verklaringen te geven waardoor die denigrerende houding ten opzichte van vrouwen, die in alle versies tot uitdrukking komt, is ontstaan. Dit lukt niet helemaal.
Zeven maanden training in Soto-zen en Sumi-e in Italië
Het beoefenen in Alba is intens. Alles geven is het motto. En als je daarin wat wegzakt, omdat je bijvoorbeeld bent afgeleid omdat er iets gebeurt in je privéleven, dan word je daar op aangesproken.
De natuur is beter voor je gezondheid dan de gezondheidssector
Naast het verlagen van gevoelens van stress, vermoeidheid en kwaadheid, verhoogt tijd doorbrengen in de natuur significant gevoelens van tevredenheid, vreugde, vertier, verwondering en nieuwsgierigheid, zo toonde een studie van BBC Earth en de Universiteit van Berkeley aan.
Het belang van monniken en nonnen
In Birma, Thailand en Sri Lanka ziet men veel monniken en nonnen rondlopen. Ik wist in eerste instantie echter niet dat deze ‘nonnen’ eigenlijk helemaal niet als non worden beschouwd en ook niet echt zijn gewijd, en dat zij vaak meer als huishoudster voor de monniken dienen. Het hoogste wat deze nonnen kunnen bereiken zou een wedergeboorte zijn als man.
Eten uit een afvalbak – Het waar gebeurde verhaal van een Tibetaanse non
Wie een dharmacentrum in het Westen bezoekt zal het waarschijnlijk al zijn opgevallen dat zodra Tibetaanse monniken binnenkomen, de mensen hen vereren als de hoogste lama’s, terwijl hun eigen monniken en nonnen met veel minder respect worden behandeld of zelfs, zoals in het geval van Ani La, gelijk worden gesteld met de leken.
Zelfbeschikking, de dood op bestelling
Voor veel mensen is een in eigen regie zelfgekozen dood theorie. De ledenwinst van de coöperatie Laatste Wil, in elf dagen tijd van drie- naar elfduizend maakt duidelijk hoe groot de behoefte is om zelf te bepalen wanneer er een eind komt aan een leven. Cathalijne Zoete zet in dit artikel- dat op 31 mei 2016 in het BD werd geplaatst, haar argumenten op een rij om een laatste besluit nog even uit te stellen.
Tom Hannes – ‘We zijn niet gemaakt om in het nu te leven’
Zo stond het er. Een kop in The New York Times. We aren’t built to live in the moment. Het artikel eronder was op zich weinig opzienbarend. Maar die kop… die vráágt toch om een boeddhistische reactie?
‘Het tragische misverstand over Boeddha’s Anatta-leer’
De oplossing van het aloude en tragische misverstand over Boeddha’s Anatta-leer. Deze wordt vaak foutief geïnterpreteerd als zou zij betekenen: ‘De mens heeft geen zelf’ of: ‘De mens heeft geen ziel. Laten we eens gaan kijken wat Boeddha’s Anatta leer precies inhoudt. Dan zullen we kijken naar de misinterpretaties die ervan in omloop zijn.
Is karma wel zo’n bitch?
Nog natrillend van frustratie, en met het beeld van mezelf als liefdevol en zo goed op weg naar Verlichting al net zo aan flarden geschoten als het hoofd van de man, wandelde ik ook weer verder. Een paar honderd meter verder voelde ik ineens een scherpe pijn door mijn hoofd gaan, alsof er in mijn hoofd van binnen iets ontplofte.
Transmissie -geen diploma van verlichting
Binnenkort krijgen Cornelia Wierenga en Willem Scheepers van Zentrum in Utrecht transmissie van zenleraar Nico Tydeman. Willem Scheepers: ‘En dat roept natuurlijk van alles bij ons op waaronder ook twijfel: ben ik dit waardig, kan ik dit waarmaken, kan ik dit echt leven?’
Jan-Paul Kool – ‘Ik heb ook dingen uitgesteld, zoals mediteren’
Ik denk dat het veel handiger is om verlicht te worden. Of desnoods in zo’n puur land geboren te worden. Vanuit daar alle levende wezens helpen zal vast een stuk makkelijker zijn, ik weet dat ik hier het bodhisattva ideaal verloochen, maar het zal toch wel niet lukken, ik zal in een volgend leven waarschijnlijk weer gewoon aan de bak moeten.
Jan-Paul Kool – “Hé, kan dat ook zonder een stickie?,
Jan-Paul Kool was in 1979 mede-oprichter van het bekende Amsterdamse Maitreya Instituut en heeft tot begin 2011 voor het instituut gewerkt. Susanne Francissen sprak met hem over zijn ervaringen.
Manu Grisar – Prachtig als je in alle onzekerheid ‘ja’ kan zeggen
Na een poos vind ik het toch verdacht en zeul mijn tassen terug het station in. Ik was zwaar bepakt, boeddhabeeld, klankschaal, theelichtjes, wierook, dikke kaars op batterijen (moest er geen vuur op die tanker gemaakt mogen worden), teksten, bel, dordje, …
Diana Vernooij – gronding
De meditaties leidden ons langs de dood, de dood van dierbaren en onze eigen dood. Beetje bij beetje gingen de meditaties dieper totdat we onze eigen dood helemaal doorleefden, een voor een het einde van alle verschillende zintuigen – althans, voor zover we ons dat konden voorstellen uiteraard.