• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Het kind in de supermarkt

Het kind in de supermarkt

1 december 2022 door gastauteur

Ik zeg tegen mijn ‘bajesklantmaatjes’ dat ze zichzelf nooit als criminelen moeten beschouwen, maar als iemand die een criminele daad heeft gepleegd. Want als hen wordt gezegd dat ze criminelen zijn, als ze worden behandeld als criminelen en als ze geloven dat ze criminelen zijn, worden ze criminelen.

Zo werkt het namelijk.

Een kleine jongen liet in de supermarkt bij de kassa een pak melk vallen. Dat barstte open, waardoor er overal melk op de vloer stroomde. ‘Dom kind!’ zei de moeder. In het gangpad ernaast liet een andere jongen een pak honing vallen. Ook dat brak open en er stroomde honing over de vloer. ‘Dat was dom,’ zei zijn moeder.

Het eerste kind is voor de rest van zijn leven als dom geclassificeerd; het andere werd alleen op een fout gewezen. Het eerste kind zal vermoedelijk dom worden; het tweede zal leren op te houden domme dingen te doen.

Ik vraag mijn bajesklantmaatjes wat zij op de dag van hun misdaad nog meer deden. Wat deden ze de andere jaren van hun leven? Dan herhaal ik het verhaal van mijn bakstenen muur. Er zijn andere stenen in de muur die ons leven vertegenwoordigen, los van onze misdaden. In feite zijn er altijd veel meer goede bakstenen dan verkeerde. Ben jij nu een slechte muur die verdient dat hij verwoest wordt? Of ben je een goede muur met een paar verkeerde bakstenen, net als de rest van ons?

Een paar maanden later werd ik abt en stopte ik met het bezoeken van gevangenissen. Ik kreeg een persoonlijk telefoontje van een van de gevangenisfunctionarissen. Hij vroeg me of ik terug wilde komen. Hij gaf me een compliment dat ik altijd zal koesteren. Hij zei dat mijn bajesklantmaatjes, mijn leerlingen, als ze eenmaal hun straf hadden uitgezeten nooit meer de gevangenis in hoefden.

Uit het boek Wie heeft die strontkar besteld?

Ajahn Brahm is een meesterverteller, die het leven van alle dag op zeer humoristische wijze verbindt met boeddhistisch gedachtegoed. Vrijwel nooit eerder werden die wijsheden zo beeldend en onderhoudend in korte verhalen verteld. Deze verzameling van 108 verhalen van ervaringen – zowel uit de overlevering als heel persoonlijke – laten je lachen of huilen, maar zijn vooral ook bemoedigend en stemmen tot nadenken.
De verhalen zijn voor groot en klein, om voor te lezen of voor jezelf, wanneer het leven zich weer eens van een vervelende kant heeft laten zien.
Brahm is abt van het Bodhinyanaklooster in de buurt van Perth, Australië. Omdat in de Theravada traditie monniken en nonnen geen geld mogen bezitten heeft hij zichzelf geleerd cement te storten, loodgieten en metselen om veel van de gebouwen en meditatiehutten eigenhandig te kunnen bouwen. Hij zette samen met Ajahn Vayama het nabijgelegen nonnenklooster Dhammasara op.
‘Het belangrijkst in de leer van de Boeddha zijn de vier edele waarheden. Als je ze in plaats van de gebruikelijke volgorde anders rangschikt, zijn ze als volgt:
  1. Geluk
  2. De oorzaak van geluk
  3. De afwezigheid van geluk
  4. De oorzaak van die afwezigheid
De verhalen in dit boek draaien om de tweede edele waarheid, de oorzaak van geluk.
De Boeddha gebruikte vaak verhalen in zijn onderricht. Mijn leraar, wijlen Ajahn Chah uit Noordoost-Thailand, gebruikte ook verhalen in zijn onderricht. Na de verhandelingen van Ajahn Chah herinnerde ik me vooral deze verhalen, met name de grappige. Bovendien bevatten juist deze verhalen de meest diepgaande instructies over het pad naar innerlijk geluk. Het verhaal was de boodschapper die zijn lessen overdroeg.
In de ruim twintig jaar dat ik lesgeef over boeddhisme en me- ditatie in Australië, Singapore en Maleisië, heb ik ook verhalen gebruikt en ik bied een paar van de beste verhalen in dit boek aan. Het is de bedoeling dat de verhalen voor zichzelf spreken, dus heb ik minimaal commentaar toegevoegd. Ieder verhaal heeft veel niveaus van betekenis, dus hoe vaker je ze leest, hoe meer waarheden onthuld worden.
Moge je net zo veel genieten van deze verhalen van waar geluk als degenen die ze hebben horen vertellen. En mogen ze helpen je leven ten goede te veranderen, net zoals ze dat voor veel anderen hebben gedaan.’
– Ajahn Brahm
Ajahn Brahmavamso Mahathera, kortweg Ajahn Brahm (Londen, 1951), studeerde af als theoretisch fysicus aan de Universiteit van Cambridge voordat hij een boeddhistische monnik (bhikkhu) werd in de traditie van de Thaise woudmonniken van de beroemde Ajahn Chah.
Wie heeft die strontkar besteld? En andere boeddhistische verhalen over geluk.€ 14,95 | Hardcover | 236 blz. | ISBN 9789071886713 | in maart 2022 verschenen bij Maitreya uitgeverij

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Boekbespreking, Geluk, Onderwijs, Rechtspraak, Zorg Tags: Ajahn Brahmavamso Mahathera, criminelen, dom, gevangenen, kwalificatie, typering, wie heeft die strontkar besteld

Lees ook:

  1. Boeken – hoe misdadigers boeddha’s worden
  2. Boeddha in de bajes – Bevrijd in de gevangenis
  3. ‘Het leven is net een restaurant, na afloop krijgen we de rekening gepresenteerd’
  4. Meindert van den Heuvel stopt als geestelijk verzorger in gevangenissen – ‘maar Quan Yin gaat door’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

05 jan
Cursus Leven met Sterven
5 jan 23
30 jan
Wekelijkse Zen in Twente meditatie avond op maandag
30 jan 23
30 jan
Ecodhamma-reeks Onverschrokken
30 jan 23
31 jan
Boeddhisme en meditatie
31 jan 23
31 jan
Vipassana meditatie Rotterdam
31 jan 23
Rotterdam
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Erik Hoogcarspel – Een beter boeddhisme met fenomenologie

    gastauteur - 16 januari 2023

    De Boeddha heeft zich ook nooit 100.000 geboortes herinnerd. Als je een goede meditatie hebt dan kan het voorkomen dat er heel veel situaties van vroeger door je hoofd spelen. En dat zijn allemaal geboortes van een ik en de dood van een ik. Je ik is niks anders dan het volledig verwikkeld zijn in jouw situatie. En dat gebeurt ook in je meditatie.

    Periyar E.V. Ramasamy de hemelbestormer

    Kees Moerbeek - 15 januari 2023

    De maatschappelijke initiatieven van de zakenman Periyar maakten hem populair en zijn populariteit nam toe door zijn activiteiten in de lokale politiek. In 1919 sloot hij zich aan bij het Indian National Congress, maar verliet deze partij teleurgesteld in 1925, omdat volgens hem de partij alleen de belangen van de brahmanen diende. In 1925 richtte hij de Self-Respect Movement op en daarna de Vaikom Satyagraha. In datzelfde jaar ging hij zijn eigen politieke weg.

    De twee hersenhelften ondergaan een hiërarchie verwisseling

    Rob van Boven en Luuk Mur - 11 januari 2023

    Een vriendin brak haar voet op vier plaatsen en kwam thuis te zitten. Ze woont alleen en toen ze de thuiszorgmedewerkster vroeg een boterham te smeren voor haar, was het antwoord dat ze dit niet mocht doen volgens haar protocol.

    Paul Boersma – Meditatie en pijn

    Paul Boersma - 10 januari 2023

    We vermijden in het dagelijks leven het lijden door er instinctief omheen te gaan, of anders door het te negeren, er geen aandacht aan te schenken, het te onderdrukken. In het eerste geval gaat het om mogelijke toekomstige pijn, in het tweede om aanwezige pijn, waarbij het makkelijker is psychische dan lichamelijke pijn te negeren, en makkelijker om de pijn van anderen dan de eigen pijn te negeren. Vermijden en negeren: dit is de dierlijke kant van ons mens-zijn.

    Kan je jezelf dom leren?

    Rob van Boven en Luuk Mur - 5 januari 2023

    We hebben twee hersenhelften en deze hebben ieder een eigen manier om de wereld te begrijpen. De rechterhersenhelft (R.H.) beleeft de werkelijkheid rechtstreeks en de linkerhersenhelft (L.H.) maakt zich een voorstelling van de wereld en probeert vanuit die voorstelling de wereld te begrijpen. De wereldbekende psychiater en filosoof Iain McGilchrist* heeft er zijn levenswerk van gemaakt om de (samen)werking van deze twee asymmetrische hersenhemisferen te onderzoeken.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Non-dualisme is capituleren
    • Zeshin – Dukkha
    • Guy – De spirituele vriend (P. kalyanamitta)
    • Ludo – Onthouding
    • Ardan

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens