Boeddhistisch geesten bestaan niet, mijn spoken wel.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
CCP propaganda manipuleert protesten in de VS
De propaganda van de CCP is massaal maar verward. Aan de ene kant schildert China de protesten in de VS af als een legitieme kritiek op racisme. Maar als degenen die geconfronteerd worden met de schending van hun rechten gerechtvaardigd zijn als ze protesteren, waarom wordt deze legitimiteit dan ontkend aan de demonstranten in Hongkong?
Op zoek naar een politiek leider die fatsoen aan wijsheid koppelt (2)
Adam en Eva, de eerste mensen, aten een vrucht van de boom der kennis en dat was het startsein voor de ontwikkeling van het menselijk bewustzijn. Vanaf dat moment wordt de mens aangestuurd door twee krachten, namelijk een aangeboren instinctieve oriëntatie en de aangeleerde levensopvatting. We denken dat het leven in de periode voor het ontstaan van het menselijk bewustzijn harmonieus, liefdevol en sociaal was. De beleving was die van non-duale verbondenheid.
Dwarsverbanden en dwarsdenkers
Vraagje: als je naar de religies van de wereld kijkt, zijn er dan indelingen mogelijk die uitgaan van overeenkomsten, in plaats van verschillen? Meer onderling begrip kan interessant zijn voor een wereld in crisis.
De smokkelaar
In 2003 kreeg de westerse boeddhistische lama Ole Nydahl een ernstig ongeluk bij het parachutespringen. Het was zijn 88e sprong en hij had besloten in lotuszit te springen. Hij wist niet dat je dan veel sneller valt dan wanneer je je armen en benen spreidt. Op het laatste moment wist hij de parachute nog open te krijgen, maar hij maakte toch een behoorlijke smak. Hij lag weken op de intensive care, maar kwam er weer bovenop.
Niet-weten voor adelaars
Het hoogste perspectief.
Het jaar 2020 – dag 155 – ommekeer
De lijst van aardig gevonden worden.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Yongey Mingyur Rinpoche – er is meer nodig dan mediteren, VS heeft nood aan verandering
De Boeddha zelf leefde in een tijd van enorm lijden en onrecht. Het kastensysteem van het oude India was een onrechtvaardig systeem dat tot grote vooroordelen en geweld leidde. Dit was hetzelfde systeem dat de Boeddha – als jongeman – immense macht, rijkdom en privilege gaf. Hij was een prins. Hij had zoveel te verliezen en niets te winnen door het kastenstelsel te verstoren, maar dat is precies wat hij deed.
Boeddhistische doeners en denkers – de serie (31)
Marjolein: ‘In de jaren van rouw kwam ik er achter dat alle (mentale) wijsheid uit de traditie van Advaita Vedanta mij voor geen meter hielp bij mijn rouwverwerking. Die wijsheid stond zo ver af van mijn dagelijkse geworstel in het omgaan met mijn verdriet, schuldgevoel, verlangen en eenzaamheid. Mijn gemodder kon ik niet afdoen als ‘maya’; mijn gemodder was ècht!’
Leven in Thailand – Animal farm
Eergisteren zat er een zo mogelijk nog groter exemplaar in een van de vallen. Buurman Ien kwam net aanrijden en die had er wel belangstelling voor. Er blijkt een heuse rattenslager in het dorp te zitten. Daar brengt Ien de rat naartoe en een paar uur later kan hij hem barbecue-klaar weer ophalen.
Sterven als een wolk
Volgens de boeddhistische traditie is sterven niet het omzetten van een knopje, waarna het lampje van de geest definitief dooft, of voor eeuwig voort gloeit in een poel van jolijt of ellende. Als leven een kunst is, dan is sterven dat des te meer, zoals Philip Kapleau Roshi in zijn boek over zen, leven en sterven schrijft.
Niet-weten voor puzzelaars
Het laagste perspectief.
Het jaar 2020 – dag 154 – schoonvegen
De Februaristaking en het antiracisme.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Informatieavond over vrijwilligerswerk in hospice de liefde
Speciaal opgeleide vrijwilligers bieden samen met de zorgprofessionals, stervensbegeleiding en persoonlijke ondersteuning. Ook de vrijwilligers die koken, tuinieren en schoonmaken zijn onmisbaar voor het welzijn van de gasten.
Een slechte boeddhist
Geplaagd door angsten gaat Taigu op zoek naar verlichting. Hij wendt zich tot een psychiater en bevraagt het boeddhisme op zijn helende vermogen.
Boeken – Pijn, beter leren leven met pijn
Iedereen krijgt in het leven te maken met pijn. Soms wordt acuut chronisch, en gaat de pijn niet meer weg. Wereldwijd kampt 1 op de 5 mensen met chronische pijn. In België is dat bijna 1 op de 4.
Negenennegentig bekentenissen van een weetniet
Waar steek jij je handen voor in het vuur?
Het jaar 2020 – dag 153 – doodstraf
Ho ho, zei de winkelier, afstand houden.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Wijziging religieuze muurschildering in Thaise tempel valt verkeerd bij boeddhistische inspecteurs
Ambtenaren van het Thais provinciaal religieus bureau hebben gisteren de leiding van de Nong Tao-tempel in centraal Thailand opdracht gegeven om een aangebrachte religieuze afbeelding op een bestaande schildering op een muur van de tempel over te schilderen Ze vinden de afbeelding ongepast en afbreuk doen aan de verering van de Boeddha.
Zitten in verbondenheid – Pikuan of Muurstaren
Verlichting of ontwaken is niet buiten ons, die potentie is vanaf onze geboorte binnen ons aanwezig. Zoals Lin Chi 866 tegen zijn monniken uitroept: “Jullie kaalkoppen jullie zoeken het maar buiten jezelf (in de soetra’s, leraren) en lopen maar rond te draven in de hoop iets te vinden, maar het is er al. Alles is er, niets ontbreekt!”
ZENZONDERZEN – literatuur en verder – vader
‘We zitten vaak bij hem, dan is hij even tevreden. We doen het voor hem, voor moeder, voor ons zelf. Hij is onze vader. Hij leeft nog. We houden van hem.’
Belijdenis van een agnost
Niet geloven wat je gelooft.
Het jaar 2020 – dag 152 – sterfgedachten
De zalm en de dood.
Somewhere over the rainbow, skies are blue.
Take care out-there.
Japanse boeddhistische tempels spelen met specials in op coronapandemie
Mindfulness heeft ook in Japan aan populariteit gewonnen als een praktische manier om de geest te verlichten. De effectiviteit ervan is nu in een nieuw daglicht komen te staan tijdens de coronaviruscrisis.