• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Het jaar 2021 – dag 292 – amok

Het jaar 2021 – dag 292 – amok

20 oktober 2021 door Joop Ha Hoek

Na mijn kennismaking met het boeddhisme, zie mijn column van gisteren, trad ik toe tot de sangha, een gemeenschap van boeddhistische monniken en leken. Nou ja, toetreden, ik volgde boeddhistisch onderwijs onder leiding van een leraar en kwam automatisch in een gompa terecht, met andere studenten. Ik was de oudste in jaren, van sommige leerlingen kon ik wel de opa zijn.

De gompa was gevestigd in een woonhuis. Vanwege mijn artrose die niet van mij is, zo leerde ik, zat ik op een bank, een soort troon, later zou ik boeddhistische monniken tegen komen die qua zit ook hoog verheven waren, en keek tegen de ruggen van de andere studenten aan. De leraar keek mij aan en andersom.

Er gebeurde eigenlijk nooit iets bijzonders in die gompa, los van de inhoud van de lessen natuurlijk. In pauzes dronken de leerlingen een kopje thee en trok de leraar zich terug in een andere ruimte. Als we niet in het honk waren, was de groep wel op pad of in retraite. Zo regen de jaren zich aaneen. Ik nam toevlucht in een Amsterdamse vestiging van de organisatie. Geknield lag ik voor de leraar die op een soort troon zat, net als ik in de gompa. En nam toevlucht tot de Boeddha, dharma en sangha. Ik was wel enigszins angstig dat ik vanwege de artrose in de knieën niet meer overeind kon komen, maar dat viel gelukkig mee.

In een jaar, eind december, trokken we ons terug en gingen al mantra’s zingend het nieuwe jaar in. Dat was erg mooi en liefdevol.

Op een dag zaten we weer in de gompa te studeren en werd er aangebeld. De deur werd geopend en er verscheen een man in de gompa. Hij wilde niet zitten of studeren en je kon aan zijn lichaamshouding zien dat hij steeds kwader werd. Toen begon hij te vloeken, te tieren en te schelden, op niemand in het bijzonder en wij studeerden door. Na een kwartiertje verdween hij weer, de deur met een klap dichttrekkend. Tegenwoordig zou je zo’n man niet meer binnenlaten met al die aanslagen of de terrorisme-eenheid van de politie bellen.

Er werd druk geoefend, niet alleen in de gompa. Af en toe was er een monnik in ons midden, die nooit sprak maar van wie we wisten dat hij uren in kruidenierswinkels doorbracht. Waren in een winkelwagentje legde, zich naar de kassa bewoog en alvorens daar te arriveren terugkeerde naar de schappen om daar alle waren weer terug te leggen. En weer opnieuw te beginnen met wat hij noemde zijn oefening in geduld. In die tijd was er nog geen corona maar of het nou wel zo fris was wat hij deed betwijfel ik.

Op een dag werd de gompa opgeheven en alle boeddhabeelden en andere attributen verwijderd. De feitelijke huurder van het pand, een monnik novice, was lid geworden van een andere boeddhistische organisatie, in onze sangha zeiden we dat hij was overgestapt naar ‘de Chinezen’, daar voelde hij zich meer thuis. Het mooie van het afscheid was dat de gompa weer terugkeerde naar de oorspronkelijke staat: een woonhuis.

Ik verveelde me nooit in het boeddhisme.

Moedig voorwaarts!

BIJSLUITER: het lezen van deze columns kan leiden tot groot geestelijk ongemak, woedeaanvallen, depressies, onbeheerst gedrag, angstaanvallen, maagzuur, zweten, ongeloof, twijfel aan eenieder, straatvrees, lange tenen en het geloof in het eigen gelijk. Bij de lezers. Scheldpartijen en een onbedwingbare drang om te reageren zijn waargenomen. Sommigen willen mij corrigeren. Of bedanken. Of prijzen. De drang om in verzet te komen is waargenomen, het abonnement op te zeggen. Sommigen besluiten de krant niet meer te lezen, of te boycotten. Er kwaad over te spreken. Te janken of te vloeken. De straat op te gaan om te demonstreren maar niet weten waartegen. Het boeddhisme de rug toe te keren. Of aan de drugs te gaan. En zo gaat het maar door.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Columns, Geluk, Joop Hoek, Onderwijs, Tibetaans boeddhisme Tags: gompa, woede

Lees ook:

  1. Het jaar 2021 – dag 70 – buitenspelen
  2. Het jaar 2020 – dag 120 – vuilnismanboeddhist
  3. Gooood-evening! boeddhisten in de Lage Landen
  4. Het jaar 2020 – dag 348 – blaren

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Joop Ha Hoek

Joop Ha Hoek, volger van de dhamma en redacteur. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
04 jun
Lezing 3 principal aspects of the path
4 jun 23
04 jun
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
4 jun 23
04 jun
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
4 jun 23
05 jun
Introductiecursus boeddhistische filosofie en meditatie
5 jun 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    A-sociale media

    Erik Hoogcarspel - 31 mei 2023

    Als boeddhist kun je Internet misschien als oefening gebruiken. Het is in feite een karikatuur van saṃsāra. De begeerte, de afgunst, de woede, de illusie en de leegte zijn er nog gemakkelijker te begrijpen. Als je het scherm van je mobieltje kunt leren zien als een soort ingewikkelde lamp waar niets gebeurt, kun je misschien ook begrijpen dat de werkelijkheid waarin je leeft een soort openheid is waar echt niets gebeurt.

    De afsluiting van de A12 en het boeddhisme

    Joop Ha Hoek - 30 mei 2023

    Mag je de snelweg A12 een paar uur afsluiten om de mensheid te behoeden voor de ondergang? Is het erg om als automobilist even stilte staan of op die dag de weg te vermijden. Was de Boeddha ook een dwarsligger? Zanger/componist Hans de Booij  schuwde als boeddhist het eenvoudige handwerk niet.

    Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

    Joop Ha Hoek - 29 mei 2023

    ‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

    Waarover praten we als we het over identiteit hebben?

    Kees Moerbeek - 28 mei 2023

    Zolang de identiteitsstrijd werd gevoerd uit naam van gemarginaliseerde of als minderwaardig beschouwde minderheidsgroepen, stond deze op het programma van links. Zodra de referentiegroep echter een meerderheid werd, of een groep die zichzelf superieur opstelde naar andere groepen, werd het bestempeld als een rechts of extreemrechts geluid.

    Daoïsme, de mystieke traditie, een bloemlezing

    Erik Hoogcarspel - 27 mei 2023

    Jan de Meyer (1961) is sinoloog en vertaler. Hij doet al 40 jaar onderzoek naar het daoïsme en hij heeft een nieuwe bloemlezing geschreven van de belangrijkste teksten van het daoïsme. De meeste lezers zijn al bekend met twee beroemde teksten uit deze Chinese traditie: de Laozi en de Zuangzi. Beide teksten zijn al verschillende malen in het Nederlands vertaald, onder andere door de bekende sinoloog Kristoffer Schipperṣ.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Dick – Vertrouwen 4
    • Renske – haiku
    • B’eter – Terug naar het thema – en bospaddenstoelensoep
    • Geen dood geen vrees (69)  – Houden van …
    • Hoeveel ogen heeft een wijze, hoeveel oren heeft een dwaas?

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens