We realiseren ons dat elk woord dat we spreken, elke handeling die we stellen een gevolg heeft en dat we daar zelf verantwoordelijk voor zijn. We zijn meester van ons eigen lot, geen slachtoffer van de omstandigheden.
Boeddhistisch leven
Schaap of slimmerik? Waarden die niet conform de Dharma zijn.
Het moge duidelijk zijn wat we allemaal op ons bordje hebben om in het leven wat minder aan groepsdwang-zelfs van mede-sanghaleden, vast te zitten en meer individu te worden.
Kan ik van mezelf een nieuw, beter persoon maken?
Voordat ik met (zen)meditatie begon had ik vaak last van depressies en een laag zelfbeeld. Ik heb nooit de meditatie als een soort therapie gezien. Maar ik ben er wel van overtuigd dat het me een heel eind geholpen heeft waardoor ik nu nauwelijks meer last daarvan heb.
Beschuldigingen tegen Mettavihari leiden tot breuk lerarenraad
De leraren konden het niet eens worden over het noemen van de naam van Mettavihari in een gezamenlijke verklaring. Zeven waren tegen, zes voor.
Ehipassiko zoekt nieuw onderkomen
De huidige verhuurder wil vanaf september 2016 zelf de ruimte gaan benutten.
Tibetaanse premier opent gerenoveerd Tibet Museum
Tijdens de ceremonie lanceerde Sangay ook de opnieuw vormgegeven versie van de officiële website van de Tibetaanse regering in ballingschap: Tibet.net.
Lijst van organisaties die acties organiseren voor Nepal
Op de redactie van het Boeddhistisch Dagblad komen aanmeldingen binnen voor het organiseren van activiteiten die geld op moeten brengen om de door aardbevingen zwaar getroffen bevolking van Nepal financieel te steunen.
‘Uiteindelijk vallen we uit ons zelf geconstrueerde paradijs’
Beeldend kunstenaar Paula Kuitenbrouwer bezocht onlangs de Kilmacurragh Botanische tuin aan de Ierse oostkust, ten zuiden van Dublin. Het cyclisch aspect van de opbouw, verval en herontdekken van botanisch grandeur zien we ook in een mensenleven.
B’eter- Variëren met wortel
Wat te eten in april? Zo’n beetje het slechtste wat je – kwa groente en fruit – kunt eten op dit moment zijn blauwe bessen uit Nieuw-Zeeland, frambozen en bramen uit Mexico, en peultjes, maar ook snij- en sperziebonen uit Kenia.
Stadsmonnik Maarten Hunink: ‘Ik leef niet als kluizenaar’
‘Het verbod op seks, inclusief masturbatie, is lastig. Maar ik heb geen vaste vriendin, dat scheelt. Dit is een ontdekkingsreis naar mezelf.’
Zinvolle levenshoudingen op het pad
Als bewust wereldburger staat Eric Du Meunier open voor andere spirituele stromingen die hij met gretigheid bestudeerde, zij het dan niet tot in de diepte.
Ons brein de baas, boeddhisme in de grote stad
Het Rotterdamse boeddhistisch centrum Phuntsok Chö Ling organiseert dit jaar voor de tweede keer het jaarlijkse debat Mens in de Stad met dit jaar als thema: Ons brein de baas? dat raakvlakken heeft met het thema hoe boeddhistisch kan een westers land zijn.
‘Alleen voor een ontwaakte is het achtvoudige pad een natuurlijke zaak’
Negen jaar lang mediteerde Hein Thijssen twee uur per dag in zijn kloostercel. Hij noemt ze nu de meest frustrerende uren van de dag.
De psychologie van het ‘niet-zelf’
De Boeddha wijdde zijn tweede rede aan een van de moeilijkere begrippen uit zijn doctrine, het ‘niet-zelf’. Hij concludeerde dat het bestaan van een ‘zelf’ een illusie of waanbeeld was, vandaar het begrip ‘niet-zelf’.
Meditatie als belichaming (5)- de blik die naar alles kijkt als leegte
De leegte maakt ons vermogen om bevrijding te ervaren, te delen en bij anderen te ontwikkelen vederlicht en scherp.
Eindelijk naar Santiago de Compostella
De overweging om te voet te gaan, heb ik vrijwel direct verworpen. Doordat ik al jaren jicht hebt, is het te voet afleggen van grote afstanden niet bepaald een goed idee, en zeker niet met bepakking
De leer van de boeddha in het onderwijs
De in 2014 overleden Myoshin-Friedrich Fenzl was leider van de Jōdo-Shinshū beweging in Oostenrijk, de oprichter en plaatsvervangend voorzitter van de Boeddhistische Vereniging van Salzburg, Hij schreef dit artikel over boeddhistisch onderwijs in Oostenrijk.
Tweedaagse dialoog monniken over leefregels
Met name in Thailand komen steeds meer schandalen aan het licht waarbij boeddhistische monniken betrokken zijn. Ze maken zich schuldig aan ordinaire verrijking, oplichting, gokken en ongeoorloofde seks.
Meditatie als belichaming (4): De wijsheid van precies-dit-zijn
‘Meester, als later iemand me vraagt wat uw onderricht was, hoe vat ik dat dan samen?’ Ungan antwoordde: ‘Zeg maar gewoonweg dat het dit was.’
Buigen naar…
Voor sommige boeddhistische tradities klinkt jezelf erkennen als vloeken in de kerk. Het zelf, het ego is hier een obstakel op de weg naar verlichting. De radicale onderwerping aan de leraar is de weg om van het zelf bevrijd te worden
De waanzin van het moderne hectische leven
We maken onze gezondheid ondergeschikt aan de doelen die we stellen in ons leven. Hoe strenger we voor onszelf zijn, hoe meer aanzien we denken te verwerven. Deze manier van denken maakt ons ziek.
Meditatie als belichaming (3): de wijsheid van niet-afgescheiden-zijn
Als onze meditatiepraktijk ons niet vrijelijk gul maakt, klopt er iets niet. Dan ontbreekt het ons aan gele wijsheid. Het loont de moeite om die bewust als oefening te belichamen
Je behoedt iets spiritueels…
Zijn het boeddhisme in het algemeen en zen in het bijzonder in staat om in onze moderne samenleving, waarin van het heilige weinig meer over is gebleven dan ‘een lege plaats’, het grote mysterie van leven en dood tot uitdrukking te brengen en daarmee aanwezig te stellen?
Meditatie als belichaming
Het boeddhisme kent heel wat meditatievormen. Er zijn op zijn minst drie soorten te onderscheiden: – naakte-aandachtsmeditatie, opwekkingsmeditatie en belichamingsmeditatie.