Het boeddhistische groepswerk in de gevangenissen komt langzaam weer wat op gang nu ook daar de coronacijfers gestaag dalen. In de week van 24 mei is in alle inrichtingen aandacht besteed aan Wesak met passende rituelen en ceremonies, het vertellen van het levensverhaal van de Boeddha, en bijzondere traktaties in de meditatiegroepen.
Onderwijs
Toeristen blijven weg – Thaise (boeddhistische) economie zwaar getroffen
De verliezen zijn aanzienlijk voor de leden van de kloostergemeenschap en de kleine bedrijfjes die in de buurt van deze beroemde tempelcomplexen floreren. Veel verkopers die water, straatvoedsel en souvenirs rond de tempel verkopen, hebben hun inkomsten verloren.
Zesde conferentie Buddhism and Nordland in Zweden
De reden om door te gaan met de conferenties Buddhism and Nordland is de noodzaak om de geschiedenis en de aanwezigheid van het boeddhisme in Noord-Europa te behouden, onderzoek op dit studiegebied te stimuleren en de lokale geschiedenis te verbreden met boeddhistische onderwerpen.
Unieke verzameling acht eeuwen oude boeddhistische teksten nu te zien voor publiek
Het werk is nog altijd de standaard voor de uitgave van veel boeddhistische teksten. De teksten zijn uitgesneden in blokken van berkenhout.
Dalai Lama – Boeddha’s leer nog steeds relevant
De Dalai Lama: ‘Daarom moedig ik, wanneer ik maar kan, boeddhisten die ik ontmoet aan om boeddhisten van de 21e eeuw te zijn, om te ontdekken wat de leer werkelijk betekent en om die in praktijk te brengen. Dit houdt in dat je moet luisteren en lezen, nadenken over wat je hebt gehoord en gelezen en je er diepgaand mee vertrouwd maken.’
Jasper Schaaf – Samenlevingsopbouw, de betutteling voorbij
Jasper Schaaf: ‘Samenlevingsopbouw, misschien is het wel een verouderde term, maar wat zou het. Het gaat erom in steden, dorpen, wijken en buurten inderdaad samenlevingsvormen op te bouwen. Bouwen, metselaars gezocht, leren stevige cohesie te krijgen zonder betutteling. De kritische dingen aanpakken, de leuke vormen omhelzen. ‘
Onderzoek verbanden psychologische behoeften en mindfulness
Voor de masterthesis doet Evelyn Bekooij-Westerhoudt MSc onderzoek naar mogelijke verbanden tussen psychologische behoeften, mindfulness en emotieregulatie (hoe je met emoties omgaat). Zij heeft een hypothese over mediteren vanuit het boeddhisme en is nog hard op zoek naar respondenten die hieraan voldoen.
Boeddhistisch onderwijs kan een rol spelen in terugdringen klimaatcrisis
In Taiwan identificeert meer dan een derde van de volwassenen zichzelf als boeddhist, waardoor het een belangrijke culturele kracht is. Boeddhistische groeperingen hebben een voortrekkersrol gespeeld bij de inspanningen om voor het milieu te zorgen.
Van de bergen naar de stad
De leiders van het Nieuwe Boeddhisme (shin bukkyō) beweerden dat het Japanse boeddhisme evolutionair de meest geavanceerde vorm was van Boeddha’s leer. Anderen gingen zelfs zover om te beweren dat het zuivere boeddhisme alleen in Japan bewaard is gebleven.
30NOW Podcast – Dingeman Boot
Dingeman Boot (1934) is een ‘stadsmonnik’ en geeft cursussen en retraites in yoga en meditatie. Hij heeft een rijk spiritueel leven en een verbleef in totaal meer dan zes jaar in retraite.
‘Mara… duivel, engel of illusie’
Kan de westerling wat hebben aan een “oosterse” mythe? Wie is Mara en waar staat hij voor? Op welke manier kunnen we “onze Mara” het hoofd bieden?
Dalai Lama in gesprek met Russische studenten
De Dalai Lama merkte op dat Rusland als grote natie veel potentieel heeft om bij te dragen aan een gelukkiger wereld. Hij herinnerde zijn publiek er ook aan dat sommige Russische republieken van oudsher boeddhistisch zijn.
Leven in Thailand – schoolreisje
De Thaise scholen verschillen nogal van de Nederlandse. Heel in het oog springend zijn natuurlijk de schooluniformen. Verder gaat het er zo’n beetje aan toe zoals toen ik 55 jaar geleden naar de lagere school ging.
De Blik – zin en onzin van het leven
‘Het grote plaatje’ is een productie van de KRO-NCRV De boeddhistische blik en wordt op 4 april rond 15.30 uur uitgezonden op NPO2.
de Boeddhistische blik – The Geshema is born
Een groepje boeddhistische nonnen doorbreekt in 2016 voor het eerst in de geschiedenis van het Tibetaans boeddhisme het glazen plafond na het behalen van de hoogste monastieke graad in het Tibetaans boeddhisme, de Geshema. Eeuwenlang was dit onmogelijk.
Een leraar, nodig of niet?
‘Ja, maar die leraren verdienen alleen maar geld aan jullie en je hebt ze helemaal niet nodig. Zalig worden kun je helemaal op eigen kracht bereiken en daar is niemand voor nodig behalve jijzelf!’
Dingeman Boot – ‘veel te leren van onhebbelijke mensen’
Dit keer gaan zij langs de verschillende leermeesters van wie Dingeman Boot zelf onderricht heeft gehad. En dat zijn niet de minste leraren, onder wie Wolter Keers, Jean Klein, Shri Nisargadatta Maharaj, Mettavihari, U Pandita, Joseph Goldstein en Tsoknyi Rinpoche.
Het jaar 2021 – dag 67 – Maarten
Rutte, waarom zag je mij niet staan?
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Ehipassiko – Boeddha’s oog van wijsheid door Guy Dubois
Een online dhammatalk over de wijsheid van de Boeddha die onwetendheid verdrijft, het stof op de oogleden wegneemt en de yogi de weg naar de andere oever wijst. Een voordracht over de essentie van de dhamma.
GMF – financiële steun gezinnen Sri Lanka
De meeste huishoudens die ze ondersteunen, worden geleid door vrouwen, weduwe, gescheiden of alleenstaand, die alleen voor hun jonge of oudere afhankelijke personen zorgen. Daarom niet in staat zijn om voldoende inkomen te verdienen voor hun behoeften.
Interview Dingeman Boot over twijfel, nieuwsgierigheid en vertrouwen
Dingeman Boot: ‘Dhamma is voor mij bezig zijn met de waarheid, de werkelijkheid, het pad gaan dat de Boeddha ook ging, de instructies die de Boeddha gaf, zijn onderricht.’
Boeddhisten ontwaakt (deel 3)
Grant onderzoekt hoe de geleerde Rahula zijn begrip van de kern van de leer van de Boeddha kan verenigen met de claims van het door Dharmapala geïnspireerde Singalese nationalisme. Rahula nam volgens Grant ‘zijn toevlucht tot de intellectuele strategie die claimt dat verschillende historische omstandigheden vragen om een andere manier van de uitleg van de boodschap van de Boeddha.’ Hij doet een beroep op het historisch moment om de interpretatie van het boeddhisme in de Mahavamsa te rechtvaardigen en daarmee zijn eigen activistische politieke agenda.
Vrijdag zindag (16) – Ware versies
Westerlingen maken hun eigen versie van het boeddhisme. Die verschilt aanzienlijk van wat je in Azië tegenkomt. Wat men hier typisch boeddhistisch vindt, blijkt het helemaal niet te zijn.
Jasper Schaaf – Bestaat er een ‘meer of mindere mate’ van toeval?
Een intrigerende vraag: Bestaat er een ‘meer of mindere mate’ van toeval? Kun je dit überhaupt zeggen, of brengt ‘de taal’ ons hier al op een onmogelijk spoor?