• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Maatschappij » Geluk » Boeddha in de bajes – de zwakke kant niet overschreeuwen

Boeddha in de bajes – de zwakke kant niet overschreeuwen

23 juli 2021 door gastauteur

In de rechtszaal komt veel samen. De slachtoffers, de dader, de daad, de officier van justitie, de advocaat van de verdediging en natuurlijk de rechter. Wat ook samenkomt zijn de gevoelens, de motieven en de beschuldigingen. Dat kan binnen een streberige setting waarin een advocaat al zijn kunde in het werk stelt om zijn cliënt, hoe dan ook, schuldig of niet, zonder straf weer de deur uit te krijgen.

Maar strafrechtadvocaat Wikke Monster wilde het twaalf jaar geleden anders doen. De zwakke kant niet overschreeuwen. En het vergde moed. Ze gaf daar een voordracht over in de academische club van de Universiteit van Amsterdam (UvA). Wikke levert ook een bijdrage aan de cursus ‘mindfulness in het recht’ van diezelfde UvA. In sommige raadkamers van rechtbanken wordt al een minuut stilte gehouden voordat de rechters de rechtszaal betreden. ‘Door dit soort oefeningen train je je aandachtspier en leer je steeds beter je aandacht te focussen,’ vertelde Monster twee jaar geleden in de Folia.

Op hun website stellen ze: ‘We komen van gerenommeerde kantoren en na ongeveer 15-20 jaar ervaring in de advocatuur dachten wij: dit kan anders, menselijker en duurzamer. Dat is nog steeds wat ons drijft in ons werk. Geen eindeloze adviezen, onleesbare processtukken, maar eenvoudige hulp. Soms staan we onze cliënten voor een langere periode bij en soms is een gesprek al voldoende.’

Wikke over de verschillende invalshoeken die auteurs op vergeving hebben: ‘Wrok maakt dat mensen de mens niet meer zien in de ander’. De ander wordt gedehumaniseerd. Maar wrok overkomen kan wel, benoem steeds het goede. Er is een compleet filosofisch theologisch vakgebied waarin dikke boeken geschreven worden over de onderwerpen vergeving, schuld en zonde. Wikke laat het vakgebied voor wat het is en noemt een paar uitspraken die haar aanspreken. Van de dichter Willem Glaudemus: vergeven is het opgeven van de wens op een beter verleden. De Amerikaanse Fred Luskin haalt er ook biomedisch onderzoek bij. Vergeven zorgt voor een aanzienlijke reductie in ongezonde hormoonspiegels en andere welzijn verminderende stress reacties. Hij zegt: na rouw, vrede maken met de wereld nu.

Wikke vertelde hoe haar eigen intellectueel-ethische denkontwikkeling eruit zag. Dat begon met een kennismaking met Hobbes. Deze filosoof-ten tijde van de Engelse burgeroorlog, zag een strijd van allen tegen allen, die alleen door een rechtschapen vorst beteugeld zou worden. De mens is van nature slecht bij Hobbes. Later ging ze Rousseau lezen. Bij hem is de natuurlijke staat van de mens juist goed, de nobele wilde is een van zijn noties. Tegenwoordig houdt ze het erop dat de mens een lege huls is. In de kleine peiling die ze daarop hield bleek dat 3/4 van de aanwezigen denken dat de mens goed is. Het overige kwart van de stemmen was eerlijk verdeeld over degenen met de opinie dat de mens slecht is of juist een lege huls.

Wat betekent het inbrengen van de subtiele aandacht die we mindfulness noemen voor de rechtsgang? Wikke Monster zoekt de holistische insteek, hoe soft dat ook mag klinken. Waarom zou je je beroepen op het zwijgrecht? Waarom zou je twintig getuigen oproepen? Of… waarom niet het gesprek aangaan. Of… oprecht zijn/haar (de verdachte’s) kant van het verhaal doen. Ze kan er echt niet tegen als een officier van justitie tegen de verdachte zegt: ‘wanneer neem je nu eens verantwoordelijkheid voor je daden?’ Wat weet de officier van de achtergronden van de verdachte?

Maar ook voor de slachtoffers wordt de insteek anders. Wieke vertelt van een gezin waarin de ouders gebukt gingen onder schuldgevoelens omdat ze niet hadden kunnen voorkomen dat hun beide dochters misbruikt waren. Toen ze doorvroeg over of deze affaire ook nog iets positiefs opgebracht had vertelden ze dat ze hierom verhuisd waren. Terug naar de streek waar veel familie woonde, dat de man nu vooruitkwam in zijn werk en dat dit wel fijn was.

In het algemeen kunnen mensen, die het met een spirituele inslag nemen, beter omgaan met het trauma van het slachtoffer zijn van een misdadige actie die hen overkwam. Tijd is ook een heel belangrijke factor. Wikke over een quote van Einstein: als je andere resultaten wil, doe dan niet dezelfde dingen.

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Boeddha in de bajes, Geluk, Rechtspraak Tags: advocaat, holistische insteek, lege huls, menselijker, rechtsgang, rouw, stress, vergeving

Lees ook:

  1. Een nachtmerrie
  2. ‘Meer dan 200.000 politiemensen in Wales en Engeland gaan aan de mindfulness’
  3. Penalty- en juichmeditatie tegen hartklachten Oranjefans
  4. Boeken – Activeer je nervus vagus

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 20 mei 2022 - 22 mei 2022
    The work that reconnects -Het werk dat weer verbindt
  • 22 mei 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • 22 mei 2022
    Lezingencyclus
  • 23 mei 2022
    Online course The Twelve Links of Interdependent Origination
  • 23 mei 2022
    Discovering Buddhism taster / refresh evenings
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Boekbespreking – De jonge Filosoof

Erik Hoogcarspel - 9 mei 2022

In het boekje “De jonge filosoof” wordt een zekere Christoph opgevoerd, die in de bibliotheek een boek vindt van David van Goorle. Dit is het kleinere boek “Idea Physicae”, maar dan in het Nederlands. Christoph vindt met andere woorden de (niet bestaande) Nederlandse uitgave” Schets van de Natuur” in de bibliotheek.

Over populisme en het menselijk tekort

Kees Moerbeek - 8 mei 2022

‘Waarom is de burger boos?’ is volgens de geschiedkundige Maarten van Rossem gemakkelijk en ook wetenschappelijk verantwoord te beantwoorden, schrijft hij in zijn boek Waarom is de burger boos? De burger is boos, omdat hij bezorgd is over de omvangrijke immigratie en de veronderstelde negatieve effecten op onze samenleving. Dit artikel geeft een indruk van zijn boek, met aanvullingen van de socioloog Anton Zijderveld.

Boekbespreking – Een leven als ‘man of letters’. Biografie van David Hume.

Erik Hoogcarspel - 1 mei 2022

De rede kan ons tot overtuigingen leiden of laten twijfelen, maar alleen gevoelens zetten ons volgens Hume aan tot daden. Hume onderscheidt primaire indrukken en secondaire. Gevoelens zijn secondaire indrukken, want ze zijn als het ware een reactie op primaire indrukken, zoals pijn of genot.

Voor kinderen is een heel dorp nodig (2)

Rob van Boven en Luuk Mur - 20 april 2022

We houden van categorieën. Deze ouders zijn fout, en die pleegouders zijn goed. Zou het kunnen zijn dat er bij die foute ouders ook sterke punten zijn? En kan het zijn dat pleegouders ook hun problemen hebben? Wat voor boodschap krijgt een kind dat bij de ouders weggehaald is, bijvoorbeeld vanwege de toeslagenaffaire. Je ouders zijn slecht, fraudeurs, oplichters. Je bent nu bij ons en wij zijn goed?

Onmacht begrijpen, zonder klakkeloos goed te praten

Kees Moerbeek - 18 april 2022

In de ogen van de nieuwrechtse populisten is de gewone man de dupe van de globalisering en de immigratie, die hem dreigen weg te vagen. Deze taal verstaan de progressieven niet en ze staan met een mond vol tanden. Dit populisme gaat over identiteit en gemeenschap en dit bezorgt weldenkenden koude rillingen, aldus de auteur. Ook hierdoor werden de uitwassen van de globalisering en de immigratie niet ingezien. Deze populisten richten hun pijlen dan ook op de ‘de zelfgenoegzame, progressieve elite’, die een betere wereld had willen bewerkstelligen, maar ‘intussen de gewone man doodgemoedereerd aan zijn lot overliet.’

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Verlichting? Je moet er niet aan denken
  • Het jaar 2022 – dag 138 – hoekie
  • ER trapt rebellie tegen fossiele Industrie af met massaal protest in Rotterdam
  • De schoonheid van het vergankelijke en onvolmaakte: wabi-sabi
  • Haiku

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens