Het bestuur van de Boeddhistische Unie Nederland (BUN) noemt in een intern schrijven van twintig juli aan de organisaties die lid zijn van de BUN de beschuldigingen, zoals geuit in een brief van acht oud-volgelingen van de Tibetaanse boeddhistische leraar Sogyal rinpoche, zeer ernstig. Het BUN-bestuur neemt deze zaak dan ook uiterst serieus, zegt voorzitter Michael Ritman.
De Dharma Advies Raad (DAR) van de BUN is op verzoek van het bestuur al enige tijd bezig met een inhoudelijk stuk over de rol van leraar en leerling. Dit document is in het stadium van afronding en zal op de eerstvolgende ALV op vier november dit jaar worden gepresenteerd.
‘Ons hart gaat uit naar al die mensen die betrokken zijn, of zijn geweest, bij Sogyal Rinpoche en Rigpa, en die getroffen zijn door de beschreven feiten of de berichtgeving hierover’, schrijft voorzitter Michael Ritman, zelf ook lid van Rigpa Nederland, namens het BUN-bestuur aan de leden.
In de verklaring noemt het bestuur de uitzending van Brandpunt op 13 juni jl. waarin aandacht is besteed aan de al langer bestaande kritiek op de boeddhistische leraar Sogyal Rinpoche, oprichter en spiritueel leider van Rigpa. Naar aanleiding hiervan zegt het bestuur van de BUN in overleg te zijn getreden met het bestuur van Rigpa Nederland.
Klachten ernstig
Het bestuur: ‘Vorige week heeft een groep van zijn leerlingen een brief aan Sogyal Rinpoche geschreven, die ook per e-mail aan een deel van zijn sangha gestuurd is. Deze leerlingen volgen al decennia lang onderricht van hem en hebben prominente posities binnen Rigpa. De feiten die in deze brief beschreven worden zijn daarbij zeer ernstig. Het bestuur van de BUN neemt deze zaak dan ook uiterst serieus. Wij zijn ervan overtuigd dat dit eveneens geldt voor het bestuur van Rigpa Nederland.’
Voor het ethisch beleid van de BUN wordt verwezen naar de website van de BUN.
‘Voor de BUN en haar leden staat onomstotelijk vast dat iedere plek waar boeddhistische studie en beoefening wordt aangeboden een veilige plek moet zijn, stelt de BUN. In algemene zin kan gesteld worden dat in een boeddhistische omgeving ‘de vijf leefregels’ altijd dienen te worden beoefend, vanuit de diepe overtuiging dat je geen lijden wilt veroorzaken voor jezelf en anderen: niet doden, het leven beschermen, niet stelen, niet nemen wat niet gegeven is, geen seksueel wangedrag plegen, niet liegen, niet kwetsend spreken en geen verdovende middelen gebruiken.’
De BUN moedigt haar leden aan zich op dit punt te organiseren, bijvoorbeeld door middel van vertrouwenspersonen, gedragscodes of anderszins, zodat mensen met vragen of problemen altijd ergens terecht kunnen. De BUN moedigt haar leden aan om elkaar betreffende dit onderwerp te steunen en kennis uit te wisselen. De BUN moedigt personen aan die een leraar of een boeddhistische organisatie zoeken, of al gevonden hebben, zich goed te oriënteren, zelf goed na te denken en ook na te vragen hoe met dit onderwerp wordt omgegaan. De BUN moedigt slachtoffers van seksueel misbruik aan hulp te zoeken in hun eigen omgeving of bij officiële instanties. De BUN heeft per 1 januari 2017 een externe vertrouwenspersoon aangesteld en steunt het onafhankelijk meldpunt.bg, zo is op de site van de BUN te lezen.
Medeplichtigen
Na tientallen jaren gezwegen te hebben en het gedrag van Sogyal jarenlang te hebben gedoogd en als stafleden actief goedgepraat of verzwegen, waardoor binnen Rigpa de cultuur in stand werd gehouden waardoor Sogyal steeds nieuwe slachtoffers zou kunnen maken, waardoor de acht- volwassen mannen en vrouwen zeker in morele zin medeplichtig werden, beschuldigen deze prominente leden van Rigpa hun leraar Sogyal van het fysieke, emotionele, psychische en seksueel misbruik van zijn leerlingen, het honderden keren mishandelen van zijn volgelingen, met blijvend letsel en zijn ‘verkwistende, vraatzuchtige en genotzuchtige levensstijl.’
Zorgwekkend
‘Uw publieke gezicht is dat van wijsheid, vriendelijkheid, humor, warmte en mededogen. Maar privé is uw handelwijze, de wijze waarop u zich achter de schermen gedraagt, uiterst zorgwekkend en verontrustend. Enkelen van ons hebben de afgelopen jaren hun zorg over dit gedrag tegenover u uitgesproken, maar u heeft daarin geen verandering gebracht’, schrijven de acht op veertien juli 2017 aan Sogyal Lakar, die ze bewust bij zijn eigen naam noemen, zonder de in het boeddhisme eervolle toevoeging rinpoche (kostbaar juweel).
De acht dienen- voor zo ver bekend, geen klacht in bij politie of openbaar ministerie, maar maken hun ervaringen- die ze zelf strafbaar noemen, met deze leraar bekend om de zwijgcultuur binnen Rigpa, waar het gaat om de volgens hen misdragingen van Sogyal, te doorbreken. Deze leraar aan te spreken op zijn gedrag en daar een eind aan te maken. Ze roepen Sogyal op ‘op het juiste pad terug te keren’ of hun beschuldigingen te weerleggen. Reacties op die brief kunnen geplaatst worden op een niet voor het publiek toegankelijke site en verzocht wordt daarin Sogyal niet met zijn volle naam te noemen maar als SL. Voor zo ver bekend is Sogyal rinpoche nog nooit strafrechtelijk vervolgd op basis van beschuldigingen en kocht hij in één geval mogelijke strafvervolging af met een financiële schikking. Al sinds de jaren negentig wordt hij regelmatig beschuldigd door vrouwen uit zijn organisatie van grensoverschrijdend seksueel gedrag. En nu dus ook door mannen.
Zelf slachtoffer
De briefschrijvers stellen zelf ook slachtoffer te zijn geworden van de volgens hen misdragingen van Sogyal. ‘Enkelen van ons zijn seksueel geïntimideerd doordat zij zich naakt moesten uitkleden, mannen en vrouwen hun geslachtsdelen moesten tonen, u oraal moesten bevredigen, betast werden, door u om foto’s van hun geslachtsdelen werden gevraagd, voor u geslachtsgemeenschap te hebben in uw bed, en het seksleven met hun partners aan u te beschrijven.’
Volgens de acht dwong Sogyal diens naaste volgelingen andere leerlingen en bedienden naakt te fotograferen om daarvan collages te maken die hij aan anderen liet zien. Verder bood hij volgens hen vrouwelijke bediendes als sekspartner aan andere Tibetaanse lama’s aan.
Volgens de briefschrijvers brengt het emotionele en psychische misbruik door Sogyal nog grotere schade toe dan de lijfelijke mishandelingen: ‘Naaste volgelingen en bedienden die door u te schande zijn gemaakt en werden bedreigd, zijn daardoor emotioneel ingestort. U hield ons altijd voor dat we zulke persoonlijke aandacht moesten waarderen, omdat u ons daarmee “op de verborgen gebreken” in onze persoonlijkheid wees en ons bevrijdde van “ons zelfzuchtige ego”. Dit geloven we niet meer.’
Sogyals voormalige volgelingen staan uitgebreid stil bij de wijze waarop diens gedrag het aanzien van de boeddhistische leer en leefwijze, ofwel dharma, in hun ogen heeft geschaad: ‘De tientallen jaren dat we het Tibetaans boeddhisme bij u bestudeerden en beoefenden, werd ons bijgebracht dat we u als ‘vleesgeworden juweel’ moesten beschouwen, en als de ‘bron van alle leringen en zegeningen’ van de buddhadharma. We vertrouwden u volledig. Maar toch worstelden we jarenlang met het feit dat uw handelwijze niet strookt met het onderricht.’
De acht ondertekenaars van de brief aan Sogyal zijn Mark Standlee, voorheen directeur van ‘International Rigpa Online Courses’ en ‘Rigpa US Teaching Services’; Sangye, boeddhistische monnik, voorheen co-directeur technologie van ‘Rigpa International’); Damcho, boeddhistische non, voorheen persoonlijke assistent van Sogyal; Matteo Pistono, voorheen bestuurslid van ‘Rigpa US’, auteur van ‘Fearless In Tibet: The Life of the Mystic of Tertön Sogyal’); Joanne Standlee, voorheen hoofd van Sogyal Lakars huishouding in de Verenigde Staten, directeur ‘Rigpa US’ en ‘Zam America’, tevens ‘Rigpa Instructor’); Graham Price, Sogyals persoonlijke bediende en chauffeur; Michael Condon, ‘Rigpa Instructor’, Sogyal Lakars persoonlijke bediende en chauffeur in de Verenigde Staten) en Gary Goldman, student.
Het interview met Michael Ritman in het BD van gisteren is hier te lezen
Julia zegt
Fijn hoor, de acht ondertekenaars van de beschuldigende brief aan het adres van Sogyal krijgen hier nog een trap na: ze zijn immers “medeplichtig”.
G.J. Smeets zegt
Nee hoor, geen ‘trap na.’ Lees de brief https://www.lionsroar.com/wp-content/uploads/2017/07/Letter-to-Sogyal-Lakar-14-06-2017-.pdf van het betreffende acht-tal. Ze stellen op het einde van de brief over zichzelf:
“Some of us, who have held positions of responsibility within Rigpa, struggle with our own part in having covered for you and “explained” away your behavior, while not caring for those with traumatic experiences. Our past motivation to see all the actions of our tantric teacher as pure obscured us from seeing the very real harm that you are inflicting.”
Wat staat daar? Daar staat dat ze het laakbare gedrag van hun leraar hebben goedgepraat en getraumatiseerde mensen zorg hebben onthouden. En ze schrijven ook:
“We no longer want to indulge in the stupidity of seeing the Guru as perfect at any cost.”
In goed NL: wij willen niet langer meer toegeven aan de stommiteit om de leraar koste wat kost als perfect te beschouwen.
Het 8-tal spreekt heel duidelijk zijn mede-verantwoordelijkheid en medeplichtigheid uit en stellen expliciet dat ze hebben toegegeven aan een stommiteit. Dus niks ‘trap na’ in dit BD-bericht, beste Julia. Informeer je gewoon en lees de brief.