• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Nieuws » Lezing Karwin Cheung: Voor de Boeddha en niet voor een gans

Lezing Karwin Cheung: Voor de Boeddha en niet voor een gans

30 september 2021 door de redactie

Met steun van de Overseas Korean Cultural Heritage Foundation zijn recentelijk twee Koreaanse boeddhistische schilderingen in de collectie van de Koninklijke Vereniging van Vrienden der Aziatische Kunst (KVVAK) gerestaureerd. De eerste schildering beeldt een bodhisattva af en de tweede toont een beschermende godheid.

Deze twee anonieme werken uit de 19e eeuw werden getoond tijdens grootschalige publieke rituelen in boeddhistische tempels. De kalme aanzicht van de bodhisattva verraad weinig, maar toch kunnen deze twee werken ons veel vertellen. In zijn lezing gaat Karwin Cheung in op de functie en betekenis van de twee schilderingen, hun plek in de Koreaanse boeddhistische kunst, en de positie van het boeddhisme in Korea.

De lezing vindt op 2 oktober plaats in het Auditorium van het Rijksmuseum. Inloop vanaf 14:30 en de lezing start om 15:00 uur.

Voor deze ontvangst volgen de organisatoren  de richtlijnen van de overheid. Bij de ingang wordt gevraagd om een coronatoegangsbewijs. Dit kan zijn een negatieve testuitslag, een vaccinatiebewijs of een bewijs dat u hersteld bent van corona.

De Koninklijke Vereniging van Vrienden der Aziatische Kunst (KVVAK) is op 29 juni 1918 opgericht door ingenieur en kunstliefhebber H.F.E. Visser (1890-1965) en de verzamelaar en handelaar G.J. Verburgt met het doel grotere bekendheid te geven aan hoogwaardige Aziatische kunst, de belangstelling ervoor te stimuleren en de wetenschapsbeoefening op dit gebied te bevorderen. Enkele jaren na de oprichting van de KVVAK werd een begin gemaakt met het verzamelen van een collectie Aziatische kunstvoorwerpen van hoog niveau. Nadrukkelijk werden en worden geen volkenkundige gebruiksvoorwerpen bijeengebracht, maar kunstvoorwerpen die voor de eigen cultuur in de landen van herkomst zijn vervaardigd. Geen exportkunst en geen gebruiksvoorwerpen, maar unieke kunstobjecten die ook in Azië zelf tot het hoogste niveau worden gerekend. Dankzij kapitaalkrachtige particuliere donateurs, vaak zelf verzamelaars, kon de vereniging een reeks topstukken aankopen waarmee zij in één keer internationale vermaardheid verwierf. Hierin onderscheidt de collectie van de KVVAK zich wezenlijk van die van de volkenkundige musea in Nederland. Zij is daarin uniek en om die reden niet in Leiden bij het Museum voor Wereldculturen ondergebracht, maar bij het belangrijkste kunstmuseum van Nederland: het Rijksmuseum. De ook internationaal hoog gewaardeerde collectie is nog altijd volledig particulier eigendom maar goed zichtbaar voor publiek door het langdurig bruikleen aan het Rijksmuseum en daar te zien in het eigen ‘huis’: Het Aziatisch Paviljoen. Nog altijd verzamelt de KVVAK in samenspraak met de afdeling Aziatische Kunst van het Rijksmuseum, die nu vier conservatoren voor Aziatische kunst telt, vanuit het oorspronkelijke gedachtegoed: met de nadruk op de inheemse esthetiek.

Collectie

De collectie telt momenteel ongeveer 1850 objecten en geniet internationale bekendheid. Deze verzameling is sinds 1952 in bruikleen bij het Rijksmuseum te Amsterdam en vormt daar het hoofdbestanddeel van de afdeling Aziatische Kunst. In 2013 opende het nieuwe Aziatisch Paviljoen in het Rijksmuseum, waar delen van de collectie in volle glorie zijn tentoongesteld. Door aankopen, schenkingen en legaten breidt de collectie zich nog steeds uit. Zij bestaat uit goede representanten van de belangrijkste kunstuitingen in Azië, voornamelijk op het gebied van Chinese oude kunst, Japanse schilder- en beeldhouwkunst en kunstwerken uit Indonesië, maar ook kunst uit India, Thailand, Laos, Sri Lanka en Korea is vertegenwoordigd. Belangrijke voorbeelden zijn onder meer het Zuid-Indiase beeld van de Dansende Shiva uit de 12de eeuw (collectienr. MAK 187) en de Chinese houten sculptuur van Guanyin (MAK 84), eveneens uit de 12de eeuw, die beide een hoogtepunt in zowel de collectie van de KVVAK als die van het Rijksmuseum zijn. Ter gelegenheid van het 75-jarig jubileum in 1993 werden twee Japanse kamerschermen aangekocht (MAK 1464) en om de opening van het Aziatisch Paviljoen in 2013 luister bij te zetten, werd een bijzonder 18de eeuws Chinees porseleinen bord dat beschilderd is met het wapen van Amsterdam, verworven (MAK 1733). Het collectiebeleid van de vereniging is erop gericht om alleen absolute topkwaliteit te verwerven. De KVVAK verwerft haar stukken in samenspraak met de conservatoren van het Rijksmuseum. Het Rijksmuseum en de KVVAK houden zich in het aankoopbeleid aan de richtlijnen van het UNESCO-verdrag van 1970, dat illegale import, export en handel in internationaal cultureel erfgoed verbiedt en voorkomt.

Bron KVVAK.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Beeldende kunst, Boeddhisme, Geluk, Koreaans boeddhisme, Nieuws, Onderwijs Tags: Karwin Cheung, Koreaanse boeddhistische kunst, KVVAK, lezing, Rijksmuseum

Lees ook:

  1. ‘Mara… duivel, engel of illusie’
  2. Ehipassiko – inleiding tot het boeddhisme door Jerry Vandyck
  3. Ehipassiko – dhammatalk stroombetreding door Guy Dubois
  4. Paul Van hooydonck – de stilte roept

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 4 juli 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • 4 juli 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • 5 juli 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • 5 juli 2022
    Boeddhisme en meditatie
  • 6 juli 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

‘Humor onttroont elke grootinquisiteur’

Kees Moerbeek - 3 juli 2022

Blasfemie kan een uiting van macht zijn, omdat hij die kwetst macht heeft over diegene (datgene) die wordt gekwetst. Hierbij komt superioriteit om de hoek kijken. De gekwetste gelovige is de enige die echter de macht van de blasfemist over hem kan opheffen door diens spot simpelweg te negeren.

Boekbespreking – Michael Bakoenin, God, de Staat en andere vormen van dictatuur

Erik Hoogcarspel - 30 juni 2022

Nog steeds, ook op de klimaatdemonstratie van 19 juni jl., ziet men groepen in het zwart geklede jongeren mee demonstreren die zich presenteren als vertegenwoordigers van het anarchisme. Deze groepen kunnen in het buitenland erg agressief optreden en zelfs banden onderhouden met extreemrechts. Vele oppassende burgers zien het anarchisme aan voor een uiting van jeugdige overmoed, die vanzelf wel zal overgaan. Hoe kun je immers een staat besturen zonder regering? Was het anarchisme niet een soort extreem communisme en hebben we niet gezien dat het communisme gewoon een slecht systeem is?

Boekbespreking – Renée Girard, de romantische leugen en de romaneske waarheid

Erik Hoogcarspel - 14 juni 2022

Volgens de literatuurwetenschapper René Girard (1923 – 2015) worden we juist niet als een uniek zelf geboren. Dit is volgens hem een romantische leugen waarmee we onszelf voor de gek houden. We ontwikkelen ons niet eens tot een uniek zelf, want in de regel worden onze keuzes niet gemotiveerd door een eigen unieke behoefte. We willen meestal graag hebben wat anderen al hebben, juist omdat die anderen dit willen hebben.

Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

Hein Thijssen – ´Het leven is een schijtende merel´

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Alleen voor een ontwaakte is het achtvoudige pad een natuurlijke zaak’

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Birmese advocaten gearresteerd – vrees om politieke gevangenen te vertegenwoordigen
  • Boeken – DHAMMA-ZAADJES — Deel I
  • Verlichting is de kous op je kop
  • ‘Humor onttroont elke grootinquisiteur’
  • Guy – Het begrijpen van de ware aard van de dingen

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens