‘Regelmatig verlaten wij de tempel. Soms om wat wereldse inkopen te doen. Of juist om leken te ontmoeten. De Boeddha heeft de kloosterdiscipline zodanig in elkaar gezet dat wij geregeld met hen in contact komen. Dit geeft ons de kans om iets van boeddhistische wijsheid te delen die we zelf hebben beoefend. Maar, leken zijn ook een soort spiegel voor ons. Ze herinneren ons dat we een goede leraar dienen te zijn en een goede vertegenwoordiger van de Boeddha.’
Interviews
Kyogen den Hertog – ‘Zoals ik hier leef is bevrijdend’
Mijn moeder overleed in 1980 en dat heeft een grote impact op mij gehad. Ik realiseerde me dat ik, o.a. door het zoveel ziek zijn, nooit serieus had nagedacht over wat ik wilde, meestal waren het externe krachten die dat bepaalden. Ik stopte met uitgaan, met blowen, bier hijsen en dat soort dingen, het voelde ineens zo leeg aan. In plaats daarvan begon ik met trainen, dat was lopen, heel veel lopen. Ik woonde dichtbij de Sloterplas en heb ruim een jaar lang elke dag om de Sloterplas gelopen. Al lopende vroeg ik me vaak af wat loopt hier eigenlijk en wat is het eigenlijk dat ademt. Daar heb ik blijkbaar onbedoeld het “zen- zaadje” heel veel water gegeven, wat uiteindelijk tot mijn gang naar de Noorder Poort leidde.
Hans de Booij: ‘Boeddhisten volgen geen opleiding in het moorden’
‘Ik heb een grote behoefte aan ultieme geweldloosheid. Niet een beetje, maar zoals de Dalai Lama zegt totaal. We moeten er niet mee sjoemelen. In Birma martelen soldaten boeddhistische monniken. Voor sommigen is dat verwarrend, die soldaten zijn toch ook boeddhisten. Maar dat is niet waar, ze liegen. Boeddhisten volgen geen opleiding in het moorden of niet vermoord worden. Nog nooit zijn in naam van de Boeddha soldaten een land binnengevallen. Het zijn geen boeddhisten.’
‘Het nieuwe verhaal van compassie, verantwoordelijkheid en verbondenheid met alle leven’
In mijn werk voor duurzaamheid is de wijsheid van niet-weten een krachtig principe. Er is zoveel onzekerheid, er zijn geen garanties. Ik weet vaak niet of wat ik doe uiteindelijk veel zal veranderen. Maar dat maakt niet uit. Het voelt alsof dit het juiste is om te doen, vanuit mijn hart en overtuiging. Zelfs als het achteraf volstrekt zinloos zou blijken, dan nog zou ik geen moment spijt hebben. De reis zelf is al prachtig. Onderweg ontmoet ik de meest inspirerende mensen die, net als ik, de werkelijkheid van klimaatverandering grondig doorvoelen maar toch moedig in beweging komen. Samen vormen we een beweging, niet omdat we zeker zijn van de uitkomst maar omdat we voelen dat we moeten handelen.
Geshe Pema Dorjee – ‘Boeddhisme is interessant daar waar er problemen zijn’
Boeddhisme kan het leven van mensen veranderen, transformeren. Boeddhisme zal de mensen niet overbelasten maar net verlossen. Angst, depressies, burn-outs, het is zo belangrijk om daar goed mee om te gaan. Volg lezingen, lees boeken. Het zal het leven verlichten.
Varamitra – ‘kom van dat kussen af’
‘En dan niet met een straatretraite, want dat vind ik niks. Maar gewoon door actief iets voor anderen te doen.’
Het jaar 2024 – dag 207 – herinneren
Leven is voortdurend afscheid nemen.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Boeddha? Wie is dat? Het onderzoek (6)
Nick van Houdt: “Als kind dacht ik dat Boeddha een soort God was.”
‘Toen heb ik meteen gebeld’
Monnik Kido: ‘Muziek heeft een spirituele kant. Bach vond ik geweldig, dat was misschien zelfs wel de reden dat ik klassieke muziek ben gaan studeren. Ik heb een jaar het vak Gregoriaans gevolgd en gregoriaans gezongen. Het mooie van een blaasinstrument is dat je heel direct met je lichaam verbonden bent, met zingen is die verbinding zelfs nog veel sterker. Je kunt het zien als meditatie in actie. Je bent helemaal een met wat je doet.’
Boeddhisme? Ik mediteer!
Rond 1994/1995 vroeg Aad Verboom of Siets Boersma een bijdrage wilde leveren aan de Vipassana-sara, de voorloper van de SIMsara. De Stichting Jonge Boeddhisten was ontstaan vanuit mediterenden rondom Mettavihari en de Vipassana-sara was enerzijds bedoeld voor die mediterenden en anderzijds voor de Thaise gemeenschap. Dat bleek een opmaat te zijn voor toetreding tot het bestuur van de SIM. En nu stopt ze als bestuurder.
Mr. Richard Sussenbach – ‘ik dacht, hoe kan je nou zo stom zijn om zoiets te doen’
‘Het leven is net een restaurant, na afloop krijgen we de rekening gepresenteerd. We halen allemaal de eindstreep, gaan allemaal dood. En dan? Hoe kijken de criminelen terug op hun leven? Hoe valt die weging uit? Wat staat hen te wachten in een volgend leven?
Hans de Booij: ‘Grote behoefte aan ultieme geweldloosheid’
Ik heb een grote behoefte aan ultieme geweldloosheid. Niet een beetje, maar zoals de Dalai Lama zegt totaal. We moeten er niet mee sjoemelen. In Birma martelen soldaten boeddhistische monniken. Voor sommigen is dat verwarrend, die soldaten zijn toch ook boeddhisten. Maar dat is niet waar, ze liegen. Boeddhisten volgen geen opleiding in het moorden of niet vermoord worden. Nog nooit zijn in naam van de Boeddha soldaten een land binnengevallen.
Rob Oudkerk, antisemitisme en de vlaggenkwestie
In deze aflevering spreekt Rob Oudkerk met de burgemeesters van de vier grote steden, Femke Halsema, Ahmed Aboutaleb, Jan van Zanen en Sharon Dijksma, over de vlaggenkwestie en de rust en orde in woelige tijden als gevolg van de Israël-Gaza-oorlog.
Boeddha in de Linie, de film
Een oud landschap, bunkers, vier kunstenaars, de Boeddha. Regisseur Emil van Zuylen maakte voor de boeddhistische televisie een film over het vriendelijke, door Elisabeth ter Borg bedachte experiment Boeddha in de Linie. Het BD sprak met de regisseur over het maken van deze film.
Rob Oudkerk presenteert voor EO tweeluik over antisemitisme in Nederland
Oudkerk: “Toen ik op een verjaardag was zei iemand: ‘Je zal het wel eens zijn met wat ze in Gaza doen, want jij bent Joods.’ Toen ik bij de supermarkt pindakaas in een karretje deed, zei een wildvreemde: ‘Jullie zijn lekker bezig in Gaza, hè?’ Ik stond perplex. Jullie? Eens met burgerslachtoffers maken? Was dit gebrek aan beschaving? Een gebrek aan historisch besef? Is het pure domheid? Of is het antisemitisme?”
Ellen Eggerdink – Er zijn, daar gaat het om
In mijn leven zijn de daklozen, de vluchtelingen en de gevangenen de groepen mensen die mij het meest sterk raken. Bij de Zen Peacemakers zie ik ze allemaal langs komen in de programma’s en werkgroepen.
Hans de Booij: ‘Grote behoefte aan ultieme geweldloosheid’
Zanger/componist Hans de Booij (1958) schuwde als boeddhist het eenvoudige handwerk niet. Samen met vrienden sloot hij in Antwerpen ooit een wapenhandelaar in zijn winkel op, de deur ging met een twintigtal hangsloten op slot.
Een 8-jarig meisje ontvluchtte Tibet – ‘Waar kom je vandaan?… Studeer goed!’
We hebben thuis een klein doosje waar we een kleine foto van Lama [de Dalai Lama] in doen. Dus wanneer Chinese ambtenaren bij ons thuis komen, verstoppen we het doosje. ‘Als je de foto van Lama in het doosje verstopt, zullen de Chinese ambtenaren het niet zien’, vertelde mijn opa me.
Boeddha gaat naar school
Het Boeddhistisch Vormingsonderwijs (BVO) bestaat sinds 2018 en groeit. De eindverantwoordelijkheid ligt bij de Boeddhistische Unie Nederland (BUN). De leraren zijn in het bezit van een onderwijsdiploma en volgen een training van het Centrum voor Vormings Onderwijs en een tweede training van de BVO. Via een intern platform kunnen de leraren hun ervaringen delen, wat wel en niet werkte in de lessen, hun materialen aanpassen of nieuwe bronnen toevoegen.
Nathan Rozenhart en Koen Bugter – Een gesprek over onder andere innerlijke revolutie
‘De innerlijke revolutie betreft het zien dat je de persoon bent en de waarnemer van de persoon. Deze zijn een en hetzelfde. Niet-twee. Op die manier zal het innerlijke conflict: ik en mezelf eindigen en zal er sprake zijn van een ongeconditioneerde geest, keuzeloos gewaarzijn.’
De kracht van ecologisch samenwerken
Anya Wiersma: ‘Onze boeddhistische beoefening gaat over ‘wakker worden’. We hebben – mild gesteld – de indruk dat de aard en omvang van de klimaat- en ecologische crisis die zich nu aandient en de dreiging ervan voor het voortbestaan van (menselijk) leven op onze planeet, alom ernstig is en vraagt om in actie te komen. In gesprek en door samen te werken zoeken we wegen.’
‘Ik leef niet om te mediteren, ik mediteer om te leven’
Ank Schravendeel heeft samen met begeleiders en bestuurders van boeddhistische meditatiegroepen in Groningen een cursus klimaatgesprekken gevolgd. Ank voelde dat het in deze tijd van overgang en klimaatverandering nodig was om zicht te krijgen op haar eigen houding ten opzichte van klimaatverandering, om er daarna ook binnen de sangha over te kunnen praten. ‘Ik had het niet over klimaat, ik vond het een veel te groot en ingewikkeld onderwerp en ik wilde leren om dat wel te kunnen.’ Ze vindt het belangrijk om iets dat zo in de wereld speelt, mee te kunnen nemen in de dhamma-talks.
‘Is sociale actie bevorderlijk voor vipassana?’
Privé moeten leraren zelf weten of ze betrokken willen zijn bij een zaak of niet. Echter, de geschiedenis laat zien dat als je bezig bent met concepten, dat polarisatie en wording (bhava) direct ontstaan. Betrokken boeddhisten zijn er altijd geweest, ook in Azië. Maar zodra men gewend raakt aan het aanhangen van visies, dan worden visies dwangmatig, bepalend, en confronterend.
Prinsjesrede – wie wint de prijs voor de beste speech
De inzendtermijn sluit op 20 augustus. De drie beste speeches worden voorgedragen door acteurs van het Nationaal Theater. De winnende speech wordt beloond met een geldprijs van €1000, de twee andere genomineerde speeches elk met €250.