• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Achtergronden » Dalai Lama – belang boeddhadharma belangrijker dan die van een leraar

Dalai Lama – belang boeddhadharma belangrijker dan die van een leraar

8 augustus 2018 door de redactie

Al in 1993 sprak de Dalai Lama in een samenzijn met boeddhistische westerse leraren in Dharamsala, India, over ethiek en verantwoordelijkheid in de relatie leraar student. In de VS waren in de voorliggende jaren al schandalen met seksueel wangedrag door boeddhistische leraren aan het licht gekomen.

Hieronder een weergave en samenvatting van delen van dat gesprek.

Dalai Lama: ‘Sinds ik anderen begon te onderwijzen, heb ik hard gewerkt, dus ik ben niet meer afhankelijk van zo’n licentie door anderen te vertellen dat ik al mijn handelingen als zuiver moet zien. Als ik een fout maak, moeten de mensen dat als een fout zien en dat openlijk zeggen. Sommigen zullen misschien zeggen dat deze houding opstandig is, maar als we er allemaal naar zouden handelen, zouden we vandaag de dag met minder problemen worden geconfronteerd.

De Boeddha was altijd nederig, en hij is onze goeroe. Hij werkte heel hard aan het pad – eenvoudig leven en voortdurend oefenen. Veel mensen denken tegenwoordig dat ze meer bevoorrecht zijn dan de Boeddha zelf en niet hoeven te doen wat hij deed. In feite staat niemand boven de Boeddha, en we zouden het voorbeeld van de Boeddha moeten volgen.

Ik heb veel leraren gehad en ik kan niet accepteren dat al hun acties als zuiver worden beschouwd. Mijn twee regenten, die tot mijn zestien onderwijzers behoorden, bevochten elkaar in een machtsstrijd waarbij zelfs het Tibetaanse leger betrokken was. Als ik op mijn meditatiestoel zit, voel vriendelijkheid en heb ik diep respect voor beiden. Hun gevechten doen er niet toe. Maar toen ik te maken kreeg met wat er (ten gevolge van hun strijd) in de samenleving gebeurde, zei ik tegen hen: “Wat je doet, is verkeerd! We moeten ons niet loyaal voelen door op deze manier op te treden. In onze praktijk kunnen we het gedrag van de goeroe zien als dat van een mahasiddha, en in de omgang met de samenleving de algemene boeddhistische aanpak volgen en zeggen dat dat gedrag verkeerd is.

Wat in het beste belang is van de boeddhadharma is veel belangrijker dan wat dan ook met betrekking tot een individuele goeroe. Daarom, als het nodig is om kritiek te leveren op een goeroe om de boeddhadharma te redden of om enkele honderden van hun studenten te helpen, aarzel dan niet. Daarna kun je naar die leraar gaan en uitleggen dat je met een pure motivatie hebt gehandeld zoals je deed. Als de goeroe boos wordt, is dit een andere indicatie van zijn tekortkomingen.

In de (boeddhistische) geschriften staat dat we niemand moeten bekritiseren, omdat we niet zeker weten wie een bodhisattva is en wie niet. In die context kan Mao gezien worden als een bodhisattva en we bekritiseren hem niet. Dat is op privé vlak, hoe we het in onze eigen geest zien. Maar met betrekking tot de Tibetaanse onafhankelijkheid kan ik niet zeggen dat Mao goed was omdat hij onze religie en ons land heeft vernietigd! Ik moet mijn stem verheffen! Deze twee opvattingen zijn niet tegenstrijdig.

Crazy whisdom

Historisch gezien, hoewel sommige boeddhistische meesters vreemde manieren van ethisch gedrag vertoonden, waren ze volledig gerealiseerde wezens en wisten wat het lange termijn voordeel voor anderen was. Maar tegenwoordig is dergelijk gedrag schadelijk voor de dharma en moet er een einde aan komen. Ook al zijn de realisaties gelijk aan die goddelijke wezens, toch moet het gedrag in overeenstemming zijn met de conventie. Als iemand zegt dat aangezien iedereen de boeddhanatuur heeft, om het even welk soort gedrag aanvaardbaar is, of dat de leraren geen ethische voorschriften moeten volgen, dat erop wijst dat zij leegte of oorzaak en gevolg niet correct begrijpen.

Iedereen is verantwoordelijk voor zijn of haar gedrag. Voor iemand met een volledig besef is het innemen van urine, uitwerpselen, alcohol en menselijk vlees allemaal hetzelfde. Maar als die boeddhistische leraren die zich ethisch misdragen uitwerpselen zouden eten of urine drinken, ik betwijfel of ze ervan zouden genieten!

De beoefening van tantra is nooit een excuus voor onethisch gedrag. Als men Vajrayana goed begrijpt, zijn er geen redenen om slecht gedrag te verontschuldigen. Een van de tantra’s stelt dat de ideale lekentantra beoefenaar alle vinaya’s (kloosterdiscipline) zou moeten volgen, maar zonder gewaden te dragen of deel te nemen aan kloosterceremonies…

Als men de leringen duidelijk presenteert, hebben anderen er baat bij. Maar als iemand verondersteld wordt de dharma te propageren en zijn gedrag is schadelijk, dan is het onze verantwoordelijkheid om dit met een goede motivatie te bekritiseren. Dit is opbouwende kritiek en je hoeft je er niet ongemakkelijk bij te voelen. In “The Twenty Verses on the Bodhisattvas’ Vows” staat dat er geen schuld is aan welke actie je ook onderneemt met pure motivatie. Boeddhistische leraren die misbruik maken van seks, macht, geld, alcohol of drugs, en die, geconfronteerd met legitieme klachten van hun eigen leerlingen, hun gedrag niet corrigeren, moeten openlijk en met naam en toenaam worden bekritiseerd. Dit kan hen in verlegenheid brengen en ervoor zorgen dat ze spijt hebben van hun beledigende gedrag en er een einde aan maken. Door de belichting van het negatief neemt de ruimte voor de positieve kant toe. Bij de bekendmaking van dergelijk wangedrag moet duidelijk worden gemaakt dat dergelijke leraren het advies van de Boeddha hebben genegeerd. Bij het openbaar maken van het ethisch wangedrag van een boeddhistische leraar is het echter niet meer dan eerlijk om ook hun goede kwaliteiten te vermelden.

Boeddhistische leraren in dharmacentra zouden niets te maken moeten hebben met de financiën van het centrum. Zij zouden zich moeten concentreren op onderwijs terwijl de leden de financiën van het centrum beheren. Ook alcohol ligt vaak aan de basis van ethisch wangedrag. In de Tibetaanse samenleving drinken de meeste leken alcohol, hoewel ze zichzelf boeddhistisch noemen. Maar de Boeddha zei duidelijk dat iedereen die hem hun leraar noemt, niet eens een druppel alcohol zou moeten drinken.’

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Dalai Lama, Geluk, Mensenrechten, Misbruik, Tibetaans boeddhisme Tags: André Kalden, dalai lama, dharma, Han de Wit, kritiek, Nico Tydeman, relatie leraren student, Sakyong Mipham Rinpoche, seksueel wangedrag, Shambhala Internatioal, spreken

Lees ook:

  1. Shambhala over aanpakken (seksueel) wangedrag -‘we moeten het beter doen’
  2. Isabella van Vliet over misbruik binnen Shambhala – ‘ik zal niet langer zwijgen’
  3. Shambhala creëert buffer om toekomstige klappen op te vangen
  4. Door schandalen geteisterde Shambhala International stelt traumawerkgroep in

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. zeshin zegt

    8 augustus 2018 om 20:31

    Wie zou dat kunnen tegen spreken.

  2. Paulien van Poppel zegt

    10 augustus 2018 om 09:19

    De woorden van de dalai lama zijn te genuanceerd. Het is duidelijk, dat hij niet oproept actief misbruikmisstanden aan te pakken binnen de boeddhistische gemeenschappen. Juiste motivatie of niet. Hetzelfde gebeurt binnen de katholieke kerk, jehova getuigen en ……. Misschien dat leiders er per definitie op gericht zijn de status quo te handhaven.

  3. Bertina Maes zegt

    10 augustus 2018 om 10:03

    En wat als de Dalai lama nu eens een ‘volledig gerealiseerd wezen’ is, die een autoriteitsfunctie kreeg en hierin zijn verantwoordelijkheden neemt owv zijn opdracht, en niet owv het heersende klimaat van wantrouwen. Als de basisinstelling van het vertrouwen in het goede er niet meer zou zijn… Heeft er trouwens iemand weet van de communicatie van de Dalai Lama met leraren die zich ethisch misdragen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 27 juni 2022 - 3 juli 2022
    Zomer Retraite met Losang Gendun
  • 2 juli 2022
    Zazenkai Zengroep Oshida met Helma Jifu Vulink
  • 3 juli 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • 4 juli 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • 4 juli 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking – Michael Bakoenin, God, de Staat en andere vormen van dictatuur

Erik Hoogcarspel - 30 juni 2022

Nog steeds, ook op de klimaatdemonstratie van 19 juni jl., ziet men groepen in het zwart geklede jongeren mee demonstreren die zich presenteren als vertegenwoordigers van het anarchisme. Deze groepen kunnen in het buitenland erg agressief optreden en zelfs banden onderhouden met extreemrechts. Vele oppassende burgers zien het anarchisme aan voor een uiting van jeugdige overmoed, die vanzelf wel zal overgaan. Hoe kun je immers een staat besturen zonder regering? Was het anarchisme niet een soort extreem communisme en hebben we niet gezien dat het communisme gewoon een slecht systeem is?

Boekbespreking – Renée Girard, de romantische leugen en de romaneske waarheid

Erik Hoogcarspel - 14 juni 2022

Volgens de literatuurwetenschapper René Girard (1923 – 2015) worden we juist niet als een uniek zelf geboren. Dit is volgens hem een romantische leugen waarmee we onszelf voor de gek houden. We ontwikkelen ons niet eens tot een uniek zelf, want in de regel worden onze keuzes niet gemotiveerd door een eigen unieke behoefte. We willen meestal graag hebben wat anderen al hebben, juist omdat die anderen dit willen hebben.

Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

Hein Thijssen – ´Het leven is een schijtende merel´

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Alleen voor een ontwaakte is het achtvoudige pad een natuurlijke zaak’

Boekbespreking – Bernard Mandeville, een ondeugende denker?

Erik Hoogcarspel - 9 juni 2022

Bernard Mandeville (1670 – 1733) werd geboren in een gegoede remonstrantse familie te Rotterdam. Hij studeerde in Leiden en vertrok tegen het einde van de 17e eeuw naar Londen om er een medische praktijk op te zetten. Daar schreef hij eerst luchtige stukjes proza in tijdschriften, maar later publiceerde hij ook over geneeskunde en economie. Zijn bekendste boek is “De fabel van de bijen”.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Het jaar 2022 – dag 181 – boeren
  • Kloof tussen boekenrecensenten en lezers – auteur plaatst advertenties in NRC
  • Vrijdag Zindag – Arbeidsmigrant
  • Halte Hertenkamp, aantekeningen van Boeddha’s buschauffeur
  • Simpel en waar: drie nieuwe boeken van uitgeverij Samsara

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens