• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Twaalfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • Andre Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten – alle links
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
    • Redactiestatuut van het Boeddhistisch Dagblad
    • Redactieformule van het Boeddhistisch Dagblad
  • Privacy

Home » Interviews » Beknotting religieuze vrijheid in Tibet: ‘Van kwaad tot erger’

Beknotting religieuze vrijheid in Tibet: ‘Van kwaad tot erger’

14 juli 2020 door gastauteur

Het magazine Bitter Winter interviewt Dr. Dominic Nardi, beleidsanalist van China bij de Commissie van de V.S. voor Internationale Religieuze Vrijheid.

door Massimo Introvigne

Op 6 juli 2020 coördineerde Dr. Dominic Nardi een Webinar over religieuze vrijheid in Tibet, georganiseerd door USCIRF, de Amerikaanse Commissie voor Internationale Religieuze Vrijheid. De USCIRF is een onafhankelijke, tweeledige Amerikaanse federale overheidscommissie die is opgericht door de International Religious Freedom Act (IRFA) van 1998. De commissarissen worden benoemd door de president en door de leiders van beide politieke partijen in het Congres.

Dr. Dominic Nardi behaalde zijn Ph.D. in politieke wetenschappen aan de Universiteit van Michigan, en heeft uitgebreide ervaring met het leven en het uitvoeren van academisch onderzoek in Azië. Hij dient momenteel als supervisory policy analyst bij USCIRF, waar hij zich richt op China, Noord-Korea en Vietnam, terwijl hij ook toezicht houdt op het Azië-Team. Bitter Winter heeft het Webinar over Tibet gevolgd en heeft na het evenement Dr. Nardi geïnterviewd.

Op 6 juli organiseerde USCIRF een Webinar over religieuze vrijheid in Tibet. Heeft u de indruk dat Tibet nu wat verwaarloosd is, met de meeste media die zich richten op Hong Kong en Xinjiang?

Ik denk dat de aandacht voor Hong Kong en Xinjiang heeft geholpen om de wereld te herinneren aan Tibet. Steeds meer religieuze groeperingen beseffen dat ze moeten samenwerken om het harde optreden van China tegen de vrijheid van godsdienst te bestrijden. Oeigoerse activisten lobbyen voor Tibetanen, terwijl christenen zich uitspreken voor Oeigoerse moslims. Daarnaast zijn USCIRF en de rest van de Amerikaanse overheid gericht gebleven op Tibet. We zijn zeer bemoedigd door de recente goedkeuring van de Wet op de wederzijdse toegang tot Tibet en de invoering van de Tibetaanse beleids- en steunwet in het Amerikaanse Congres.

Wordt de situatie op het gebied van de godsdienstvrijheid in Tibet steeds slechter? Heeft u specifieke voorbeelden?

Terwijl de Chinese regering het Tibetaanse boeddhisme decennialang heeft onderdrukt, is de situatie op het gebied van de godsdienstvrijheid in Tibet sinds 2011 verslechterd. De regering heeft een Orwelliaans surveillancenetwerk in de hele regio opgezet om de steun voor zijne heiligheid de Dalai Lama te monitoren en te onderdrukken. De regering is ook brutaler geworden in het vernietigen van belangrijke Tibetaanse culturele centra. Afgelopen zomer heeft de regering de helft van het Tibetaanse boeddhistische Yachen Gar-complex in de provincie Sichuan verwoest en duizenden monniken verdreven.

Wetten tegen bendes worden gebruikt tegen religieuze dissidenten. Hoe werken deze wetten?

In januari 2018 nam de regering een landelijke “anti-bende misdaad” campagne aan. De autoriteiten in Tibet noemen deze wet echter als rechtvaardiging om het niet-criminele pleitbezorgerswerk van Tibetaanse boeddhisten aan te pakken. Volgens een recent rapport van Human Rights Watch hebben rechtbanken ten minste 51 Tibetanen tot gevangenisstraf veroordeeld op grond van “anti-bende” aanklachten voor het vreedzaam indienen van een verzoekschrift of het protesteren van kwesties met betrekking tot religie, milieubescherming, landrechten en corruptie. De autoriteiten hebben deze anti-bendecampagne ook aangehaald om huizen te doorzoeken naar foto’s van de Dalai Lama. Het gebruik van deze wet door de regering om zich te richten op activiteiten die niets te maken hebben met criminele bendes is een duidelijk machtsmisbruik.

Tijdens het Webinar werd bezorgdheid geuit over het hardhandig optreden tegen het gebruik van en het onderwijs in de Tibetaanse taal. Heeft u meer details?

De Chinese regering heeft de beperkingen op het gebruik van de Tibetaanse taal op scholen opgevoerd en in plaats daarvan het gebruik van het Mandarijn Chinees bevorderd. De middelbare en middelbare scholen geven al sinds de jaren zestig van de vorige eeuw les in het Mandarijn, maar in de afgelopen decennia zijn de basisscholen en kleuterscholen overgestapt op het Mandarijn. USCIRF is bezorgd dat dit beleid de kennis en het leren van de Tibetaanse taal effectief zou kunnen onderdrukken.

Gebaseerd op de CCP-houding die de controle over de lama reïncarnatie in Tibet beweert, lijkt het waarschijnlijk dat wanneer de huidige Dalai Lama, die net 85 jaar is geworden, zal sterven, de CCP zijn eigen “reïncarnatie” zal oppakken en deze aan de wereld zal introduceren als de nieuwe Dalai Lama. Wat kan er gedaan worden om dit plot op voorhand bloot te leggen?

USCIRF dringt er bij het Congres op aan om snel de Tibetaanse Policy and Support Act door te voeren. Dit wetsvoorstel zou als officieel Amerikaans beleid vastleggen dat de opvolging of reïncarnatie van Tibetaanse boeddhistische leiders, onder wie een toekomstige 15e Dalai Lama, een uitsluitend religieuze aangelegenheid is die uitsluitend door de Tibetaanse boeddhistische gemeenschap zou moeten worden gemaakt. Het zou de Amerikaanse regering ook machtigen om gerichte sancties uit te vaardigen tegen elke Chinese ambtenaar die zich met de opvolging of reïncarnatie van Tibetaanse boeddhistische leiders zou bemoeien.

Hoe zit het met de (echte) Panchen Lama, die door de Dalai Lama werd herkend en door de Chinezen werd ontvoerd in 1995, toen hij zes jaar oud was, Gedhun Choekyi Nyima? Gelooft u dat de Chinezen beweren dat hij een “normaal” leven leidt in China?

USCIRF kan de “beweringen” van de Chinese regering over Gedhun Choekyi Nyima niet geloven, tenzij het bewijs levert voor zijn welzijn en hem met de buitenwereld laat spreken. Ondertussen heeft USCIRF-commissaris Nadine Maenza de Panchen Lama geadopteerd via USCIRF’s Religious Prisoners of Conscience Project en blijft hij voor hem pleiten.

We hebben soms de indruk dat Tibet een “verloren” zaak is, en er zijn maar weinig regeringen, behalve de Verenigde Staten, die zich zorgen maken over de mensenrechten in Tibet. Is dit een realistische indruk?

USCIRF is teleurgesteld dat de internationale gemeenschap geen krachtiger standpunt heeft ingenomen tegen de onderdrukking van de godsdienstvrijheid door China. We dringen er bij de Verenigde Naties en andere regeringen op aan om de Chinese regering verantwoordelijk te stellen voor de normen die zijn vastgelegd in de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens.

Geen enkele zaak is “verloren” totdat we het opgeven. USCIRF weet uit ervaring dat er plotseling en onverwacht verandering kan komen. We waren vorig jaar aangenaam verrast toen de overgangsregering van Soedan concrete toezeggingen deed om de voorwaarden voor godsdienstvrijheid te verbeteren. USCIRF zal zich blijven inzetten voor Tibetaanse boeddhisten en andere religieuze groeperingen in China totdat zij in staat zijn hun geloof in vrede te beoefenen.

Wordt de Tibetan Policy and Support Act binnenkort wet in de Verenigde Staten? Zo ja, wat zal er dan veranderen?

De Tibetan Policy and Support Act is momenteel in de Senaatscommissie voor buitenlandse betrekkingen. USCIRF dringt er bij de Senaat op aan om het wetsvoorstel snel aan te nemen. Als het wetsvoorstel wordt aangenomen, zou het helpen legitimiteit te ontzeggen aan elke Tibetaanse religieuze leider die door de Communistische Partij is gekozen en zonder de deelname van de Tibetaanse boeddhistische gemeenschap. Bovendien hopen we dat de dreiging met gerichte sancties de Chinese functionarissen er twee keer over zal doen nadenken om zich te bemoeien met het selectie- of reïncarnatieproces voor toekomstige Tibetaanse leiders. Tot slot zou het wetsvoorstel vereisen dat het ministerie van Buitenlandse Zaken een consulaat in Lhasa opent, wat – als het lukt – het vermogen van Amerikaanse diplomaten om toezicht te houden op en verslag uit te brengen over de omstandigheden van de godsdienstvrijheid in Tibet, zou vergroten.

Wat kan de USCIRF doen met betrekking tot de godsdienstvrijheid in Tibet? En wat kunnen onafhankelijke westerse media en NGO’s doen?

USCIRF zal zich blijven inzetten voor Tibetaanse boeddhisten en ervoor zorgen dat Amerikaanse beleidsmakers Tibet de aandacht geven die het verdient.

Massimo Introvigne (Rome, 1955) is een Italiaanse godsdienstsocioloog. Hij is de oprichter en directeur van het Center for Studies on New Religions (CESNUR), een internationaal netwerk van geleerden die nieuwe religieuze stromingen bestuderen. Introvigne is de auteur van zo’n 70 boeken en meer dan 100 artikelen op het gebied van de godsdienstsociologie. Hij was de hoofdauteur van de Enciclopedia delle religioni in Italia (Encyclopedie van religies in Italië). Hij is lid van de redactie van het Interdisciplinair Tijdschrift voor Onderzoek naar Religie en van het bestuur van de Nova Religio van de University of California Press.  Van 5 januari tot 31 december 2011 was hij de “Vertegenwoordiger voor de bestrijding van racisme, vreemdelingenhaat en discriminatie, met speciale aandacht voor discriminatie van christenen en leden van andere religies” van de Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa (OVSE). Van 2012 tot 2015 was hij voorzitter van het Observatorium voor Religieuze Vrijheid, dat door het Italiaanse ministerie van Buitenlandse Zaken is opgericht om de problemen op het gebied van religieuze vrijheid op wereldwijde schaal te monitoren.
Bron Bitter Winter https://bitterwinter.org/religious-liberty-in-tibet-from-bad-to-worse/

 

Categorie: Achtergronden, Dalai Lama, Geluk, Gezondheid, Interviews, Mensenrechten, Onderwijs, Politiek Tags: Bitter Winter, China, cultuur, onderwijs, Panchen Lama, Tibet, VS

Lees ook:

  1. Tibetaanse monniken steken zichzelf in brand
  2. Voormalig Tibetaans politiek gevangene fietst 800 kilometer lange vrijheidstocht door de VS
  3. Bitter Winter – ‘Ook vrouwen stelselmatig verkracht in Tibetaanse heropvoedingskampen’
  4. ‘China wil einde maken aan Tibetaanse cultuur door sluiting privéscholen’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Agenda

  • Agenda
  • Geef je activiteit door
  • Locaties
  • Overzicht op kaart

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

14 sep
Tao en geluk; vijf bijeenkomsten
14 sep 23
30 sep
retraite Bhikkhu Analayo
30 sep 23
05 okt
ONLINE cursusreeks Dhammakaya meditatie
5 okt 23
07 okt
Global Kum Nye fest
7 okt 23
07 okt
Onderscheid tussen ons denken en onze zintuiglijke ervaring van deze werkelijkheid
7 okt 23
  • bekijk de agenda
  • De werkplaats

    De werkplaats.

    Boeddhistische kunstenaars

    Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
    lees meer »

    Pakhuis van Verlangen

    In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

    De taal van het lijden  (deel 1 van 3)

    gastauteur - 20 september 2023

    De taal welke zich op verschillende momenten in ons leven aan ons openbaart, meestal in de vorm van verlies, pijn en verdriet, het diep begrijpen ervan, te leren het lijden te omarmen, er ruimte voor te creëren, zodat het uiteindelijk los kan komen.  Leren één te worden met de ontvouwing van het leven en het ontdekken, blootleggen en hervinden van deze nobele waarheid. Hoewel dit vaak een erg zware taak lijkt, en voor velen van ons te moeilijk om zelfs maar over na te denken, ligt er binnen dit proces van herkennen en het omarmen van lijden, een ontvouwen van kalmte, vreugde, vrede en harmonie met onszelf en de wereld om ons heen. Elke keer dat we dichter bij deze ontvouwing komen, tillen we een klein stukje van de sluier op die ons ware wezen omhult.

    Taigu – Tibetaans bijgeloof op gespannen voet met anatman

    Taigu - 19 september 2023

    Het geloof dat Tibetaanse boeddhisten vertegenwoordigen in de zielsverhuizing van de dertiende naar de veertiende Dalai Lama, en bij diens overlijden naar de vijftiende, onderstreept nog eens de ondoorzichtige magie waarvan het Tibetaanse boeddhisme is doortrokken. Je zou het een scepticus niet kwalijk kunnen nemen, wanneer deze de conclusie trekt dat bij de overgang van de ene op de andere Dalai Lama een loopje wordt genomen met het leerstuk van anatman, een van de klassieke hoekstenen van het boeddhisme.

    Ardan, van zenleraar tot brugwachter – ‘Je opent de brug en je sluit ‘m weer. Bijna zen.’

    Ardan - 11 september 2023

    'Ik wil mezelf niet opzadelen met titels. En bovendien zei me de titel 'zenleraar' niet zoveel. Was ik nu anders geworden? Kon ik nu beter mensen begeleiden dan daarvoor? Het klopte voor mij niet. Datgene wat mij het meest gebracht had, namelijk die vrije vrouw/man zonder titel liep nu met een titel rond. En dat beviel me niks.'

    Pseudo-Cicero, pseudo-troost?

    Erik Hoogcarspel - 11 september 2023

    Cicero voert in zijn epistel aan dat we niet overmatig moeten rouwen om de dood van een geliefde, omdat er bij de dood voor de geliefde zelf weinig verloren gaat. Het leven is nu eenmaal niets dan ellende. Als je de pech hebt geboren te zijn geworden, kun je maar beter gauw dood zijn. Je hoeft ook niet oud te worden om te slagen in het leven.

    Wat loert daar in de duisternis?

    Kees Moerbeek - 10 september 2023

    Eeuwenlang zwierven ze in de bergen, de bossen, de velden, in de rivieren en langs de kust en joegen de Japanners de stuipen op het lijf of belaagden ze. Ze zijn ook nu niet weg te denken, de yokai.

    Meer onder 'pakhuis van verlangen'

    Footer

    Boeddhistisch Dagblad

    over ons

    Recente berichten

    • Het jaar 2023 – dag 257 – BERG
    • Boeddhistische ervaringsdeskundigen gezocht
    • Boeken – Tao Te Tjing
    • Extinction Rebellion eist: sluit de gifkraan, stem tegen glyfosaat
    • Guy – De Vasala Sutta

    Reageren

    We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

    Over het BD

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
    Lees ons colofon.

    Zie ook

    • Contact
    • Over ons
    • Columns
    • Reageren op de krantensite

    Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.