• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Veertiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Jana Verboom
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Nieuws » BUN-bestuur noemt beschuldigingen tegen Sogyal ‘zeer ernstig’

BUN-bestuur noemt beschuldigingen tegen Sogyal ‘zeer ernstig’

26 juli 2017 door Joop Ha Hoek

Het bestuur van de Boeddhistische Unie Nederland (BUN) noemt in een intern schrijven van twintig juli aan de organisaties die lid zijn van de BUN de beschuldigingen, zoals geuit in een brief van acht oud-volgelingen van de Tibetaanse boeddhistische leraar Sogyal rinpoche, zeer ernstig. Het BUN-bestuur neemt deze zaak dan ook uiterst serieus, zegt voorzitter Michael Ritman.

De Dharma Advies Raad (DAR) van de BUN is op verzoek van het bestuur al enige tijd bezig met een inhoudelijk stuk over de rol van leraar en leerling. Dit document is in het stadium van afronding en zal op de eerstvolgende ALV op vier november dit jaar worden gepresenteerd.

‘Ons hart gaat uit naar al die mensen die betrokken zijn, of zijn geweest, bij Sogyal Rinpoche en Rigpa, en die getroffen zijn door de beschreven feiten of de berichtgeving hierover’, schrijft voorzitter Michael Ritman, zelf ook lid van Rigpa Nederland, namens het BUN-bestuur aan de leden.

In de verklaring noemt het bestuur de uitzending van Brandpunt op 13 juni jl. waarin aandacht is besteed aan de al langer bestaande kritiek op de boeddhistische leraar Sogyal Rinpoche, oprichter en spiritueel leider van Rigpa. Naar aanleiding hiervan zegt het bestuur van de BUN in overleg te zijn getreden met het bestuur van Rigpa Nederland.

Klachten ernstig

Het bestuur: ‘Vorige week heeft een groep van zijn leerlingen een brief aan Sogyal Rinpoche geschreven, die ook per e-mail aan een deel van zijn sangha gestuurd is. Deze leerlingen volgen al decennia lang onderricht van hem en hebben prominente posities binnen Rigpa. De feiten die in deze brief beschreven worden zijn daarbij zeer ernstig. Het bestuur van de BUN neemt deze zaak dan ook uiterst serieus. Wij zijn ervan overtuigd dat dit eveneens geldt voor het bestuur van Rigpa Nederland.’

Voor het ethisch beleid van de BUN wordt verwezen naar de website van de BUN.

‘Voor de BUN en haar leden staat onomstotelijk vast dat iedere plek waar boeddhistische studie en beoefening wordt aangeboden een veilige plek moet zijn, stelt de BUN. In algemene zin kan gesteld worden dat in een boeddhistische omgeving ‘de vijf leefregels’ altijd dienen te worden beoefend, vanuit de diepe overtuiging dat je geen lijden wilt veroorzaken voor jezelf en anderen: niet doden, het leven beschermen, niet stelen, niet nemen wat niet gegeven is, geen seksueel wangedrag plegen, niet liegen, niet kwetsend spreken en geen verdovende middelen gebruiken.’

De BUN moedigt haar leden aan zich op dit punt te organiseren, bijvoorbeeld door middel van vertrouwenspersonen, gedragscodes of anderszins, zodat mensen met vragen of problemen altijd ergens terecht kunnen. De BUN moedigt haar leden aan om elkaar betreffende dit onderwerp te steunen en kennis uit te wisselen. De BUN moedigt personen aan die een leraar of een boeddhistische organisatie zoeken, of al gevonden hebben, zich goed te oriënteren, zelf goed na te denken en ook na te vragen hoe met dit onderwerp wordt omgegaan. De BUN moedigt slachtoffers van seksueel misbruik aan hulp te zoeken in hun eigen omgeving of bij officiële instanties. De BUN heeft per 1 januari 2017 een externe vertrouwenspersoon aangesteld en steunt het onafhankelijk meldpunt.bg, zo is op de site van de BUN te lezen.

Medeplichtigen

Na tientallen jaren gezwegen te hebben en het gedrag van Sogyal jarenlang te hebben gedoogd en als stafleden actief goedgepraat of verzwegen, waardoor binnen Rigpa de cultuur in stand werd gehouden waardoor Sogyal steeds nieuwe slachtoffers zou kunnen maken, waardoor de acht- volwassen mannen en vrouwen zeker in morele zin medeplichtig werden, beschuldigen deze prominente leden van Rigpa hun leraar Sogyal van het fysieke, emotionele, psychische en seksueel misbruik van zijn leerlingen, het honderden keren mishandelen van zijn volgelingen, met blijvend letsel en zijn ‘verkwistende, vraatzuchtige en genotzuchtige levensstijl.’

Zorgwekkend

‘Uw publieke gezicht is dat van wijsheid, vriendelijkheid, humor, warmte en mededogen. Maar privé is uw handelwijze, de wijze waarop u zich achter de schermen gedraagt, uiterst zorgwekkend en verontrustend. Enkelen van ons hebben de afgelopen jaren hun zorg over dit gedrag tegenover u uitgesproken, maar u heeft daarin geen verandering gebracht’, schrijven de acht op veertien juli 2017 aan Sogyal Lakar, die ze bewust bij zijn eigen naam noemen, zonder de in het boeddhisme eervolle toevoeging rinpoche (kostbaar juweel).

Sogyal-Rinpoche-foto-Pedro-Rocha-Flickr-5162426843_e4177b05b6_o

De acht dienen- voor zo ver bekend, geen klacht in bij politie of openbaar ministerie, maar maken hun ervaringen- die ze zelf strafbaar noemen, met deze leraar bekend om de zwijgcultuur binnen Rigpa, waar het gaat om de volgens hen misdragingen van Sogyal, te doorbreken. Deze leraar aan te spreken op zijn gedrag en daar een eind aan te maken. Ze roepen Sogyal op ‘op het juiste pad terug te keren’ of hun beschuldigingen te weerleggen. Reacties op die brief kunnen geplaatst worden op een niet voor het publiek toegankelijke site en verzocht wordt daarin Sogyal niet met zijn volle naam te noemen maar als SL. Voor zo ver bekend is Sogyal rinpoche nog nooit strafrechtelijk vervolgd op basis van beschuldigingen en kocht hij in één geval mogelijke strafvervolging af met een financiële schikking. Al sinds de jaren negentig wordt hij regelmatig beschuldigd door vrouwen uit zijn organisatie van grensoverschrijdend seksueel gedrag. En nu dus ook door mannen.

Zelf slachtoffer

De briefschrijvers stellen zelf ook slachtoffer te zijn geworden van de volgens hen misdragingen van Sogyal. ‘Enkelen van ons zijn seksueel geïntimideerd doordat zij zich naakt moesten uitkleden, mannen en vrouwen hun geslachtsdelen moesten tonen, u oraal moesten bevredigen, betast werden, door u om foto’s van hun geslachtsdelen werden gevraagd, voor u geslachtsgemeenschap te hebben in uw bed, en het seksleven met hun partners aan u te beschrijven.’

Volgens de acht dwong Sogyal diens naaste volgelingen andere leerlingen en bedienden naakt te fotograferen om daarvan collages te maken die hij aan anderen liet zien. Verder bood hij volgens hen vrouwelijke bediendes als sekspartner aan andere Tibetaanse lama’s aan.

Volgens de briefschrijvers brengt het emotionele en psychische misbruik door Sogyal nog grotere schade toe dan de lijfelijke mishandelingen: ‘Naaste volgelingen en bedienden die door u te schande zijn gemaakt en werden bedreigd, zijn daardoor emotioneel ingestort. U hield ons altijd voor dat we zulke persoonlijke aandacht moesten waarderen, omdat u ons daarmee “op de verborgen gebreken” in onze persoonlijkheid wees en ons bevrijdde van “ons zelfzuchtige ego”. Dit geloven we niet meer.’

Sogyals voormalige volgelingen staan uitgebreid stil bij de wijze waarop diens gedrag het aanzien van de boeddhistische leer en leefwijze, ofwel dharma, in hun ogen heeft geschaad: ‘De tientallen jaren dat we het Tibetaans boeddhisme bij u bestudeerden en beoefenden, werd ons bijgebracht dat we u als ‘vleesgeworden juweel’ moesten beschouwen, en als de ‘bron van alle leringen en zegeningen’ van de buddhadharma. We vertrouwden u volledig. Maar toch worstelden we jarenlang met het feit dat uw handelwijze niet strookt met het onderricht.’

De acht ondertekenaars van de brief aan Sogyal zijn Mark Standlee, voorheen directeur van ‘International Rigpa Online Courses’ en ‘Rigpa US Teaching Services’; Sangye, boeddhistische monnik, voorheen co-directeur technologie van ‘Rigpa International’); Damcho, boeddhistische non, voorheen persoonlijke assistent van Sogyal; Matteo Pistono, voorheen bestuurslid van ‘Rigpa US’, auteur van ‘Fearless In Tibet: The Life of the Mystic of Tertön Sogyal’); Joanne Standlee, voorheen hoofd van Sogyal Lakars huishouding in de Verenigde Staten, directeur ‘Rigpa US’ en ‘Zam America’, tevens ‘Rigpa Instructor’); Graham Price, Sogyals persoonlijke bediende en chauffeur; Michael Condon, ‘Rigpa Instructor’, Sogyal Lakars persoonlijke bediende en chauffeur in de Verenigde Staten) en Gary Goldman, student.

Het interview met Michael Ritman in het BD van gisteren is hier te lezen  

Foto’s- met uitzondering van Sogyal- Pixabay.

 

Categorie: Nieuws Tags: brief van de acht, BUB, medeplichtig, Michael Ritman, misbruik, Rigpa, Sogyal Rinpoche

Lees ook:

  1. Onderzoeker – Rigpa dient zich te distantiëren van Sogyal Lakar
  2. Voorzitter Michael Ritman over BUN, Sogyal en Rigpa –
  3. Rigpa International – onderzoeken welke stappen er nodig zijn
  4. Sogyal op astrologische voorspelling – ‘obstakels verwacht de komende drie jaar’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Julia zegt

    26 juli 2017 om 12:49

    Fijn hoor, de acht ondertekenaars van de beschuldigende brief aan het adres van Sogyal krijgen hier nog een trap na: ze zijn immers “medeplichtig”.

    • G.J. Smeets zegt

      26 juli 2017 om 16:01

      Nee hoor, geen ‘trap na.’ Lees de brief https://www.lionsroar.com/wp-content/uploads/2017/07/Letter-to-Sogyal-Lakar-14-06-2017-.pdf van het betreffende acht-tal. Ze stellen op het einde van de brief over zichzelf:

      “Some of us, who have held positions of responsibility within Rigpa, struggle with our own part in having covered for you and “explained” away your behavior, while not caring for those with traumatic experiences. Our past motivation to see all the actions of our tantric teacher as pure obscured us from seeing the very real harm that you are inflicting.”

      Wat staat daar? Daar staat dat ze het laakbare gedrag van hun leraar hebben goedgepraat en getraumatiseerde mensen zorg hebben onthouden. En ze schrijven ook:

      “We no longer want to indulge in the stupidity of seeing the Guru as perfect at any cost.”
      In goed NL: wij willen niet langer meer toegeven aan de stommiteit om de leraar koste wat kost als perfect te beschouwen.

      Het 8-tal spreekt heel duidelijk zijn mede-verantwoordelijkheid en medeplichtigheid uit en stellen expliciet dat ze hebben toegegeven aan een stommiteit. Dus niks ‘trap na’ in dit BD-bericht, beste Julia. Informeer je gewoon en lees de brief.

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 februari 2025
    Zen Spirit studiegroep 'Het verborgen licht'-vanaf 10 februari 2025
  • 9 mei 2025
    Seminar Tenzin Wangyal Rinpoche
  • 12 mei 2025
    Maandagochtend meditatie in Amsterdam-West
  • 13 mei 2025
    Verdiepingsbijeenkomst Hand in hand met de Boeddha
  • 13 mei 2025
    Dinsdagavond op even weken samen mediteren in Almere Buiten
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • 13 mei 2025
    Oude boeddhistische inzichten voor geslaagde moderne relaties
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Weet jij wat een anker is? Test jezelf!

    Hans van Dam - 2 mei 2025

    Deel 3 van een 5-delig dwaalgesprek over de mystieke roos.

    ‘Het leven zelf is zazen’

    Wim Schrever - 28 april 2025

    De grote tragedie hier in het Westen is dat we onze eigen spirituele traditie zo snel hebben opgegeven en met het badwater -de religie- ook het kind -de spiritualiteit- hebben weggegooid. Terwijl een mens fundamenteel nood heeft aan spiritualiteit, aan zingeving.

    Geschiedenis als wapen deel 1

    Kees Moerbeek - 20 april 2025

    President Vladimir Poetin zei in 2014: ‘Onze collectieve herinnering bepaalt onze cultuur, onze geschiedenis en onze tegenwoordige tijd. En onze toekomst zal worden gevormd aan de hand van onze historische ervaring.’ Hij is het zelf die actief deze herinnering en ervaringen vorm geeft en propageert. Ivo van de Wijdeven schrijft dat in de Sovjettijd er nog werd gegrapt dat het land een zekere toekomst had, maar een onvoorspelbaar verleden. Onder Poetin is Ruslands geschiedenis als in beton gegoten. Er is maar één historische waarheid en deze is verankerd in de grondwet en de Nationale Veiligheidsstrategie.

    Jaloerse goden te slim af – de geschiedenis de baas…?

    gastauteur - 13 april 2025

    Hongersnood in een hermetisch afgesloten kuststrook die onwillekeurig aan de vernietigingskampen van weleer doet denken, besmet met meer dan een zweem van genocide… Regeert Adolf Hitler over zijn graf heen? Want bestaat Israël niet bij diens gratie? Zou zonder die bittere nazi-erfenis Palestina als land van drie monotheïstische religies niet nog gewoon zo heten? Is de grond er niet vervloekt, juist door godsdiensten die, gevoed vanuit één fictieve bron, vervolgens als protestbeweging steeds in chronologische volgorde aan haar voorgangster ontspruiten, waarmee de kiem voor een eeuwigdurende vete om de absolute waarheid is gelegd? En claimt niet elk van deze broeder- of zusterstromingen dat stuk met hun aller bloed doordrenkte aarde, aanvankelijk voor Abrahams JHWH, vervolgens voor Jezus’ Vader en ten slotte voor Allah – drie godheden die, in verbitterde onderlinge jaloezie verwikkeld, strijden niet alleen om religieuze hegemonie, maar ook om de profane en politieke macht?

    Wat is quiëtisme?

    Hans van Dam - 27 maart 2025

    Over het stillen van de wil.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het wezen van het christendom
    • Guy – dhammazaadjes – Onwetendheid
    • Burgerinitiatief – ‘minister  van vreemdelingenhaat Faber uit ambt zetten’
    • Gedachten over een haiku 36 – Chiyo-ni
    • Ardan – Een boot die waarschijnlijk nooit komt…

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.