• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Achtergronden » NBA – Beknopt overzicht van het boeddhisme in Nederland

NBA – Beknopt overzicht van het boeddhisme in Nederland

16 november 2022 door gastauteur

Het verhaal van Barlaam en Josafat (alias Joasaf) is een gekerstende versie van een boeddhistische vertelling over het leven van de Bodhisattva. Binnen de Nederlandse taalgemeenschap was Philip van Utenbroeke wellicht de eerste die een substantiële versie van de toen veronderstelde christelijke legende opnam in zijn vervolg op Jacob van Maerlants Spieghel Historiael, rond het jaar 1300 CE.

Met een groeiende handel in de 16e tot 18e eeuw en de opkomst van de koloniale Nederlandse onderneming met haar piraterij, geweld en wreedheid, nam het aantal contacten en geschriften over het boeddhisme toe. Een vroege Nederlands-boeddhistische band werd tot stand gebracht door Samuel van de Putte (1690-1745), een advocaat, avonturier annex ontdekkingsreiziger geboren in een rijke familie. Na zijn vertrek uit Ceylon in 1726 reisde hij noordwaarts via het Mughal-rijk en Nepal om vervolgens Tibet te bereiken via een route die hem was aanbevolen door de Italiaanse jezuïet Ippolito Desideri. Van de Putte verbleef in Lhasa in de missie die was gesticht door kapucijnen, die Tibet als missiegebied hadden gekregen. Zijn verblijf wordt vermeld in verschillende brieven en reisverslagen van kapucijner priesters. Maar pas in 1927 werd de oriëntalist Johan van Manen (1877-1943) de tweede Nederlander die Nepal bezocht.

Een invloedrijke Nederlandse publicatie om het boeddhisme te beschrijven is getiteld Het buddhisme en zijn stichter [1843] en werd geschreven door een doopsgezinde predikant genaamd Dr. J.H. Halbertsma. Dit boekje was gebaseerd op informatie van Brian H. Hodgson (1800-1894), een Britse resident aan het Hof van Nepal in Kathmandu. In de jaren daarna moest men zich behelpen met Nederlandse vertalingen op basis van buitenlandse publicaties. Met name het boek Geschiedenis van het Boeddhisme in Indië (Haarlem, 1881-83) werd geschreven door de eerste Leidse hoogleraar Sanskriet in Nederland, Prof. Dr. Hendrik Kern. Rond 1900 zou dominee Dr. Louis A. Bähler (1867-1941) worden beschouwd als een fervent sympathisant van het boeddhisme. Deze protestantse anarchist en pacifist vertaalde een Duits pamflet dat hij provocerend de titel Het ‘Christelijk’ barbarendom in Europa meegaf. Vóór 1945 waren er in Nederland nauwelijks sporen van praktiserende boeddhisten. Een belangrijke uitzondering hierop is Frans Bergendahl (1885-1915). Nadat hij in 1906 door Nyanatiloka, de eerste bhikkhu van Duitse afkomst, was ingewijd in een Singalese orde, werd deze zoon van een rijke Amsterdamse koopman later gewijd tot de eerste Nederlandse bhikkhu. Jiddu Krishnamurti (1897, Madanapelle, India) verbleef rond 1920 in het Nederlandse Ommen.

De geschiedenis van het boeddhisme in Nederland in de eerste helft van de 20e eeuw is nauwelijks behandeld. Over kunstuitingen, het ontluikende vegetarisme en geheelonthouding, en over Dr. Maria Lulius van Goor en andere intellectuelen als J. Slauerhoff, de Nederlandse dichter en romanschrijver, zou veel meer gezegd kunnen worden. Vóór WO II kon een kleine maar actieve beweging worden waargenomen in Nederlands-Indië. Hier kan worden vermeld dat ds. Josias van Dienst de aanzet gaf tot de Vesak-viering ter plaatse bij de Borobudur, die tot op heden de grootste boeddhistische ceremonie in Indonesië is. In de jaren voor WO II werd de leer van de Boeddha vooral verspreid via theosofen als M.A. Spruitenburg-Dwars (1882-1976). In 1938, na een bezoek aan het Theosofisch Hoofdkwartier in Adyar (Madras, nu Chennai), keerde zij terug als boeddhist en richtte op 2 januari 1949 de Nederlandse Boeddhistische Vriendenkring (NBV) op. Zij wist deze vriendenkring op nationaal niveau onder de aandacht te brengen, onder meer door bhikkhus via de in Londen gevestigde Buddhist Society uit te nodigen om zowel in Amsterdam als in Den Haag lezingen te geven. In 1965 publiceerde de NBV De Samenspraak, het eerste Nederlandse boeddhistische tijdschrift.

Boeddhistische Unie Nederland

Op 8 november 1967 richtte Peter van der Beek de Stichting Nederlands Boeddhistisch Centrum (SNBC) op, waarbij NVB-leden zich aansloten. Het SNBC begon in 1968 een tijdschrift uit te geven met de naam Saddharma. Zeven jaar later werd in Parijs de Europese Boeddhistische Unie (EBU) opgericht, waardoor een conglomeraat ontstond van nationale boeddhistische koepelorganisaties, maar zonder individuele leden. De SNBC, die werd uitgenodigd om toe te treden, sloeg dit aanbod af omdat zij geen overkoepelende organisatie was en er ook geen wilde worden. Dit verklaart waarom op 25 juni 1978 een aparte Boeddhistische Unie Nederland (BUN) werd opgericht om een coöperatief orgaan te vormen dat een aantal boeddhistische groepen omvatte, te beginnen met acht die deel uitmaakten van de SNBC. Met de oprichting van de BUN werd de belangrijkste taak van de SNBC afgesplitst. In december 1978 veranderde de SNBC haar naam in Stichting Vrienden van het Boeddhisme (SVB). Nu bekend als Vrienden van Boeddhisme (VvB), heeft deze stichting zich (met name dankzij haar overleden bestuursleden Prof. Dr. Rob Janssen en Jan de Breet MSc.) beziggehouden met een unieke vertaling van de Pali-canon in het Nederlands. Yvonne Mattaar zet zich momenteel in om hun werk voort te zetten. Dr. Tonny Kurpershoek, fungerend voorzitter van de BUN, heeft de infrastructuur van het boeddhisme in Nederland verder uitgebreid.

De vele nieuwe boeddhisten hielden zich echter over het algemeen bezig met hun eigen groepen. Daardoor was er weinig belangstelling voor andere activiteiten, waaronder die van de BUN die tot 1989 slapend bleef. Na de EBU-conferentie in Parijs blies Prof. Dr. Rob Janssen de BUN echter nieuw leven in, samen met de jonge boeddhistische geleerde Dr. Aad Verboom.

Het bezoek van Z.H. de Dalai Lama in 1973 bleek een ander hoogtepunt voor het boeddhisme in Nederland, waar in 1976 het eerste Tibetaans boeddhistisch centrum, Karma Deleg Chö Phel Ling, werd opgericht. Let ook in dit verband op: tempels die Tibetaanse, Thaise, Sri Lankaanse, Indonesische, Birmese, Vietnamese en Chinese boeddhistische ceremonies organiseren in heel Nederland, en hun gevarieerde bezoekers. Bovendien moet het effect van yoga, kunst en de krijgskunst (bijvoorbeeld Kung Fu) op de Nederlandse belangstelling voor het boeddhisme niet worden onderschat. De vorm van mindful tekenen die bekend staat als Zen Zien Tekenen is niet alleen een mooi voorbeeld van de directe invloed van beeldende kunst op het boeddhisme, maar zorgde ook voor een uniek Nederlands fenomeen waarbij boeddhisme en katholicisme zich vermengden. Ook het new-age centrum De Kosmos (1969-1992) droeg in belangrijke mate bij aan de acceptatie van het boeddhisme.

Zendvergunning BOS

Onder een driemanschap, bestaande uit de Rigpa-boeddhist Jean Karel Hylkema MSc. (interim-directeur en voormalig directeur van Het Financieel Dagblad), de veelgeprezen cinematograaf en Dzogchen-boeddhist Babeth VanLoo en de voorzitter van de BUN, prof. dr. Johan Niezing, werd op 1 september 2000 een Radio/TV-vergunning verkregen. Het verlenen van deze vergunning aan de Boeddhistische Omroep Stichting (BOS) betekende de officiële erkenning van het boeddhisme als gevestigde religie in Nederland. De BOS ging eind 2015 ten onder aan een reorganisatie, waarna de KRO-NCRV dergelijke uitzendingen voortzette onder de naam De Boeddhistische Blik. Na tijdschriften als Kwartaalblad Boeddhisme, Vorm & Leegte en BoeddhaMagazine, uitgegeven door Gerolf ‘T Hooft, verscheen in 2011 het eerste digitale dagblad Boeddhistisch Dagblad gericht op een Nederlands-boeddhistisch lezerspubliek, een initiatief van de journalist Joop Hoek en Paul van Buuren.

In 2012 kreeg de BUN, dankzij bijdragen van onder meer prof. Joest ’t Hart, een permanente erkenning van de staatssecretaris van Justitie en Veiligheid. Vanaf dat moment fungeert de BUN als een van de zendende instanties waarmee de Dienst Geestelijke Verzorging (DGV) van het ministerie van Justitie en Veiligheid doorlopend samenwerkt. In het verlengde hiervan is de postacademische ambtelijke opleiding tot boeddhistisch geestelijk verzorger in het leven geroepen. Deze wordt verzorgd aan de Vrije Universiteit (Amsterdam) onder leiding van o.a. Prof. Bee Scherer (Duitsland) en Dr. Henk Blezer. Ook een voormalig vice-voorzitter van de BUN, Rinus Laban, richtte in 2012 het Nederlands Boeddhistisch Archief (NBA) op, dat zich tot op de dag van vandaag richt op het behoud van de geschiedenis van het Nederlandse boeddhisme.

Bronnen: informatie gepubliceerd via Jacques den Boer MSc., Dr. Henk Blezer, Fred Gales MSc. en het NBA. Deze tekst is geschreven door de Nederlands Boeddhistisch Archief (NBA) op verzoek van de EBU, mei 2022.
Disclaimer: Deze korte uiteenzetting is samengesteld met de nadruk op de diepgang van de tijdlijn met het oog op het nationale Nederlandse accent en is daarom geenszins een volledig historisch overzicht.

 

Categorie: Achtergronden, Bezoek Dalai Lama 2014, Boeddhisme, BOS-tv en radio, BUN - Boeddhistische Unie Nederland, De boeddhistische blik, EBU - European Buddhist Union, Geluk, NBA - Nederlands Boeddhistisch Archief, Pakhuis van Verlangen Tags: Babeth VanLoo, Barlaam en Josafat, Brian H. Hodgson, De Kosmos, Dr. Aad Verboom, dr. J.H. Halbertsma, Dr. Maria Lulius van Goor, Dr. Tonny Kurpershoek, Frans Bergendahl, Gerolf T' Hooft, J. Slauerhoff, Jacques den Boer MSc., Jean Karel Hylkema MSc., Jiddu Krishnamurti, Johan van Manen, joop hoek, Karma Deleg Chö Phel Ling, Louis A. Bähler, M.A. Spruitenburg-Dwars, NBV, Nepal, Paul van Buuren, Peter van der Beek, Philip van Utenbroeke, Prof. Bee Scherer, Prof. Dr. Hendrik Kern, prof. dr. Johan Niezing, Prof. Dr. Rob Janssen en Jan de Breet MSc., prof. Joest 't Hart, Rinus Laban, Samuel van de Putte, svb, Tibet, Yvonne Mattaar, zen zien tekenen

Lees ook:

  1. Tulpenboeddhisme – hoe het boeddhisme in Nederland wortel schoot
  2. NBA-archief overgedragen aan bibliotheek UBL
  3. Het Boeddhistisch Dagblad – een hotel met vrije en vreemde vogels
  4. Tien jaar Boeddhistisch Dagblad

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 14 mei 2025
    Alleen maar zitten
  • 14 mei 2025
    Online lezingenserie: Meewerken aan 2000 jaar toekomst van de Theosofia (3)
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2025 – dag 132 – vreemdelingenhaat
    • PM Modi – Het leven van de Boeddha zal de wereldgemeenschap altijd inspireren tot mededogen en vrede
    • Voorouders Tibetanen deden het met Denisovans
    • Eisers Klimaatzaak confronteren Schoof bij slavenhutjes tijdens bezoek Bonaire
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.