• Door naar de hoofd inhoud
  • Skip to secondary menu
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

Boeddhistisch Dagblad

Ontwart en ontwikkelt

Header Rechts

Elfde jaargang

Zoek op deze site

  • Home
  • Agenda
    • Geef je activiteit door
  • Columns
    • André Baets
    • Dharmapelgrim
    • Bertjan Oosterbeek
    • Dick Verstegen
    • Edel Maex
    • Eelco van der Meulen
    • Emmaho
    • Goff Smeets
    • Hans van Dam
    • Joop Hoek
    • Jules Prast
    • Paul de Blot
    • Ramo de Boer
    • Rob van Boven en Luuk Mur
    • Ronald Hermsen
    • Theo Niessen
    • Xavier Vandeputte
    • Zeshin van der Plas
  • Nieuws
  • Contact
    • Steun het BD
    • Mailinglijst
  • Series
    • Boeddha in de Linie
    • De werkplaats
    • Recepten
    • De Linji Lu
    • De Poortloze Poort
    • Denkers en doeners
    • De Oude Cheng
    • Meester Tja en de Tao van Niet-Weten
    • Fabels door Goff
    • Cartoons van Ardan
    • Tekeningen Sodis Vita
    • De derwisj en de dwaas
  • Over ons
  • Privacy

Home » Interviews » Beknotting religieuze vrijheid in Tibet: ‘Van kwaad tot erger’

Beknotting religieuze vrijheid in Tibet: ‘Van kwaad tot erger’

14 juli 2020 door gastauteur

Het magazine Bitter Winter interviewt Dr. Dominic Nardi, beleidsanalist van China bij de Commissie van de V.S. voor Internationale Religieuze Vrijheid.

door Massimo Introvigne

Op 6 juli 2020 coördineerde Dr. Dominic Nardi een Webinar over religieuze vrijheid in Tibet, georganiseerd door USCIRF, de Amerikaanse Commissie voor Internationale Religieuze Vrijheid. De USCIRF is een onafhankelijke, tweeledige Amerikaanse federale overheidscommissie die is opgericht door de International Religious Freedom Act (IRFA) van 1998. De commissarissen worden benoemd door de president en door de leiders van beide politieke partijen in het Congres.

Dr. Dominic Nardi behaalde zijn Ph.D. in politieke wetenschappen aan de Universiteit van Michigan, en heeft uitgebreide ervaring met het leven en het uitvoeren van academisch onderzoek in Azië. Hij dient momenteel als supervisory policy analyst bij USCIRF, waar hij zich richt op China, Noord-Korea en Vietnam, terwijl hij ook toezicht houdt op het Azië-Team. Bitter Winter heeft het Webinar over Tibet gevolgd en heeft na het evenement Dr. Nardi geïnterviewd.

Op 6 juli organiseerde USCIRF een Webinar over religieuze vrijheid in Tibet. Heeft u de indruk dat Tibet nu wat verwaarloosd is, met de meeste media die zich richten op Hong Kong en Xinjiang?

Ik denk dat de aandacht voor Hong Kong en Xinjiang heeft geholpen om de wereld te herinneren aan Tibet. Steeds meer religieuze groeperingen beseffen dat ze moeten samenwerken om het harde optreden van China tegen de vrijheid van godsdienst te bestrijden. Oeigoerse activisten lobbyen voor Tibetanen, terwijl christenen zich uitspreken voor Oeigoerse moslims. Daarnaast zijn USCIRF en de rest van de Amerikaanse overheid gericht gebleven op Tibet. We zijn zeer bemoedigd door de recente goedkeuring van de Wet op de wederzijdse toegang tot Tibet en de invoering van de Tibetaanse beleids- en steunwet in het Amerikaanse Congres.

Wordt de situatie op het gebied van de godsdienstvrijheid in Tibet steeds slechter? Heeft u specifieke voorbeelden?

Terwijl de Chinese regering het Tibetaanse boeddhisme decennialang heeft onderdrukt, is de situatie op het gebied van de godsdienstvrijheid in Tibet sinds 2011 verslechterd. De regering heeft een Orwelliaans surveillancenetwerk in de hele regio opgezet om de steun voor zijne heiligheid de Dalai Lama te monitoren en te onderdrukken. De regering is ook brutaler geworden in het vernietigen van belangrijke Tibetaanse culturele centra. Afgelopen zomer heeft de regering de helft van het Tibetaanse boeddhistische Yachen Gar-complex in de provincie Sichuan verwoest en duizenden monniken verdreven.

Wetten tegen bendes worden gebruikt tegen religieuze dissidenten. Hoe werken deze wetten?

In januari 2018 nam de regering een landelijke “anti-bende misdaad” campagne aan. De autoriteiten in Tibet noemen deze wet echter als rechtvaardiging om het niet-criminele pleitbezorgerswerk van Tibetaanse boeddhisten aan te pakken. Volgens een recent rapport van Human Rights Watch hebben rechtbanken ten minste 51 Tibetanen tot gevangenisstraf veroordeeld op grond van “anti-bende” aanklachten voor het vreedzaam indienen van een verzoekschrift of het protesteren van kwesties met betrekking tot religie, milieubescherming, landrechten en corruptie. De autoriteiten hebben deze anti-bendecampagne ook aangehaald om huizen te doorzoeken naar foto’s van de Dalai Lama. Het gebruik van deze wet door de regering om zich te richten op activiteiten die niets te maken hebben met criminele bendes is een duidelijk machtsmisbruik.

Tijdens het Webinar werd bezorgdheid geuit over het hardhandig optreden tegen het gebruik van en het onderwijs in de Tibetaanse taal. Heeft u meer details?

De Chinese regering heeft de beperkingen op het gebruik van de Tibetaanse taal op scholen opgevoerd en in plaats daarvan het gebruik van het Mandarijn Chinees bevorderd. De middelbare en middelbare scholen geven al sinds de jaren zestig van de vorige eeuw les in het Mandarijn, maar in de afgelopen decennia zijn de basisscholen en kleuterscholen overgestapt op het Mandarijn. USCIRF is bezorgd dat dit beleid de kennis en het leren van de Tibetaanse taal effectief zou kunnen onderdrukken.

Gebaseerd op de CCP-houding die de controle over de lama reïncarnatie in Tibet beweert, lijkt het waarschijnlijk dat wanneer de huidige Dalai Lama, die net 85 jaar is geworden, zal sterven, de CCP zijn eigen “reïncarnatie” zal oppakken en deze aan de wereld zal introduceren als de nieuwe Dalai Lama. Wat kan er gedaan worden om dit plot op voorhand bloot te leggen?

USCIRF dringt er bij het Congres op aan om snel de Tibetaanse Policy and Support Act door te voeren. Dit wetsvoorstel zou als officieel Amerikaans beleid vastleggen dat de opvolging of reïncarnatie van Tibetaanse boeddhistische leiders, onder wie een toekomstige 15e Dalai Lama, een uitsluitend religieuze aangelegenheid is die uitsluitend door de Tibetaanse boeddhistische gemeenschap zou moeten worden gemaakt. Het zou de Amerikaanse regering ook machtigen om gerichte sancties uit te vaardigen tegen elke Chinese ambtenaar die zich met de opvolging of reïncarnatie van Tibetaanse boeddhistische leiders zou bemoeien.

Hoe zit het met de (echte) Panchen Lama, die door de Dalai Lama werd herkend en door de Chinezen werd ontvoerd in 1995, toen hij zes jaar oud was, Gedhun Choekyi Nyima? Gelooft u dat de Chinezen beweren dat hij een “normaal” leven leidt in China?

USCIRF kan de “beweringen” van de Chinese regering over Gedhun Choekyi Nyima niet geloven, tenzij het bewijs levert voor zijn welzijn en hem met de buitenwereld laat spreken. Ondertussen heeft USCIRF-commissaris Nadine Maenza de Panchen Lama geadopteerd via USCIRF’s Religious Prisoners of Conscience Project en blijft hij voor hem pleiten.

We hebben soms de indruk dat Tibet een “verloren” zaak is, en er zijn maar weinig regeringen, behalve de Verenigde Staten, die zich zorgen maken over de mensenrechten in Tibet. Is dit een realistische indruk?

USCIRF is teleurgesteld dat de internationale gemeenschap geen krachtiger standpunt heeft ingenomen tegen de onderdrukking van de godsdienstvrijheid door China. We dringen er bij de Verenigde Naties en andere regeringen op aan om de Chinese regering verantwoordelijk te stellen voor de normen die zijn vastgelegd in de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens.

Geen enkele zaak is “verloren” totdat we het opgeven. USCIRF weet uit ervaring dat er plotseling en onverwacht verandering kan komen. We waren vorig jaar aangenaam verrast toen de overgangsregering van Soedan concrete toezeggingen deed om de voorwaarden voor godsdienstvrijheid te verbeteren. USCIRF zal zich blijven inzetten voor Tibetaanse boeddhisten en andere religieuze groeperingen in China totdat zij in staat zijn hun geloof in vrede te beoefenen.

Wordt de Tibetan Policy and Support Act binnenkort wet in de Verenigde Staten? Zo ja, wat zal er dan veranderen?

De Tibetan Policy and Support Act is momenteel in de Senaatscommissie voor buitenlandse betrekkingen. USCIRF dringt er bij de Senaat op aan om het wetsvoorstel snel aan te nemen. Als het wetsvoorstel wordt aangenomen, zou het helpen legitimiteit te ontzeggen aan elke Tibetaanse religieuze leider die door de Communistische Partij is gekozen en zonder de deelname van de Tibetaanse boeddhistische gemeenschap. Bovendien hopen we dat de dreiging met gerichte sancties de Chinese functionarissen er twee keer over zal doen nadenken om zich te bemoeien met het selectie- of reïncarnatieproces voor toekomstige Tibetaanse leiders. Tot slot zou het wetsvoorstel vereisen dat het ministerie van Buitenlandse Zaken een consulaat in Lhasa opent, wat – als het lukt – het vermogen van Amerikaanse diplomaten om toezicht te houden op en verslag uit te brengen over de omstandigheden van de godsdienstvrijheid in Tibet, zou vergroten.

Wat kan de USCIRF doen met betrekking tot de godsdienstvrijheid in Tibet? En wat kunnen onafhankelijke westerse media en NGO’s doen?

USCIRF zal zich blijven inzetten voor Tibetaanse boeddhisten en ervoor zorgen dat Amerikaanse beleidsmakers Tibet de aandacht geven die het verdient.

Massimo Introvigne (Rome, 1955) is een Italiaanse godsdienstsocioloog. Hij is de oprichter en directeur van het Center for Studies on New Religions (CESNUR), een internationaal netwerk van geleerden die nieuwe religieuze stromingen bestuderen. Introvigne is de auteur van zo’n 70 boeken en meer dan 100 artikelen op het gebied van de godsdienstsociologie. Hij was de hoofdauteur van de Enciclopedia delle religioni in Italia (Encyclopedie van religies in Italië). Hij is lid van de redactie van het Interdisciplinair Tijdschrift voor Onderzoek naar Religie en van het bestuur van de Nova Religio van de University of California Press.  Van 5 januari tot 31 december 2011 was hij de “Vertegenwoordiger voor de bestrijding van racisme, vreemdelingenhaat en discriminatie, met speciale aandacht voor discriminatie van christenen en leden van andere religies” van de Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa (OVSE). Van 2012 tot 2015 was hij voorzitter van het Observatorium voor Religieuze Vrijheid, dat door het Italiaanse ministerie van Buitenlandse Zaken is opgericht om de problemen op het gebied van religieuze vrijheid op wereldwijde schaal te monitoren.
Bron Bitter Winter https://bitterwinter.org/religious-liberty-in-tibet-from-bad-to-worse/

 

Delen is rijkdom:

  • Twitter
  • LinkedIn
  • E-mail

Categorie: Achtergronden, Dalai Lama, Geluk, Gezondheid, Interviews, Mensenrechten, Onderwijs, Politiek Tags: Bitter Winter, China, cultuur, onderwijs, Panchen Lama, Tibet, VS

Lees ook:

  1. Tibetaanse monniken steken zichzelf in brand
  2. Voormalig Tibetaans politiek gevangene fietst 800 kilometer lange vrijheidstocht door de VS
  3. Bitter Winter – ‘Ook vrouwen stelselmatig verkracht in Tibetaanse heropvoedingskampen’
  4. ‘China wil einde maken aan Tibetaanse cultuur door sluiting privéscholen’

Elke dag het BD in je mailbox?

Elke dag sturen we je een overzicht van de nieuwste berichten op het Boeddhistisch Dagblad. Gratis.

Wanneer wil je het overzicht ontvangen?

Primaire Sidebar

Door:

gastauteur

diverse schrijvers 
Alle artikelen »

Ochtend- of avondeditie

Ochtend- of avondeditie ontvangen

Abonneer je

Elke dag gratis een overzicht van de berichten op het Boeddhistisch Dagblad in je mailbox.
Inschrijven »

Agenda

  • 26 mei 2022 - 29 mei 2022
    Hemelvaartretraite Schoonheid van Zijn
  • 27 mei 2022 - 29 mei 2022
    'Gezond leven, natuurlijk sterven'
  • 29 mei 2022
    Nyinthün, dag van stilte en meditatie
  • 29 mei 2022
    Kum Nye Yoga op zondag | Online
  • 30 mei 2022
    Open Les Kum Nye Yoga en Meditatie | Live op ma-di-wo
  • bekijk de agenda

De werkplaats

De werkplaats.

Boeddhistische kunstenaars

Artikelen en beschrijvingen van en over het werk van boeddhistische kunstenaars. Lezers/kunstenaars kunnen zich ook aanmelden met hun eigen werk.
lees meer »

Pakhuis van Verlangen

In het Boeddhistisch pakhuis van verlangen blijven sommige teksten nog een tijdje op de leestafel liggen.

Grondlegger van de BOS – Jean Karel Hylkema overleden

Jacques den Boer - 26 mei 2022

In 1999 gaf de overheid een zendmachtiging aan de Boeddhistische Omroep Stichting. Jean Karel Hylkema werd daarvan niet alleen ongeveer vijf  jaar  bestuurder en manager. Hij was tegelijk programma-adviseur voor de tv- en radioredactie, naast programmadirecteur Babeth VanLoo, en werkte mee aan tv-documentaires als interviewer.

Tulpenboeddhisme: Hoe het boeddhisme in Nederland wortel heeft geschoten (4 en slot)

Jacques den Boer - 26 mei 2022

Onder aanvoering van de Rigpa-boeddhist ir. Jean Karel Hylkema , de gelauwerde cineaste en Dzogchen-boeddhiste Babeth VanLoo en een nieuwe BUN-voorzitter, prof. dr. Johan Niezing, kwam er uiteindelijk toch per 1 september 2000 een zendmachtiging voor radio en tv.

‘Yatra naar Majjhimadesa – een pelgrimsreis naar het Middenland’.

Guy E. Dubois - 24 mei 2022

De Majjhimadesa was de broedkamer van de Dhamma —de Leer van de Boeddha’s. Het is het gebied waar de Boeddha geboren werd, waar hij tot Zelfrealisatie kwam, waar hij predikte en het parinibbana bereikte. In Boeddha’s tijd waren overgrote delen van het Middenland bedekt met junglevegetatie. De fauna was veelzijdig en bestond o.m. uit leeuwen, tijgers, herten, olifanten en neushoorns.

Baas over eigen karma

Kees Moerbeek - 22 mei 2022

Het individu is de enige die de volledige controle heeft over zijn daden, ongeacht de druk die anderen op hem kunnen uitoefenen. Een onheilzame handeling onder grote druk uitgevoerd, heeft echter een ander karmisch effect dan een vrijwillige onheilzame handeling.

Boekbespreking- De lach van de Boeddha. Een ontmoeting met de boeddhistische filosofie

Erik Hoogcarspel - 21 mei 2022

Vandepitte gooit zijn lezers al snel in het diepe met zijn uiteenzetting over de leegte. Hij geeft daarbij een eigen interpretatie, die enigszins afwijkt van de boeddhistische teksten.

Meer onder 'pakhuis van verlangen'

Footer

Boeddhistisch Dagblad

over ons

Recente berichten

  • Verlichting is geen absence – de trance van U.G. Krishnamurti
  • De virtuele denkster 371
  • Haiku
  • Dick – Zwaard van liefde
  • India heeft mogelijkheid om dialoog over Tibet aan te gaan met China

Reageren

We vinden het geweldig om reacties op berichten te krijgen en op die manier in contact te komen met lezers, maar wat staan we wel en niet toe op de site?

Over het BD

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten.
Lees ons colofon.

Zie ook

  • Contact
  • Over ons
  • Columns
  • Reageren op de krantensite

Het Boeddhistisch Dagblad is een onafhankelijk journalistiek webmagazine over boeddhistische thema’s en inzichten. Lees ons colofon.

 

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken.  Via de instellingen kun je bepalen wat je wel of niet toestaat: bekijk je instellingen.

 

loading Annuleren
Bericht niet verstuurd - controleer je e-mailadres!
E-mail-controle mislukt, probeer het opnieuw
Helaas, je blog kan geen berichten per e-mail delen.
Privacy en cookies

Op deze website gebruiken we cookies voor het bijhouden van bezoekersstatistieken en als je reageert: je naam en mailadres.

Zo houden we bij hoe de site gebruikt wordt en hoe vaak.

Hier kun je instellen welke cookies je wel of niet toestaat.

Noodzakelijke cookies

Met deze cookies slaan we je voorkeuren in het gebruik van deze website op.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Privacy

Bekijk wat we wel of niet doen met je gegevens