De grotere lekengroepen beperkten zich niet tot een enkele activiteit. De Buddhist Pure Karma Society (1925) in Shanghai bijvoorbeeld had een weeshuis en een polikliniek met gratis Chinese medicijnen voor de armen. Zij zamelde geld in voor kleding en voedsel, niet alleen voor de armen, maar ook voor de slachtoffers van overstromingen en bij hongersnood, ook in andere delen van centraal China. Aan intellectuele aanhangers bood zij de mogelijkheid om bijeen te komen om te discussiëren over boeddhistische filosofie, aan vrome leden een gebedsruimte voor religieuze beoefening en voor iedereen lezingen over boeddhistische teksten. Bovendien gaf de organisatie een krant uit en had zij een radiostation, de eerste boeddhistische ter wereld.
Onderwijs
‘Mijn sociale betrokkenheid zit in het bouwen en onderhouden van gemeenschap’
In de retraites die Bart meegemaakt heeft in Nederland en de VS ziet hij vooral witte mensen, hoger opgeleid, vrouw. Dat geldt ook voor de begeleiders. Voor Bart is dat onlosmakelijk gekoppeld aan een positie van macht. ‘Als je je als deelnemer nooit gerepresenteerd ziet door leraren of de gemeenschap, dat doet wat met je. Ik zou daar zelf van schrikken, en er niet aan meedoen.’
Dharmaregen
Ik woonde ooit een lezing van een filosoof bij over de vraag: waarom zijn filosofen zo gehecht aan hun gedachten? Wat mij vanuit mijn zenachtergrond verbaasde was dat hij die gehechtheid als heel belangrijk ervoer. Het boeddhisme ziet die gehechtheid als een bron van lijden. Filosofen koesteren hun gedachten, bouwen ze zorgvuldig op en toetsen ze aan de vereisten van een heldere redenering. Een filosoof kan niet zomaar eender wat beweren. Filosofie is een boeiende wetenschap.
Tentoonstelling ‘Tibet in kaart gebracht’ toont historische grenzen van het land
Deze kaarten vertellen een verhaal over hoe Tibet in de loop der tijd door verschillende instanties in kaart is gebracht, zodat mensen begrijpen hoe het in kaart brengen van Tibet in de loop der tijd is geëvolueerd.
‘Ik leef niet om te mediteren, ik mediteer om te leven’
Ank Schravendeel heeft samen met begeleiders en bestuurders van boeddhistische meditatiegroepen in Groningen een cursus klimaatgesprekken gevolgd. Ank voelde dat het in deze tijd van overgang en klimaatverandering nodig was om zicht te krijgen op haar eigen houding ten opzichte van klimaatverandering, om er daarna ook binnen de sangha over te kunnen praten. ‘Ik had het niet over klimaat, ik vond het een veel te groot en ingewikkeld onderwerp en ik wilde leren om dat wel te kunnen.’ Ze vindt het belangrijk om iets dat zo in de wereld speelt, mee te kunnen nemen in de dhamma-talks.
Amitabha poedja voor Lea Vanrompay
Lea was een van de medeoprichters van Het Tibetaans Instituut – Karma Sönam Gyamtso Ling – in Schoten, waar ze meer dan 30 jaar heeft gewoond, en van Yeunten Ling in Hoei en Nalanda in Brussel.
Banden tussen Indiase en Russische boeddhistische gemeenschappen verdiept
Ling rinpoche heeft in het verleden als spiritueel leider actief deelgenomen aan wereldwijde bijeenkomsten gericht op het behoud van boeddhistische tradities en het aanmoedigen van debat over relevante moderne kwesties. Daarnaast neemt hij sinds 2004 deel aan de gesprekken van het Mind and Life Institute.
Dharmaleraar Daehae Sunim – films om spirituele concepten over te brengen
Op het eerste gezicht lijkt ‘Sermon on the Mount’ een Bijbelse film over acht jonge christenen die samenkomen in een geheime grot om na te denken en te discussiëren over hun geloofsgerelateerde vragen. De film onderzoekt diepe kwesties zoals de aanwezigheid van pijn in een universum dat wordt geregeerd door een almachtige God, de symboliek van de boom der kennis en de verboden vrucht, en het concept van menselijke schuld. Interessant genoeg overbrugt de film de kloof tussen het boeddhisme en het christendom door spirituele ideeën te onderzoeken die identiek zijn.
‘Is sociale actie bevorderlijk voor vipassana?’
Privé moeten leraren zelf weten of ze betrokken willen zijn bij een zaak of niet. Echter, de geschiedenis laat zien dat als je bezig bent met concepten, dat polarisatie en wording (bhava) direct ontstaan. Betrokken boeddhisten zijn er altijd geweest, ook in Azië. Maar zodra men gewend raakt aan het aanhangen van visies, dan worden visies dwangmatig, bepalend, en confronterend.
Alles wat ontstaat zal ook weer vergaan (oorzaak en gevolg)
De mentale vergiften zijn: zinnelijke begeerte (kamasava), verlangen naar bestaan (bhavasava), onwetendheid (avijjasava, in de zin van de grondoorzaak van alle lijden, van alle begeerte, van alle haat) en soms wordt hier als vierde het koesteren van opinies (ditthasava) aan toegevoegd.
Zicht op boeddhisme (5 en slot) – Mijn doen en laten is helemaal op de dharma gericht
Ik heb besloten om de weg via het zenboeddhisme te volgen. En heb mij via internet aangesloten bij een Plum Village gemeenschap van Thich Nhat Hanh. Hier volg ik geregeld cursussen.
Vooraanstaand Tibetaans onderwijsdeskundige dr. Gyal Lo rondt bezoek aan Europa af
In 2016 was hij persoonlijk getuige van de gevolgen van dit Chinese beleid voor zijn eigen achternichtjes, die al na drie maanden op een kostschool Chinees met elkaar begonnen te praten en emotioneel steeds verder van hun familie kwamen te staan. Ontzet door deze situatie, startte hij een academisch veldonderzoek en bezocht meer dan 50 kostscholen om de gevolgen voor de kinderen en hun gemeenschappen vast te leggen.