• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Over de Lotus-soetra (40B): Intermezzo

Over de Lotus-soetra (40B): Intermezzo

2 oktober 2023 door Dharmapelgrim

Ik ben geen deskundige op het gebied van de Lotus-Soetra, maar dat hoeft toch ook niet? De soetra brengt mij op allerlei gedachten en die wil ik met lezers van het BD delen. We zijn inmiddels wel over de helft van de soetra, maar nog niet aan het einde. Deze keer:

Intermezzo

Deze bijdrage gaat over het schrijven van deze column over de Lotus=soetra. Ik heb het gevoel dat het nodig is een en ander toe te lichten, om misverstanden te voorkomen. Om te beginnen meen ik te mogen concluderen dat er mensen zijn die denken dat ik een deskundige ben op het gebied van soetra’s in het algemeen. Nee! Dat ben ik niet. Ik ben geen soetra-loog, soetra-soof of soetra-bolleboos. Het lezen van de Lotus-soetra brengt mij op allerlei gedachten, en die schrijf ik op om het resultaat vervolgens op te sturen naar de redactie van het Boeddhistisch Dagblad. Spontaan. Dat houdt in dat ik mijn woorden niet eerst op goudschaaltjes afweeg om te voorkomen dat er misschien, wellicht, per ongeluk, onbedoeld en abusievelijk (nog wat vergeten?) een incorrectheid in staat. Kom op zeg. Als ik dat moet doen, is voor mij de lol er af. Dus ja, ik weet zeker dat ik onzorgvuldig, onwetenschappelijk, ondit en ondat bezig ben en ik adviseer bij deze iedereen mijn schrijfsels niet al te serieus te nemen. Behalve deze zin: “Neem niets zomaar voor waar aan, maar toets het altijd zelf.”

Ik gebruikte vroeger voor mijn studenten het volgende zinnetje om duidelijk te maken wat close reading inhoudt: “Jantje loopt over het gras.” Een zinnetje met slechts vijf woordjes. Wat staat daar nou precies?

  1. JANTJE loopt over het gras. Dus niet Pietje, Annie of iemand anders.
  2. Jantje LOOPT over het gras. Hij fietst niet, kruipt niet, huppelt niet, rolt niet…
  3. Jantje loopt OVER het gras. Hij loopt er niet omheen. En hij springt er ook niet overheen.
  4. Jantje loopt over HET gras. Heel bijzonder gras! Het zijn niet zomaar wat polletjes.
  5. Jantje loopt over het GRAS. Hij loopt dus niet over een sintelbaan of schelpenpad…

Als je mijn columns zo leest, ga je eraan voorbij dat ik nooit de intentie heb gehad dat jij ze zo zou moeten lezen. Ben je gek! Nogmaals, ik schrijf spontaan, stuur op… en vergeet wat ik geschreven heb. En jij – beste lezer – mag er in lezen wat jij wilt lezen. Het is daardoor voorstelbaar dat ik iets opschrijf waardoor sommige lezers denken dat ik niet weet waar ik het over heb. Daar vergissen ze zich echter in. Ik zit niet uit mijn nek te kletsen, vind ik zelf. Iedere column zegt iets over mijzelf. Iedere column is geschreven vanuit mijn oprechte wens mijn gedachten van dat moment te delen. Ik lees die columns zelf na publicatie in het BD ook na. En dan denk ik de ene keer: “dat staat er wat ongenuanceerd”; een andere keer “hoe kom ik er op”, en zelfs wel eens “wow, goed gezegd” of “onzin!”. Daarom kan ik accepteren dat anderen ook dat soort gedachten hebben na lezen van mijn bijdragen. Prima. En dat ik mijn gedachten van dat moment deel, houdt in dat ik niet uitsluit dat ik morgen andere gedachten heb. Neem van mij maar aan dat ik, toen ik twintig was, andere gedachten koesterde dan toen ik dertig was, en dat toen ik dertig was… Enzovoorts. Ik durf te wedden dat ik over tien jaar weer ander gedachten heb. Eerlijk gezegd denk ik nu ook dat het vreemd zou zijn wanneer ik over tien jaar nog net zo over van alles en nog wat denk als nu. Het zou betekenen dat ik geen enkele ontwikkeling meer zou hebben doorgemaakt.

Zullen we het voor de verandering nog even over Boeddha hebben? Het lijkt mij aannemelijk dat ook Boeddha zich zijn hele leven is blijven ontwikkelen. Hij werd tachtig, volgens historici. Zou hij zich na het bereiken van zijn verlichting onder de Bodhiboom ruim 45 jaar helemaal niet meer ontwikkelt hebben? Nu zeg ik spontaan: daar geloof ik niks van. Of wacht even… ik heb het over de mens Shakyamuni., niet over de Eeuwige Boeddha. De (Het) laatste (eerste / enige) is onveranderlijk hetzelfde / dezelfde (kies maar), en … pfff. Lastig hoor om het correct op te schrijven. En was het wel ZIJN verlichting en niet gewoon DE verlichting of ging hem alleen maar een licht op?

Vaak lezen we wat we willen lezen. Nee, dat zeg ik verkeerd. Vaak lezen we wat we vrezen te lezen. Nee, nee, dat zeg ik weer verkeerd. Vaak lezen we wat we hopen … weet je wat? Lees jij maar en dan schrijf ik. Het is sowieso anders. Totaliter aliter.

Categorie: Boeddhisme, Columns, Dharmapelgrim, Geluk, Onderwijs, Pali-Canon Tags: Lotus Soetra, ontwikkelen, soetra-loog, soetra-soof of soetra-bolleboos

Lees ook:

  1. Over de Lotus-soetra (38): Prediking
  2. Over de Lotus-soetra (18): Overdrijven is ook een kunst
  3. Over de Lotus-soetra (23): De parabel van de man die naar water graaft
  4. Hallo, waarmee kan ik u helpen?

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Dharmapelgrim

Probeert sinds zijn 16de jaar het Edele Achtvoudige pad te volgen. Dat lukt hem met vallen en opstaan, waarbij hij zichzelf voorhoudt dat hij dat pad tot het einde zal gaan, zolang hij maar één keer vaker opstaat dan valt. Iedereen die de dharma beoefent is een pelgrim op zijn eigen weg. 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door
  • Locaties
  • Overzicht op kaart

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

16 nov
Oriëntatiebijeenkomst Lotus Team Project
16 nov 23
06 dec
Online Lezingenserie ‘Meewerken met de Natuur’ (2)
6 dec 23
09 dec
Oriëntatiebijeenkomst Opleiding tot Kum Nye trainer
9 dec 23
10 dec
Meditatiedag “De vier verblijfplaatsen van het hart”
10 dec 23
10 dec
Tibet festival in Amsterdam
10 dec 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Tolerantie: verbinding is alleen mogelijk met zelfkritiek

    Kees Moerbeek - 3 december 2023

    Ondanks het feit dat het begrip in de loop van de geschiedenis verschillende betekenissen kreeg, bleef de grondbetekenis herkenbaar. Kort en bondig noemt Schuyt tolerantie op bladzijde 8: ‘de onderdrukking van de neiging anderen te onderdrukken.’

    ‘Amerikaans centrum Heartwood organiseert eerste bijeenkomst van overlevenden misbruik door boeddhistische leraren’

    gastauteur - 27 november 2023

    'Het samenkomen liet ons stralen. Beloftes om elkaar volgend jaar weer te ontmoeten. De hoop dat andere overlevenden zich bij onze gemeenschap kunnen aansluiten. Heartwood is de enige plek op het internet die ons samenbrengt. Onze adviesraad en medestanders staan in de frontlinie en bieden hun juridische expertise, academische bijdragen en zuurverdiende kennis aan om dit mogelijk te maken. Sommigen zullen zeggen dat we wandelende wonderen zijn. Daar zijn we het mee eens.’

    VrijdagZindag – anatomie van de zwervende kiezer

    André Droogers - 24 november 2023

    Het aanbod aan betekenisgeving was met zesentwintig partijen zeer divers. Daarin verschillen we van Engeland of de VS. Sommige partijen hebben een ideologische basis, andere partijen bestrijden juist ideologieën. Populistische lijsttrekkers vielen op door hun onderbuikspreken, naar eigen zeggen namens het zwevende volk. Enkele partijen gebruikten de democratische verkiezingen om de democratie welbewust uit te hollen. Nogal wat partijen mikten op proteststemmen of op nationalistische sentimenten. Soms kwam men met voorstellen die tegen de Grondwet ingingen en bevolkingsgroepen discrimineerden. En dan waren er ook nog one-issuepartijen en deelgroeppartijen. Hoe plooiden die het algemeen belang met hun particuliere wensen?

    Taigu – Percepties over Palestina, een essay voor boeddhisten

    Taigu - 21 november 2023

    Gautama bevroeg en gaf raad aan wereldse heersers met snode plannen. Juist spreken, een van de onderdelen van het Achtvoudig Pad, was voor hem een middel om zijn middenweg aan de man te brengen. Dus waarom zou spreken in moeilijke omstandigheden een beletsel kunnen zijn voor boeddhisten en hun leraren? Wat is er mis met je verdiepen in de standpunten en gevoelens van anderen, voordat je in hun ogen genocide preekt wanneer je in een daad van protest uit volle borst de leuze ‘From the river to the sea’ scandeert om jouw steun voor de bevrijding van de een ten koste van de ander uit te drukken?

    Wie mediteert er nu eigenlijk?

    Erik Hoogcarspel - 20 november 2023

    Stel je voor dat je weer eens zit te mediteren en dat het allemaal deze keer erg goed gaat. Je aandacht blijft redelijk bij de ademhaling hangen en wordt alleen af en toe afgeleid door voorbijgaande marginale gedachten. Opeens realiseer je je dat de ademhaling helemaal vanzelf gaat en dat de gedachten zich van niemand en niets iets aantrekken. Het is niet jouw ademhaling, het is gewoon ademhaling, het zijn niet jouw gedachten, het zijn gedachten. Je bent er niet, maar dat hoeft ook helemaal niet. Je begrijpt opeens wat de Boeddha bedoelde met zijn uitspraak dat de werkelijkheid zonder zelf is, anātman.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Wetsvoorstel erkenning Belgisch boeddhisme binnenkort naar het parlement
    • Guy – dhammazaadjes- Wijsheid en bewustzijn
    • Eindig of oneindig – misverstanden rondom dharma
    • Milieudefensie – Nieuwe Tweede Kamer moet miljardensubsidies voor grote vervuilers aanpakken
    • Niets wekt zoveel misverstand als stilte

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.