Beelden zijn vernietigd, monniken en nonnen uit hun kloosters gezet, nieuwe regels ingevoerd om de godsdienstvrijheid verder te beperken.
Vrijheid
Kun je wel van vrijheid spreken, als de leegte je omvat, als je zweeft op vleugels, zonder veren, doelloos, als je de landingsplaats vergat.
Liefhebben, knuffelen… en weer loslaten
Kijk, de bomen veranderen hun eigen lichamen in zuilen
Sky Space: The Royal Tantra on the Great Perfection of the Bodhicitta
The magnificent space of our minds Grows in all things. It cannot be removed. It is profound. It holds the waves of the great ocean. It is not disturbed. The uncontrived is pure. It is the intent of space. It is the many things. That is why it is the mind itself. As for our […]
Tussen de witte wolken
Van oudsher was er in China een bijzondere waardering voor kluizenaars. Het waren mensen die de wereld achter zich hadden gelaten. Ze woonden ver weg in afgelegen, onherbergzame gebieden, hoog in de bergen tussen de wolken. Ze stonden hoog in aanzien en werden geroemd om hun wijsheid en bovennatuurlijke krachten.
Ween niet. De dood is niets, ik ben slechts aan de andere kant.
Dagen en nachten ijlen voorbij. Het leven verdwijnt snel. Evenals het water in een poel, zo droogt het leven van sterfelijken op. De Boeddha
Kunnen wij de verdoemden liefhebben?
“Dat deze bede altijd dieper het bestaan mag doordringen, steeds meer uit het hart mag komen en steeds dieper werken mag”. (Boeddhistische tekst over het Grote Mededogen)
‘Boeddha’s leer is alleen de oplossing voor dit lijden’
Boeddha’s leer is de oplossing voor dit lijden. Zijn leringen zijn niet bedoeld om roem of bezit te verwerven, of voor werelds genot. Daar is het onderricht van Boeddha niet voor. Tegenwoordig zeggen veel mensen dat de leer van Boeddha voordeel oplevert, sommigen zeggen dat de leer van Boeddha schade oplevert – discussieer niet op deze manier. Boeddha’s leer is alleen voor het welzijn van voelende wezens.
Boeddha in de bajes – Sander D. positie elders
…
De woorden van de Oude Cheng
Wat jullie aan het doen zijn, is net zo stom als wanneer iemand die de maan direct wil zien, daartoe het water in de plas schoonmaakt, de planten eruit haalt, een bamboeschutting om de plas zet om te voorkomen dat de wind er golfjes in maakt, of zelfs de plas laat leeglopen.
Waarom ons Bruto Nationaal Geluk niet uit Bhutan hoeft te komen
Onze statistische en planbureaus weten van alles over geluk. Het probleem is niet dat wij het voorbeeld van Bhutan niet volgen, het probleem is dat wij niet beseffen hoeveel kennis over geluk wij in ons eigen land allang tot onze beschikking hebben — en dat we dáár niets mee doen.
Naar een christelijk boeddhisme?
Is het verstandig onze rug helemaal te keren naar de tradities van onze cultuur, om ze geheel-en-al uit te wisselen met vormen van andermans cultuur? Trachten wij, als Amerikaans beoefenaars van het boeddhisme, ons te modelleren naar kleine Tibetanen, Sri Lankanen, Birmanen of Japanners?
Het eiland en de bio diversiteit
‘Een gelukkig 2022?’ Kan dat al? Vlak voor de jaarwisseling word ik gedwongen na te denken over geluk en ongeluk, over het verlammende virus en de wereld ervoor en erna.
The Secret Kissing of the Sun and Moon: Three Upadesha Tantras of the Great Perfection
Christopher Wilkinson: ‘De literatuur van de Grote Perfectie is verdeeld in drie secties of groepen: De Geest Sectie, de Ruimte Sectie, en de Upadesha Instructie Sectie. De Upadesha Instructie Sectie wordt vertegenwoordigd door een beroemde set van Zeventien Tantras. De drie Tantras die in dit boek zijn vertaald behoren tot deze zeventien Tantras. Al deze Tantras zijn dus gevuld met praktische adviezen en wijzen op instructies voor de beoefening en realisatie van de Grote Volmaaktheid.’
Thich Nhat Hanh – Gelukkig voortbestaan…
Plotseling zag ik de wijsheid die veel op de wijsheid van de Hartsoetra leek. Je moet het leven zien. Je zou niet moeten zeggen, het leven van een blad, maar het leven in een blad, het leven in een boom. Mijn leven is alleen maar leven en je kunt het in mij zien en in de boom.
Sakya Kongma Series: Poetic Wisdom
Dit deel is gewijd aan de geschriften van Sakya Pandita, en bevat een biografie van hem geschreven door de koning van Gungthang, Zhang Gyalwa Pal. Sakya Pandita is onder de Tibetanen beroemd om zijn bijdragen op het gebied van logica, ethiek en folklore.
Over heilzame en on-heilzame gedachten
In het begin van de corona pandemie was er een enorme opbloei van solidariteit en onderlinge saamhorigheid, we hielpen elkaar. Ruim anderhalf jaar later is alles anders. Om uiteenlopende redenen wordt er verschillend gedacht over corona en het vaccin. Het heeft tot een tweespalt geleid, niet in het minst vanwege de teloorgang van de sociale structuur en samenhang, bovenop het toenemende wantrouwen in de overheid.
Boeddhistische doeners en denkers – de serie (53)
Dit bracht me meer en meer terug naar mezelf, terug naar dat meisje kijkend naar de vogel die fladdert in de lucht. Door hier mee bezig te zijn werd ik steeds meer dat meisje van toen met een open aandacht en zonder oordeel kijkend naar de wereld om me heen.
NBA-archief overgedragen aan bibliotheek UBL
Hoe gaat het met het Nederlands Boeddhistisch Archief (NBA). Dat bleek zaterdag 13 november tijdens de algemene ledenvergadering van de Boeddhistische Unie Nederland (BUN) die deze keer werd gehouden bij de Universiteitsbibliotheken Leiden (UBL).
De Facebook Sutta (SN 57.1)
Mensen delen niet elk betekenisvol ding dat hen overkomt: ze delen wat hun leven geweldig en speciaal maakt. Worden we hierdoor niet gewend om hele gebieden van ons menselijk bestaan te ontkennen? Hoe rijmen we dit met de eerste grote opdracht om dukkha volledig te kennen en te omarmen?
De Boeddha en het coronavirus
Het is geen boeddhistische houding om jezelf niet te laten vaccineren (op hoge uitzonderingsgevallen na) en anderen in gevaar te brengen. De planbare zorg wordt afgeschaald; mensen die belangrijke zorg nodig hebben zoals kankeroperaties, moeten plaatsmaken voor mensen die vrijwillig hebben gekozen om zich niet te laten vaccineren en dit probleem dus in de hand werken. Hierdoor zullen dus mensen sterven omdat anderen zogenaamd ‘vrij willen zijn’. Maar deze mensen zijn helemaal niet vrij; zij onderwerpen zich aan hun eigen innerlijke autoriteit en daarom niet vrij kunnen zijn. Aan de mensen die voor hèn moeten sterven, wordt niets gevraagd, zij hebben geen enkele keus. Zelfzucht en geen mededogen hebben voor anderen is verwerpelijk en dus niet bepaald een boeddhistische houding. De Boeddha was er voor iedereen en iedereen was gelijk voor hem. Maar hij zou zeker datgene wat er nu in Nederland gebeurt, met kracht verwerpen omdat hij altijd opkwam voor diegene die onrechtvaardig behandeld wordt.
Boeddha in de bajes – Gedetineerde Mitchell: ‘Ik gaf mijn verslaving de schuld van alles’
Toen Mitchell in de gevangenis kennis maakte met reclasseringswerker Mark, ging dat niet van harte. Zijn verwachtingen van wat Mark voor hem kon betekenen bleken onrealistisch, en als het zou gaan zoals Mark hem schetste, dan maar liever helemaal geen hulpverlening.
The Secret Tantras of The Fish Wheel and The Nine Spaces: Two Ancient Scriptures of the Great Perfection
Met het vertalen en publiceren van deze Tantras is het niet mijn bedoeling parels voor de zwijnen te gooien, maar om deze werken beschikbaar te maken voor die studenten en leraren over de hele wereld die de inhoud ervan respecteren en serieus nemen.
Boeddhistische doeners en denkers – de serie (52)
Ik keek in de spiegel en zag mijzelf niet meer staan, zag een omhulsel waar geen inhoud meer in te vinden was. Waar ben ik…?