• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » Zou het erkennen van het boeddhisme in België wijsheid zijn? Een reactie

Zou het erkennen van het boeddhisme in België wijsheid zijn? Een reactie

22 november 2022 door gastauteur

Op 17 november 2022 publiceerde het Boeddhistisch Dagblad naar aanleiding van de erkenning in 2023 van de Boeddhistische Unie België (BUB) in België een reactie daarop van oud-voorzitter Edel Maex. In ons archief was deze reactie gedateerd als verschenen in 2021 maar de tekst werd door Edel Maex al gepubliceerd op zijn site in 2013. De voorzitter van de BUB, Carlo Luyckx, reageert op de tekst van Maex en geeft de actuele situatie van het boeddhisme in België weer.

Edel Maex beweert in zijn tekst dat de bij de BUB aangesloten verenigingen slechts een minderheid van de boeddhistische verenigingen in België vertegenwoordigen. In 2013 telde de BUB inderdaad 20 aangesloten verenigingen, maar sindsdien zijn 15 andere verenigingen tot de BUB toegetreden, waarvan één nog een gaststatus heeft in afwachting van een volwaardig lidmaatschap.

Negen Belgische boeddhistische verenigingen maken geen deel uit van de Boeddhistische Unie van België. Van deze verenigingen hebben er zeven belangstelling getoond om lid te worden van de BUB. Bijgevolg is de BUB inderdaad het representatieve orgaan van de boeddhistische verenigingen in België.

Bij de aanvragen tot lidmaatschap was de erkenning van het boeddhisme telkens de hoofdreden voor de kandidatuur.

Bij twee aanvragen tot lidmaatschap werd de procedure niet volledig doorlopen omdat het dossier niet volledig was. Voor twee andere verenigingen achtte de BUB de aanvraag voorbarig en vroeg hen hun activiteiten verder te ontwikkelen alvorens hun aanvraag opnieuw in te dienen. Eén vereniging trad af nadat bleek dat het Ethisch en Deontologisch Charter van de BUB niet werd nageleefd. Een andere vereniging, OKC, kan geen lid worden vanwege een strafrechtelijke veroordeling. Een laatste vereniging respecteert het Maatschappelijk Charter van de BUB niet.

Edel Maex noemt in zijn artikel uit 2013 ook de grote diversiteit van het boeddhisme dat door de verschillende tradities wordt onderwezen en het positieve effect van de daaruit voortvloeiende debatcultuur.  Hij zou het een enorme verarming vinden “als deze cultuur wordt opgeofferd aan het gouden kalf der erkenning”.

De ervaring van de BUB bewijst net het tegendeel. Ze werd opgericht om de erkenning van het boeddhisme aan te vragen. Tot op heden heeft dit initiatief onmiskenbaar een intensivering van de intra-boeddhistische dialoog tot gevolg gehad. Deze dialoog heeft geleid tot het ontstaan van een Belgische boeddhistische gemeenschap, gekenmerkt door vriendschap en wederzijds respect. Vóór de oprichting van de BUB bestond er slechts een veelheid van gemeenschappen per afzonderlijke traditie zonder echte onderlinge interactie.

Een groot aantal initiatieven ligt aan de basis van deze toenadering. Zo heeft de cursus Introductie tot het boeddhisme, in samenwerking met de universiteiten UGent en UCL, de intra-boeddhistische dialoog aanzienlijk verrijkt dankzij een wetenschappelijk en neutraal perspectief dat door hun aard niet door de afzonderlijke tradities kan worden onderwezen. De Inspiratiedagen van de BUB zijn een tweede voorbeeld van intra-boeddhistische dialoog. Ze behandelen actuele maatschappelijke kwesties die in de tijd van de Boeddha niet aan de orde waren. Het is doeltreffender om mensen die in deze zaken gespecialiseerd zijn uit te nodigen voor een koepelvereniging dan om individuele verenigingen uit te nodigen.

De BUB vraagt al haar aangesloten verenigingen om zowel het Ethisch Charter als het Maatschappelijk Charter te ondertekenen, zodat mensen die de door de BUB erkende centra bezoeken dit in alle veiligheid kunnen doen. De aanvraag tot erkenning van het boeddhisme heeft geleid tot het opstellen van deze Charters. Dit maakt wel degelijk een verschil op het terrein.

Een ander element is het feit dat de erkenning verzekert dat gevangenen kunnen beroep doen op boeddhistische consulenten en vrijwilligers van de BUB. Het is nl. zo dat enkel erkende levensbeschouwingen dit recht hebben. Andere levensbeschouwingen moeten bij de aanvraag tot bezoek van een gedetineerde hopen dat de directeur van de instelling dit toestaat als gunst.

Vele ouders vinden het belangrijk om hun kinderen te mogelijkheid te bieden om het vak boeddhisme te volgen op school. Het is niet de bedoeling van de BUB om in de scholen kinderen te bekeren tot het boeddhisme, maar wel om hen kennis te laten maken met eenvoudige vormen van meditatie en met een levensvisie die op sommige punten uitnodigen om op een andere manier in het leven te staan.

Deelname aan dialoograden van de erkende levensbeschouwingen op federaal niveau en in de gefedereerde entiteiten is de toegangspoort om werkelijk betrokken te worden bij het maatschappelijk beleid. Gezien de erkenning van het boeddhisme is opgenomen in het huidige regeringsprogramma kan de BUB al deelnemen aan de vergaderingen van onder meer de FIDIF (Federale Interlevensbeschouwelijke Dialoograad) en van de Dialoograad onder voorzitterschap van de Eerste minister en de minister van Justitie. Tijdens de COVID-pandemie was dit het platform voor het opstellen van protocollen om de gezondheid veilig te stellen van bezoekers van de boeddhistische centra.  Ook deze dialoograden blijken trouwen een unieke kans te bieden om de dialoog met de andere levensbeschouwingen te bevorderen.

Tenslotte waarschuwt Edel Maex voor het risico dat materiële en financiële belangen voorrang krijgen op de inhoud van het boeddhisme. Dit is zijn persoonlijke mening, geformuleerd in 2013. Zijn kritiek op het systeem van financiering van erediensten en niet-confessionele levensbeschouwingen wordt geuit op het Belgische systeem in zijn geheel en niet alleen op de erkenning van het boeddhisme. Het is duidelijk dat er veel inconsistenties in dit systeem zitten, maar als dit systeem in de toekomst hervormd wordt, is het voor de boeddhistische gemeenschap belangrijk om dan tot de erkende levensbeschouwingen te behoren. Enkel deze zullen nl. kunnen deelnemen aan de voorbereidende werkzaamheden.

In afwachting daarvan is het aan de BUB en haar lidverenigingen om de overheidssteun te gebruiken om hun activiteiten te professionaliseren ten voordele van iedereen die gebruik maakt van hun diensten voor boeddhistische morele bijstand.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Edel Maex, Geluk, Onderwijs Tags: België, BUB, Carlo Luyckx, Edel Maex, erkenning boeddhisme

Lees ook:

  1. Nog steeds geen loon en pensioen voor Belgische boeddhistische voorgangers
  2. Belgische boeddhistische voorgangers hopen op staatserkenning- en een wedde
  3. België erkent boeddhisme- monniken krijgen salaris
  4. Voorzitter BUB – ‘doorgaan vergadering uitsluiting Ehipassiko zou niet bijdragen aan nodig sereniteit’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
02 apr
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
2 apr 23
02 apr
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
2 apr 23
02 apr
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
2 apr 23
03 apr
Dagstart met meditatie en Kum Nye yoga | Gratis proefles 3 april | Online
3 apr 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Taigu – Noem mij Jimmy

    Taigu - 30 maart 2023

    Na slechts één termijn in het Witte Huis werd de wat verlegen Democraat Jimmy Carter aan de stembus verslagen door zijn Republikeinse tegenstrever Ronald Reagan. Hij trok zich vanuit het centrum van de macht in Washington, DC terug naar Plains, in Georgia, een dorp met 700 bewoners. Daar zette hij zijn oude gebruik voort om wekelijks les te geven op de plaatselijke zondagsschool van zijn baptistische gemeente.

    Boekbespreking- De beste filosofische ideeën om je moraal te verbeteren

    Erik Hoogcarspel - 29 maart 2023

    Het begrip ‘moraal’ is niet voor iedereen even duidelijk, dus laat ik hier eerst een definitie ervan geven. In het algemeen is ethiek het nadenken over wat je hoort te doen en waarom. Moraal is het stelsel van normen (gedragsregels) en waarden (dingen waar je om geeft) dat daarmee samenhangt. Waarom zou iemand nu zijn moraal willen verbeteren? Klaas Rozemond, filosoof, jurist en universitair hoofddocent strafrecht aan de VU, is ervan overtuigd dat hier een grote behoefte aan is.

    De dingen zijn zoals ze zijn en daar dien je bij te blijven

    gastauteur - 29 maart 2023

    Femke is moeder van een zoon van 11 jaar oud, een gevoelige jongen die al vanaf zijn zesde niet meer naar school gaat. Na zes weken in groep 3 viel hij uit. Hij is hoogbegaafd en kan vanwege zijn eigen manier van leren en onderzoeken niet aarden in een schoolse omgeving. Hij zat toen hij uitviel al in een Leonardo-klas, een onderwijsvorm voor hoogbegaafde kinderen van 4 tot 12 jaar, aldus moeder Femke, maar ook dat paste helaas niet.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Waarom Thomas Hobbes bezwaar zou maken tegen de advaita vedanta
    • De virtuele denkster 415
    • Dick – Godsbeeld
    • Chinees tempeltoerisme: honderden jongeren trekken naar boeddhistische heiligdommen
    • Lezerspost, notenmelk, en echte kaas – maar dan plantaardig

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens