Tashi Norbu: “Wees de bloem, niet de bij. Als je de bloem bent, komen bijen naar je toe”. In dit portret vertelt de Tibetaanse monnik en beeldend kunstenaar Tashi Norbu zijn levensverhaal. Hoe komt zijn vrijheidsdrang in zijn dagelijks leven tot uiting?
De boeddhistische blik
De Boeddhistische Blik: David Claerbout, het echte beeld
“Een echt beeld bestaat niet.” De Belgische beeldend kunstenaar David Claerbout trekt de authenticiteit van beelden in twijfel. Ook al is een beeld documentair gemaakt, het laat volgens hem niet per se zien wat er echt gebeurd is. Claerbout wil conventies over beeld ‘ondermijnen’.
De Boeddhistische Blik: een nieuw verhaal
Tot zo’n acht jaar geleden maakte Tom Hannes actief deel uit van een boeddhistische gemeenschap. Alles moest wijken voor zijn beoefening en zenretraites. Maar langzaam begon zijn perspectief te kantelen van een teruggetrokken kloosterling naar een schrijver die zich steeds meer begon te interesseren voor actuele maatschappelijke vraagstukken.
De Boeddhistische Blik: wij de dingen
De documentaire van de Boeddhistische Blik: Wij de dingen, gaat over de relatie tussen mensen en dagelijkse dingen. Dingen worden vaak beschouwd als eigen bezit, maar is het niet meer dan dat? Inleven in andere mensen is niet zo moeilijk maar hoe zit dat het met inleven in spullen uit je dagelijkse omgeving?
Kan ik de wereld veranderen: een vierdelige documentaireserie met filosoof Jan Bor
De vraag ‘Wie ben ik?’ staat in deze serie centraal, zoals ook in iedere filosofie en wijsbegeerte. Een vraag die Socrates en de oude zenboeddhisten al bezighield.
De Boeddhistische blik – Mission Joy: Finding Happiness in Troubled Times
Mission Joy schetst een indrukwekkend beeld van hun vijfdaagse ontmoeting in Dharamsala in India, de thuisbasis van de Dalai Lama en de Tibetaanse regering. Ze kwamen hier samen om hun vriendschap te vieren en hun wijsheden met elkaar te delen.
De Boeddhistische blik – Mission Joy: Finding Happiness in Troubled Times
Mission Joy schetst een indrukwekkend beeld van hun vijfdaagse ontmoeting in Dharamsala in India, de thuisbasis van de Dalai Lama en de Tibetaanse regering. Ze kwamen hier samen om hun vriendschap te vieren en hun wijsheden met elkaar te delen.
De Boeddhistische Blik – het denkenden hart van Etty Hillesum
De documentaire volgt de joods Israëlische Emma en de Palestijnse Dina die samen, geraakt door het dagboek van Etty Hillesum, een vredesproject in Israël en de bezette gebieden zijn gestart. Aan de hand van fragmenten uit Etty’s dagboek hebben ze een kaartspel ontwikkeld dat ze gebruiken bij Palestijnse en Israëlische groepsbijeenkomsten.
‘Hart van onderwijs’ in Boeddha in de polder van Joris Linssen
Joris Linssen ervaart zelf hoe spiritualiteit en zingeving krachtige hulpmiddelen kunnen zijn. Daarvoor is het niet nodig stil op een kussen te zitten, maar kun je ook in beweging komen. Zoals leerkracht Douwe Hoitsma die niet heeft gewacht tot het schoolsysteem ging veranderen maar zelf een aanvullend lesprogramma heeft ontwikkeld op de Josefschool in Muiden.
‘Hart van onderwijs’ in Boeddha in de polder van Joris Linssen
Joris Linssen ervaart zelf hoe spiritualiteit en zingeving krachtige hulpmiddelen kunnen zijn. Daarvoor is het niet nodig stil op een kussen te zitten, maar kun je ook in beweging komen. Zoals leerkracht Douwe Hoitsma die niet heeft gewacht tot het schoolsysteem ging veranderen maar zelf een aanvullend lesprogramma heeft ontwikkeld op de Josefschool in Muiden.
‘Hart van onderwijs’ in Boeddha in de polder van Joris Linssen
Joris Linssen ervaart zelf hoe spiritualiteit en zingeving krachtige hulpmiddelen kunnen zijn. Daarvoor is het niet nodig stil op een kussen te zitten, maar kun je ook in beweging komen. Zoals leerkracht Douwe Hoitsma die niet heeft gewacht tot het schoolsysteem ging veranderen maar zelf een aanvullend lesprogramma heeft ontwikkeld op de Josefschool in Muiden.
Douwe Hoitsma – Hart van Onderwijs
HvO is op het boeddhisme geïnspireerd en is gestoeld op een mix van westerse wetenschappelijke pedagogische inzichten en eeuwenoude oosterse wijsheden en werkwijzen. Deze versmelting van westerse en oosterse inzichten vormt daarmee de kracht van de methode. De methode is tot nu toe op kinderen van 3 tot 12 jaar toegepast, maar kan ook voor kinderen op latere leeftijden ingezet worden. Leerkrachten, intern begeleiders, ouders, coaches en iedereen die met kinderen werkt, kunnen deze methode gebruiken.