• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Maatschappij » Geluk » Chapman studenten duiden beschuldigingen tegen Shambhala International

Chapman studenten duiden beschuldigingen tegen Shambhala International

22 januari 2020 door de redactie

In een video die door universiteitsstudenten en professoren in het hele land zou moeten worden gezien, werpen de studenten van de Chapman University in Californië, VS, licht op de voortdurende beschuldigingen van seksueel misbruik en wangedrag binnen de boeddhistische gemeenschap van Shambhala en haar leider Mipham Mukpo. Zo meldt Justin Whitaker van American Buddhist Perspectives de gedragingen binnen Shambhala International en de mening daarover van de Chapman studenten..

Al meer dan twee jaar worden er beschuldigingen van misbruik geuit, waarvan er verschillende afkomstig zijn van personen die vertrouwd zijn met de leiding van de organisatie. Zoals in de video wordt opgemerkt, zijn politie en Justitie nog steeds bezig met een aantal strafrechtelijke onderzoeken met betrekking tot Shambhala.

De organisatie heeft volgens Whitaker een lange geschiedenis van misbruiken, daterend van de oprichter, Chogyam Trungpa, die in 1987 stierf aan een ziekte die verband hield met zijn alcoholmisbruik. Het is echter pas sinds 2017 dat er een vloedgolf van beschuldigingen is die zich uitstrekt over heel Noord-Amerika en daarbuiten. Veel van degenen die zich hebben uitgesproken, hebben echter geklaagd over het feit dat ze erna verder werden gepest door Shambhalaleiders en andere leden van de organisatie.

Whitaker: ‘Gezien de consistente niveaus van ontkenning en ontwijking lijkt het redelijk om alle mensen te waarschuwen voor deelname aan Shambhala activiteiten – totdat er een grondig en open onderzoek wordt gehouden dat diegenen die al jaren alarm slaan over structureel misbruik binnen de organisatie, tevreden kan stellen. Met name studenten die geen vroegere kennis van de organisatie hebben, moeten niet naar overnachtings-/residentiële retraites in hun centra worden gestuurd totdat die plaatsen onafhankelijk kunnen worden beschouwd als veilig voor seksuele roofdieren.

De woorden van de jonge vrouwen in de video zijn gelijk aan vele andere die ik in de loop der jaren heb gelezen en gehoord. Zoals uit onderzoek van instellingen als de katholieke kerk is gebleken, kunnen roofzuchtige gezagsdragers langdurig destructief zijn als er geen sterke structurele waarborgen zijn.’

Slaan, bijten en seksueel wangedrag

Een brief van vijfendertig pagina’s werd in februari 2019 naar buiten gebracht door zes van de leden van de inner circle van Mipham Mukpo (Sakyong Mipham Rinpoche) waarin hun ervaringen met verbaal, fysiek en seksueel misbruik tot in de kleinste details worden beschreven. Het zijn onder andere ervaringen  van vrouwelijke studenten van Shambhala die “gepusht worden om [seks] te rationaliseren als een genereus aanbod aan hun vereerde leraar”, verhalen over Mukpo die zijn begeleiders slaat en mensen met geweld bijt, studenten die slechts gekleed in hun ondergoed in een cirkel gezeten huilen, een cultuur van angst.

Bron Patheos – American Buddhist Perspectives:
https://www.patheos.com/blogs/americanbuddhist/2020/01/shambhala-buddhist-community-faces-new-allegations-in-chapman-student-investigation.html

 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Geluk, Gezondheid, Mensenrechten, Misbruik, Nieuws Tags: Chapman University, Mipham Mukpo, Sakyong Mipham Rinpoche, Shambhala Internatioal, studenten

Lees ook:

  1. Shambhalabestuur – ‘Wij keuren het gedrag van de Sakyong, zoals beschreven in de brief van de Kusungs, ten zeerste af’
  2. Isabella van Vliet over misbruik binnen Shambhala – ‘ik zal niet langer zwijgen’
  3. Shambhala creëert buffer om toekomstige klappen op te vangen
  4. Dalai Lama – belang boeddhadharma belangrijker dan die van een leraar

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. bolletje zegt

    23 januari 2020 om 12:27

    Als bolletje een beetje onderzoek doet, dan vind hij een stuk of zestig organisaties, die de fout in zijn gegaan.
    Zestig leraren die allemaal ‘alles weten’, maar wel nonnen aanranden etc.
    Dit maakt dat ik moeite krijg om organisaties serieus te nemen. Als die mensen niet eens van elkaar af kunnen blijven, hoe gaan ze mij dan over ‘compassie en liefde’ vertellen.
    Dan lees ik liever direct de teksten van de officiële boeddha. Er is altijd een kans, dat je grote ‘spirituele leraar’ namelijk knéttergek is, coke snuift en vrouwen betast. Daar kom je dan achter, nadat je eerst tien jaar voor hem (altijd een hij) gebogen en gekropen hebt. Nee, zo dom ben ik niet, zo makkelijk laat ik mij niet oplichten.
    Kortom, wees voorzichtig mensen. Behoud je eigen morele kompas, ontken je onderbuik gevoelens niet. Je intuïtie bestaat niet voor niets. Dan kan zo’n leraar zichzelf wel op de borst kloppen en stoer doen en hoge hoeden dragen en zijn stem verheffen. Het zegt niets…
    Wij zouden daar in een halve seconde doorheen moeten kijken.

    • G.J. Smeets zegt

      23 januari 2020 om 19:11

      “Er is altijd een kans, dat je grote ‘spirituele leraar’ namelijk knéttergek is, coke snuift en vrouwen betast.”

      Die kans wordt een heel stuk kleiner als de zaak ook zakelijk wordt aangepakt. Zie hier wat ik er een tijdje geleden over schreef: https://boeddhistischdagblad.nl/achtergronden/101275-goff-leraren-kunnen-alle-kanten-op-met-dar-advies/

      • bolletje zegt

        24 januari 2020 om 12:06

        Dankje

        tja, ik lees de geschriften van ‘onze’ lama. En dan vind ik daar wat van. Waar ik iets mee heb, dat hou ik. Wat ik onzin vind, dat discard ik. Gebruik gewoon waar je iets mee hebt en doe de rest weg. Klinkt opportuun, maar zo werkt het voor mij. Ik ga niet alles klakkeloos overnemen.Ik behoud mijn eigen background

        Dat mannetje van dit klooster uit dit filmpje, leeft in ‘bad faith’. Hij wil én met mooie vrouwen naar Las Vegas en hij wilt ascetisch boeddhist zijn. Jongeman, zo zijn we niet getrouwd. Je moet kiezen, zou Sartre zeggen. Deze gast heeft iets weg van Pharell Williams, in zijn uiterlijk. Zoek maar op, ook een rokkenjager.

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
24 mrt
Zen Weekend
24 mrt 23
26 mrt
Filmmiddag
26 mrt 23
26 mrt
Medicijnboeddha ceremonie | Live en Online
26 mrt 23
26 mrt
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
26 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Bhutan: ‘Bruto Nationaal Ongeluk voor 140.000 verzwegen vluchtelingen’
    • Het verkennen van Bhutans spirituele erfgoed, boeddhistische tradities
    • Ardan
    • Regressie is de kosmische grap
    • De virtuele denkster 414

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens