Elke week worden twee kerkgebouwen afgebroken of krijgen een andere bestemming: boekhandel, appartementencomplex, supermarkt. Jammer, want overbodige kerkgebouwen zouden prima dienst kunnen doen als buurthuis voor zinzoekers. Die categorie levensbeschouwers groeit, terwijl het aantal kerkelijke gelovigen daalt.
Geluk
Hoe kun je vervreemd zijn van een ander en van jezelf?
Hoe kun je vervreemd zijn van een ander en van jezelf? Psychoanalyticus Paul Verhaeghe stelt dat iedereen vervreemd is, omdat we van oorsprong geen eigen identiteit bezitten. Elke identiteit die je aanneemt komt van buiten en is je per definitie vreemd.
Chomei’s donderend stilvallen
Chomei heeft zichzelf in een mentale spagaat gebracht. Hij wil de Boeddhaweg volgen en is uit op onthechting. Maar hij is en blijft dol op gedichten en muziek maken, zijn hutje, eenvoud en stilte, wat hij ziet als gehechtheid. Daardoor zou hij verwijderd blijven van nirwana.
Klimaatramp: een komedie?
De voorstelling brengt ons naar surrealistische scenes van een beslist niet ondenkbare werkelijkheid in het jaar 2040. Utrecht aan zee. Aankleding van zowel de actrices als het toneelbeeld pakken vanaf de eerste seconde de volle aandacht.
Het jaar 2022 – dag 90 – vroeger
Het verhalende kleinkind en de dichtende grootvader.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Seneca: het beste middel tegen woede is uitstel
Stilzitten kan onvermoede mogelijkheden zichtbaar maken. Zoals de vrede.
Boekbespreking – De wereld als verschijning, fenomenologie en de 20e eeuw
De titel van dit boek is een beetje misleidend, de wereld verschijnt namelijk nooit en kan daarom nooit een verschijning of een verschijnsel zijn. Met het woordje ‘wereld’ bedoelen we gewoonlijk alles wat er is, dus ook wijzelf en het is niet erg moeilijk om in te zien dat het geheel nooit aan een deel kan verschijnen. Je kunt per slot van rekening ook niet je huis in zijn geheel zien als je thuis bent.
Tranen van leegte – oratie prof. dr. B. Scherer
Nieuwe queer/trans* hoogleraar boeddhisme roept boeddhisten op tot activisme voor sociale rechtvaardigheid.
Het jaar 2022 – dag 89 – het dorp
Hij wist niet beter dan dat dat nooit voorbij zou gaan.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Guy – Eén Dhamma
‘Net zoals de oceaan één smaak heeft—de smaak van zout—zo heeft de Buddhadhamma één enkele smaak, de smaak van vrijheid.’
Theatergroep Nooitgedacht laat kinderen filosoferen met Roald Dahl
Kan je ook groeien terwijl je helemaal niet groter wordt? Waarom willen we eigenlijk zo graag groot worden?
Boeken – Aan de wandel
Wim Huijser (1960) schrijft op het snijvlak van geschiedenis, literatuur en landschap. Hij is auteur, samensteller en bloemlezer van ruim zestig titels en daarbij biograaf van schrijver-dichter C. Buddingh’.
de Boeddhistische blik – Leven zonder verdoving
Hoe geef je pijnlijke levenservaringen een plek? Hoe blijf je in contact staan met alle emoties die zich aandienen zonder die direct te verdoven? Jeppe (46), oprichter van een opvanghuis voor (ex)verslaafden, weet als geen ander hoe moeilijk dat kan zijn.
Het jaar 2022 – dag 88 – lampsjaal
De Snoerboer.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Wapens zijn de werktuigen van geweld…
alle fatsoenlijke mensen verwerpen hen.
Taigu – maatschappelijke mobilisatie
Een nieuwe Koude Oorlog is door Ruslands jongste agressie tegen Oekraïne een feit geworden, maar deze werkelijkheid is nog te weinig doorgedrongen tot onze individuele beleving en ons maatschappelijk handelen.
Het jaar 2022 – dag 87 – leven
De oorlog en de verjaardag.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Sumi-e – De kunst om één te worden met lichaam en geest en het object dat je schildert
Al schilderend word je steeds aandachtiger. Sumi-e kan je helpen meer in harmonie te komen met het leven en je uiteindelijk in contact brengen met de bron van het leven zelf, een bron die in ieder van ons huist.
Robert Hartzema, wat is dzogchen?
Na 40 jaar lesgeven vertelt Robert Hartzema in simpele woorden over de dagelijkse praktijk van dzogchen, de meest radicale, creatieve en directe boeddhistische weg naar vrij-zijn.
Over Theologie deel 10 – Atheïsme
Maar wat zeg je eigenlijk als je zegt: God bestaat niet? Zeg je dan dat er geen Persoon is die God heet, of zeg je dat er helemaal niets is dat ons volledig boven de pet gaat maar ondertussen wél enorme invloed heeft op alles wat er in het universum – inclusief onze kleine leventjes – gebeurt?
Perfect Wisdom: Four Early Tantras of the Great Perfection
They have ideas about recognition,
And they work on visualizations.
All of those who cling to their desires, With no exceptions, Are empty.
Boeken – de ontmoeting- een filosofie
Ontmoetingen – in liefde, vriendschap of beroepsmatig – zijn geen ‘extraatje’ in ons leven. Ze vormen de kern van ons bestaan. Hoewel ze nooit zonder risico’s zijn, smaakt een goede ontmoeting altijd naar het ‘echte leven’.
Sporen van het boeddhisme in Centraal-Azië
De bekendste vorm van het vroeg boeddhisme is die van de śramaṇas, in het Griekse verslag van Megasthenes. ‘Megastenes stresses that the Śramaṇas were divided into two basic forms of practice: the “rural” Śramaṇas, who lived out in the open, and whom he calls the Hylobioi ‘Forest Dwellers”, and the “urban” Śramaṇas, whom he calls the Iatrikoi, ‘physicians, healers’,’ bladzijde 68. Op bladzijde 94 schrijft Beckwith: [het begrip] ‘śramaṇa’ was helder en duidelijk en onbetwist in elk geval buiten India. Het betekende ‘boeddhistische beoefenaar’ en later ‘boeddhistische monnik’.’
Guy – Wat is ontwaken? Wat is wakker worden? Wat is Verlichting? Wat is Zelfrealisatie?
Maar nu heb ik je gezien, Huizenbouwer! Je zal niet opnieuw dit huis voor me bouwen: al je spanten zijn gebroken en je nokbalk is versplinterd. Mijn geest heeft het Ongeconditioneerde bereikt. Begeerte is tot stilstand gekomen.