• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Nieuws » ‘Mara… duivel, engel of illusie’

‘Mara… duivel, engel of illusie’

11 april 2021 door de redactie

❛In dit lichaam, met al zijn zintuiglijke indrukken, gedachten en ideeën,
ligt de wereld besloten; de oorsprong van de wereld; het einde van de wereld;
en evenzeer de weg die leidt naar de beëindiging van de wereld.❜

(Rohitassa-Sutta, Anguttara-Nikaya 4.45)

In de nacht van zijn verlichting wordt Siddhartha Gautama (de latere Boeddha) door Mara bezocht. Een kwelduivel die de verlichting van Siddhartha vooral wil verhinderen.

Waarom? En hoe?

Het is een prachtige mythe die zeer mooi illustreert op welke manier ook wijzelf vaak verhinderd worden om tot het ultieme inzicht te komen en welke hinderpalen en demonen we in onze meditatiepraktijk kunnen tegenkomen.

Mythen zijn verhalen waarin handelingen en gebeurtenissen beschreven worden uit een onbepaald verleden, en waarbij vaak goden, vreemde wezens en/of helden centraal staan. De mythe bevat waarheden die bijvoorbeeld zin- en betekenisgevend, leerzaam en instructief zijn.
“Mythen smeden ons besef van wie we zijn, hoe we hier zijn gekomen, en hoe we passen in een wereld die vol is van gemeenschappen die afwijken van de onze”.

Daarmee raakt de mythe aan vragen en problemen die de mensheid altijd is tegengekomen. Dat kan verklaren hoe het komt dat mythen uit culturen die ver van elkaar verwijderd zijn, soms eenzelfde thematiek vertonen. Zo ook de vergelijking tussen Mara (kort door de bocht gezegd: de boeddhistische duivel) en Satan (de christelijke gevallen engel). Er zijn verschillen maar ook belangrijke overeenkomsten.

Mythen die belangrijk geacht worden zijn richtinggevend voor vragen over onze leefwereld, onze cultuur en onze manier van denken en voelen. In aanvulling hierop kan het onderwerp van een mythe uitzonderlijke karakteristieken hebben, zoals het voorkomen van personages (dieren, mensen, goden en andere wezens) met bovenmenselijke eigenschappen.

Mythen hebben diverse functies, die elkaar niet uitsluiten. Zo creëren ze gedragsmodellen, bijvoorbeeld doordat goden, geboden en verboden bepalen en helden bepaalde deugden uitdragen. Mythen kunnen ook actief gebruikt worden in een religieuze, rituele context. Verder hebben mythen o.a. tot doel de wereld of elementen daarvan te verklaren.

Er zijn de overgeleverde mythen, vaak stevig verankerd in ons collectieve geheugen maar er zijn ook de zelfgecreëerde mythen in ons persoonlijke leven. Tot stand gekomen door onze ervaringen en als middel om te verklaren wat we aanvankelijk niet kunnen verklaren of rationeel begrijpen. Zij bepalen vaak ons gedrag en onze levenswijze.

Op vrijdag 16 april 2021 geeft Bert Caekelbergh een online dhammatalk. In dit webinar gaat Bert  dieper in op de betekenis van Mara binnen de boeddhistische wereld maar ook in wat de mythe voor onze meditatiepraktijk en ons dagelijkse leven kan betekenen. En kijkt hij naar de plaats van de zelfgecreëerde mythen in ons leven.

Kan de westerling wat hebben aan een “oosterse” mythe? Wie is Mara en waar staat hij voor? Op welke manier kunnen we “onze Mara” het hoofd bieden?

Bert Caekelbergh is reeds meer dan dertig jaar actief als theatermaker en beeldend kunstenaar. Hij gaf o.a. les aan het Koninklijk Muziekconservatorium Hogeschool Antwerpen, de academies van Antwerpen-Borgerhout en het Noord-Limburgs instituut voor kunstonderwijs. Zijn spirituele leven begon in 1980 met Rajayoga en Vedanta (Rama Saenen). Hij mediteerde vervolgens 12 jaar in de Soto Zendojo Antwerpen (Paul Eibinger). Sinds 2007 is hij verbonden aan Ehipassiko. In april 2010 richtte hij samen met enkele sanghaleden Ehipassiko Mechelen op. Reeds 12 jaar begeleidt hij regelmatig de meditaties in Ehipassiko Mechelen en Antwerpen. Sinds september 2020 nam hij het spiritueel leiderschap bij Ehipassiko over van Paul Van hooydonck en is Bert voorzitter in het bestuursorgaan.

Praktisch:

Deze dhammatalk vindt online plaats via het platform webinar geek. Je schrijft in via onderstaande knop en betaalt via de applicatie 6 EUR deelname. Start is voorzien op vrijdag 16 april om 20.00 uur en het einde om 21.30 uur. Inloggen kan vanaf 19. 45 uur. Je komt dan op een aftelpagina terecht. Je kunt op dezelfde link inschrijven en het opgenomen webinar later bekijken indien  nodig. Het is ook mogelijk het live webinar te volgen en dit later nog te herbekijken. Deze service is in de inschrijvingsprijs begrepen.  Het is daarbij nodig dat je inschrijft voor de start van het webinar, ook als je het later wil bekijken.

Indien je over een recent T.V. toestel beschikt kan het mogelijk zijn om een verbinding te maken tussen je T.V. en laptop met een HDMI-kabel. Handig als je met het hele gezin deze lezing wil volgen.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Geluk, Gezondheid, Nieuws, Onderwijs, Zorg Tags: Bert Caekelbergh, corona, Ehipassiko, lezing, Mare

Lees ook:

  1. Ehipassiko – ‘mindfulness in crisistijd’
  2. Belgische boeddhistische centra sluiten deuren, lessen in Nederland gaan gewoon door
  3. Ehipassiko – How the buddhist view facilitates relationships
  4. Ehipassiko – inleiding tot het boeddhisme door Jerry Vandyck

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 27 juni 2022 - 3 juli 2022
    Zomer Retraite met Losang Gendun
  • 3 juli 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • 4 juli 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • 4 juli 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • 5 juli 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking – Michael Bakoenin, God, de Staat en andere vormen van dictatuur

Erik Hoogcarspel - 30 juni 2022

Nog steeds, ook op de klimaatdemonstratie van 19 juni jl., ziet men groepen in het zwart geklede jongeren mee demonstreren die zich presenteren als vertegenwoordigers van het anarchisme. Deze groepen kunnen in het buitenland erg agressief optreden en zelfs banden onderhouden met extreemrechts. Vele oppassende burgers zien het anarchisme aan voor een uiting van jeugdige overmoed, die vanzelf wel zal overgaan. Hoe kun je immers een staat besturen zonder regering? Was het anarchisme niet een soort extreem communisme en hebben we niet gezien dat het communisme gewoon een slecht systeem is?

Boekbespreking – Renée Girard, de romantische leugen en de romaneske waarheid

Erik Hoogcarspel - 14 juni 2022

Volgens de literatuurwetenschapper René Girard (1923 – 2015) worden we juist niet als een uniek zelf geboren. Dit is volgens hem een romantische leugen waarmee we onszelf voor de gek houden. We ontwikkelen ons niet eens tot een uniek zelf, want in de regel worden onze keuzes niet gemotiveerd door een eigen unieke behoefte. We willen meestal graag hebben wat anderen al hebben, juist omdat die anderen dit willen hebben.

Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in  mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´

Hein Thijssen – ´Het leven is een schijtende merel´

Joop Ha Hoek - 9 juni 2022

‘Alleen voor een ontwaakte is het achtvoudige pad een natuurlijke zaak’

Boekbespreking – Bernard Mandeville, een ondeugende denker?

Erik Hoogcarspel - 9 juni 2022

Bernard Mandeville (1670 – 1733) werd geboren in een gegoede remonstrantse familie te Rotterdam. Hij studeerde in Leiden en vertrok tegen het einde van de 17e eeuw naar Londen om er een medische praktijk op te zetten. Daar schreef hij eerst luchtige stukjes proza in tijdschriften, maar later publiceerde hij ook over geneeskunde en economie. Zijn bekendste boek is “De fabel van de bijen”.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Ardan
  • Verlichting is geen show
  • De virtuele denkster 376
  • Dick – Workshop in de ruimte
  • Halte Hertenkamp – Bevrijd je, de lach zal je nooit meer verlaten

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens