Hoe verklaart het boeddhisme het lijden van de wereld. De rampen. De oorlogen. De ziekten. De overbevolking? ,,Volgens de boeddhistische leer zullen deze dingen alleen nog maar erger worden. Er zullen zich steeds meer rampen voordoen, meer geweld, meer ziekte…”
Interviews
Mindfulnesstrainer Eveline Brandt: “We lijden allemaal. Zeker in deze tijden.”
“Mediteren was heilzaam voor me. Maar als je me vraagt wat het mediteren me nu precies heeft gebracht, parafraseer ik het liefste de Boeddha: ‘Het heeft mij niets gebracht. Maar ik ben er wel veel door kwijtgeraakt: bijvoorbeeld angst, woede en irritatie.’”
Narrative self en experiential self: hoe begrip van meditatieonderzoek beoefenaars kan helpen op hun pad
Ik gebruik wel eens het beeld van een motor met zijspan. Als je geen meditatiebeoefenaar bent dan zit het narratief achter de stuur en de directe ervaring in het zijspan. Door beoefening kan je dat omdraaien, kom je ‘in’ de ervaring. En als je het narratief toch nodig hebt, dan zet je hem in. Waarvoor het ook helpt is dat mensen het niet meer zo vervelend vinden wanneer ze niet opmerkzaam zijn omdat ze begrijpen waar het narratief mee bezig is. Zo voorkom je de opbouw van aversie tijdens het mediteren.
Frits Koster over leven met compassie:
“Compassie is een verrijking voor de hele wereld. Zeker nu.”
BeBob: portret van een flamboyante Amsterdammer
In de jaren negentig raakten boeddhist, graficus en beeldend kunstenaar Mark Schalken en Bob Newmark bevriend bij homozelfverdedigingsclub Tijgertje. Tijdens de stilte van de lockdowns zocht Schalken de 75-jarige Bob op en maakte een reeks portrettekeningen.
Bay Hagebeek – van vipassana naar zen
‘Ikzelf maak deze meditatieve overstap nu heel bewust. Mijn keuzes zijn nooit impulsief. Anderen zien niet wat voor contemplatie daaraan voorafgaat. Mijn levensloop roept daardoor nogal eens ongevraagd commentaar op. Alsof ik niet tevreden zou zijn met wat ik heb of ben.’
Inspiratiemiddag met meditatieleraar Jotika Hermsen (89)
Jotika Hermsen (1932) leefde 24 jaar als Franciscaanse kloosterzuster. In 1986 kwam ze op het spoor van het boeddhisme en in 1995 nam ze de acht boeddhistische leefregels aan.
Hein Thijssen – ‘God was gewoon een implantaat’
‘Wanneer precies weet ik niet meer, maar op een bepaald punt in mijn leven brak mijn kritische geest open. Ik kan me ook niet meer herinneren hoe en op grond waarvan, maar er brak een periode aan waarbij ik me serieus begon af te vragen: hoe kom ik aan het begrip god’? God zat in mijn hoofd als een vage, vormloze massa. Ik moest toen heel nuchter vaststellen dat het begrip ´god´ geen weten was, geen ervaring, maar mij door mensen in mijn omgeving was aangepraat, in mijn geest was geplant. God was gewoon een implantaat.´
Het jaar 2020 – dag 149 – willibrord
Willibrord en de mensenhoofden.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Werk in uitvoering…
‘Vroeger zaten er arbeiders in gemeenteraden, maar de man met de pet is er niet meer. Vakbondsbonzen rijden in dikke auto’s en hebben een navenant loon. Eigenlijk is het socialisme dood. Maar ik blijf mij inzetten voor betere tijden. Tot iedereen van goede wil is.’
In het hart van alle dingen
‘De andere kant, en die is eigenlijk veel moeilijker, is de levenslange leerweg om vanuit dat inzicht te leven. Dat betekent dat je handelen in iedere situatie voortkomt uit wat hopelijk het beste is voor de situatie als geheel. Dat geeft een ander perspectief. Het betekent niet dat je jezelf altijd moet wegcijferen, want je bent zelf ook onderdeel van de situatie. Maar alles wordt anders als je kijkt vanuit de situatie als geheel en niet vanuit ‘wat betekent het voor mij’.
Zen en Wijn
Ik drink één of twee glazen wijn bij de avondmaaltijd en vier op dat moment het leven.