• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Maatschappij » Mensenrechten » CCP propaganda manipuleert protesten in de VS

CCP propaganda manipuleert protesten in de VS

5 juni 2020 door de redactie

Wat hebben degenen die protesteren tegen de dood van George Floyd in de VS en de Chinese aanval op de democratie in Hongkong gemeen? Beide bewegingen begonnen met het protesteren tegen een onrechtvaardigheid en genoten de sympathie van de meeste internationale media in democratische landen. In Hongkong werden, ondanks het wijdverbreide politiegeweld, maar heel weinig demonstranten gewelddadig. In de Verenigde Staten gebruikte een groter aantal het aanvankelijk legitieme protest als voorwendsel om ruiten in te slaan, winkels aan te vallen en goederen te stelen.

Hoe de Amerikaanse media reageerden op het protest van George Floyd en hoe de door de Chinese Communistische Partij (CCP) gecontroleerde media de demonstraties in Hongkong behandelden, was natuurlijk heel anders, en in feite tegengesteld. De meeste Amerikaanse media verwierpen het geweld van sommige demonstranten, maar uitten tegelijkertijd felle kritiek op de racistische subcultuur die leidde tot de wreedheid van het Floydincident. De CCP-media veroordeelden alle demonstranten in Hongkong als separatisten en “oproerkraaiers”, en verheerlijkten de brutale reactie van de politie, waarbij ze de legitieme grieven van degenen die de straat op gingen volledig negeerden.

Niet onverwacht heeft de binnenlandse en internationale propaganda van de CCP de gebeurtenissen in de Verenigde Staten gemanipuleerd door te beweren dat de Amerikaanse misplaatste tolerantie voor relschoppers in het algemeen leidde tot onrust en vernieling na het Floydincident. “Het in brand steken van politiebureaus, het vernielen van winkels, het blokkeren van de wegen, het aanvallen van politieagenten en het vernielen van openbare voorzieningen, zo  schreef de internationale propagandamaker Global Times van de CCP, -al deze daden werden gepleegd alsof ze werden gepleegd door relschoppers uit Hong Kong die deze Amerikaanse steden binnenvielen”.

Global Times redacteur Hu Xijin verwees naar de opmerking van de democratische voorzitter van het Amerikaanse Huis van afgevaardigden Nancy Pelosi dat de Hongkong protesten er goed uitzagen (een mooi gezicht waren) en twitterde: “Het ‘mooie gezicht’ dat door Amerikaanse politici is gedefinieerd, heeft zich uiteindelijk uitgebreid van Hongkong tot de VS. Nu kunnen ze er vanuit hun huis getuige van zijn. Ik wil aan Spreker Pelosi en onderminister Pompeo vragen: Moet Peking de protesten in de VS steunen, zoals u de relschoppers in Hongkong verheerlijkt heeft?” Zoals steeds vaker gebeurt, hebben oudere Chinese diplomaten Hu’s opmerkingen geretweet.

CCP-owned China Central Television (CCTV) merkte op dat, “de Amerikaanse politici die zichzelf in de voet schoten nu een voorproefje krijgen van de bittere vruchten van het aanmoedigen van rellen in Hong Kong! China probeerde ook anti-Amerikaanse sentimenten op te wekken in Afrika. De woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken, Zhao Lijian, verklaarde: “In reactie op de situatie in de VS hebben de leiders van de Afrikaanse Unie en veel Afrikaanse landen opgeroepen tot gerechtigheid tegen rassendiscriminatie. Hun stem vertegenwoordigt de consensus van de internationale gemeenschap en verdient de aandacht van de VS. China staat achter de Afrikaanse kant in hun rechtvaardige oproepen en zal zich samen met de Afrikaanse kant krachtig verzetten tegen alle vormen van rassendiscriminatie, met inbegrip van opruiende opmerkingen over rassenhaat en -vijandigheid.’

Dit was enigszins paradoxaal, gezien het feit dat China zelf beschuldigd is van racisme tegen Afrikanen die daar tijdens de pandemie woonden.

De propaganda is massaal maar verward. Aan de ene kant schildert China de protesten in de VS af als een legitieme kritiek op racisme. Maar als degenen die geconfronteerd worden met de schending van hun rechten gerechtvaardigd zijn als ze protesteren, waarom wordt deze legitimiteit dan ontkend aan de demonstranten in Hongkong? Aan de andere kant beweert de CCP dat de Amerikaanse tolerantie voor protesten en rellen, zoals die tot uitdrukking komt in de steun voor de protesten in Hongkong, de hoofdoorzaak is van het huidige geweld in de VS, en dus de superioriteit van het Chinese veiligheids- en controlesysteem.

Deze theorie is onjuist. Totalitarisme is nooit beter dan democratie. In democratische landen vinden protesten plaats. Ze kunnen ontaarden in geweld. Rechtbanken en verantwoordelijke media zijn er om een onderscheid te maken tussen legitiem protest en illegaal geweld. Door dit effectief te doen, zelfs als dit niet gemakkelijk is, bewijzen ze de superioriteit van het democratische systeem. Totalitairen hebben een snelle oplossing: onderdrukken van alle protesten en het opsluiten van iedereen die protesteert. Het is de “oplossing” die de CCP voor Hongkong in gedachten heeft. Het is gebaseerd op het verleidelijke, maar valse, idee dat “stabiliteit” belangrijker is dan vrijheid. Stabiliteit zonder vrijheid kan echter alleen de stabiliteit van de dood en de vrede op de begraafplaatsen zijn.

Bron Bitter Winter. Tekst Massimo Introvigne.

Massimo Introvigne (geboren op 14 juni 1955 in Rome) is een Italiaanse godsdienstsocioloog. Hij is de oprichter en directeur van het Center for Studies on New Religions (CESNUR), een internationaal netwerk van geleerden die nieuwe religieuze stromingen bestuderen. Introvigne is de auteur van zo’n 70 boeken en meer dan 100 artikelen op het gebied van de godsdienstsociologie. Hij was de hoofdauteur van de Enciclopedia delle religioni in Italia (Encyclopedie van religies in Italië). Hij is lid van de redactie van het Interdisciplinair Tijdschrift voor Onderzoek naar Religie en van het bestuur van de Nova Religio van de University of California Press.  Van 5 januari tot 31 december 2011 was hij de “Vertegenwoordiger voor de bestrijding van racisme, vreemdelingenhaat en discriminatie, met speciale aandacht voor discriminatie van christenen en leden van andere religies” van de Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa (OVSE). Van 2012 tot 2015 was hij voorzitter van het Observatorium voor Religieuze Vrijheid, dat door het Italiaanse ministerie van Buitenlandse Zaken is opgericht om de problemen op het gebied van religieuze vrijheid op wereldwijde schaal te monitoren.

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Geluk, Gezondheid, Mensenrechten, Politiek Tags: Bitter Winter, CCP, China, George Floyd, Hongkong, onlusten, racisme, vrijheid, VS

Lees ook:

  1. Beknotting religieuze vrijheid in Tibet: ‘Van kwaad tot erger’
  2. Voormalig Tibetaans politiek gevangene fietst 800 kilometer lange vrijheidstocht door de VS
  3. Hoe de CCP de rellen in Washington ziet: “Het einde van de V.S. is nabij.”
  4. Bij overtreding Hongkong National Security Law: ‘Arrestatie dreigt voor alle wereldburgers’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

23 mrt
Zen Meditatie Introductie
23 mrt 23
27 mrt
Wekelijkse Zen in Twente meditatie avond op maandag
27 mrt 23
28 mrt
Meditatiecursus in de Dhammakaya traditie
28 mrt 23
28 mrt
Vipassana meditatie Rotterdam
28 mrt 23
Rotterdam
29 mrt
Ontspanningsmeditatie Rotterdam (vipassana)
29 mrt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    Wanneer iedereen liegt, weet niemand nog wie er liegt

    Kees Moerbeek - 19 maart 2023

    Een staatsgreep, of het manipuleren van het politieke systeem zijn voorbeelden van andere manieren om aan de macht te grijpen dan verkiezingen. Onverbloemde macht is echter beperkt houdbaar en macht verkregen met geweld vraagt meer geweld om het in stand te houden.

    Geschiedkundige Romila Thapar – de stem van afwijkende meningen

    Kees Moerbeek - 12 maart 2023

    Romila Thapar is een van India’s meest vooraanstaande geschiedkundigen. In haar boek Voices of Dissent (2020) beschrijft ze de rol van het ‘meningsverschil’ in de verschillende periodes van de Indiase geschiedenis. De Boeddha was een van degenen die vraagtekens zette en met een alternatief kwam. Dit artikel gaat met grote stappen door haar boek.

    Het jaar 2023 – dag 66 – vlokjesneeuw

    Joop Ha Hoek - 7 maart 2023

    KNMI regen en natte sneeuw. Somewhere over the rainbow, skies are blue. Take care out-there.

    Spelen met oneindigheid, verrassende figuren en patronen

    Erik Hoogcarspel - 6 maart 2023

    Hoe zit het nu met het oneindige? Om te beginnen merkt Zantema op dat er verschillende soorten oneindigheid bestaan. Als voorbeeld noemt hij het zogenaamde Hilbert-hotel, vernoemd naar de wiskundige David Hilbert. Dit is een denkbeeldig hotel met oneindig veel kamers. Als deze allemaal bezet zijn en er meldt zich een nieuwe gast, dan zou hij of zij op het eerste gezicht geen kamer kunnen krijgen. Dit lukt echter wel met een bepaald trucje: laat iedere gast verhuizen naar de kamer ernaast. Deze is er altijd, anders zouden er niet oneindig veel kamers zijn. De eerste kamer komt dan vrij.

    Hoe zen is Zuid? De weg van de vier geloften met een bus vol ikken.

    Erik Hoogcarspel - 2 maart 2023

    De schrijfster, Hanneke Dijkman, is lerares zenmeditatie en woont in Rotterdam Zuid, in de wijk Vreewijk. Als Rotterdammer vraag je je dan af zen in Zuid ‘ken dit wel?’ Zuid is namelijk het jongste en armste deel van de stad, de plaats waar in het begin van de vorige eeuw arme landarbeiders uit Zeeland en Friesland kwamen wonen om in de haven te werken. De Rotterdammers aan de linker Maasoever hadden het toen over de ‘boeren’, die een geit op zolder hadden en in klederdracht liepen. Dit is natuurlijk nogal overdreven, maar Zuid heeft de reputatie van een verzameling probleemwijken nooit helemaal van zich af kunnen schudden.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Waarin verschijnt Bewustzijn? De holle retoriek van de non-dualist
    • Wereldwijd blinddoeken wetenschappers standbeelden en eisen klimaatactie
    • Guy – De aandacht van satipatthana (2)
    • Ludo – Eén
    • Bhutan: ‘Bruto Nationaal Ongeluk voor 140.000 verzwegen vluchtelingen’

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

     

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

     

    Privacy en cookies

    Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

    Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

    Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

    Noodzakelijke cookies

    Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

    If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

    Privacy

    Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens