Rigpa International, de internationale boeddhistische organisatie van Sogyal rinpoche, heeft het bestaan en de ontvangst van een brief van acht voormalige leden van de organisatie, waarin ze ernstige kritiek uiten op deze leraar, toegegeven. In een vandaag uitgegeven persverklaring schrijft Rigpa International het door Sogyal aangekondigde besluit van een periode van retraite en bezinning te respecteren en te onderzoeken welke stappen er nodig zijn.

Gedurende deze periode zullen Sogyal rinpoche en Rigpa daarvoor professioneel en spiritueel advies inwinnen. Binnen Rigpa is volgens deze organisatie een open discussie in gang gezet naar aanleiding van de brief en de daarin genoemde problemen van de acht met Sogyal. Zo stelt de organisatie. Rigpa stelt diep bezorgd en bedroefd te zijn door de brief, maar gaat inhoudelijk niet op de ernstige beschuldigingen in.

Rigpa Nederland meldt dat ‘onze eerste aandacht nu uit gaat naar de ondersteuning van onze studenten. We organiseren bijeenkomsten voor een open dialoog en gedachtewisseling, waarbij de ontwikkelingen van de laatste weken worden besproken. We zullen de komende periode gebruiken om ons te beraden over de vervolgstappen die nodig zijn voor onze activiteiten, zoals het programma-aanbod en de organisatiestructuur in Nederland.’

Grensoverschrijdend seksueel gedrag

Sogyal, screenshot van in een in een documentaire van het actualiteitsprogramma Brandpunt vorige maand getoonde foto.

De acht, prominente leden van Rigpa, die soms tientallen jaren tot de inner circle van Sogyal behoorden, en in zijn omgeving verbleven, schreven de brief aan Sogyal op veertien juli. Ze verwijten hem grensoverschrijdend seksueel gedrag, machtsmisbruik en mishandeling van zijn volgelingen met blijvend letsel. Ze stellen dat het gedrag van deze leraar niet strookt met de leer die hij voorstaat en onderwijst. Een afschrift van de brief werd aan de Dalai Lama en boeddhistische lama’s en gevorderde studenten gestuurd.

Rigpa Internationaal stelt dat Rigpa een internationaal netwerk is van boeddhistische centra die zich wijden aan boeddhistische leer en meditatie, met compassie en wijsheid aan de moderne wereld. Rigpa: ‘De cursussen en aangeboden programma’s hebben vele duizenden mensen op de wereld een verlichtingservaring gegeven en hun lijden verlicht en hen geholpen betekenis te vinden in hun leven’.

‘Wij zijn diep bezorgd en bedroefd door de brief zoals die door een kleine groep studenten naar onze spirituele directeur Sogyal rinpoche is gestuurd. Wij willen duidelijk stellen dat er geen plaats voor misbruik in onze gemeenschap is en we zijn ons bewust van onze verantwoordelijkheid om te zorgen voor een veilige, gastvrije en ondersteunende omgeving voor onze leden en gasten.’

Handelwijze zorgwekkend

‘Uw publieke gezicht is dat van wijsheid, vriendelijkheid, humor, warmte en mededogen. Maar privé is uw handelwijze, de wijze waarop u zich achter de schermen gedraagt, uiterst zorgwekkend en verontrustend. Enkelen van ons hebben de afgelopen jaren hun zorg over dit gedrag tegenover u uitgesproken, maar u heeft daarin geen verandering gebracht’, schrijven de acht aan Sogyal Lakar, die ze bewust bij zijn eigen naam noemen, zonder de in het boeddhisme eervolle toevoeging rinpoche (kostbaar juweel).

Sinds de jaren negentig wordt Sogyal beschuldigd van seksueel grensoverschrijdend gedrag en mishandeling van meest jonge vrouwelijke volgelingen. Het actualiteitenprogramma Brandpunt besteedde daar vorige maand uitgebreid aandacht aan. Ook buitenlandse media berichtten daarover. Volgens de ondertekenaars misbruikt Sogyal zijn rol als leraar al decennialang om jonge vrouwen te werven, die hij met dwang, dreigementen en manipulatie tot het verlenen van seksuele gunsten beweegt. Ze ondersteunen daarmee de beschuldigingen die al eerder door anderen worden geuit, nadat ze te maken kregen met Sogyal.

Naakt uitkleden

In de brief wordt gesteld dat enkele van de briefschrijvers seksueel zijn geïntimideerd doordat zij zich in aanwezigheid van deze leraar naakt moesten uitkleden, Sogyal oraal moesten bevredigen, door hem betast werden en in de aanwezigheid van Sogyal geslachtsgemeenschap moesten hebben in diens bed. Verder bood hij volgens hen vrouwelijke bediendes als sekspartner aan andere Tibetaanse lama’s aan. Voor zover bekend hebben de acht bij politie of openbare aanklager nog geen aangifte gedaan van de volgens hen misdragingen van Sogyal.

De Engelstalige persverklaring van Rigpa International zoals die vandaag is verspreid.

Press release from Rigpa International 21 July 2017
Rigpa is an international network of Buddhist centres dedicated to making the Buddhist teachings of meditation, compassion and wisdom available to the modern world. The courses and programmes offered by Rigpa have helped many thousands of people around the world experience relief from suffering and find meaning in their lives.
We are deeply concerned and saddened to learn of the letter sent by a small group of students to our spiritual director, Sogyal Rinpoche. We would like to state clearly that there is no place for abuse in our community and we are conscious of our responsibility to provide a safe, welcoming and supportive environment for our members and the public.
We respect Sogyal Rinpoche’s decision to enter a period of retreat and reflection. During this time Sogyal Rinpoche and Rigpa will seek professional and spiritual advice and look into whatever steps might be necessary. We have already initiated open discussion within our community about the letter and the issues it raises.

De acht ondertekenaars van de brief aan Sogyal Lakar zijn Mark Standlee, voorheen directeur van ‘International Rigpa Online Courses’ en ‘Rigpa US Teaching Services’; Sangye veertien jaar boeddhistische monnik, voorheen co-directeur technologie van ‘Rigpa International’); Damcho, tien jaar boeddhistische non, voorheen persoonlijke assistent van Sogyal; Matteo Pistono, voorheen bestuurslid van ‘Rigpa US’, auteur van ‘Fearless In Tibet: The Life of the Mystic of Tertön Sogyal’); Joanne Standlee, voorheen hoofd van Sogyal Lakars huishouding in de Verenigde Staten, directeur ‘Rigpa US’ en ‘Zam America’, tevens ‘Rigpa Instructor’); Graham Price, Sogyals persoonlijke bediende en chauffeur; Michael Condon, ‘Rigpa Instructor’, Sogyal Lakars persoonlijke bediende en chauffeur in de Verenigde Staten) en Gary Goldman, student.

Bron brief van 14 juli 2017. Rigpa Nederland, andere media. Meer informatie hier

Lees ook Rigpa Nederland geschokt

Lees ook Volgelingen openen aanval op Sogyal rinpoche

Categorieën: Nieuws, Tibetaans boeddhisme
Tags: , , , , , ,

Lees ook:

Ochtend- of avondeditie

We hebben een gratis mailinglijst.
Abonneer je op onze ochtend- of avondeditie

17 reacties op Rigpa International – onderzoeken welke stappen er nodig zijn

  1. Johannes schreef:

    Na het onderzoek komt men tot de conclusie dat het komt door het cultuurverschil. Sogyal zal zijn gedrag verbeteren en blijft spiritueel leider.
    Rigpa zal een miljoen legbatterijkippen opkopen om het slechte karma uit te wissen. Uw wordt van harte uitgenodigd om hiervoor geld te doneren.
    De Dai lama is verheugd dat Sogyal het zo goed oppakt.
    De BUN steekt ook zijn kop in het zand en gooit Rigpa niet uit de club. Personen die zich misbruikt voelen kunnen contact opnemen met de onafhankelijke vertrouwenspersoon die ze zelf aangesteld hebben, maar de BUN neemt zelf verder geen maatregelen.
    Wat een geluk dat “de cursussen en aangeboden programma’s hebben vele duizenden mensen op de wereld een verlichtingservaring gegeven en hun lijden verlicht en hen geholpen betekenis te vinden in hun leven(vrij vertaald: De illusie hebben gegeven)” gewoon door blijven gaan. Het geld moet blijven stromen.

    • G.J. Smeets schreef:

      Enkele van die acht briefschrijvers geven te kennen dat ze hun leraar hebben g…….
      Redactie: Een deel van een woord en een zin zijn verwijderd wegens onnodig grof taalgebruik

      Wat opvalt is de status van de briefschrijvers: ‘directeur on-line courses’, ‘co-directeur technologie’, ‘persoonlijke assistent’, ‘hoofd van de huishouding in de USA’, etc.. Meneer Sogyal heeft het toch maar goed voor elkaar gekregen met zijn imperiumpje.

  2. One of the 8 schreef:

    Indeed his empire is very large and over-extended such that it needs all the edifice of organised religion – we well know that requires enormous financial resources. Sustainability is all about donors, people bequeathing their estates. They see monastics as too expensive but have them around to maintain their “non-profit” status. Actually if you look closely you can find that they use about 39 cult behaviours and tactics to keep everyone that is living in their main centers and working as insiders under control. They actively look to recruit actors and celebrities and treat them with a special class much like Scientologists did. Really their whole lineage is supposed to be based on Reunciation of the worldly and the texts they study are about going out on your own. When i went out on my own they showed themselves a cult by bribing, controlling, demanding, fear mongering to pull me back in. I am one of the 8 who wrote the letter.

    • M. schreef:

      Is the Dalai Lama involved in similar behaviour? It is a pity to read these messages on quite ‘worldly’ conduct as Buddhism such a peaceful movement.

  3. Johannes schreef:

    Waar ik journalistiek benieuwd naar ben wat de BUN hier van vindt?
    Het lijkt mij een lastige situatie een voorzitter te hebben die zelf lid is van een organisatie die een spiritueel leider heeft die zich gedraagt als de keizer van Yap Yun.
    En straks krijgen we weer het bekende verhaal van “We hebben het nooit geweten”, terwijl het al lang bekend was.
    En verder ben ik benieuwd wat de afzonderlijke leden van de BUN ervan vinden? Dit gaat ook uitstralen naar hen en het totale boeddhisme in Nederland en in de wereld.
    Moet de Rigpa en de voorzitter niet uit de BUN gegooid worden?
    Ik ben bang dat er net als in de politiek beterschap beloofd zal worden en dat iedereen op zijn positie blijft in de hoop dat het snel in de vergetelheid zal raken tot het voldende schandaal zich aandient.

  4. Joop Ha Hoek schreef:

    Wij, als redactie van het BD, vinden het fijn als lezers reageren op artikelen. We hechten aan juist spreken (zie hieronder)ook al staan woorden en zinnen die gebruikt worden in het woordenboek. Ze hoeven niet per se gebruikt te worden. We wijzen hersenspinsels en vooringenomenheid af. We willen dat er inhoudelijk gereageerd wordt. Wat is er aan de hand? Er worden beschuldigingen geuit aan het adres van Sogyal, de belangrijkste leraar van Rigpa. Rigpa zegt geschokt te zijn, studenten te horen en dan eventueel verdere stappen te ondernemen. Niemand is schuldig tot het tegendeel bewezen is. Voor zover bekend hebben de acht briefschrijvers bij de politie nog geen aanklacht ingediend tegen Sogyal. Ze corresponderen vooral op een niet voor het gewone publiek en pers toegankelijke site. Kort en goed: reacties zijn welkom, er wordt op een nette en beschaafde en inhoudelijke wijze gecommuniceerd. Voldoet een reactie daar niet aan, dan wordt zij verwijderd of ingekort. Loopt het de spuigaten uit dan sluit ik de reactiemogelijkheid.
    Joop Hoek, redactie.

    • G.J. Smeets schreef:

      “Niemand is schuldig tot het tegendeel bewezen is. Voor zover bekend hebben de acht briefschrijvers bij de politie nog geen aanklacht ingediend tegen Sogyal. Ze corresponderen vooral op een niet voor het gewone publiek en pers toegankelijke site.”

      Beste BD-redactie, een paar opmerkingen:

      – de brief van het 8-tal is gewoon op internet te lezen. Op de site van Lion’s Roar, bij voorbeeld, staat een stuk dat begint met de pdf-link naar die brief, zie https://www.lionsroar.com/letter-to-sogyal-rinpoche-from-current-and-ex-rigpa-members-details-abuse-allegations/

      – die brief is geen beschuldiging [zoals de BD-redactie suggereert] maar een verzoek aan het kopstuk van het Rigpa-imperium en dat verzoek begint letterlijk met de woorden “This letter is our request to you to stop your unethical and immoral behavior.”
      Overigens wordt de brief expliciet als een sociale controle middel gepresenteerd omdat eerdere individuele verzoeken aan de betreffende leraar kennelijk niets opleverden. Lees de brief, juridische stappen worden niet relevant geacht en de briefschrijvers zeggen zelf dat ze jarenlang verblinde sufferds zijn geweest die zich fysiek en financieel lieten ringeloren door hun chef.

      – De kern van de zaak is uiteraard dat het business as usual is: een vent [altijd een vent] wordt collectief op het schild gehesen. Het deugt niet om je omhoog te laten hijsen, net zo min als het deugt om iemand omhoog te hijsen. Wat dat betreft vind ik de brief van het 8-tal meer-van-hetzelfde waar hij eindigt met het verzoek aan de betreffende leraar om de Dalai Lama te consulteren met de bedoeling “to bring you back onto the true path of the Dharma.” Dat is paternalisme jegens de leraar en beroep op hogere autoriteit. Brr.

      • Leo schreef:

        Geachte heer Smeets,
        Met uw gave tussen de regels door lezen dat juridische stappen niet relevant worden geacht en de schrijvers zichzelf als sufferds zien lijkt het mij van belang voor de lezers van het boeddhistisch dagblad dat u tevens een diepte analyse maakt van de reactie van Sogyal L op de brief van de 8, alswel van de hierboven aan gerefereerde ”39 cult behaviours and tactics to keep everyone that is living in their main centers and working as insiders under control.”
        Hoogachtend.

        • G.J. Smeets schreef:

          Geachte Leo,
          “…de reactie van Sogyal L op de brief van de 8…”

          Nee, de leraar Sogyal heeft zelf niet gereageerd op de brief van zijn afvallige stafleden. Het is de Rigpa organisatie die heeft gereageerd middels een persbericht. En dat persbericht zegt dat Rigpa een goede en betrouwbare spirituele winkel is waarvan de chef van dienst zich even terugtrekt om zich te bezinnen. Zich te bezinnen op het verzoek van zijn ex-stafleden om de handen thuis te houden en ook met de uitgave van de centen matiging in acht te nemen.

          Wat betreft je vraag naar analyse van ’cult behaviour’: dat kun je zelf googlen. Hier de eerste de beste hits:
          https://www.google.it/search?q=cult+behaviours&ie=utf-8&oe=utf-8&client=firefox-b&gfe_rd=cr&ei=QM9zWbaTPIjc8AfuxJ6YDg

      • Joop Ha Hoek schreef:

        In de brief uiten de schrijvers beschuldigingen aan het adres van Sogyal. En ze verwijten hem dat gedrag. En ze verzoeken hem om uitleg. En ze willen dat hij dat gedrag stopt. Als de verwijten waar blijken te zijn, kan dat mogelijk strafbaar gedrag opleveren. Omdat het hier volwassen mensen betreft zal het een klus worden om dat te bewijzen.

    • Leo schreef:

      Geachte heer Hoek,
      Ik vermoed dat censuur door een niet corrigeerbare authoriteit ongetwijveld tot een van de hierboven aan gerefereerde ”39 cult behaviours” behoort.
      Hoogachtend.

    • rita schreef:

      ik vraag me af hoe je een tegendeel bewijst? als die beste man gehoord wordt zal hij toch ontkennen dus hoe krijg je zo een waarheid boven tafel….. ?? als nou mensen uit 1 groep of uit een zelfde jaar iets aan het licht brengen zou je je nog kunnen afvragen of er niet iets wordt samen gespannen tegen zo een man…..Maar dit gebeurt al jaren ….. dan denk ik niet meer dat je kunt zeggen dat het tegendeel moet worden bewezen… Stel kinderen worden al jaren misbruikt door een leraar op school en eindelijk komt het naar buiten kun je dan ook zeggen tot het tegendeel bewezen is? Het feit ook dat iemand geen aangifte doet wil ook niet zeggen dat het niet gebeurd is natuurlijk….

      • Joop Ha Hoek schreef:

        Het gaat erom, Rita, dat je een verdachte nog geen dader kunt noemen, tot de rechter daarover geoordeeld heeft.

        • Johannes schreef:

          Ik zie iemand mijn fiets stelen, dus ik weet wie de dader is. maar ik doe geen aangigte bij de politie en de persoon komt niet voor de rechter.
          Dan mag ik die persoon toch een dader noemen?
          Iemand kan dader zijn in moreel opzicht, zonder dat de rechter eraan te pas is gekomen.
          Na zoveel verhalen en beschuldigen (en niet alleen uit deze artikelen) mag ik toch zelf bepalen of iemand moreel ethisch schuldig is aan wanpraktijken, ondanks dat dat niet strafrechtelijk is veroordeeld of zelfs is.

  5. Rob van der Niet schreef:

    En wat als het waar is? Wat is “onze” (al of niet) boeddhistische houding tegenover iemand die jarenlang van het pad af is geraakt en zijn positie heeft misbruikt? Verketteren dan maar? Oprotten? Is er dan nog ruimte voor mededogen en compassie ook, zelfs, voor de dwalende? Is het niet prachtig (los van de vraag of ze het niet teveel invullen qua Daïla Lama) dat deze 8 hem verzoeken tot inkeer te komen? Niet om af te treden of excuses aan te bieden, maar om terug te keren op het juiste pad. Is dat niet de essentie van “onze” levenshouding?
    Meer vragen dan antwoorden, want die mag iedereen voor zich geven. Jouw waarheid is tenslotte de enige echte voor jou.

    • G.J. Smeets schreef:

      Beste Rob van der Niet,

      kennelijk heb je de brief van het 8-tal Rigpa-stafleden niet aandachtig gelezen. Daarin staat duidelijk dat zij hun chef jarenlang hebben aangesproken op zijn excentrieke fysieke & financiële gedrag en met het verzoek om dat gedrag te matigen. Kennelijk zonder resultaat. Met “mededogen voor een dwalende” [jouw woorden] heeft de brief niet te maken. De briefschrijvers roepen hun chef paternalistisch op het matje met een beroep op een hogere Tibetaanse autoriteit.

      Hoe dan ook, de brief is een inbreuk op de Rigpa-zwijgcultuur waaraan de briefschrijvers naar eigen zeggen [!] jarenlang als stafleden hebben meegedaan. Dat zijn de feiten die de briefschrijvers presenteren en waarbij ze heel duidelijk aangeven dat ze het misschien allemaal niet goed zien en dat ze open staan voor correctie. We zijn een week verder en de betreffend leraar heeft kennelijk nog geen antwoord gegeven.

      Je stelt:
      “Meer vragen dan antwoorden, want die mag iedereen voor zich geven. Jouw waarheid is tenslotte de enige echte voor jou.”

      Waarheid [jouw term] is een intellectuele abstractie. Leven is ‘reality check.’ Als er iets is dat de brief van het 8-tal laat zien dan is het dat wel.

  6. Julia schreef:

    En: besteed eens aandacht aan het sexuele misbruik van KINDEREN in Tibetaanse kloosters. De Dalai Lama ontduikt het onderwerp! Kijk ook eens op YouTube naar de video van Kalu Rinpoche jr. over sexueel misbruik en zijn drugsverwarring. Ik heb hem gevraagd te trouwen of openlijk een vriendin te nemen en een minimu age limit in te voeren in zijn klooster. Heeft hij nu als eerste gedaan. Zou algemeen ingevoerd moeten worden!