• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Tiende jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

‘We zijn hier gekomen om onszelf te ontmoeten’

9 februari 2013 door Hans Gijsen

Robbert ThijssenRobbert Thijssen is 66 jaar en sinds 1 jaar met pensioen. Daarvoor werkte hij als gynaecoloog. Robbert is voorzitter van de stichting Vipassana Nijmegen. Als vrijwilliger organiseert hij voor de SIM de retraites met het echtpaar Genoud.  Hans Gijsen praat met hem.

Hoe ben je in aanraking gekomen met boeddhisme / vipassana meditatie?

Sinds mijn studententijd heb ik belangstelling voor spiritualiteit en filosofie. Mijn ouders zijn niet zover van de Borobudur (Java; Indonesië) geboren. Twaalf jaar geleden was ik in Canada en zat ik een beetje in de put. Ik kwam in een boekhandel een boek tegen over meditatie. Een jaar later deed ik mijn eerste vipassana cursus in het Han Fortmann Centrum te Nijmegen. Het voelde als een ‘thuis komen’. Daarna heb ik me verder verdiept in vipassana.

Wat specifiek maakte dat je in de vipassana thuis kwam?

Wat me onmiddellijk al beviel tijdens de cursus is een bevestiging van wat ik eerder had gelezen over het boeddhisme: je bepaalt zelf het pad en je hoeft niets te geloven van wat er wordt gezegd door de leraren. Je gaat zelf met je ervaring op weg en zo kun je verdieping, inzicht en wijsheid aanraken. Daarnaast heb ik de laatste jaren van mijn werk veel steun ondervonden door te mediteren. Vipassana leverde in die zin ook iets op.

Speelt het Theravada boeddhisme ook voor je of is het puur de vipassana?

Het zijn zeker ook alle achtergronden. Theravada boeddhisme speelt daarin een rol, maar ik zie tevens hoe waardevol de inbreng vanuit andere tradities is. Als ik voorzit bij een meditatie bijeenkomst gebruik ik wel eens voorbeelden uit verschillende boeddhistische tradities.

Kun je een concreet voorbeeld geven?

Nou, ik herinner me heel goed hoe diep het me heeft geraakt toen Martine Batchelor sprak over haar periode in een zen boeddhistisch klooster in Korea en meer specifiek door je in het dagelijks leven soms de vraag te stellen ‘Wat is dit?’. Dat helpt je om je terug te brengen in dit moment, hier-en-nu.

In 2011 hebben jullie Stichting Vipassana Nijmegen opgericht?

Ja, om meer structuur te bieden aan mensen, die nadat ze een cursus gevolgd hebben, blijvend met elkaar willen mediteren op regelmatige basis. De groep groeit. Voorheen zaten we met zo’n 6 tot 12 mensen; nu wordt de meditatie-avond op dinsdag wel eens door 20 tot 24 mensen bezocht. We genieten momenteel van de gastvrijheid van het Jewel Heart Centrum in Nijmegen.

Hoe ben je in aanraking gekomen met Patricia en Charles Genoud?

Patricia Genoud
Patricia Genoud
Charles Genoud
Charles Genoud

Dat was ongeveer 7 jaar geleden tijdens een retraite met Carol Wilson en Joseph Goldstein in Beatenberg (Zwitserland). Na afloop kwam ik in gesprek met een vrouw uit Parijs. Zij suggereerde de Genoud’s. De volgende retraite heb ik toen met de Genoud’s gedaan, ook in Zwitserland. Het klikte meteen op een hele bijzonder manier. De eerst zin die Charles sprak tijdens zijn eerste Dhammatalk schoot meteen als een pijl in mijn hart, om het maar eens romantisch te zeggen: “Donc, on est venu ici pour nous rencontrer nous-mêmes” (“We zijn hier gekomen om onszelf te ontmoeten”).

De eruditie en integriteit van Charles raakten me diep. Ik besefte: dit is een leraar, hier kan ik van leren en hij is voor mij een leraar waar ik nog niet mee klaar ben. Met Patricia duurde het iets langer. In het begin vond ik haar wat stug. Over de jaren is ze opener geworden. Haar inbreng tijdens een retraite, met name de mettameditatie en de andere Brahmavihara’s, kan ik zeer waarderen. Bij een volgende retraite kijk ik daarnaar uit.

De Genoud’s hebben ervaring met meditaties bij U Pandita[i] en U Tejaniya[ii]. Heb je zelf retraites gedaan in Birma?

Nee, ik heb geen retraites gedaan in het verre oosten. Ik kijk een beetje uit naar de ervaringen van Dingeman Boot, die momenteel een tweemaanden retraite doet bij U Tejaniya.

 

De Franse taal op zich is al een verrijking voor de manier waarop ik vipassana ben gaan beoefenen. Sommige connotaties in het Frans deden me dieper beseffen waar het over ging. Bijvoorbeeld: mindfulness, opmerkzaamheid in het Frans ‘présence’. Werpt je terug op wat er nu op dit moment gebeurt: tegenwoordigheid van geest. Je gaat opeens iets van een andere hoek zien.

Hetzelfde was met vipassana: vision pénétrante (doordringende blik). Wij gebruiken inzicht in onze taal vaak conceptueel. Vipassana betekent ieder moment doordringend te zien wat er is, door alle sluiers heen kijken.

[Hans Gijsen: De retraites in Nederland en de VS (Insight Meditation Society) worden door de Genoud’s in het Engels begeleid]

 

Kun je wat zeggen over de overdracht van de Dhamma door Charles en Patricia?

Jazeker. Charles haalt in zijn Dhammatalks ook Westerse mystici aan, zoals Meister Eckhart en hij verweeft het met eigen filosofische ideeën en waarnemingen. Dat maakt het voor mij heel erg waardevol.

Charles benadrukt steeds dat we ons leven vaak zo inrichten dat we met concepten van doen hebben en niet met de directe ervaring. Het verplaatsen van een directe waarneming door een idee van die waarneming is iets waar we continu in vastzitten, waar we steeds mee bezig zijn. Dat betekent ook dat iets als benoemen of een idee van wat je met meditatie moet doen, minder waardevol wordt. Het verplaatsen van meditatie door een concept kan behulpzaam zijn, maar is niet meditatie zelf.

Ik heb veel geleerd van het loslaten van iets dat moet of voorgeschreven is, bijvoorbeeld nauwgezet alle stadia volgen zoals bij de loopmeditatie onderwezen. Het loslaten van het benoemen, ook bij het met aandacht beleven van de ademhaling. Benoemen is soms behulpzaam en niet meer dan dat. Er is een andere diepere aanraking van de werkelijkheid die boven het benoemen uitstijgt.

Hoe klinkt de Dhamma van U Pandita of  U Tejaniya door in het werk van de Genoud’s volgens jou?

u teyaniyau panditaU Tejaniya legt meer de nadruk op de houding (intentie)  en het zien van hele kleine bezoedelingen die je afhouden van het hier-en-nu. U Tejaniya heeft de Genoud’s sterk beïnvloed: de nadruk op de directe intieme ervaring in plaats van het vervangen van die ervaring door een idee of een concept of een beeld of een opdracht die, je jezelf moet geven (‘Ik moet me nu concentreren’. ‘Ik moet nu oplettend mijn loopbaantje doen’.). Het beste is om die los te laten. Intiem bij de ervaring zijn. Waardoor de loopoefening niet alleen een concentratieoefening is, maar een volwaardige meditatie. Het opent een terrein om alle ervaringen die binnenkomen te accepteren. Charles heeft het dan over het omarmen van de totaliteit van de ervaring.

Charles  en Patricia geven ieder afzonderlijk ook retraites. Wat is de toegevoegde waarde van de combinatie?

Ik heb retraites met Charles alleen gedaan. Dat is me uitstekend bevallen. Patricia en Charles vullen elkaar aan en dat kwam goed naar voren in de retraite begin 2012 in Naarden. Charles is de filosofische zoeker naar waarheid, die je steeds aanmoedigt om bij zuivere aandacht te blijven. Patricia is de promotor van mildheid en vriendelijke aandacht. Beiden besteden veel moeite en tijd aan de interviews.

Is de combinatie met metta/Brahmavihara’s iets van recente datum of hebben ze dat altijd al benadrukt?

Er zit een lijn in. In het begin werd metta wel aangestipt door Patricia. De laatste jaren is het duidelijk aan gewicht aan het toenemen en heeft Patricia het over de twee vleugels van opmerkzaamheid die niet zonder elkaar kunnen: metta en vipassana. Ik juich deze lijn van harte toe. Humor past bij deze ontwikkeling. Een hele strenge benadering is niet nodig. Humor doet het ijs smelten. Het is een daad van compassie. Het maakt het zoveel zachter.

Bron SIMsara.

[1] De Eerwaarde U Pandita is een van de directe opvolgers van Mahasi Sayadaw. Hij is abt van het Panditarama Meditatie Centrum in Yangon, Burma. Meer info: www.panditarama.net. Toevlucht en 5 ethische richtlijnen: http://www.youtube.com/watch?v=LcNn3Sgof-I

[1] De Eerwaarde U Teyaniya is meditatie leraar in het Shwe Oo Min Dhamma Sukha Forest Meditation Center in Yangon, Burma. Meer info: http://sayadawutejaniya.org/; Meditatie instructie in Insight Meditation Society: http://www.youtube.com/watch?v=7dxCwLfoMC0

Patricia en Charles Genoud hebben een eigen vipassana meditatie centrum opgericht in Geneve: http://www.vimalakirti.org/?page_id=585 

Dhammatalks zijn te beluisteren via Dharma Seed: http://www.dharmaseed.org/teacher/137/ (Patricia) http://www.dharmaseed.org/teacher/470/?page=1 (Charles)

 

De eerstkomende retraite met Patricia en Charles Genoud is van 27 april t/m 8 mei 2013 in Meeuwenveen te Havelte. Zie de agenda van de SIM voor meer informatie.


 

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Boeddhisme, Interviews Tags: Charles Genoud, Hans Gijsen, Patricia Charles Genoud, Robbert Thijssen, sim, U Teyaniya, Vipassana

Lees ook:

  1. Dingeman Boot, dhamma-wegwijzer en spirituele vriend voor velen
  2. Eigen centrum biedt meer mogelijkheden om de Dhamma te bestuderen.
  3. In or Out the Box? That is the Question!
  4. Op retraite in ‘het Wapse’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

Hans Gijsen

is psycholoog, zangpedagoog en voorzitter van de SIM. 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 10 maart 2021
    Zen Spirit Doorgaande groep Meditatie Arnhem
  • 10 maart 2021
    Lezingenserie 'Mystiek leven'
  • 11 maart 2021
    Doorlopende groep Vipassana Haarlem
  • 12 maart 2021 - 14 maart 2021
    Zen Spirit Weekend over Angst, Zen en Vertrouwen
  • 13 maart 2021
    Workshop meditatie | Verborgen Vrijheid online
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Verkiezingen: Hoe te kiezen als boeddhist?

Adi Ichsan - 8 maart 2021

Met de verkiezing in aantocht, worden wij als burgers gevraagd om de maatschappelijke plicht te vervullen. Hoe moet je als boeddhist kiezen? Moet je überhaupt gebruik maken van je recht om te kiezen? Zei de boeddha niet dat je het eigenpersoonlijk belang niet moet volgen en dat je bij ideeën twisten geen partij moet kiezen, volledig gelijkmoedig los van deze wereld?

Boeddhisten ontwaakt (deel 3)

Kees Moerbeek - 28 februari 2021

Grant onderzoekt hoe de geleerde Rahula zijn begrip van de kern van de leer van de Boeddha kan verenigen met de claims van het door Dharmapala geïnspireerde Singalese nationalisme. Rahula nam volgens Grant ‘zijn toevlucht tot de intellectuele strategie die claimt dat verschillende historische omstandigheden vragen om een andere manier van de uitleg van de boodschap van de Boeddha.’ Hij doet een beroep op het historisch moment om de interpretatie van het boeddhisme in de Mahavamsa te rechtvaardigen en daarmee zijn eigen activistische politieke agenda.

Mijmeringen over bewustzijn

Rob van Boven en Luuk Mur - 23 februari 2021

Je trok in je jeugd de conclusie dat je niet gewenst was. Met die ervaring ging je de wereld zien. Dat werd het fundament van je geloofssysteem. Je ging jezelf beschermen tegen deze pijnlijke gevoelens, die het gevolg zijn van wat je bent gaan geloven.  Dat kan zijn door jezelf zoveel mogelijk terug te trekken of vooral niet lastig te zijn. Of misschien ging je juist heel nadrukkelijk aanwezig zijn, wat door anderen juist als heel vervelend ervaren kan worden.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 2 en slot))

Erik Hoogcarspel - 21 februari 2021

Het is niet verwonderlijk dat het begrip “gelijkheid” in andere culturen geen rol speelt. Blijkbaar heeft men daar wel van de ervaring geleerd. Voor Confucius waren rangen en standen in de maatschappij noodzakelijk voor een harmonische en goed functionerende samenleving. Een referendum zou volgens hem alleen maar tot grote rampen leiden, want ongeletterde en slecht opgevoede mensen kunnen niet weten wat het beste is voor ieder.

Het ongelijk van de gelijkheid (deel 1)

Erik Hoogcarspel - 20 februari 2021

We leven in procrustische tijden waarin gelijkheid heilig is geworden. Onderscheid, discriminatie, is zo’n beetje de bron van alle kwaad. We moeten allemaal gelijk zijn. Alle kinderen in een klas, allemaal schaatsen of naar het strand op hetzelfde moment, allemaal dezelfde kleding en dezelfde maten, met wat elastiek in de stof past het toch wel.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

Meest recente berichten

  • Het jaar 2021 – dag 67 – Maarten
  • Boeken – Jongeren. Klimaat. Nu.
  • Wakker Dier lanceert de Ontstemwijzer
  • Vondst eerste kievitsei start van weidevogelseizoen 2021
  • Verkiezingen: Hoe te kiezen als boeddhist?

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Boeddhistisch Dagblad
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Bezoekersstatistieken

We gebruiken Google Analytics voor het bijhouden van bezoekerscijfers.

Dit helpt ons bij het verbeteren van de website; zo weten we wat wel en niet gebruikt of gelezen wordt.

Alle cookies staan uit in je browser. Zet cookies aan alsjeblieft, als je wil dat we je voorkeuren opslaan,

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens