• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Maatschappij » Gezondheid » Herintreden Mipham oogst veel kritiek – maar… ‘er is geen Shambhala zonder de Sakyong’.

Herintreden Mipham oogst veel kritiek – maar… ‘er is geen Shambhala zonder de Sakyong’.

4 februari 2020 door de redactie

Het bestuur van de in opspraak geraakte boeddhistische organisatie Shambhala International zegt in een verklaring zeer bezorgd te zijn dat zijn beslissing om zich achter de uitnodiging te scharen van het in Frankrijk gevestigde centrum Dechen Chöling, om de leider van Shambhala Sakyong Mipham deze zomer het ritueel de Rigden Abhisheka te laten leiden, de Shambhalagemeenschap verder heeft gepolariseerd. Mipham is omstreden nadat een onderzoek van Shambhala zelf uitwees dat hij zich schuldig heeft gemaakt aan seksueel wangedrag.

Het bestuur betuigt spijt als dit het resultaat is en voert aan dat het altijd zijn bedoeling is geweest om een manier te vinden om alle leden van de Shambhalagemeenschap te ondersteunen en een manier te vinden om als geheel verder te gaan. ‘Onze beslissing was niet bedoeld om “partij te kiezen”, noch om de ene kant over de andere te onderschrijven, noch om aan te geven dat we de relatie van de Sakyong met de gemeenschap hebben voltooid,’ staat in de verklaring.

Het bestuur zegt de intense reactie van de Shambhalagemeenschap op deze recente beslissing en de uitdagingen waarmee de centra en individuen worden geconfronteerd, te erkennen. Het Shambhalabestuur zegt een grote hoeveelheid e-mails te hebben ontvangen van leden die uitzonderlijk ‘attent en tot nadenken stemmend’ zijn geweest.

Het bestuur gaat ook in op de brief van Ani Pema (Pema Chödrön) waarin ze haar ontslag aankondigt als Acharya en waarin ze haar afkeuring uitspreekt over het besluit (om Mipham weer actief te laten worden binnen de Shambhalagemeenschap en bijvoorbeeld niet af te wachten of deze man ook nog strafrechtelijk wordt vervolgd voor zijn seksueel wangedrag) en de implicaties ervan, in de zin dat het “business as usual” bleek te zijn, zoals Pema Chödrön schreef.

Het bestuur zegt haar onlangs te hebben ontmoet waaruit zij duidelijk zou hebben gemaakt dat zij niet van plan is de Shambhalagemeenschap te verlaten. Ani Pema Chödrön (83) besloot onlangs op te stappen als acharya (spiritueel leraar) van de internationale boeddhistische organisatie Shambhala. Haar besluit werd mede geïnspireerd door het besluit van de omstreden leider van Shambhala, Sakyong Mipham, om weer les te gaan geven aan leden binnen die gemeenschap die daar behoefte aan hebben. Pema Chödron zegt ontmoedig te zijn door dat besluit en door het besluit van het Shambhalabestuur om de Sakyong in juni dit jaar een boeddhistisch ritueel te laten geven. In een brief aan het bestuur van Shambhala en de volgelingen noemt zij het besluit van de Sakyong ‘onvriendelijk, onervaren en onverstandig.’

Het bestuur verduidelijkt zijn besluit om Mipham weer in te zetten bij rituelen en lessen. Studenten en anderen keuren het af dat Mipham wordt uitgenodigd om les te geven voordat hij directer met de gemeenschap heeft gecommuniceerd in termen van schade, het nemen van zijn eigen verantwoordelijkheid en het laten zien dat hij verantwoordelijkheid neemt voor zijn daden.

Het bestuur zegt dat Mipham (de Sakyong) zich heeft zich verontschuldigd voor zijn daden en heeft nagedacht over wat hij heeft gedaan. Shambhala is een vajrayana-lineage traditie en de Sakyong is, als de overleveringshouder, verantwoordelijk voor het in stand houden van de traditie en zijn onderwijs is nodig om de lijn voort te zetten. Een citaat dat vaak wordt geuit is: “Er is geen Shambhala zonder de Sakyong”.

Studenten die hebben gewacht om in Frankrijk deze abhisheka te ontvangen moeten niet worden weerhouden om zich te verbinden met hun leraar en verder te gaan op hun vajrayana pad. Mensen voelen oprechte toewijding aan de Sakyong, willen hem zien, zijn blij dat hij de Rigden Abhisheka doet en zijn bezorgd dat Shambhala niet beter voor hem en zijn familie zorgt, zegt het bestuur in een reactie.

Het bestuur zegt alle reacties serieus te nemen en erkent dat er zeer uiteenlopende opvattingen bestaan. Maar ziet deze opvattingen op dit moment niet noodzakelijkerwijs als onverzoenlijk. Het is echter wel bezorgd dat ze dat wel kunnen worden zonder de goede trouw van de hele mandala. Die zorg is overgebracht aan Sakyong Mipham en de Sakyong Wangmo die op de hoogte zijn gebracht van de sterke en uiteenlopende gevoelens in de gemeenschap.

De bestuurders zeggen te erkennen dat sommige mensen het gevoel hebben dat deze beslissing voorbarig is of dat ze partij kiezen. Zij voelen dat niet zo, maar erkennen dat er veel werk aan de winkel is. ‘We hopen dat alle leden van de gemeenschap de echte problemen aan alle kanten zullen overwegen en zullen nadenken over hoe we de Shambhalagemeenschap als geheel kunnen genezen en versterken. In dit opzicht is het bestuur van mening dat de Sakyong oprecht is gesmeekt om de abhisheka te schenken.’

Het bestuur verzekert dat geen enkel bestuurslid de geringste neiging heeft om terug te keren naar de normale gang van zaken. Zoals het misbruik door Mipham en bestuurders van Shambhala International wordt genoemd. Bij Shambhala International waren  decennialang mannen, vrouwen en kinderen het slachtoffer van machtsmisbruik.

Bron Shambhala International.

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Gezondheid, Misbruik, Nieuws Tags: aftreden, herintreder, kritiek, Mipham, misbruik, Pema Chödrön, Sakyong, Shambhala International

Lees ook:

  1. Pema Chödron treedt terug als leraar – Sakyong door Shambhala weer op het schild gehesen
  2. Het jaar 2020 – dag 35 – fondswerver
  3. Grote druk en ontnemen functies leidden tot vertrek Sakyong Mipham
  4. Onderzoek naar wangedrag binnen Shambhala International – getuige Craig Morman

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. Joost zegt

    5 februari 2020 om 11:42

    Mensen voelen oprechte toewijding aan de sakyong) . Het is goed dat ik niet alles kan begrijpen.

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
04 jun
Lezing 3 principal aspects of the path
4 jun 23
04 jun
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
4 jun 23
04 jun
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
4 jun 23
05 jun
Introductiecursus boeddhistische filosofie en meditatie
5 jun 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    A-sociale media

    Erik Hoogcarspel - 31 mei 2023

    Als boeddhist kun je Internet misschien als oefening gebruiken. Het is in feite een karikatuur van saṃsāra. De begeerte, de afgunst, de woede, de illusie en de leegte zijn er nog gemakkelijker te begrijpen. Als je het scherm van je mobieltje kunt leren zien als een soort ingewikkelde lamp waar niets gebeurt, kun je misschien ook begrijpen dat de werkelijkheid waarin je leeft een soort openheid is waar echt niets gebeurt.

    De afsluiting van de A12 en het boeddhisme

    Joop Ha Hoek - 30 mei 2023

    Mag je de snelweg A12 een paar uur afsluiten om de mensheid te behoeden voor de ondergang? Is het erg om als automobilist even stilte staan of op die dag de weg te vermijden. Was de Boeddha ook een dwarsligger? Zanger/componist Hans de Booij  schuwde als boeddhist het eenvoudige handwerk niet.

    Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

    Joop Ha Hoek - 29 mei 2023

    ‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

    Waarover praten we als we het over identiteit hebben?

    Kees Moerbeek - 28 mei 2023

    Zolang de identiteitsstrijd werd gevoerd uit naam van gemarginaliseerde of als minderwaardig beschouwde minderheidsgroepen, stond deze op het programma van links. Zodra de referentiegroep echter een meerderheid werd, of een groep die zichzelf superieur opstelde naar andere groepen, werd het bestempeld als een rechts of extreemrechts geluid.

    Daoïsme, de mystieke traditie, een bloemlezing

    Erik Hoogcarspel - 27 mei 2023

    Jan de Meyer (1961) is sinoloog en vertaler. Hij doet al 40 jaar onderzoek naar het daoïsme en hij heeft een nieuwe bloemlezing geschreven van de belangrijkste teksten van het daoïsme. De meeste lezers zijn al bekend met twee beroemde teksten uit deze Chinese traditie: de Laozi en de Zuangzi. Beide teksten zijn al verschillende malen in het Nederlands vertaald, onder andere door de bekende sinoloog Kristoffer Schipperṣ.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Dick – Vertrouwen 4
    • Renske – haiku
    • B’eter – Terug naar het thema – en bospaddenstoelensoep
    • Geen dood geen vrees (69)  – Houden van …
    • Hoeveel ogen heeft een wijze, hoeveel oren heeft een dwaas?

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens