• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Boeddhisme » Bhutan – Waarom worden kleine jongens boeddhistische monnik?

Bhutan – Waarom worden kleine jongens boeddhistische monnik?

18 oktober 2021 door de redactie

De jongens, vier en vijf jaar oud, zijn onlangs toegetreden tot het klooster (shedra) van het Nalanda boeddhistisch instituut in Bhutan en zullen spoedig novice worden. De jongens zijn daar achtergelaten. Eén komt uit een nabijgelegen dorp. De jongste, een vierjarige, is door zijn moeder bij het klooster afgezet. De kinderen worden er afgeleverd, soms gewoon gedropt, omdat de leiding de kinderen doorstuurt naar scholen buiten het instituut.

Er zijn meer dan 150 monniken in het instituut in Bhutan.  Daarvan studeren  38 toekomstige monniken aan een lagere school en de Thinleygang school. ’s Morgens en ’s avonds bestuderen ze boeddhistische teksten. Het instituut heeft sommige kinderen moeten adopteren, omdat onbekend is wie hun ouders zijn.

Het ontvangen van jonge jongens bij kloosterinstellingen is niet nieuw. De Nalanda-ervaring is er slechts één in de caleidoscoop van ervaringen die veel instituutsdirecteuren delen. Veel jonge monniken komen uit gebroken gezinnen of uit economisch achtergestelde groepen, die het gevoel hebben dat monnik worden de beste keuze is. Een monnik heeft tegenwoordig betere kansen in het leven dan een afgestudeerde aan de universiteit. In de dorpen zeggen velen dat monnik worden ‘eten uit de schoot’ is, wat betekent dat ze niet het gezwoeg van een boerderij hoeven te ervaren om in hun levensonderhoud te voorzien.

Sommige toekomstige monnikjes zijn nog maar zeven jaar oud. In hun slaap roepen ze om hun moeder en verlangen terug naar het dorp waaruit ze afkomstig zijn. Een negenjarige monnik zei dat hij ervoor koos monnik te worden omdat zijn broer, van 12, dat ook had besloten. Zijn vriend, een achtjarige monnik, zei dat zijn buurman hem dit had voorgesteld omdat zijn alleenstaande moeder moeite had om hem en zijn twee broers en zussen te voeden. Volgens een senior monnik komt 99% van de kinderen die monnik worden uit afgelegen en economisch achtergestelde of gebroken gezinnen. Als ouders hun zonen als monnik inschrijven moet de leraar voor hen zorgen als voor zijn zonen.

Het geval is hetzelfde met nonnen. Terwijl sommigen non worden uit eigenbelang, worden velen gedwongen door ouders en familieleden, omdat er voor hen een plaats is om te verblijven en een zekere toekomst. De veronderstelling dat er een tekort is aan monniken is niet waar. Het aantal monniken neemt toe nu veel jonge jongens zich bij boeddhistische instellingen aansluiten. Velen zeiden dat er thans meer monniken zijn dan in het verleden in het Centrale Monastieke Orgaan en de Commissie voor Religieuze Organisatie.

Welgestelde families sturen hun kinderen niet naar kloosters om monnik of non te worden. Monniken weigeren om in zogeheten dorpskloosters,  zonder de juiste infrastructuur, voorzieningen en diensten, te verblijven. Zonder monniken in de dorpskloosters heeft de bevolking problemen om monniken te vinden rituelen uit te voeren.

De keerzijde van het werven van jonge monniken is dat er meer lekenmonniken bijkomen. Alleen degenen die monnik worden omdat ze het boeddhisme willen beoefenen, studeren goed. Degenen die gedwongen worden en op jonge leeftijd worden ingeschreven, doen het niet goed. Zij kunnen niet eens een gewoon leven leiden.

Bron BNN

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddhisme, Geluk, Gezondheid, Krijgsmacht, Onderwijs, Tibetaans boeddhisme, Zorg Tags: Bhutan, gebroken gezinnen, kinderen, kloosters, monniken

Lees ook:

  1. Voorkoming seksueel geweld – voorlichting aan monniken en nonnen in Bhutan
  2. Dankbaarheid – Boeddhistische monniken bieden Australische brandweerlieden gratis massages aan
  3. Condooms voor boeddhistische monniken Bhutan
  4. Isabella van Vliet over misbruik binnen Shambhala – ‘ik zal niet langer zwijgen’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Lees Interacties

Reacties

  1. G.J. Smeets zegt

    18 oktober 2021 om 19:03

    “Sommige toekomstige monnikjes zijn nog maar zeven jaar oud. In hun slaap roepen ze om hun moeder en verlangen terug naar het dorp waaruit ze afkomstig zijn.”

    Een schoolvoorbeeld van waar Unicef voor staat. Unicef is het kinderfonds van de Verenigde Naties. Bhuthan is daarvan lid. Maar heeft een staatsgodsdienst: vajrayana. En daar zijn de jongetjes en meisjes die thuis niks te eten krijgen mee opgescheept. Boeddhisme in de harde praktijk en niet op het zachte meditatiekussentje.

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
29 mrt
Online Lezingenserie 'Universele Broederschap: de fundamentele gelijkheid van al het leven (1)
29 mrt 23
29 mrt
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
29 mrt 23
30 mrt
ONLINE - Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
30 mrt 23
30 mrt
Rotterdam - geleide meditatie (vipassana meditatie)
30 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2023 – dag 87 – knipoogvliegen
    • Statiegeld op blik en de strijd achter de schermen
    • Dalai Lama benoemt Mongoolse jongen tot derde hoogste boeddhistische spirituele leider
    • Wakker Dier stapt naar de rechter om onverdoofde vissenslacht
    • Voetbal en sport – de begeerte van mensen naar glorie

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens