• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Goff – leraren kunnen alle kanten op met DAR-advies

16 november 2017 door gastauteur

Het Boeddhistisch Dagblad publiceerde onlangs een (nog voorlopige) tekst van de Dharma Advies Raad van de Boeddhistische Unie Nederland. Die tekst is bedoeld als een advies aan meditators, beginnend en gevorderd, die een leraar consulteren.

Ik val meteen maar met de deur in huis met twee punten van aandacht:

1) het is een raadsel waarom BUN als vereniging van aangesloten bevriende boeddhistische organisaties advies uitbrengt aan meditators en niet aan de aangesloten organisaties.
2) er staat geen enkel advies aan meditators in die tekst.

Ik lees in de tekst veel algemeenheden en een paar zinnige opmerkingen over de boeddhistische leraar, over de meditator, en over hun relatie. De tekst eindigt met de vertrouwenskwestie. Ik citeer uit de laatste paragraaf: “Zowel de leerling als de leraar moeten vanaf het begin van hun relatie wederzijds vertrouwen in elkaar stellen …” Dat is m.i. een malle eis maar als DAR dat een valide voorwaarde voor een relatie vindt waarom ontbreekt dan elk advies hoe dat vertrouwen is te bevorderen of waarborgen? Er wordt niet 1 woord aan besteed. Het document is dan ook een globale intentieverklaring, geen concrete zorg- en voorzorg regeling. Eerlijk gezegd vind ik het van een dermate naïef niveau dat de vraag opkomt wat BUN eigenlijk is. Op de site staat dat het statutair een vriendschapsvereniging tot algemeen nut is, met ANBI status. En met als doelstelling “Het bevorderen van de vriendschappelijke samenwerking tussen in Nederland werkzame boeddhistische groeperingen.” Vrijblijvender kun je het niet krijgen. Niemand van de vriendenclub heeft kennelijk iets te verliezen met het lidmaatschap. No skin in the game.

Mijns inziens is persoonlijk contact met een leraar voor het overgrote deel van (aspirant)meditators onontbeerlijk. Dat contact is niet nodig voor theoretische info-overdracht (iedereen kan lezen en heeft toegang to www) maar wel voor correcties op meditatie-technische details en voor het voeden / temperen / kanaliseren van geestdrift. De tekst van DAR rept er met geen woord over en de tien leden van de raad hebben er kennelijk niet over nagedacht, althans hebben het niet relevant geacht.

Ongevraagd advies aan de tien DAR-leden: Wat elke leraar en elke leerling moeten doen is afspraken maken. Werkafspraken. De leraar/leerling relatie is een werkrelatie en daarover dienen afspraken te worden gemaakt: logistieke afspraken, financiële afspraken, afspraken over rolverdeling en rolvastheid. En ook afspraken over scheiding van privé en zakelijk contact: dus geen geld of boeken of tandenborstels of condooms of andere spullen aan elkaar lenen. En nergens, ook niet buiten de meditatie-ruimte, in elkaars bijzijn ook maar half uit de kleren gaan.

Over dergelijke werkafspraken zwijgt de tekst in alle talen. En er wordt evenmin iets gezegd over consequenties van het niet nakomen van afspraken. Niet wat betreft een leerling die de afspraken niet nakomt, niet wat betreft een leraar die de afspraken niet na komt. Kortom, de tekst van DAR is vrijblijvend en onzakelijk. Leerlingen hebben hier helemaal niets aan en leraren kunnen er alle kanten mee op.

Lees ook van Edel  Maex – De angst om te kijken

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden Tags: advies, BUN, DAR, relatie leraar leerling, vragen, vrijblijvendheid

Lees ook:

  1. Dharma Advies Raad – Leraren in het boeddhisme
  2. Jigme Lodro rinpoche – De relatie leraar-student in het Tibetaans boeddhisme
  3. Relatie boeddhistische leraren en bgv’ers onmisbare pijler
  4. SIM – BUN moet helder standpunt innemen inzake voorkomen seksueel misbruik

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 1 maart 2021
    Online Dhammakaya-meditatie
  • 3 maart 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • 3 maart 2021
    Weten - Niet Weten | Cursus Lotus Trilogie online
  • 3 maart 2021
    Lezingenserie 'Mystiek leven'
  • 4 maart 2021
    Doorlopende groep Vipassana Haarlem
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boeddhisten ontwaakt (deel 3)

Kees Moerbeek - 28 februari 2021

Grant onderzoekt hoe de geleerde Rahula zijn begrip van de kern van de leer van de Boeddha kan verenigen met de claims van het door Dharmapala geïnspireerde Singalese nationalisme. Rahula nam volgens Grant ‘zijn toevlucht tot de intellectuele strategie die claimt dat verschillende historische omstandigheden vragen om een andere manier van de uitleg van de boodschap van de Boeddha.’ Hij doet een beroep op het historisch moment om de interpretatie van het boeddhisme in de Mahavamsa te rechtvaardigen en daarmee zijn eigen activistische politieke agenda.

Mijmeringen over bewustzijn

Rob van Boven en Luuk Mur - 23 februari 2021

Je trok in je jeugd de conclusie dat je niet gewenst was. Met die ervaring ging je de wereld zien. Dat werd het fundament van je geloofssysteem. Je ging jezelf beschermen tegen deze pijnlijke gevoelens, die het gevolg zijn van wat je bent gaan geloven.  Dat kan zijn door jezelf zoveel mogelijk terug te trekken of vooral niet lastig te zijn. Of misschien ging je juist heel nadrukkelijk aanwezig zijn, wat door anderen juist als heel vervelend ervaren kan worden.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 2 en slot))

Erik Hoogcarspel - 21 februari 2021

Het is niet verwonderlijk dat het begrip “gelijkheid” in andere culturen geen rol speelt. Blijkbaar heeft men daar wel van de ervaring geleerd. Voor Confucius waren rangen en standen in de maatschappij noodzakelijk voor een harmonische en goed functionerende samenleving. Een referendum zou volgens hem alleen maar tot grote rampen leiden, want ongeletterde en slecht opgevoede mensen kunnen niet weten wat het beste is voor ieder.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 1)

Erik Hoogcarspel - 20 februari 2021

We leven in procrustische tijden waarin gelijkheid heilig is geworden. Onderscheid, discriminatie, is zo’n beetje de bron van alle kwaad. We moeten allemaal gelijk zijn. Alle kinderen in een klas, allemaal schaatsen of naar het strand op hetzelfde moment, allemaal dezelfde kleding en dezelfde maten, met wat elastiek in de stof past het toch wel.

Paul Boersma – Het portret als valkuil

Paul Boersma - 16 februari 2021

Het Boeddhabeeld is een symbolische weergave van de vergoddelijkte mens, van de verlichte mens, van de mens waarin wijsheid en mededogen tot volle ontplooiing zijn gekomen. Het is een toonbeeld van harmonie.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Niet-weten is leven in onduidelijkheid
  • Boeddhisten ontwaakt (deel 3)
  • Dick – aandacht is toelaten
  • Hans van Willenswaard – Het mysterie van de Zwarte Tulp (8) – de boeddhistische kloosterling
  • Mijn (tijdelijke) staat van zijn

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens