Vajra bouwt scholen, verleent studiebeurzen en richtte in 2017 een eigen particuliere school op, de Vajra Academy. Vajra bouwde tientallen openbare watertapplaatsen en latrines in afgelegen bergdorpen en richtte healthposts in voor directe medische hulp.
Onderwijs
Ga je mee neuken?
En Siddhartha? Ben jij er bij geweest toen hij zijn vader zei dat hij asceet wilde worden? En, Siddhartha is ook niet als asceet geboren. Hij had een zoon, Rahula, die samen met zijn vrouw zijn struikelblok voor de oplossing van de milieuramp, de scholen, de zorg, de landbouw, en de woningbouw waren. Maak niet de vergissing dat Siddhartha zijn familie voor zijn eigen zielenheil in de steek liet. Het is jouw wereld waar we in leven met alles erop en eraan. Dus als je zegt boeddhist te zijn dan is dat nogal wat.
De ascetische boodschap van het ziekenhuisgebouw
Bouwkundig adviseur Hans Westerveld heeft zich gedurende zijn hele loopbaan bezig gehouden met gebouwen voor zorginstellingen. In zijn promotieonderzoek ging hij op zoek naar een dimensie van het ziekenhuis die in zijn vak als adviseur huisvesting onderbelicht blijft: de betekenissen van het gebouw. Deze worden doorgegeven met verhalen.
Boeken – Mens worden is een kunst
Mens worden is een kunst. Geen wetenschap. Indien het een wetenschap zou zijn dan zouden er bewezen theorieën, eenduidige antwoorden, protocollen en handleidingen voor het leven bestaan. Die zijn er niet. Ieder individu zal met alle verlangens, onzekerheden, twijfels, angsten, nederlagen die inherent zijn aan ons bestaan zijn eigen weg moeten vinden om de menselijkheid te bereiken die ons in staat moet stellen in waarheid te leven, schoonheid te scheppen, compassievol en rechtvaardig te zijn.
Bosbranden op Hawaï vernietigen boeddhistische gemeenschappen
Hawaï heeft een complexe Aziatisch-Amerikaanse boeddhistische geschiedenis die teruggaat tot de negentiende eeuw.
Pieter Omtzigt sticht nieuwe politieke partij – Nieuw Sociaal Contract
‘Die politiek is niet enkel wat er in Den Haag gebeurt, maar het is ook hoe wij samen ons land vormgeven, met nieuwe initiatieven voor volkshuisvesting, voor zorg en andere noden in de samenleving.’
De boeddhistische heropleving in China eerste helft van de 20ste eeuw
De grotere lekengroepen beperkten zich niet tot een enkele activiteit. De Buddhist Pure Karma Society (1925) in Shanghai bijvoorbeeld had een weeshuis en een polikliniek met gratis Chinese medicijnen voor de armen. Zij zamelde geld in voor kleding en voedsel, niet alleen voor de armen, maar ook voor de slachtoffers van overstromingen en bij hongersnood, ook in andere delen van centraal China. Aan intellectuele aanhangers bood zij de mogelijkheid om bijeen te komen om te discussiëren over boeddhistische filosofie, aan vrome leden een gebedsruimte voor religieuze beoefening en voor iedereen lezingen over boeddhistische teksten. Bovendien gaf de organisatie een krant uit en had zij een radiostation, de eerste boeddhistische ter wereld.
‘Mijn sociale betrokkenheid zit in het bouwen en onderhouden van gemeenschap’
In de retraites die Bart meegemaakt heeft in Nederland en de VS ziet hij vooral witte mensen, hoger opgeleid, vrouw. Dat geldt ook voor de begeleiders. Voor Bart is dat onlosmakelijk gekoppeld aan een positie van macht. ‘Als je je als deelnemer nooit gerepresenteerd ziet door leraren of de gemeenschap, dat doet wat met je. Ik zou daar zelf van schrikken, en er niet aan meedoen.’
Dharmaregen
Ik woonde ooit een lezing van een filosoof bij over de vraag: waarom zijn filosofen zo gehecht aan hun gedachten? Wat mij vanuit mijn zenachtergrond verbaasde was dat hij die gehechtheid als heel belangrijk ervoer. Het boeddhisme ziet die gehechtheid als een bron van lijden. Filosofen koesteren hun gedachten, bouwen ze zorgvuldig op en toetsen ze aan de vereisten van een heldere redenering. Een filosoof kan niet zomaar eender wat beweren. Filosofie is een boeiende wetenschap.
Tentoonstelling ‘Tibet in kaart gebracht’ toont historische grenzen van het land
Deze kaarten vertellen een verhaal over hoe Tibet in de loop der tijd door verschillende instanties in kaart is gebracht, zodat mensen begrijpen hoe het in kaart brengen van Tibet in de loop der tijd is geëvolueerd.
‘Ik leef niet om te mediteren, ik mediteer om te leven’
Ank Schravendeel heeft samen met begeleiders en bestuurders van boeddhistische meditatiegroepen in Groningen een cursus klimaatgesprekken gevolgd. Ank voelde dat het in deze tijd van overgang en klimaatverandering nodig was om zicht te krijgen op haar eigen houding ten opzichte van klimaatverandering, om er daarna ook binnen de sangha over te kunnen praten. ‘Ik had het niet over klimaat, ik vond het een veel te groot en ingewikkeld onderwerp en ik wilde leren om dat wel te kunnen.’ Ze vindt het belangrijk om iets dat zo in de wereld speelt, mee te kunnen nemen in de dhamma-talks.
Amitabha poedja voor Lea Vanrompay
Lea was een van de medeoprichters van Het Tibetaans Instituut – Karma Sönam Gyamtso Ling – in Schoten, waar ze meer dan 30 jaar heeft gewoond, en van Yeunten Ling in Hoei en Nalanda in Brussel.
Banden tussen Indiase en Russische boeddhistische gemeenschappen verdiept
Ling rinpoche heeft in het verleden als spiritueel leider actief deelgenomen aan wereldwijde bijeenkomsten gericht op het behoud van boeddhistische tradities en het aanmoedigen van debat over relevante moderne kwesties. Daarnaast neemt hij sinds 2004 deel aan de gesprekken van het Mind and Life Institute.
Dharmaleraar Daehae Sunim – films om spirituele concepten over te brengen
Op het eerste gezicht lijkt ‘Sermon on the Mount’ een Bijbelse film over acht jonge christenen die samenkomen in een geheime grot om na te denken en te discussiëren over hun geloofsgerelateerde vragen. De film onderzoekt diepe kwesties zoals de aanwezigheid van pijn in een universum dat wordt geregeerd door een almachtige God, de symboliek van de boom der kennis en de verboden vrucht, en het concept van menselijke schuld. Interessant genoeg overbrugt de film de kloof tussen het boeddhisme en het christendom door spirituele ideeën te onderzoeken die identiek zijn.
‘Is sociale actie bevorderlijk voor vipassana?’
Privé moeten leraren zelf weten of ze betrokken willen zijn bij een zaak of niet. Echter, de geschiedenis laat zien dat als je bezig bent met concepten, dat polarisatie en wording (bhava) direct ontstaan. Betrokken boeddhisten zijn er altijd geweest, ook in Azië. Maar zodra men gewend raakt aan het aanhangen van visies, dan worden visies dwangmatig, bepalend, en confronterend.
Alles wat ontstaat zal ook weer vergaan (oorzaak en gevolg)
De mentale vergiften zijn: zinnelijke begeerte (kamasava), verlangen naar bestaan (bhavasava), onwetendheid (avijjasava, in de zin van de grondoorzaak van alle lijden, van alle begeerte, van alle haat) en soms wordt hier als vierde het koesteren van opinies (ditthasava) aan toegevoegd.
Zicht op boeddhisme (5 en slot) – Mijn doen en laten is helemaal op de dharma gericht
Ik heb besloten om de weg via het zenboeddhisme te volgen. En heb mij via internet aangesloten bij een Plum Village gemeenschap van Thich Nhat Hanh. Hier volg ik geregeld cursussen.
Vooraanstaand Tibetaans onderwijsdeskundige dr. Gyal Lo rondt bezoek aan Europa af
In 2016 was hij persoonlijk getuige van de gevolgen van dit Chinese beleid voor zijn eigen achternichtjes, die al na drie maanden op een kostschool Chinees met elkaar begonnen te praten en emotioneel steeds verder van hun familie kwamen te staan. Ontzet door deze situatie, startte hij een academisch veldonderzoek en bezocht meer dan 50 kostscholen om de gevolgen voor de kinderen en hun gemeenschappen vast te leggen.
Maitreya Instituut – Vacature financiële en cursusadministratie (parttime)
Administrateur gezocht, parttime baan.
Dick – Het komt niet binnen
Ik herinner me dat, toen ik net met zitten begon, de woorden van leraren soms vertraagd binnenkwamen of helemaal niet. Het was alsof ze door een muur heen moesten. Achteraf zie ik vooral ook dat ik ze vervormde. Vaak schiep ik zelf in hun woorden een ‘overkant’ die bereikt moest worden. Of een onneembare kloof. Zeiden ze dat of hoorde ik het zo?
Kung Fu nonnen – boeddhistische vechtkunst en emancipatie
De nonnen zijn afkomstig uit de Drukpa stam, een oude boeddhistische sekte die haar wortels in het hart van de Himalaya heeft. Geleid door het dynamische leiderschap van de 12e Gyalwang Drukpa, brak deze groep in 2008 met de langdurige boeddhistische wet die nonnen fysieke training verbiedt. Met de naam Jigme, wat ‘onverschrokkene’ betekent, belichamen deze nonnen durf en lef en brengen ze spiritualiteit tot een nieuw leven.
Presentatie van de nieuwe Acta Comparanda
Enkele collega’s zullen tevens een korte toelichting geven over hun bijdrage of over een bepaalde recensie.
Boeddhistisch modernisme: Een reis naar een staat van verlichting en kalmte
Hoewel Sofia altijd respect had gehad voor het geloof van anderen, was ze nooit echt nieuwsgierig of geïnteresseerd geweest om het over te nemen. Dat veranderde.
Dharmapelgrim – Nog een keer ChatGPT
Als echte Dharmapelgrim zeg ik: Pas op met ChatGPT en alle andere (toekomstige) AI robots die teksten genereren. Ze worden steeds beter, maar missen iets heel belangrijks.